Ter ere van zijn 100-jarig bestaan komt BMW met een hetere i8, zo wordt al even gespeculeerd. Vanuit Duitsland komt nu concretere informatie hierover binnen, waarbij de codenaam ‘M100’ boven komt drijven.
De M100 zou een tot – jawel – 100 exemplaren gelimiteerde gespierde broer van de 362 pk sterke i8 zijn, die misschien i8s (of i8Cs) of i9 gaat heten. In tegenstelling tot de i8 skipt hij nooit leg day, en dus ligt er fatsoenlijk breed rubber onder, in plaats van 215 om 195 mm brede wielrenbandjes. De elektromotor zou opgepept worden van 108 tot 204 pk, en in plaats van de 1.5 driepitter ligt er een 2.0 viercilinder in, met 286 pk.
Combineer dit met de 27 pk van de ISG (de startgenerator), en je zit boven de 500 pk, in volgeladen toestand dan. Het koppel zou rond de 700 Newtonmeter liggen. Dit beweert althans Autobild, dat informatie van BMW doorgespeeld kreeg, of doet alsof. Volgens mij hebben ze Lumma gebeld voor een paar begeleidende photoshops, want de afbeeldingen zien er nogal…bijzonder uit .
Enfin, in 2016 zullen we het weten. Top Gear Magazine riep de i8 onlangs uit tot hun Auto van het Jaar, en met zijn hippe sleutel is de vooruitstrevende, mooi gestylede en absoluut innovatieve plug-in bovendien leuk voor de gadgetfreaks, maar ik kan er het nut nog niet van inzien. In feite blinkt hij nu nergens in uit, behalve in aanschafprijs dan. En dan niet op een positieve manier.
Mocht de M100 er zoals geschetst komen, dan levert BMW een sportwagen met flink wat batterijgewicht, en als je elektrosap na een kwartiertje knallen op is heb je een mooie en hele dure viercilinder-achterwielaandrijver met minder dan 300 pk (waar Mercedes-AMG 360 pk uit eenzelfde inhoud trekt) onder je bips, die met om en nabij de 1.600 kg meer weegt dan een – goedkopere en krachtigere – M4. Maar ze doen het wel anders dan alle anderen, dat moet gezegd worden, voor wat het waard is.
Foto: BMW i8, fantaseer er iets dikkers overheen voor een beeld van de M100.
wouterhil zegt
Deze auto verdiend het!
Pulizano zegt
@wouterhil: Hij zou het verdienen als hij met BMW’s heerlijke 6-IL zou komen.
3246cm252kw zegt
@Pulizano: ja inderdaad! Ik dacht eerst: gaaf 500pk en dacht direct, dus en dikke motor… Maarja ik mis gewoon erg de V10! :-(
fconderkantlat zegt
@wouterhil: d=t
nvhuijkelom zegt
En is vooral heel lelijk
jrmpower24 zegt
@nvhuijkelom: dus jij hebt al beelden gezien?
nvhuijkelom zegt
@jrmpower24: verwacht niet dat hij er heel anders uit gaat zien dan de i8 zoals we hem nu kennen en die vind ik persoonlijk erg lelijk.
jrmpower24 zegt
@nvhuijkelom: wat wel gezegd moet worden is dat vrijwel alle i8’s in NL zooo lelijk zijn uitgevoerd!! Donkergrijs, die blauwe lijnen en de lelijke velgen zoals die op plaatje hier boven. Echt onbegrijpelijk want het moet zo: http://2.bp.blogspot.com/-FErcNLqu1zg/VEz4p96r4II/AAAAAAAAQY8/a0gteErDfIs/s1600/BMW-i8-test-drive-review-01.jpg
Prachtig. Kan je vertellen wat je daar niet mooi aan vindt?
schellekens006 zegt
@nvhuijkelom: jij ja.. Mooiste supercar van het moment!
amgmerc zegt
@schellekens006: Overdrijven kan ook he….
nvhuijkelom zegt
@schellekens006: thanks man!
Bastiaan zegt
@schellekens006: supercar?
jrk68 zegt
@nvhuijkelom:
Nope, jij vindt hem lelijk….
Dat is slechts een mening en geen feit….
Nu ben ik niet bang uitgevallen waar het opvallend design betreft, dus ik trek de i8 wel….
nvhuijkelom zegt
@jrk68: oke sorry voor de verwarring dan, maar het is ook mijn mening.
gtwillem zegt
Bijna goed. Nu die elektromotor eruit keilen (want te hoog gewicht) en de 4 pitter vervangen door een, ehh, 431pk sterke zes in lijn en de comedy lijntjes iets minder, graag. Heb je een verkooptopper en imagebuilder in plaats van eem groen statement.
s62b50 zegt
@gtwillem: hulde
wouterhil zegt
Deze auto verdient het!
wouterhil zegt
@wouterhil: werkt goed die app… Nu dus dubbelpost. Sorry!
scottishcarspotter2000 zegt
@wouterhil: jij wel de goede spelling ;-)
joostvis zegt
@scottishcarspotter2000: wil*
maseratizzzzzzzz zegt
@wouterhil: om rechtstreeks naar de sloop te gaan?
berlinetta zegt
Inderdaad. Gooi de hele aandrijflijn eruit en lepel het blok van de M3/4 erin en pep dat op tot 500 pk. Klop even bij Akrapovic aan voor hulp met de brulpijpen en je hebt een mooie concurrent voor de komende R8 en AMG GT.
