Let’s face it: uit een gedownsized turboblok haal je niet een zelfde geluid als uit een vrij ademende atmosferische knaap. Dit stelt performance-automakers voor een uitdaging. BMW ving dit bij de nieuwe M5 op door de klant via de speakers een oor aan te naaien, en dat beviel kennelijk, want het komt ook in de M135i terug.
Wij worden als consument niet graag voor de gek gehouden. Ikzelf vind het niet zo erg, zo lang ik het maar niet door heb. Zo kan je een jaar lang een BMW M5 hebben, elke dag (onwetend) van het geluid in de cabine genieten, en er na een jaar beteuterd achter komen dat dit helemaal niet authentiek is. Ignorance is bliss.
Maar is dit erg? Het gaat in eerste instantie om de prestaties, en daarmee zit het wel snor. Als het geluid er dan aan ontbreekt, dan is het toch prima om je een beetje voor de gek te houden om dat stukje beleving ook aan te vullen? Je moest eens weten hoeveel er ge-sound engineerd wordt bij fabrikanten, tot het geluid van een dichtslaand portier aan toe.
We willen graag het hele plaatje: power, beleving, geluid, en dan het liefst zonder restrictors. De dagelijkse realiteit laat dit echter niet toe, tenzij je bereid bent heel veel meer CO2-tax te betalen voor bijvoorbeeld een GM 7.0 liter V8-blok.
Hoe een M135i klinkt zonder en mét Active Sound? Zo dus:
Met dank aan iedereen voor de tips!
Foto credit: autojunk.nl
glashelder zegt
Ik vind het echt dikke nep.
Silliconen.
En omdat BMW het doet vinden we dat dit ineens moet kunnen?
drivingpleasure zegt
@glashelder: Van mij mogen ze het inderdaad weglaten, zonder klinkt hij prima! Maar veel mensen willen wel dit geluid horen en voor deze mensen is het dus prima dat het uitlaat geluid versterkt wordt, het is niet nep maar wordt versterkt. volgens mij hebben meerder merken dit ook al gedaan, maarja…
White_Lightning zegt
@glashelder: Ik stel voor dat AutoBlog er ééntje verloot. Ik zou echt niet twijfelen om mee te doen, en vele andere met mij.
michielh zegt
Je kunt zeggen wat je wil, maar Audi heeft de akoestiek van hun turbomotoren dan toch beter in de vingers… De TT-RS klinkt zelfs met de grootste föhn erop nog geweldig.
umadbrah zegt
@michielh: Alle auto’s hebben tegenwoordig net zo’n nep geluid als de glimlach van een hoer. Of het nu via allemaal stukjes metaal in de uitlaat gedaan wordt, of via het geluidssysteem (overigens alleen voor binnen bedoeld…).
En anders gooi je er toch een akrapovic systeempje onder?
darkpluisje zegt
@umadbrah: het zou ook eigenlijk niet uit moeten maken maar toch doet het dat ergens… De vlinderkleppen in een uitlaat zijn eigenlijk ook ”nep” maarja wat is het echte motor geluid dan, alla hotrod je uitlaten afzagen is ook niet echt een optie.
En dan hebben ze de optie om het geluid digitaal aan te passen, klinkt het nog niet echt mooi…
kaasboerin zegt
@umadbrah: Die glimlach is hartstikke eckt!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@kaasboerin: ligt eraan hoeveel je betaalt! ;)
F355GTB zegt
@umadbrah:
Is de glimlach van een hoer ook al nep?
Weer een illusie armer…
Persoonlijk vind ik motorgeluid over de speakers toch wel een beetje een belediging voor de intelligentie van de koper. Lijkt mij ook genant als je dat aan je passagier moet vertellen… On the other hand: er is schijnbaar markt voor.
Ook al komt het oorpsronkelijke geluid uit het motorblok, ik vind het toch nep…
Maar ja, we moeten wat. Voor mensen met een fetish voor motorgeluiden liggen de mooiste jaren toch al achter ons. En die gaan niet meer terug komen…
jrmpower24 zegt
@michielh: De M5 F10 klinkt heerlijk:
http://www.youtube.com/watch?v=MWAw78Z3BJ0
De nieuwe RS6 klinkt meer alsof die aan de schijterij is.
drivingpleasure zegt
@michielh: Uitlaat geluid bij Audi is inderdaad wel mooi. Maar waar het een aantal jaar geleden nog om ging was het motor geluid. Hier was BMW echt ontzettend goed in, motorblokken ontwikkelen met top geluid, bijv de oude 6 in lijn.. Hier was Audi poep in, en stond bekend als alleen maar uitlaat geluid. Dus de reden dat ze nu zo goed klinken is dat ze destijds zo slecht klonken en dus hun uitlaat geluid hebben moeten ontwikkelen en daar nu erg goed in zijn.
carmasterr zegt
@drivingpleasure:
Wil jij me vertellen dat een oude 5 cilinder Audi geen mooi klinkende motor heeft?
