Alsof het niets is.
Om aan de voorschriften van het nieuwe Class 1-reglement te voldoen, dat gehanteerd wordt door de DTM en de Japanse Super GT, hebben de deelnemende fabrikanten nieuwe motoren ontwikkeld. Viercilinders, om precies te zijn. Na de onwerkelijk krachtige vierpitter die Audi recentelijk van zijn doeken ontdeed, is het vandaag de beurt aan BMW.
Net als zijn concurrent uit Ingolstadt heeft BMW het voor elkaar gekregen een fantastisch klinkende tweeliter vier-in-lijnmotor te creëren die meer dan 600 pk produceert. Het slechts 85 kg wegende motorblok, de P48, levert in de buurt van 610 pk. Echter, dankzij het nieuwe push-to-pass-systeem dat we kennen uit, bijvoorbeeld, de IndyCar, kan hij tijdelijk over nog eens 30 pk extra beschikken. Wanneer de coureurs de desbetreffende knop indrukken, kunnen zij voor vijf seconden 5 kg/u extra brandstof gebruiken – 100 kg/u in plaats van 95 kg/u.
Speciaal voor deze nieuwe viercilinder is BMW in de archieven gedoken om de vooruitgang dat het heeft geboekt aan te tonen. De zogenaamde M121 die in 1969 ingezet werd in het Europees Toerwagenkampioenschap, eveneens een vier-in-lijnmotor, produceerde destijds ‘slechts’ 280 pk bij 6.500 toeren. Hoewel de motor in feite een boostdruk aankon van 1,76 bar, overschreed BMW de 0,98 bar niet, omdat de cilinderkop anders de lucht ingevuurd zou worden.
Extra vermogen is volgens BMW niet het grootste succes van de P48: de nieuwe viercilinder is aanzienlijk zuiniger. Ten opzichte van zijn directe voorganger verbruikt de motor in de M4 DTM 10 procent minder brandstof. De hierboven genoemde M121-motor is zelfs 50 procent gulziger. Dit is volgens BMW mogelijk dankzij nieuwe motorstanden, verbeterde hoge druk brandstofinjectoren en een minimalisering van wrijving. Onder de nieuwe Class 1-regels zullen de teams per auto overigens 1,5 motorblok per jaar mogen gebruiken. De nieuwe P48-motor moet ongeveer 6.000 kilometer kunnen afleggen, alvorens deze wordt afgeschreven.
sander1980 zegt
100pk minder en dan in een 3 of 1 serie ?
mikje90 zegt
@sander1980: nog beter pleur dit blok in de I8, dat past namelijk veel beter bij die auto.
kennone zegt
@mikje90: eens!
langejohn zegt
@mikje90: En dan iedere maand de motor moeten reviseren
kennone zegt
@langejohn: als je hem in de garage laat staan hoeft dat niet.
sander1980 zegt
@mikje90: Dat is al helemaal geen gek idee. Of een reïncarnatie van de E30 door dit blok op te boren naar 2.3 liter, iets terugtunen en dan in een 2 serie coupe
elemento zegt
@sander1980: met knopje he
sander1980 zegt
@elemento: PARTYMODE = On!!!
dondeboer zegt
Of in de nieuwe Carrera GT. Die was ook rond een raceblok gebouwd.
dondeboer zegt
@dondeboer: was eigenlijk een reactie op @sander1980…
subaru555 zegt
10% minder verbruik dan een V8, als ik het goed begrijp? Één van de weinige voorbeelden waarbij downsizing mij in ieder geval weinig uitmaakt. De oude V8 klonk als een vier cilinder, deze ook. Prima, hoop dat het wat interessanter wordt qua instroming SuperGT!
3246cm252kw zegt
@subaru555: de M4 DTM was een 6 cilinder turbo volgens mij…
aarsgewei zegt
Exact dezelfde specs als de audi motor, weegt zelfs hetzelfde. Had meer van BmW verwacht.
cloverleaf zegt
@aarsgewei: ja want die gasten van Audi zijn eigenlijk maar hangjongeren met een taakstraf.
berlinetta zegt
@aarsgewei: Zal dat niet te maken hebben met reglementen?
autodrome zegt
@aarsgewei: de,Audi heeft nog wat pk’s meet, small detail ..