Kvgorp zegt
@berlinetta: ging het maar zo makkelijk.
jrmpower24 zegt
De i8 is prachtig. Kan niet wachten op deze dikkere ‘M’ versie!
stephanotis zegt
Car & Driver kwam afgelopen november al met dezelfde informatie, alleen met projectnaam M100 en als autonaam i8S.
schellekens006 zegt
Is een V12 biturbo niet iets? Omdat het kan…
dubcars zegt
@schellekens006: en dan ook nog in de i3
s62b50 zegt
@schellekens006: dat is voorbehouden aan het merk met de ster denk ik?
sydney zegt
@gtwillem @berlinetta Eens, alleen dat zal BMW nooit doen met deze auto,naast eventuele kostbare technische aanpassingen zou het nog meer de geloofwaardigheid van BMW wat betreft deze auto,i3 en een toekomstig i modellijn in het bijzonder gaan kosten.Het is immers(tot nu toen) de vaandeldrager daarvan.De auto is in de markt gezet als een alternatief voor supercars maar met zo weinig mogelijk nadelen voor het mileu en wat diens meer zij als uitgangspunt.
prop zegt
@sydney:
Mooi omschreven en ik mag hopen dat de duur betaalde marketing pikkies van bmw dit ook inzien
Terzijde: ik vind de i8 een achterhaald en ouderwets conecot en design hebben. Qua specs past ie in geen enkel hokje (mijn mening). Ook het hele hele i concept is op dit moment wellicht te vooruitstrevend. VAG speelt beter in. Een normale auto met hybrid of vol elektro (jajaja toyota was eerder). Ook het ‘normale’ BMW label verliest alles aan geloofwardigheid binnen een redelijk korte termijn = voorwielaangedreven dwarsgeplaatste 3 cyl.
kobus1967 zegt
Om m3/m4/en m5’s te kunnen blijven bouwen zal ook bmw zijn gemiddelde uitstoot moeten verlagen en dat gaat het beste door ev’s te verkopen.
Deze i8 is een uithangbord daarvoor en geen volumemodel, maar door deze i8 zullen ze ook mer i3’s verkopen.
stephanotis zegt
Deze week wordt op de NAIAS de NSX gepresenteerd, en “anders dan alle anderen” kan dan wel eens flink gaan tegenvallen.
uselessblogger zegt
waarom begrijpen ze bij BMW niet dat we al jaren zitten te wachten om een mooie, dikke sportwagen met een dikke V8, ik bedoel die i8 ziet er leuk uit maar dat is toch geen concurrentie voor een 911 of een f-type.. geef ons iets leuks bmw!!
dave zegt
Erg breed ja 215
bierbuik zegt
@dave: beter lezen!
Is juist geen 215 (achter) en 195 (voor) meer
bedirhan zegt
Goed investeringsproject denk ik zo
dtm01 zegt
Al heeft die 1000 en 1 pk deze auto blijft lelijk
jrk68 zegt
@dtm01:
Blijft sneu, je eigen mening als feit verkopen….
humpyourdog zegt
Behoorlijk negatief geschreven artikel, dat verdient deze auto niet.
87sandyd zegt
@humpyourdog: of de auto het verdiend of niet laat ik in het midden maar het artikel is idd bhoorlijk negatief geschreven waarbij de schrijver ook nog eens zijn mening geeft. Wat ik overigens vreemd vind, want @kapiteinaudi wordt in de BMW M2 topic op de vingers getikt omdat hij de auto lelijk vind, vreemd dus
uberghymkhana zegt
286pk uit de driepitter!? volgens mij is dat hetzelfde vermogen als in de 635csi die d zelfde moter had als de originele m1. toeval? (denk het wel)
rufctr01 zegt
Lekkere kip achter het stuur zeg!
bohica zegt
Wat een negatief geschreven stuk vol met eigen meningen en foute feiten
w0o0dy zegt
Een conventionele aandrijflijn past niet in deze auto. Dan moet je een compleet nieuwe afstelling van het onderstel gaan doen. Dus is een sterkere hybride uitvoering de enig logische stap. Wel jammer dat Autoblog dit artikel niet heeft aangegrepen om de video van Autocar te pluggen waarin de M4 het qua beleving het moest afleggen tegen de i8/( volgens Sutcliffe).
Dan doe ik het maar.
http://www.youtube.com/watch?v=D3p8Ao26t1A
racerx zegt
@w0o0dy: Ik had ‘m vanmiddag al gekeken en het verbaast me ook helemaal niets. BMW wordt lui als het om hun //M modellen gaat (helaas).
jrmpower24 zegt
@w0o0dy: Niets tegen de i8 hoor maar die heerlijke 6 in lijn vs die drie cilinder.. Alleen het geluid van die 6 in lijn al! Natuurlijk veel mooier. Daarnaast kun je ook nog beetje gek doen een M4 en is ie sneller.
