Enkele weken geleden liet Wouter jullie al schrikken met de mededeling dat BMW in 2010 met een FWD stadauto zou komen. BMW fans kunnen opgelucht ademhalen want de kans is heel klein dat de auto op de markt zal komen met een BMW badge. Hoogstwaarschijnlijk zal er een nieuw merk opgericht worden zoals Mercedes dat ook (onsuccesvol) met smart gedaan heeft.
Deze supermini zal er voor moeten zorgen dat de gemiddelde CO2 uitstoot van de BMW modellen onder de 130 g/km uit gaat komen. Als basis voor de auto wordt gedacht aan de volgende generatie MINI of wellicht een samenwerking met Mercedes. Beide merken hebben namelijk last van de steeds scherper wordende CO2-eisen en ze zullen dus allebei een kleine auto moeten hebben om te compenseren. (bron: Financial Times)
3-serie zegt
BMW Z11 anyone?
Paragon zegt
Ik word echt zo moe van al dat CO2-gezeik!
Elke serieuze wetenschapper weet het, maar het is niet bonton om het te zeggen:
WATERDAMP in de atmosfeer heeft het sterkste broeikaseffect. Maar waterdamp kun niet bestrijden. De oceanen produceren het in onmetelijke hoeveelheden. Dus dan pakken we maar nummer 2. De invloed van CO2 is een aantal keer lager maar voor de algorestemmingmakerijk boeit dat natuurlijk niet. Dat de mens slechts een DEEL verantwoordelijk is voor het CO2 in de atmosfeer boeit natuurlijk helemaal niet!
Een bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/68339811/_CO2_kleine_rol_bij_broeikaseffect_.html?p=26,2
3-serie zegt
Of Z13?, zie foto:
Coolguy zegt
Er beginnen spontaan bloed uit mijn ogen te spuiten na het bezien van deze foto’s…
Coolguy zegt
*begint
Wou er een andere zin van maken maar deze paste er wel heel goed bij.
Ward zegt
Er zullen wel meerdere auto’s onder de naam mini uitkomen dan. Kan leuk zijn. Concurrentie voor de 147, wat ook een heel fijne auto is.
Ward zegt
en @ paragon
De telegraaf is echt geen goede bron.
Nick zegt
@Paragon: Het kleine beetje methaan of gewoonweg natuurlijk aardgas (CH4) in de lucht heeft een veel grotere impact dan CO².
Dus dan zou het eerder oorzaak nr. 3 zijn.
Paragon zegt
@ Ward:
De Televaag is een buttkrant… ok. Echter dat waterdamp een veel grotere impact heeft dan CO2 is gewoon een feit (een feit dat niet zo mediageniek is)
Ik weet niet of ALLES wat de telegraaf schrijft onzin is. Tevens hoor je wetenschappers wel vaker besmuikt toegeven dat waterdamp express buiten de vergelijking wordt gelaten.
mashell zegt
Als al die merken met super mini’s komen om hun CO2 gemiddelde te drukken, wie gaat er dan in al die supermini’s rijden? Volgens mij moeten ze bijna gratis gaan weggeven.
JH zegt
Hoezo Smart was geen succes? Ze waren redelijk succesvol ware het niet dat de geplande SUV al klaar voor productie was en compleet gestopt werd. Dus wat doe je met alle ontwikkelingskosten en de reclamaties van de toeleveranciers? Juist die schrijf je af op Smart; geen wonder dat ze dan geen winst draaien. De Forfour was te vroeg, net zoals de Roadster die nou als gebruikte auto erg populair is. De SUV zag er echt goed uit en was DE kans om in Amerika de markt te gaan, waarna de ForTwo volgen kon…er is veel politiek gespeeld bij de neersabelen van Smart
GOD zegt
ik vind die op de eerste foto best grappig voor een doosje
Rick dos zegt
Mooi, ik zie dat we hier professoren hebben….. Is er ook toevallig hier iemand die weet hoe je lood in goud kan veranderen? Nee? Hmmmm…..
ik weet wel een leuke mernaam vor die mini BMW; Dinky Toys! Als we dan toch de laatste tijd stof van vergane glorie aan het afstoffen zijn…..
Y. zegt
BMW heeft nog wel wat leuke merknamen liggen, overgebleven van z’n eerste Britse avonturen: Riley, Healey, Morris, Austin, Triumph…
3-serie zegt
@ Coolguy
Ja schoonheden zijn de BMW’s op deze foto’s niet, maar het zijn geen fotoshops. Het zijn echte BMW conceptcars.
De Z11 (de eerste foto) was onthuld in 1991. De auto wordt electrisch aangedreven op de achterwielen. Nu dik 15 jaar later weer heel actueel
De Z13 (de tweede) was onthuld in 1994. De koplamplook hadden ze afgekeken van de Alfa GTV. Ok, bij de Alfa beter gelukt. Maar aan deze auto kleeft een mooi verhaal….
De layout is van een motor achterin – 4 cilinder K motor uit een BMW motorfiets – en de 3 passagiers zitten als in een MClaren F1.
Het leuke verhaal is nu dat BMW deze concept had getoond om Mercedes een beetje gek te maken -De duitsers houden elkaar namelijk angsvallig in de gaten- en DAS HAUS besloot dat ze natuurlijk voorop moesten lopen met trends………..de SMART was geboren.
Y. zegt
Doe mij die Z11 maar. Elektrische aandrijving is precies wat ik zoek.
sjoerd zegt
Weten ze zeker dat het geen luxe golf auto word?
JH zegt
@3-serie: het eerste Smart (Swatch Mercedes Art) concept, stamt uit 1991, dus voor de BMW. Eerst werd VW benaderd die hadden geen interesse waarna Mercedes benaderd werd en die hadden interesse. De man achter het technische concept van de Smart is ontwerper Tomforde die in 1992 het project Mercedes City Car (MCC) startte dus ik geloof niet dat BMW ervoor verantwoordelijk is dat de Smart geboren is, ziet er eerder omgekeerd uit…
DAT zegt
BMW maakt een kleine auto?
Slim. Of hoe zal ik het zeggen, Smart?
3-serie zegt
@ JH
Een mooi verhaal moet je altijd geloven ;-)
JH zegt
Jaja voor het slapen gaan ;)
ml zegt
@Y
Ik sluit het niet uit. Maar aangezien dat net als de Mini allemaal ex-Engelse merken zijn denk ik niet dat ze daarvoor gaan kiezen, omdat ze te veel mindshare moeten gaan delen met het merk Mini. Een eventuleel concept onder een dergelijke naam moet toch een vleugje retro hebben, lijkt mij.
Ik speculeer dus dat ze een merknaam kiezen die modern en milieuvriendelijk overkomt (gezien dit mij logische proposities lijken van deze nieuwe auto). En bij voorkeur wel een lichte band met BMW laat zien.
Klaas zegt
Ik zie in lijn van de Mini wel toekomst voor een nieuwe Minor:
mgs013 zegt
als je het mij vraagt is deze wel geschikt om nader te bekijken. maak dit platform op mini basis en stop er die peugeot motoren in en ze hebben hun eigen stadsje zo klaar. nu nog een type of naam
mgs013 zegt
eu als ze mini al hebben waarom geen mini met bmw niertjes?
George zegt
Dit wordt in 2010 de nieuwe BMW Citycar volgens het duitse Bild.
Carlos zegt
Paragon: Het onderzoek is wel door belgen gedaan :p
MARK zegt
ha leuk zo’n fiat punto bovenkant