T16 zegt
@aarsgewei: Volgens de DTM wedstrijdregels is 85 kg het minimale gewicht van een motor inclusief één turbocharger. Dit naar voorbeeld van de SuperGT series in Japan die echter twin- turbochargers gebruikte.
drdre1 zegt
Kicken, 17 foto’s van een motorblok! ??
drdre1 zegt
@drdre1: ho… Er komt ook nog een auto in voor… ?
michaelb zegt
Gaat beter klinken dat de standaard zes in lijn van de M4 gok ik. Ook niet moeilijk lijkt min
mrB zegt
Mooie scores! Hoe moet ik 1,5 motorblok per jaar voorstellen? Gaat je 2e motorblok dan een jaar later ook nog een half seizoen door?
mrB zegt
@mrb: 3 met 2 auto’s natuurlijk…
3246cm252kw zegt
@mrb: 3 in 2 jaar dus 1 per 8 maanden
Robert zegt
De definitie ‘zuinig’ toepassen op een motorblok als deze een brandstofconsumptie kent van 95 kg/uur…
?
Ter vergelijking: in de Formule 1 (twee cilinders meer, maar 10% minder slagvolume) hanteert men sinds vorig seizoen een maximaal toegestaan brandstofverbruik van 105 kg per raceafstand (= aantal rondes om afgerond naar beneden 300 km af te leggen, en dat doen ze in ca. anderhalf uur). Da’s omgerekend een verbruik van ca. 70 kg/uur.
suzikubelona zegt
@RRRobert: De F1 maakt gebruik van Hybride technologie, de DTM niet. Zonder de electro hulp zou de F1 bij lange na niet zo “zuinig” kunnen rijden.
Robert zegt
@suzikubelona: helemaal waar, en daar had ik zo gauw nog niet aan gedacht. Maar zou dat terugwinnen van de remenergie echt zó veel uitmaken?
lekkaah zegt
@RRRobert: maakt wel degelijk uit maar niet veel denk ik, ik denk ook dat je een punt hebt
suzikubelona zegt
@RRRobert: Er wordt ook hitte omgezet in elektrische energie, en dit is wat het allemaal zo efficiënt maakt. De MGU-H is een knap staaltje techniek.
suzikubelona zegt
@RRRobert: https://nl.motorsport.com/f1/news/verklaard-mgu-h-en-mgu-k-wat-is-dat-nou-eigenlijk-791230/791230/
T16 zegt
@rrrobert: De motor in een Formule 1-auto is momenteel verplicht een 1,6 liter V6-motor met turbo.
Dat is een 20% minder slagvolume dan een 2,0 4-cilinder turbo DTM motor.
Een F1 bolide inclusief coureur en brandstof is zo’n 55% lichter als een DTM racer.
Verder zijn F1 bolides zo zuinig omdat ze extreem hoge bochtsnelheden halen en dus minder hoeven te remmen = minder energieverlies.
towi1989 zegt
‘Hoewel de motor in feite een boostdruk aankon van 1,76 bar, overschreed BMW de 0,98 bar niet, omdat de cilinderkop anders de lucht ingevuurd zou worden.’
Dus de motor kan het niet aan…
Alex_79 zegt
@towi1989: grinnik, beetje jammer. Brian Hart ontwikkelde voor Toleman in de jaren 80 een turbo motor gebaseerd op een Ford blok die tot 4 bar boost aankon. Alleen had ie er een Iveco Truck turbo voor nodig (Holset geloof ik), om de zaak heel te houden (het ding vrat Garrett turbo’s voor het ontbijt)
gandini zegt
Hoe moet ik die anderhalf motorblok per jaar zien dan?
6-in-lijn met cilinderuitschakeling?
Dan zit je alleen wel met 1,5 turbo en een wel heel misleidend persbericht…
spylegion zegt
Snoepje
ghost zegt
Lekker! Zal wel lekker hoogtoerig janken!
mgmgb zegt
Goh, een vaste fan, lang niet gezien.
hallokroket zegt
@mgmgb:
Op de M121…
mgmgb zegt
@hallokroket: Ja, en nog wel meer jaren ’50/60 motoren. En overigens ook op mijn Volvo uit ’88. Maar vanaf de jaren ’90 is het toch extreem zeldzaam.
mgmgb zegt
@mgmgb:
Tering. Zie het nu pas. Mijn excuses.
karaya zegt
Die 2002 Turbo was niet echt succesvol.
spykerboy zegt
jammer dat het een 4 cilinder is alleen….
neal zegt
bizar hoe weinig koel kanalen dat onderblok heeft