E34M5Touring zegt
Besta je 100j, kom je niet met een hardcore ‘zie wat wij kunnen’ M of 8 serie oid. Nee, dan doe je een zwaardere koffiemolen in je batterij auto en hatsjee, een limited edition. Schande zeg ik, maar echt. Interesseert me allemaal geen donder wat iedereen zegt over die i8. Meer emotie dan een M4, meer design dan een i-pad. Je hebt je naam gebouwd met sportieve sedans met een top 4pitter of 6pitter. Dan ga je toch geen limited edition i8 maken. Spoor bijster die lui. Vind ik dan.
s62b50 zegt
@E34M5Touring: ik ook
Falco zegt
@E34M5Touring: Helemaal mee eens. Grote kans dat de hier geschetste motorisering er echter gewoon inkomt. BMW (zelfs M GmbH) wordt namelijk geregeerd door sales boys.
Quote uit de laatste Autovisie van 2014 van Carsten Pries over een eventuele opvolger van de M1: “Bij BMW denkt iedereen sowieso meteen aan rijdynamiek, dus wij hebben geen sportwagen nodig om ons imago te versterken”. Als reactie op een opmerking over het succes van de SLS AMG en R8 zegt hij: ” Ik kan me niet voorstellen dat de SLS winstgevend is geweest voor Mercedes, maar de auto heeft veel voor het imago van AMG en Mercedes gedaan. Dat geldt ook voor de R8. Ik steek ons geld echter liever in modellen die voor nieuwe klanten zorgen en waarbij de ROI groter is. We zien daarvoor goede mogelijkheden, zoals een M-versie van de X4.”
Hier zakt mij echt letterlijk de broek van af. Ik vraag mij hardop af hoe lang je op je heritage kunt blijven teren. Die laatste zin slaat natuurlijk alles. Wat een Joke..
azuli zegt
Innovatie nutteloos? Lees ik dat nou goed?
Omg! Is dit een site
mrrallycross zegt
Ben erg benieuwd naar het resultat
Dev zegt
Elektro-pk’s en Verbrandings-pk’s bij elkaar optellen? Zo werkt dat niet mannen. Het nominale vermogen zal onder de 400pk blijven, vermoed ik.
4244cc zegt
Ha! Jaren geleden werd de naam ‘m10’ vastgelegd door bmw. Eindelijk komt ie..
jozef879 zegt
Ik hoopte eigenlijk op het artikel ‘BMW stopt V10 met 500 PK in i8, omdat het kan’. Dan zou het pas écht een limited edition zijn en niet te vergeten, bmw onderscheid zich van de rest: waar iedereen elektromotoren knuffelt, gaat bmw terug naar waar ze horen. Benzine.
henkhupelschoten zegt
@jozef879: Daar zijn ze allang bezig nee in sindolfingen, “kuch kuch g63 6×6 en consulten”
jozef879 zegt
@henkhupelschoten: moest toch even drie keer lezen voor ik het begreep wat je zei…
s62b50 zegt
Elektrische auto’s halen t voor mij gewoon niet. Punt. Zelfs als er BMW op staat. En dat betekent nogal wat als ik dat vind.
undifined1 zegt
Mooi historisch getal 286pk had de e28 M5, M635csi en vroege e36 M3 ook
s62b50 zegt
@undifined1: en de facelift e60 535d en e39 540i
mclarenf1lm zegt
Ookal zullen hybrides/EV’s de toekomst wel zijn vind ik het toch wel zonde dat BMW niet met bijvoorbeeld een hardcore M4 (quasi CLS) of een echte aangepaste versie van de M5, toch een beetje een gemiste kans.
mrrallycross zegt
Goed dat er realistisch wordt gekeken en dat er dus word meegenomen dat je na 15 minuten een erg dure auto met vierpitter overhoud
henkhupelschoten zegt
Ze komen gewoon met een 7 mpv 2 active hoerer aankakken haha! Vriend en daar de vader heeft hem overigens al gezien maar mocht geen foto’s ervan maken
jorden zegt
Wat een slecht cadeau zeg! BMW bestaat 100 jaar en dan doet het zich een opgevoerde i8 cadeau!! Maak dan een special van de M2 die er aan komt. Daar zitten nog wèl iets van BMW genen in.
drivingpleasure zegt
Echt heel onprofessioneel geschreven zeg, wil Autoblog echt een keer gaan uitgroeien tot iets groters zullen ze dit soort schrijfstijlen(of schrijvers) de deur uit moeten knikkeren…
HZW zegt
Het valt mijn op hoe halsstarrig iedereen aan de verbrandingsmotor blijft hangen.
Ik heb zelfs ergens gelezen te hebben dat BMW een geheel elektrisch merk wil worden, wat alleen maar toe te juichen is.