Kijk, dat is nog eens positief nieuws.
Als er iets is wat de gemoederen bezig houdt, is het wel de designtaal van BMW. Het is immers een populair merk bij veel autoliefhebbers. De harde kern is behoorlijk conservatief. Sinds het vergaan van de Sharknose BMW’s ‘is het niet meer wat het geweest is’. Die generatie kan plaats maken voor de groep liefhebbers die helemaal week in de knieën wordt van de 3 Serie (E46), 5 Serie (E39) en 7 Serie (E38). Volgens @Jaapiyo is dat de ‘Gouden Generatie’ van het merk met de twee nieren.
Gelukkig hebben we ook progressievere collega’s, zoals @RubenPriest. Hij kan de ‘Bangle-Era‘ BMW’s goed waarderen. Die zijn aanmerkelijk moderner. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat BMW wel een andere designtaal moest aannemen, want het merk ging veel meer verschillende modellen voeren. Dan kun je niet alles op elkaar laten lijken. Het gekke is: dat is anno 2017 juist gebeurd. BMW heeft meer modellen dan ooit in zijn gamma. Van kleine MPV’s tot groteske SUV’s en alles wat daar tussenin zit. Op een enkele uitzondering na (6 Serie), lijken ze best veel op elkaar. Koplampen die tot de grille lopen, hockeysticks aan de zijkant en achterlichten die te groot en te breed lijken te zijn.
Daar komt gelukkig verandering in. Het Amerikaanse AutomobileMag sprak met de Designchef van BMW, de Nederlander Adrian van Hooydonk. Je zou het niet zo snel zeggen, maar de gerespecteerde ontwerper werkt alweer bijna 25 jaar voor BMW. Tot nu toe is BMW zijn enige werkgever in de autosector geweest.
Zijn twee laatste fraaie wapenfeiten zijn de 8 Serie Concept en de Z4 Concept. We zeggen expres fraaie wapenfeiten, want de X7 Concept was er (helaas) ook nog. Van Hooydonk noemt Z4 en 8 Serie een vooruitblik op BMW’s volgende design-richting. Naar verluidt zullen beide auto’s bijna ongewijzigd in productie gaan. Van Hooydonk benoemt bij deze design-richting de termen precisie en poëzie. Wat dat dan ook moge betekenen.
Maar de uitleg van Van Hooydonk stemt ons wel hoopvol. Met de nieuwe designrichting worden er grotere stappen genomen in evolutie. Ook zal het karakter per model unieker zijn. Het belangrijkste is echter dat alle series een separate look krijgen. Dus niet meer een worst in diverse formaten, maar unieke modellen… Als we deze info mogen geloven.
Wat betreft de term ‘precisie’. Dit zou inhouden dat het aantal lijnen gaat afnemen, maar wel scherper worden. Simpelweg: gewaagder en eenvoudiger. Het ‘emotie’-aspect komt voort in het bewerken van de oppervlaktes, wat voortaan nog complexer wordt. Wat dat betreft zijn de concepts van Z4 en 8 Serie een goed voorbeeld hiervan.
In de komende 2 jaar zullen er zes (6) nieuwe modellen in productie gaan. Deze worden veel dynamischer dan voorgaande BMW’s. Kijk dat is nog eens goed nieuws. Misschien moeten we de BMW X7 als een soort Porsche Cayenne zien. Mensen willen zo’n auto en een fabrikant kan er goed aan verdienen. Als BMW dankzij de X7 auto’s als de Z4 en 8 Serie kan produceren, dan is de X7 zo erg nog niet.
drdre1 zegt
Wat heeft die 8 eigenlijk een enorme overhang aan de achterzijde.
drdre1 zegt
@drdre1: brengt het design wat uit balans. OT: altijd goed als merken het idee dat elke neus herkenbaar moet zijn los kunnen laten. Ben benieuwd wat BMW gaat doen…
saxoke zegt
@drdre1: niet alleen aan de achterzijde. ook aan de voorzijde is die best lang voor een BMW.
Bij de meerdere BMW’s is die achtdroverhzng vest groot in verhouding tot de rest van de auto. ook een 1 reeks wordt daarmee uit balans getrokken.
frederik zegt
@saxoke: Komt door de 50/50 gewichtsverdeling. Dan moeten de achterwielen vrij ver naar voren geplaatst worden.
mashell zegt
@drdre1: valt best mee voor een klassieke coupe/sedan. De kofferbak moet toch ergens vandaan komen.
Boomer zegt
Meer ging ook bijna niet… net Als bij audi trouwens.
saxoke zegt
@airc: en Mercedes ook ni te vergeten. een C – E en S zijn nu moeilijk van elkaar te onderschijden.
breakingpoint zegt
Kijk, hier word ik blij van. Meer eenvoud, en minder eenheidsworst. BMW redt zijn vel gelukkig net op tijd
m54b30 zegt
E46 coupe blijft prachtig!