I beg to differ.
ckaka zegt
Dit is echt cheap !!!
MartijnGizmo zegt
Hamvraag is natuurlijk of de soundfiles van M5 en M135i met elkaar uit te wisselen zijn door audiotunerts!
jrmpower24 zegt
@MartijnGizmo: het uitlaat geluid wordt alleen
versterkt door de speakers.
xiran zegt
@jrmpower24: lijkt me sterk, computer is goedkoper.
OT, eerst een goede auto maken die geen last heeft van lawaai van buitenaf en dan de cabine vervuilen met neppe uitlaat sound.
Emile_Benz zegt
Ach, who cares. Bij siliconentieten ga je toch ook niet zeuren dat het nep is…?
jrk68 zegt
@Emile_Benz:
Ik wel, ik heb het niet op Fake….
dheep zegt
@jrk68: Maar eigenlijk is de Lotus ook een neppe supercar toch?
jrk68 zegt
@dheep:
Dat is helemaal geen supercar…, dat is een lichtgewicht sportautootje. Als je dat verschil al niet weet wat doe je dan in godesnaam op een site voor autofielen….
dheep zegt
@jrk68: dat zeg ik, een neppe supercar
jrk68 zegt
@dheep:
Oke jij je zin, bij jouw is immers alles nep.
Fan van nep premium auto’s, vast ook een vriendin met nep tieten en een botox kop….
Verstand van auto’s heb je in elkgeval niet…. als je überhaupt al verstand hebt….
dheep zegt
@jrk68: nou nou rustig maar meneertje vooroordeel, zo snel op je teentjes getrapt.
jrk68 zegt
@dheep:
Daar smeek je anders wel om met je achterlijke gezwam….
Als ik zeg dat mijn Elise geen supercar is dan is dat gewoon zo. Daar heeft zij bv. simpelweg de specs. niet voor.
Niemand die dan ook beweert dat het wel zo is.
Het is een liefhebbers auto en geen kijkmijeensinterresantzijnvagmobiel….
dheep zegt
@jrk68: VAG? Niemand heeft het hier over de VAG.. De enige die hier achterlijk zwamt ben jij met je voorliefde voor de VAG gezwam.
piebepost zegt
@dheep: Kerel, hou je mond gewoon.
dheep zegt
@piebepost: kerel?
jrk68 zegt
@dheep:
Ja, dat had ongetwijfeld klein, klein kleutertje moeten zijn.
ckaka zegt
@jrk68 @dheep:
Leg mij deze discussie eens uit.
@dheep begint over Lotus terwijl de discussie over BMW gaat. Vervolgens zeggen jullie eigenlijk hetzelfde, alleen in andere woorden, en begint een hele discussie over VAG.
Zoals ik het zie is de 1 een VAG fanboy en de ander een VAG fanboy fanboy?!
dheep zegt
@ckaka: Punt.
defteling zegt
@Emile_Benz: Ik ga ook voore authentiek en niet voor plastiek.
SimonMc zegt
@Emile_Benz: Ieder zijn keuze natuurlijk, maar als er één ding is dat mij totaal niet opwind, dan zijn het wel siliconen tieten…
mout zegt
@Emile_Benz: Voor jou dan siliconen en speakers.
Houd ik het bij mij real life vrouw en atmosferische motor.
bmwe46csl zegt
@mout: wat rij je?
lambo4all zegt
Doet amg toch beter met haar biturbo 5.5 motoren.. Audi ook trouwens hoewel ik dat geluid ietsje tam vind.
mout zegt
@lambo4all: Een basis van 5,5l is wel een ietsjes makkelijker uitgangspunt.
SimonMc zegt
@mout: Onzin. Omdat BMW een 4,4 gebruikt, is dat ineens de reden waarom het zo gedempt klinkt? Lijkt me eerder dat Mercedes het uitlaatsysteem beter voor elkaar heeft.
Hoor maar eens wat een andere uitlaat op die M5 doet :
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=VroCYCsHMiM#t=33s
jrk68 zegt
Stop er gerust een bestandje van gekelkte dubbele Webers in, je weet dat het nep is maar dat was tenminste nog een mooi geluid….
w0o0dy zegt
Tja dat zat er wel in. Resultaat is wel prima maar het blijft nep.. zonde dat BMW dit nodig heeft. De m135 is wel een bijzonder ( en lelijk ) ding met tamelijk uitzonderlijke prestaties en gebruiksgemak zeker voor het geld.
sacha zegt
@w0o0dy: de BWM heeft dit waarschijnlijk ook niet nodig. De BMW klanten daarentegen wel.
Slechte ontwikkeling dit.
kaasboerin zegt
@w0o0dy: +1.
