BMW’s moeten weer mooi en tijdloos zijn, zodat facelifts niet nodig zijn.
Voordat het internet er was en Chris Bangle los mocht gaan, kreeg BMW eigenlijk best veel kritiek op hun designs. Alles leek namelijk wel heel erg op elkaar. Dat was in de jaren ’70 al het geval en in de jaren ’80 was dat niet anders. Sla maar een paar oude tijdschriften open (doen wij ook graag!).
In de jaren ’90 werd de kritiek alleen maar heviger. BMW maakte een worst die je in verschillende formaten kon krijgen. Het was dus allemaal eenheidsworst. En nu? Nu vinden de fanboys de jaren ’90 BMWs het ultieme hoogtepunt qua design. Kun je nagaan hoe die perceptie om kan slaan.
Geen eenheidsworst
Enfin, sindsdien is BMW lekker met het design aan de slag gegaan. Je kan zeggen wat je wil over de ontwerpen van het merk. Onthoud alleen twee dingen: ze verkopen als warme broodjes en het is allesbehalve saai.
Met name dat laatste was destijds een enorme uitdaging voor Chris Bangle. BMW wilde meer diversiteit qua design én een veel omvangrijker gamma. Daarin zijn ze gewoon geslaagd, ondanks de vele fanboys die er een mening over hebben.
Maar die fanboys worden op hun wenken bediend! Dat blijkt uit een interview dat BMW-designbaas Domagoj Dukec gaf aan The Drive. Dat gebeurde naar aanleiding van de lancering van de BMW iVsion Dee concept, die afgelopen week is onthuld.
Daar zagen we een veel strakker en tijdloos BMW-model dan wat we de laatste jaren voorgeschoteld krijgen. Hier kijk, mooie bips, hè?
BMW’s mooi en tijdloos vanaf Neue Klasse
BMW wil een nieuwe weg in slaan voor de Neue Klasse en deze Dee is daar een voorproefje van. De nieuwe BMW-modellen moeten juist enorm tijdloos gaan worden.
Volgens Dukec moeten de modellen vanaf 2025 zon 10 jaar mee kunnen gaan zonder facelift. Niet dat dat ook 100% zeker zal gaan gebeuren. Zo’n facelift zorgt toch weer voor wat extra omzet om te genereren.
Ook zal BMW sedans blijven bouwen. Ondanks dat de hele wereld over is gegaan en op crossovers en BMW voornamelijk crossovers verkoopt, hoort een sedan bij het DNA van BMW.
Elektrische aandrijving voor een sedan kan prima, dus BMW wil ze zeker blijven bouwen. Niet onhandig ook, want een elektrische crossover of SUV is bijzonder inefficiënt, zwaar en overbodig. Vandaar dat ook bij elektrische SUVs men de banden leeg laat lopen.
Meer lezen? Dit zijn de nieuwe hoofdontwerpers van de BMW Group (en ja, ze hebben baardjes)!
toniominestrone zegt
In de meeste gevallen is een facelift geen verbetering
Hubert zegt
De lat voor een facelift bij de huidige BMW’s ligt anders niet echt hoog.
racerx zegt
Ik vond de facelifts van de E39, E46, en G30 anders behoorlijk geslaagd. Ook de E90 en E60 knapten op van een LCI kuur vind ik.
Dutchdriftking zegt
Het enige wat ik zie is die gele e36 M3. Wat een droomwagen.
bischero zegt
E34 M5 trok mijn oog, maar de gele E36 roept ook inderdaad
Aon zegt
X1 kan niet zo goed om met reeen.
joejojo2012 zegt
Die foto met de 3 en 5 serie….. heerlijke jeugdnostalgie!
karhengst zegt
Dat gele ontwerp oogt als een door Amerikanen getekende Peugeot.
Anyway, iedere BMW is mooi zodra de nieuwe generatie uitkomt. Ook een kunst.
kennone zegt
Zijn ze wel een beetje laat mee he
PunicaOase zegt
BMW heeft er momenteel een paar bijzondere ontwerpen tussen zitten, maar het merendeel is toch nog best prima of zelfs mooi, zoals: 1-serie, 3-serie, 5-serie, 8-serie, X1, X3, X5, Z4 allemaal prima of zelfs heel mooi.. Eerlijk gezegd vind ik het studiemodel meer een gekke Peugeot..
hanso zegt
Mooi, begin maar met een E46 met analoge klokken, moderne infotainment incl. (wireless) Carplay en een moderne doorontwikkeling van de S54.
erics zegt
Geef de nieuwe 7 serie maar alvast een facelift…..en dan vooral de voorzijde. Man, man man…met een GEO driehoek maak je geen tijdloos design….
Rick-dos zegt
Ik heb de E36 altijd het minst geslaagde model van de 3 serie gevonden. De E39 5 serie daarentegen vind ik nog steeds het meest geslaagde 5 serie.
Ik moet zeggen dat het Dee concept zeker wel potentie heeft. Wat we nu zien is natuurlijk verre van af en zal nog verder ingevuld worden maar als je alleen naar het silhouet kijkt dan krijg ik toch een 2002/3 serie E21/E30 gevoel er bij. Ik ben benieuwd waar men later dit jaar mee komt. Denk dat je dan wat meer beeld krijgt.
dawwg zegt
Moet je eens naar de nieuwste Carwow video op YT kijken; daarin komt het BMW design-model voorbij; spuug en spuuglelijk …
doublechevron65 zegt
Chris Bangle blijft voor mij een held!
Richmond zegt
Ook apart. Eerst wordt het huidige, spraakmakende design verdedigd en nu willen ze weer een totaal andere koers volgen die het tegenovergestelde is.
Petrovski zegt
De i-vision Bee doet mij denken aan het Garmisch prototype uit 1970. Zou mooi zijn als de nieuwe sedans die stijl krijgen. Door elektrische aandrijving kunnen neuzen van auto’s weer minder lomp worden en verdwijnen hopelijk die extreme nieren weer bij BMW. .