‘U wilt een nog niet aangekondigde BMW M760Li configureren? Natuurlijk m’neer, geen probleem.’
Geen schokkend nieuws, want het lag al in de lijn der verwachting dat BMW alsnog met een V12 over de brug zou komen, maar opvallend is dat de typeaanduiding voorafgegaan wordt door de Magische M. Een heuse M Performance V12 dus! In deze tijden van downsizing is het allang niet meer vanzelfsprekend dat twaalfcilinders bestaansrecht hebben in de Sonderklasse. Zeker niet nu ook de viercilinders hun intrede hebben gemaakt in de hoogste regionen.
Op de Duitse BMW-site was het korte tijd mogelijk de BMW M760Li samen te stellen en dankzij Bimmerpost hebben we daar ook een plaatje van. Specificaties hebben we nog niet, maar je mag er vanuit gaan dat het in de basis om dezelfde 6-liter V12 gaat als in de vorige 760i/Li. Dat blok (N74B60) was goed voor 544 pk, maar gezien de M rekenen we voor deze versie op meer vermogen. Dat kan eenvoudig door bijvoorbeeld de versie te gebruiken die ook Rolls Royce in de Ghost gebruikt (N74B66), opgeboord tot 6.6 liter en gekieteld tot een fijne 600 pk. Klinkt lekker, niet?
Update: dankzij een lezer hebben we nu ook live beeld van de V12 onder de kap bij een gecamoufleerde 7 Serie. Klik op de foto voor meer plaatjes. Hoedtik richting @elias!
maseratizzzzzzzz zegt
Heb de 7 serie nooit kunnen waarderen. Waarom dit als er ook een S63/65 is.
nasty zegt
@maseratizzzzzzzz: dat heet concurrentie
donvliet zegt
@maseratizzzzzzzz: juist omdat de S AMG modellen er zijn. En de S8.
dhrwilders zegt
@maseratizzzzzzzz: concureren, weet je hoeveel geld Mercedes met die S63/S65 verdiend. Tuurlijk wil BMW daar een graantje van meepikken
3246cm252kw zegt
@dhrwilders: k zou je huiswerk maar eens doen. Enkel status voor de fabriek. Ze verdienen geen klote aan die limos.
berlinetta zegt
@maseratizzzzzzzz: Als je een S-klasse bijvoorbeeld niet mooi vindt. Ik vind de huidige S niet erg mooi. Heeft in mijn ogen een ordinaire uitstraling. Daarom zou ik liever een 7-serie willen.
Foramen zegt
@maseratizzzzzzzz: omdat er mensen zijn die de 7 serie mooier vinden misschien. Ook zou dit meer concurreren met de s600 dan de AMG modellen.
flutterby zegt
@maseratizzzzzzzz: Deze is gericht op de markt met gele kentekenplaten. Zelf kan ik de sportiever lijn van BMW altijd wel waarderen. Als is dit weer een stapje dichterbij ///Marketing..
dsdh zegt
@flutterby: toevallig! wij hebben 5 5series als taxi rondrijden…..
bohica zegt
@dsdh: gebeurt steeds meer . Goede keuze is weer eens wat anders dan die eeuwige mercedessen.
Tevens zie je steeds meer les BMW’s en mini’s
jorgos zegt
@maseratizzzzzzzz: omdat smaken verschillen. Een S63 of S65 kan, afhankelijk van je smaak, een nogal schreeuwerig ding zijn. Dat is dan misschien niet helemaal je ding en geef je de voorkeur aan iets wat zakelijker is maar wel heel snel…
bmw2 zegt
@maseratizzzzzzzz: beter bmw de beste
reggie-boy_rood zegt
@bmw2: bmw heeft ook een supercar. Of meerdere
xiran zegt
@reggie-boy_rood: nee alleen een hele snelle 4 serie.
wildbeest zegt
@bmw2: mercedes is het sterkste
bmw2 zegt
@wildbeest: absoluut niet bmw veeeeeeeel beter
reggie-boy_rood zegt
@maseratizzzzzzzz: inderdaad zzzzzzzzz
joostvd zegt
@maseratizzzzzzzz: omdat er ook XJ’s zijn…
CriminalSausage zegt
@maseratizzzzzzzz: omdat beide auto’s een ander publiek aanspreken.
Ik heb beide auto’s meermaals gereden (s500 en 750I, beide werkgerelateerd). Waar je in de s-klasse echt in alle luxe (overigens ook alles buitengewoon goed afgewerkt) over het asfalt glijdt, vind ik dat de bmw meer connectie met de weg heeft.
De s-klasse Is en voelt als een groot slagschip. De bmw voelt eigenlijk als een sterk uitvergrote 3 of 5 serie. Die kan je veel beter de bocht om smijten ☺
Stiekem vertolken ze allebei nog steeds (in het geval van BMW dan de vroegere) kernwaarden van de bedrijven.