Uiterlijk blijft persoonlijk maar mijn ding is het niet echt, en dat geluid..
… Laten we het er maar op houden dat als het uit te zetten is ermee door kan bij mij.
mister zegt
Denk je dat je motor naar de zak is blijkt gewoon je speaker stuk te zijn.
mout zegt
@mister: Denk je dat je motor nog goed is, blijken alleen je speakers nog netjes te werken.
mister zegt
@mout:
Daar moet ik nou even over nadenken…
E34M5Touring zegt
Systeem dr uit jensen en 2 gaten in de uitlaat boren. Nwe auto dus de eerste 3j geen APK gezeik. Lekker brullen voor 2 kwartjes.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: En een lekkere (open) luchtfilter evt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@E34M5Touring: 4 jaar
E34M5Touring zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Nou, nog beter.
darkpluisje zegt
@E34M5Touring: de sjonnie way of tuning
bmwe46csl zegt
Ik ben meer van puur en naturel
sulobb zegt
Zowel lelijk van uiterlijk, als lelijk van binnen, lelijk inhet algemeen….de nieuwe 1 reeks….
sulobb zegt
En check dit eens: http://www.autobild.de/ir_img/8/4/5/6/1/9/BMW-2er-Illustration-560×373-e1e878788254a9b1.jpg
Zo gaat de nieuwe 1 reeks coupe er ongeveer uitzien….
bmwe46csl zegt
@sulobb: vreselijke kont, nog erger als de hatchback, de vorige was in alles mooier
Donstil zegt
Ik heb een bose koptelefoon welke actief geluid kan filteren, trek dat maar door naar speakers in auto’s. Geluid van de motor is leuk op filmpjes van YouTube maar in het dagelijkse verkeer (Waar je dus niet continu vol op het gas gaat van bocht tot bocht) kan ik het midden als kiespijn.
Donstil zegt
@Donstil: missen
moveyourmind zegt
@Donstil: Mijn Saab 9-5 gromt en gorgelt ook als een oude Amerikaan als je vol gas geeft, maar eenmaal op snelheid is hij juist superstil en hoor je de motor nauwelijks. En als je normaal optrekt hoor je ook weinig. Precies goed, want als ik zin heb in herrie krijg ik herrie en als ik lekker in alle rust wil rijden kan dat ook.
lincoln zegt
plastic fantastic suggestie meuk ..
BMW kent haar klanten goed iig ..
“innovatie” noemen ze dat ..
ropbp zegt
Wat een gezeur weer. Door alle elektronica stuur je zelf niet meer, schakelmomenten worden bepaald, wordt de remkracht automatisch geregeld zodat je de bocht niet uitvliegt of op tijd stil staat, wordt gas bijgegeven of juist niet….. Dus een elektronisch uitlaatgeluid kan er ook nog wel bij.
lincoln zegt
@ropbp:
wanneer heb jij voor het laatst gereden ??
ik bedoel dan echt helemaal zelf gereden ..
ropbp zegt
@lincoln: ik heb tot vorig jaar twee Fiat’s127 gehad en heb nog steeds een X1/9e. Dat is pas autorijden!
lincoln zegt
@ropbp:
wowowowow .. vergeet mijn vraag .. dikke vette +1 voor u ..
moveyourmind zegt
Ere wie ere toekomt, dit is het idee van onze eigen Henny Huisman! De Miniplaybackshow!
motoragent zegt
Ik vind ‘m zonder zelfs beter klinken…
fortuna zegt
Net een wijf dat kreunt zonder ervan te genieten. Hoeft niet!
drivingpleasure zegt
Ten eerste vind ik hem prima klinken zonder het systeem, van mij mogen ze het weg laten. Maarja sommige mensen willen wel dik geluid in de cabine horen daarom wordt het geluid van de uitlaten iets versterkt, het is niet nep, alleen versterkt. Naar mijn weten hebben meerder merken dit al gedaan…
lincoln zegt
@drivingpleasure:
idd .. BMW de innovatiefste ..
W115 zegt
BMW is net een premium Ford, stuurt goed maar echt sportief is het niet.
alcantara zegt
@W115: Klopt maar dat geldt voor alle auto’s.
Echt sportief is als je naast het sturen ook zelf moet trappen.
willemseles zegt
Moet er wel smakelijk om lachen.
In het verleden veel Alfa’s (Nord-blokken met 4 carbs)gereden en dat was genieten en toendertijd gewoonweg snel.Tussendoor met m’n 75 turbo werd die snelheidsbeleving ineens minder.Ook 5 jaar in een snelle fluisterstille Laguna turbo gereden (met overigens verre van sportieve wegligging)en inderdaad, de turbo en die kats dempen enorm het uitlaatgeluid.Relaxt, maar verre van spannend.