Heb daar een 328ci van gehad, bijzonder fijne wagen!
autodrop zegt
Goed nieuws!! Familietrekjes zijn tot daar aan toe, maar het familiegezicht zoals de meeste fabrikanten tegenwoordig voeren gaat te ver.
Je wilt toch ook niet een vrouw die op haar vader, broertje, moeder en zus lijkt.
jaapiyo zegt
@autodrop: vrouw die op haar zus lijkt heeft op zich wel wat.
autodrop zegt
@jaapiyo: hehe great minds think alike! Tweelingzusje, bucketlist!
awesome zegt
@autodrop: ze zeggen dat het wel eens voor komt, dat familieleden op elkaar lijken.
Eens, raarrrr!! Je verwacht het echt niet…
autodrop zegt
@awesome: no sh*t Sherlock…
cpp1 zegt
Ik kijk er naar uit! Heel goed nieuws dit.
tenaci zegt
Lijkt me goed nieuws, maar het kan alle kanten op natuurlijk.
–edit: klopt helemaal! Thanks–
jaapiyo zegt
@tenaci: side note: ik vind de gen ervoor ook schitterend, met name de E34 en E32.
Die gen daarvoor met de haaienneuzen heeft me nooit zo gegrepen. Wel leuk, maar niet ‘week in de knieën’ leuk.
sulobb zegt
@jaapiyo: de e39 & e36 & e32 hebben ook elementen van elkaar gekregen (in omgekeerde volgorde dan :P), maar de jaren 90′ waren volgens mij de gouden jaren van BMW… Absolute toppers zijn gemaakt in die jaren en de meeste mensen kunnen ze idd. zeer waarderen. Hopelijk kunnen ze bij BMW de dna terughalen (maar ik vrees ervoor…).
tenaci zegt
@jaapiyo: helemaal mee eens! Wel met één uitzondering, de e30 van mooie onverprutste versie krijg ik nog wel weke knietjes. Maar de e30 heeft van die generatie dan ook de minst uitgesproken haaiensnoet.
ukbob zegt
“Minder lijnen, scherper en eenvoudiger…”
top, maar als ik dan naar de Z4 concept en die 8 kijk zie ik nog steeds hele ‘drukke’ designs! Ik kijk uit naar een design van BMW’s zoals de E46 boven t artikel, clean, strak en toch heel herkenbaar bmw. Wie weet..
trolle zegt
Kan porsche nog veel van leren met hun copy – paste bullshit
fouadski zegt
@trolle: Porsche kan wat van Bmw leren? Haha
awesome zegt
Van Hooydonk werkt ook parttime bij Lexus?
Mooi dat alles een eigen gezicht krijgt, dat zouden meer fabrikanten moeten doen. ja, ik kijk naar jullie, Audi en Mercedes!
-Edit: jazeker ;)-
trustmeiamanengineer zegt
Wordt tijd, want alles wat BMW op dit moment op de weg zet is niet echt spannend meer te noemen. De 8 is wel een goede voorbode.
tborre zegt
Vandaag in de i8 roadster gezeten en dat design is briljant. Een pak mooier dan de gewone i8 gewoon door die andere achterkant. .
skinnybmw zegt
E21, E23, E28 en E30, E32 en E34 leken ook op elkaar en in mindere mate de E46 en E39 ook…dat heten generaties.
v6ti zegt
Krijgen we er dan ook minder van te zien op AB?
Rick-dos zegt
Ben wel benieuwd hoe die achterlichten er uit gaan zien. Als ze zo in productie gaan zullen ze trendsettend zijn denk ik.
Als ze echter zo worden als op de nieuwe X4 dan wordt het teleurstellend….
http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2017/08/BMW-X4-M40d-2018.jpg
autodrop zegt
@Rick-dos: Waaaarom kopen mensen dat soort afschuwelijke bakken toch. Imposant, ja. Maar mooi….
sulobb zegt
@rick-dos: Heel raar, maar i.p.v. te huilen begin ik te lachen met deze foto…ik denk dat het op de één of andere manier zodanig op mijn zenuwen werkt dat ik begin te ontspannen ofzo… ik kan mijn smile echt niet in bedwang houden… Ik wil dit gedrocht echt niet tijdens een begrafenis zien xD
awesome zegt
@Rick-dos: Mercedes wil graag de achterlichten terug…
Joel_D zegt
Poahhh die E46. Zo worden ze helaas niet meer gemaakt.
munchburg zegt
Vroeger hadden ze de sharknose, nu hebben ze de tonijnnose. Die aflopende neus is afzichtelijk.
frederik zegt
@munchburg: Voetgangersveiligheid…
barry355gtb zegt
Deze aangekondigde verandering in de BMW designtaal komt geen moment te vroeg naar mijn smaak. Nu is het meer van hetzelfde qua looks en qua beleving. Elk model is min of meer inwisselbaar. Dat gaat dus veranderen en dan heeft elk model de rijbeleving ook nog dynamischer! BMW wordt weer geweldig leuk qua dynamiek en design naar mijn smaak (hoop ik althans)