87sandyd zegt
Dit is de eerste 7-serie in tijden die weer te pruimen is en technologisch weer vooraan staat….
moveyourmind zegt
@87sandyd: Eens, deze 7-serie is eindelijk weer een mooie wagen.
Bescheiden van buiten, maar met een erg mooi luxe ogend interieur, waar de Bangle 7-serie van buiten juist dik oogde en binnenin enigzins steriel.
Maar de allermooiste 7 is naar mijn mening nog altijd de E38. Nog altijd een elegante verschijning als deze in originele staat gehouden is. En met een interieur om van te smullen: de cockpit volgens BMW-recept om de bestuurder heengebouwd, heerlijk meubilair, alles aan boord wat je je kan wensen, en zeker met het lichte interieur met houtafwerking een lust voor het oog.
mashell zegt
@moveyourmind: Ik vind de huidige 7 serie met al dat chrome er aangepakt maar Aziatisch ogen en het interieur met al dat zilverkleurige kunststof lijkt erg gedateerd. Het is m.i. de minst indrukwekkende in de reeks. De S-klasse mag dan wel een facelift model zijn maar staat daar ver boven.
donvliet zegt
Gaaf dat ze dit doen. Jammer dat het alleen de verlengde versie lijkt te zijn.
FelixF zegt
@donvliet: Worden alleen G12’s, en ze zullen uitsluitend met xDrive geleverd worden.
granlusso zegt
Maar dan lijkt het dat Mercedes-Benz met 630pk BMW de baas blijft? Want BMW heeft liever niet dat de 7-serie meer vermogen krijgt dan de 625pk die de Wraith nu bijv heeft.
Of is die pk-wedloop hier ook voorbij, Audi heeft het immers ook naast zich neergelegd in de klasse van de RS6, dat de focus meer komt te liggen op prestaties en rijgedrag.
thimochand zegt
@granlusso: pk zegt niet alles.
csx3000 zegt
@thimochand: In de kroeg wel.
Donstil zegt
@thimochand: Vanachter je beeldscherm is meer pk’s altijd stoerder.
uselessblogger zegt
@granlusso: bmw heeft nooit echt volledig meegedaan aan die pk-wedloop. in geen enkele klasse hebben ze het meest aantal pk’s beschikbaar. een m3/4 heeft er zelfs behoorlijk veel minder dan een c-classe amg maar ik hoor niemand schreeuwen dat de c-classe amg een leukere wagen is..
2wheeler zegt
@uselessblogger: DE C-CLASSE AMG IS EEN LEUKERE WAGEN !!!12!EEN!
bmw2 zegt
@2wheeler: bmw m3/4 veel beter
Edge zegt
@uselessblogger: EEN C KLASSE AMG IS EEN LEUKERE WAGEN DAN EEN M3 OF M4!!!!11!!!!!!!11!!!
Zonder gekheid, als je een +/- 600pk sterke zakensedan maakt, mag je er ook best je performance label op hangen. Mercedes doet het wel gewoon met de S-Klasse en dat ding gaat ook als warme broodjes over de toonbank. Ik snap dan ook niet dat BMW en Audi geen RS8 en M7 op de markt brengen.
bmw2 zegt
@Edge: EEN BMW M3/4 IS VEEL LEUKER OF BETER DAN C KLASSE MERCEDES EN VEEEEEEEEL MOOOIER
uselessblogger zegt
@Edge: vroeger las ik steeds omdat het kwam omdat de m-devisie zich enkel bezighield met kleine, lichte sportwagens te bouwen. ondertussen rijden er monsters als de x5/6m rond en als ik me niet vergis is de huidige 6 reeks zelfs zwaarder dan de nieuwe 7 reeks (door gebruik van carbon). ik denk dus dat het te maken heeft met het imago dat bmw op hun zakensedan wil plakken. een 7 serie is immers ingetogener dan een s-classe.
w0o0dy zegt
Ik denk dat de (M) 760(L)i wel eens een combinatie kan worden van hybride aandrijving en V12. Gewicht boeit niet zo, 4wd Is gewenst en torque fill maakt de boel zuiniger en nog smeuiger… Win!
mashell zegt
@w0o0dy: We zien geen oranje kabels onder de motorkap. Naast die V12 lijkt er ook niets meer onder die motorkap te passen.
w0o0dy zegt
@mashell: electro aandrijving op de aandrijfassen of aan de bak vast (tussen bak en motor) kun je niet zien.. Dus het kan wel..
bmwkevin zegt
Wel goed van bmw dat ze hem geen m7 noemen. Ik denk dat bmw zelf ook vindt dat de 7 serie niet m- waardig is.
Dizono zegt
@bmwkevin: En de X6M kan wel…?! over niet M-waardig gesproken… In München plakken ze nog een M op een Active Tourer als ze daar geld aan kunnen verdienen ;)
CriminalSausage zegt
@dizono: laten we voorop stellen dat ik de x6m een afschuwelijk lelijk ding vind, maar ik vind het toch nodig om je even te corrigeren. De x6m is namelijk een knap staaltje techniek, wat je niet zomaar onder stoelen of banken kan stoppen. Een dergelijke auto hoort niet zo snel te zijn als dat ding Is.