En nu ? …rijd ik ook met een 3-cilinder.Gezweken door de chantage van de overheid. Die klinkt enkel tussen de 3000/4000 tpm goed en voor de rest als een naaimachientje.
lincoln zegt
@willemseles:
zet je een aggregaat op je passagiersstoel als je zo graag in de herrie wil zitten ..
mrrallycross zegt
Een rede te meer om gewoon die oudere versies te kopen. M5 v10 de beste!
VeniVidiVici zegt
@mrrallycross: Prima, maar voor mij liever een lekkere old school e39 M5 8 cilinder met 400pk!!!
sulobb zegt
@VeniVidiVici: helemaal mee eens…
replicant zegt
Ik heb een gevoel dat mevrouw ‘BMW’ siliconen heeft en vol is gespoten met botox..
ruubster zegt
wat een zure toekomst. elektrische en een uitlaat geluidje via de speakers, zo zie ik het.
VeniVidiVici zegt
Oplossing… Opdonderen met dat speakergeluid en gewoon langs Akrapovic!!! Als BMW het zelf niet doet doen zij het wel, PUNT! :-)
jgo1 zegt
Nepheid heerst echt belachelijk!
w0o0dy zegt
Wat de meesten hier niet lijken te snappen is dat een andere uitlaat vooral meer herrie produceert buiten. Echt mooi motorgeluid komt grotendeels door inductie geluiden. Misschien een leuke nieuwe inkomstenbron voor Yamaha. Inlaat systemen voor turbo-motoren met sound- tuning zoals bij de LFA…
piebepost zegt
Anologe sound engineering snap ik maar genept worden door een digitale variant gaat er bij mij uit principe niet in. Gelukkig kan ik in de verste verte geen M135i betalen, laat staan een M5.
Zoals hierboven al terecht wordt opgemerkt vind ik het wel vreemd dat vrijwel alle autoliefhebbers hier dit van een merk als BMW blijkbaar accepteren. Ik ben benieuwd wat de reacties zouden zijn als Geely of Great Wall met een dergelijke vinden op de markt zou komen.
Onehp zegt
@piebepost: zie mijn post wat lager, daarom.
jgo1 zegt
Ze zijn besodemieterd!
Onehp zegt
Ok, wat meer feiten:
– Vooreerst, de m135i klinkt gewoon lekker van buiten uit, zonder speakers. Ruitje naar beneden en het klinkt prima
– De meeste die ermee gereden hebben vinden dat ie erg stil is vanbinnen, de voornaamste reden voor dit truukje
– De geluidsopname van bovenstaande filmjes is erg verschillend, in het echt is het verschil veel minder groot.
– Niemand heeft tot nu toe zelf het speakergeluid zelf kunnen opmerken of afscheiden van het echte geluid, in test of de talloze eigenaars op fora, zelfs al weten ze dat dit systeem er is. Hetgeen uit de speakers komt is dus een lichte versterking met het échte motor- en uitlaatgeluid. Vérre van een soundracer…
hanzel zegt
Een auto moet net als een vrouw zijn echt puur natuur en geen silicone of een tupperwaredoos, dus een auto waarin dit wordt aangebracht sorry maar dan loop ik toch echt heel hard lachend de showroom uit.
Ik zie het al voor me voorbeeld je heb geld teveel en je koop een Aventador je start hem en je hoor niks helemaal niks, owja zegt de verkoper je moet wel ff de radio aanzetten voor het motorgeluid hier heb je de cd, echt ik zweer het je hij krijgt hem bevroren anaal terug van me….
En dan een, zoals ze zelf beweren, premium merk als BMW kom op echt ik krijg spontaan diarree als ik dit lees.
Nee dan maar een 2e hands Alfa’tje met een leuk torretje onder de kap en een sportuitlaat lekker roffelen…. hoorbaar voor elke liefhebber.
hollow zegt
Ben BMW fan, maar dit klinkt toch wel wat nep. Jammer.
lincoln zegt
na een nachtje slapen vind ik het wel een goed idee ..
voor leippies die zonodig tyfusherrie willen maken/horen ..
en er geen omstanders mee lastig hoeven te vallen ..
hoeft BMW zich alleen nog maar visueel te schamen voor hun klanten ..
BMW +1 ..
bmw335d zegt
Waarom hoor ik hier niemand over de eerste de beste Ferrari. Doe janken bij 80km/h ook alsof ze 300km/h rijden…is dat wel echt dan?
lohran zegt
Het geluid wordt toch alleen versterkt door de boxen, ’t is niet zo dat er een cd’tje op mp3’tje afspeelt..
1audi1 zegt
Vind het meer wat voor bmw rijders om er een soepblik pauper uitlaat onder te hangen , die dingen die ook altijd onder honda cicic r zitten
schellekens006 zegt
Vind die witte anders toch supergaaf . Met of zonder geluid.