
Het klinkt totaal onlogisch, totdat je de uitleg hebt gehoord.
Tegenwoordig zijn autofabrikanten naarstig bezig met het verbeteren van de techniek rondom autonoom rijden. Echter, zelfrijdende motoren hebben we nog maar weinig voorbij zien komen. Dit betekent zeer zeker niet dat er stilgezeten wordt. BMW is hiervan het levende bewijs. De Beierse auto- en motorenfabrikant onthulde deze week haar eerste autonome tweewieler, nadat ze er twee jaar achter gesloten deuren mee bezig zijn geweest.
In het specifiek praten we over een autonome versie van de BMW R 1200 GS. Het project is ontwikkeld en tot stand gekomen onder leiding van ingenieur Stefan Hans en zijn team. Wat voorlopig nog wordt behandeld als een prototype, moet zich langzaam maar zeker schapen tot de toekomst van het motorrijden. Daarnaast mikt het prototype op het ontdekken en uitpluizen van de beste manier om autonome techniek toe te passen op motoren.
Betekent dit dat we in een verre toekomst ook niet meer zelf motor hoeven te rijden? Absoluut niet. Waar zelfrijdende auto’s het verkeer kunnen versoepelen of kunnen fungeren als een alternatieve wijze van openbaar vervoer, moeten autonome motoren een heel specifiek doel gaan dienen. BMW, bijvoorbeeld, mikt momenteel volledig op veiligheid. De Duitsers zijn er niet op uit om het plezier van het rijden te laten verdwijnen. Integendeel, door de veiligheid te vergroten, willen ze er juist voor zorgen dat men meer plezier heeft en comfortabeler kan rijden. Het is dus niet de bedoeling dat mensen straks enkel op de motor gaan zitten en verder niets doen, maar dat de motor weet hoe en wanneer hij moet ingrijpen als het mis dreigt te gaan.
Afgezien van de autonome techniek die in de tweewieler is geïmplementeerd, geniet het prototype van een aantal andere innovatieve kenmerken. Naast een frame dat volledig uit de 3D-printer is gekomen, heeft de BMW R 1200 GS bijvoorbeeld speciale laserkoplampen. In de video hieronder leggen de ingenieurs uit wat ze precies hebben gemaakt.
Geluid staat keihard onder dit filmpje. Is ook Duits.
@kruimel: joh, het moet niet gekker worden!
Ik vind de titel nog steeds niet logisch.. ..
@reactief: de functie titel-designer is momenteel ingevuld door de stagiair.
Ha, dat lijkt mij wel wat, hoef ik geen motor rijbewijs meer te halen, om toch te kunnen motorrijden.
@marinepower: Als je al geen motorlessen wilt volgen, waarom wil je dan op een motor rijden??
@jpoers: voor het vrijheidsgevoel, of zo? Of is dat marketing geneuzel?
Nu nog allemaal leuk en onschuldig totdat Skynet online komt…
@rick-dos: Oh, dat zou wel gaaf zijn, zelfrijdende motoren met mitrailleurs op…
Gaaf, een jaar of 5 geleden was dit een prima 1 april grap geweest en nu komt het er gewoon aan.
Je raakt als motorrijder op zo’n autonoom ding de macht over het stuur kwijt en daardoor is het veiliger…
Klinkt logisch.
@moveyourmind: al helemaal als ie gaat remmen terwijl je het niet verwacht…
Gaaf qua techniek. Maar ik rij liever zelf. Als je trouwens ziet hoeveel 1200GS’en je tegen komt in de Eifel in ‘t weekend, lijkt wel de hele wereld er op te rijden…
Motorrijden is juist leuk vanwege de oeps momentjes, dan rij je lekker op het randje. Moet je niet zo’n ding hebben die de rem even in knijpt tijdens een knee down
@2wheeler: dat kunnen motorrijders prima zelf onderling is gebleken
@koekwaus: hahaha, zeker waar ja!
“Autoblog”?