
Dit zegt de autofabrikant er zelf over.
Vrijheid is.. kiezen tussen Apple CarPlay of Android Auto en niet vastgeplakt zitten aan de keuze van een autofabrikant. Het komt steeds vaker voor dat autobouwers klanten de keuze geven. Men is niet langer verbonden aan óf Apple CarPlay óf Android Auto.
BMW heeft recent bekendgemaakt dat ook Android Auto naar de nieuwste modellen van het merk gaat komen. Vanaf volgend jaar juli is het zover. Bij BMW Blog vroegen ze zich af hoe dit dan zit met MINI, dat immers binnen hetzelfde concern opereert. Een MINI-woordvoerder had helaas slecht nieuws te melden. De woordvoerder zei dat het automerk geen plannen heeft om Android Auto op de korte termijn in te voeren.
Er zijn ook geen plannen bekend of er überhaupt Android Auto naar MINI gaat komen. Het is onduidelijk waarom MINI niet de stappen van het hoofdmerk, in dit geval BMW, volgt. Sinds 2017 is het mogelijk om Apple CarPlay te gebruiken op een MINI. De hoogste tijd dat ook Android-gebruikers Android Auto zou krijgen. Tenminste, dat zou je denken. Helaas zit dat er tot onbepaalde tijd niet in.
Het marktaandeel van Android is veel groter dan iOS. Dit heeft natuurlijk te maken dat Android door tal van smartphone fabrikanten gebruikt wordt, terwijl iOS een exclusief besturingssysteem is van Apple. Uit data van Statcounter tussen januari 2018 en januari 2019 blijkt dat Android de markt voor 74,45 procent in handen heeft. iOS blijft steken op 22,85 procent.
Hmmmjaa, iets zegt mij dat het aantal mensen die een (nieuwe) Mini hebben en iOS gebruikt toch een tikkeltje hoger ligt dan de het gemiddelde iOS gebruikt. Desalniettemin zie ik geen reden het niet te implementeren
Het zijn sowieso auto’s voor mensen die geen telefoon hebben, maar een IPhone
@bierbuik: of een mini-disc
Waarschijnlijk omdat 95% van de Mini rijders Apple heeft.
Beide richten zich immers op exact dezelfde doelgroep: mensen die denken zich door middel van net iets te dure producten zich een identiteit en/of interessant karakter aan te meten.
@harrie: En/of kwaliteit kunnen waarderen.
@frederik:
Och ik zeg ook niet dat het geen kwaliteit is, alleen dat de prijs/kwaliteit verhouding niet bepaald aan de meest gunstige kant van het spectrum staat.
Natuurlijk zijn er twee autobloggers en een paardekop die het om een andere reden kopen met hun N=1 statistiek, de meute is gewoon gevoelig voor de geslepen marketing.
Want daar zijn ze verdomd goed in, Apple en Mini.
@harrie: idd, want voor de kwaliteit koop je (nog altijd) geen Mini.
Brillenbijters is de beste omschrijving
@harrie: klopt, dat is exact de reden waarom mijn eerste auto een Mini was en ik jarenlang een iPhone heb
@harrie: heb een MINI: heerlijk scheurijzer waar ik elke keer een smile van krijg. Infotainment werkt top en veel luxe die je regelmatig alleen in het hogere segment aantreft.. Jouw ijdelheid-argument herken ik niet.. ook niet bij twee andere MINI rijders die ik ken.. allemaal een MINI om dezelfde reden: het rijgedrag en de smile..
@punicaoase: Ik ben een tijd geleden vol enthousiasme gaan test rijden met een Mini, de offerte lag klaar om te bestellen (full option, letterlijk). Het is een koude douche geworden, de auto was groot, lomp, zwaar en had moeite om grip te houden (slechte banden volgende de dealer, yeah right). De luxe waar je van spreekt heb ik niet gevonden tenzij je elektrische stoelen luxe vind. De achterbank zit in een zo rare hoek dat het helemaal niet comfortabel zitten is wat de dealer schoorvoetend moest toegeven. Hoe zoiets niet opvalt tijdens het ontwerp is mij een raadsel.
Mini is een oude obese zak geworden die doet alsof het nog altijd een jong veulen is dat hip en sportief is. Ideaal voor iemand met een midlife crisis maar ik ben daar nog te jong voor.
@sprankel: ai, klinkt niet best :-( Welk model was dat?
Dan laat die Mini maar zitten en koop ik wel een Lexus voor bij mijn ouwe Nexus.
Android is voor paupers
@kartmans: de grootste paupers laten zichzelf oplichten door Apple apparatuur te kopen. Er is geen enkel rationeel argument om voor een iPhone te gaan. En emotioneel ook allang niet meer (dat was in de tijden van de eerste iPhones nog anders)
@joost1234: O, er is zeker wel een rationeel argument om voor Apple te kiezen. Ik kies bijvoorbeeld voor Apple omdat het gewoon werkt en doet wat je ervan verwacht zonder dat je eerst uren bezig bent om alles naar je hand te zetten. Ik vind het fijn dat als je op een knop drukt die knop ook is voor datgene wat je denkt dat het is. Niet dat een knop een omleiding is voor nog 3 tot 10 handelingen om exact hetzelfde te doen.
Toegegeven, Apple is veel te duur en er zijn zat Android toestellen die beter zijn hoor. Maar niet voor mij want ik kan er gewoon simpelweg niet mee omgaan. Vrij rationeel toch :).
@vincente30: hee psst, de knoppen zijn verdwenen @ iPhone… Of heb je nog zo’n pauper oud ding?
@pushnoi: hahaha, shit je hebt me door XD
@joost1234: emotioneel? Jij wordt emotioneel van apparatuur?
@joost1234: ja man, emotioneel worden van een mobieltje, het doet aardig wat met je hè hahaha!!
Android Auto of Car Play uitsluiten uit je product is ongeveer net zo verstandig als je als bedrijf publiekelijk uitspreken voor of tegen Brexit, of in de VS als democraat of republikein.
@kminne: Android Auto en Car Play zijn leuk voor het onderste marktsegment. Beide zijn voor BMW en MINI eigenlijk niet relevant, het ingebouwde infotainment is van een hoger niveau dan die vrij beperkte smartphone oplossingen. Dus het maakt niet uit. Dus die als een bedrijf in de VS sponsor beide partijen of slimmer nog, geen enkele.
Is dit ook achteraf te wijzigen? Lijkt mij best interessant voor de tweedehands markt…
@dutchdriftking:
Voor een rooitjes of twee doet de dealer daar vast niet moeilijk over.
@harrie: Voor dat geld kan je altijd een “specialist” inschakelen.