Dit concept is echter veel meer dan een autonome taxi.
Het is ondertussen wel duidelijk waarom BMW een eigen evenement in het leven heeft geroepen. De autofabrikant heeft vandaag al een paar aankondigingen gedaan en het lijkt er niet op dat het hiermee snel zal ophouden. Zojuist trekt het merk de doeken van de Vision M Next. Met deze auto deelt het zijn kijk op hoe rijplezier er in de toekomst uit kan zien.
Het studiemodel is gebaseerd op twee concepten van BMW: EASE en BOOST. Respectievelijk hebben deze het doel de rijervaring in de auto zo fijn mogelijk te maken en de bestuurder ultiem rijplezier te bezorgen. Beide principes zijn op hun beurt weer gebaseerd op ACES, ofwel de innovaties van BMW op het gebied van Autonomous driving, Connectivity, Electrification and Services.
In minder abstracte termen betekent dit simpelweg dat BMW zijn sportauto’s in de toekomst zo hard mogelijk zal laten werken om het de inzittenden naar de zin te maken. Met name de bestuurder is het brandpunt. In de Vision M Next zien we hiervan een goed voorbeeld in de vorm van het interieur, dat totaal op de bestuurder is gericht. De informatie die de bestuurder krijgt te zien, is overigens ook nog eens afhankelijk van de snelheid. Hoe harder hij rijdt – als hij besluit zelf te sturen – hoe minder de auto probeert af te leiden. BMW noemt het de Boost Pod.
“The entire interior is focused on the BOOST Pod. The geometry has a deliberately low-key feel so that the driver can concentrate fully on the driving experience.”
Qua design is de Vision M Next duidelijk geïnspireerd door zijn voorouders. Met name de stijlelementen van de hybride i8 zijn aan de voorzijde te vinden, alles daarachter hint meer naar de veel oudere BMW Turbo. Zoals gebruikelijk bij nieuwe BMW’s is ook deze auto voorzien van flinke nieren, al nemen de exemplaren op het studiemodel gelukkig niet zoveel ruimte in als bijvoorbeeld de 7 Serie.
Hoewel we hadden verwacht dat BMW’s “sportauto van de toekomst” enkel door elektromotoren aangedreven zou worden, blijkt dit niet te kloppen. De auto heeft namelijk een viercilinder benzinemotor in combinatie met elektromotoren op beide assen, wat goed is voor een systeemvermogen van liefst 600 pk. Volgens BMW kan de auto 300 km/u bereiken en sprint hij in plat 3 seconden naar de 100 km/u. Een Boost+ modus geeft tijdelijk nog meer oomph. Volledig elektrisch rijden kan hij tot 100 kilometer ver.
Rick-dos zegt
Gaaf. Om vervolgens na deze dag in de kelders van BMW te verdwijnen en nooit meer te zien.
Heb nou eens ballen, BMW, en maak dat ding.
erce zegt
@Rick-dos: zoals de i8 bedoel je?
Rick-dos zegt
@erce: De i8 is geen M auto zoals de M1 dat wel was.
mvdd zegt
Ziet er uit als een concept car van 20 jaar geleden
Jochempie zegt
Het stuur lijkt direct uit KITT te komen.
Dutchdriftking zegt
In feite dus de opvolger van de i8. Die is ook gewoon gekomen tegen veler verwachting in. Overigens net als de i8 verwacht ik toch niet dat dit een heel populair ding zal worden. Het mist een ziel.
mar10us zegt
Lijkt qua lijn erg op een Gallardo vind ik. Ziet er lekker compact uit.
stationcar zegt
Hou maar op BMW, dit is toch helemaal niks, ziet er absoluut niet uit.
Dat interieur ook niet, moet je kijken man, wat een drama!
vroaaar zegt
Groen accenten op je auto staat voor eco, blauw voor electrische en fluor rood wordt het kenmerk voor autonoom…?
Rick-dos zegt
Zo over nadenkt is dit misschien wel de toekomst van ///M. Als auto’s elektrisch worden wat voor waarde heeft ///M , AMG en RS dan nog? Volgens mij is het lastig om een productiemodel dan nog een ///M touch te geven. Dus wat doe je dan? Laat je ///M echt op zichzelf staande sportauto’s maken zoals deze. Wellicht dat je net zoals je nu de X1, X3, X5 etc. hebt die aansluiten op de 1-, 3- en 5- serie dadelijk bijvoorbeeld een M1, M3 en M5 maar dan in de vorm van een sportauto ipv gebaseerd op een productiemodel.
pindakoning zegt
@Rick-dos: ik ben ook heel benieuwd in welke vorm uitlaten fabrikanten als Akrapovic nog bestaan over een aantal jaren
marinepower zegt
@pindakoning: wellicht kunnen ze zich uitleven op thyristors, IGBT’s en GTO’s, ze kunnen vast gaan oefenen op het NS materieel.
fransananas zegt
@pindakoning: milltek heeft een speaker ontwikkeld voor elektrische auto’s met verschillend motorgeluid. Wellicht is dat de toekomst…
mashell zegt
@rick-dos: wat is eigenlijk die ///M touch? Een dikke motor, grote luchtinlaten, stuggere vering, grote wielen en veel uitlaat eindstukken. Dikke elektromotoren, grote luchtinlaten, stuggere vering, grote wielen kan de ///M afdeling op electrische modellen ook gewoon toepassen. Alleen die uitlaat eindstukken, die moeten door een dikkere diffuser bumper gecompenseerd worden.
sollie1984 zegt
Wordt tijd dat BMW M een supercar gaat maken.
antoombom2000 zegt
Op zich zou een autonome supercar wel interessant kunnen zijn. Maar dan moet je het wel uit kunnen zetten. Dan kun je het eerste rondje/paar rondjes de auto zelf laten rijden zodat je kunt leren waar je moet remmen en waar je harder kunt gaan rijden en hoe je de apex aan moet snijden.
Zie het als een soort instructeur die je precies laat zien hoe je het moet doen.
mashell zegt
Vreemde kruising tussen een i8, een M1 en een Gallardo.
basjaski zegt
Autonoom?
BMW, The ultimate driving machine
Denk het niet meer…
SpiderIV zegt
@basjaski: Yep Autonoom rijden en sportauto ………….. wellicht een nieuwe raceklasse? zou het saaier zijn dan F1? ;-)
antoombom2000 zegt
@basjaski: het kan je wel een betere rijder maken. Laat hem eerst autonoom over het circuit raggen en daarna kun je het nadoen.
ghost zegt
Ze zukumst!
911targa zegt
Freude am Taxifahren!
frank2b zegt
Een zelfsturende sportwagen.
Uhm…
Wat is nou helemaal de lol van een sportwagen ook al weer?