Ik verwijs naar “Sport Auto”, onderdeel van het bekendere auto motor und sport, van 11-2009:
Rondetijd Nordschleife: 8:24 (na het nieuws van de m4 gts lijkt dat misschien langzaam, maar het scheelt net een seconde met een boxster S/e46 m3 en is sneller dan een slk55amg en Audi s5)
Op Hockenheimring is de x6m sneller dan de e46 m3 en s5.
Ik kan nog wel effe doorgaan, maar dat zal ik maar Ff achterwege laten ?
Wil alleen maar zeggen dat ondanks het postuur, de x6m een auto is waar je rekening mee moet houden. Ik heb iig heel erg veel respect voor de engineering achter die auto.
csx3000 zegt
@bmwkevin: Logisch er daarom plakken ze er een M op.
wajodwaas zegt
Klikt zeker lekker!
csx3000 zegt
@wajodwaas: Ik hoor niks.
csx3000 zegt
@wajodwaas: Oh nee je schreef klikt.
rodger zegt
Alleen die fietsbanden op het plaatje zijn een beetje jammer..
gtwillem zegt
De vorige 760i kon je toch ook gewoon met M-Sport pakket krijgen, alleen nu heet het naampje anders. Goed idee van BMW: Mercedes en Audi doen al jaren goede zaken in dit segment. Ik zou er persoonlijk zelf niet voor kiezen: gewoon een standaard S500, A8 4.2 TDI of 740i volstaat meer dan goed. Gewoon donkerblauw met smaakvolle wielen.
Maar een matte-witte met zwarte velgen en dikke bumperset appaleer meer aan de smaak van de mensen die het kopen ;-)
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Haha ik snap helemaal je punt. In mijn optiek zijn er in de top van dit segment 2 opties. Of je gaat voor pure luxe en neem dan een S600/A8 W12/760i, of je gaat voor een sportievere variant (van een auto die bedoelt is om extreem comfortabel te zijn, ja het is raar) en neemt dan een S63 AMG/S8(plus)/750i met M pakket.
Dus of een hele dikke 12 pitter, of een 8 pitter die qua vermogen er niet voor onder doet, of soms zelfs meer levert en veel sportiever is. Dus ik snap de 12 cilinder van BMW niet als M model. Hang het M5 blok in een 7 serie en hang er een M badge aan, (geen M7 uiteraard) en hang daar de stoere jongen mee uit.
En ja, ik weet dat Mercedes ook zoiets volslagen belachelijks als een S65AMG levert, maar dat ter zijde.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: eigenlijk zijn alle topversies in dat segment zwaar overdreven en voegt het niets toe. De BMW 740/750, A8 3.0/4.0 of S400/500 is het best passend. Met 300-400pk heb je al zo veel reserve dat de rest zwaar overbodig is. Sportief wordt het nooit, dus een een AMG, S/RS of M is zinloos en een V12 biedt meer nadelen dan voordelen. Al helemaal als je kijkt naar de kosten.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Klopt in principe helemaal. Echter zijn er klanten die graag de duurste met de meeste cilinders maar toch nog een bepaalde ingetogenheid en extreme luxe willen
En er zijn klanten die geilen op een sportlabel. En zolang er een markt is…..
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Kijk meer eens naar de huidige S65 AMG: is echt niet voor mensen die ingetogen door het verkeer willen rijden. Kijk naar al dat chroomwerk en glimmertjes.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Klopt zeker, die is er voor rijken zonder smaak. En voor Jan met de pet lijkt het wel of elk vermogend persoon zijn smaak is verloren.
lincoln zegt
M-logo is alleen leuk voor mensen die net aan 10 rooitjes te besteden hebben aan een ex-lease/huur/leen bak ..
En voor de leasers/huurders/leners zelf natuurlijk ..
Een rijke Amerikaan of Chinees (de doelgroep) die deze meuk gewoon koopt zit niet op kinderachtige plakkertjes te wachten ..
mdegoede zegt
@lincoln: dus als mijn vader een nieuwe 5 serie koopt
Met M-pakket is hij iemand die net 10 rooitjes meer te betalen heeft ? Misschien vinden mensen het uiterlijk van een M-pakket wel stoerder
gtwillem zegt
@mdegoede: @lincoln heeft helaas gelijk. M-pakket is zwaar overdreven, ongepast en beetje kinderachtig als je niet de full-fat versie hebt. Je koopt een nette auto. Of je koopt het sportieve topmodel, maar een standaardmodel met plakkertjes omdat ie lijkt op het topmodel, nah, dat moet je niet willen ;-)
mdegoede zegt
@gtwillem: en wat nou als je geen touring top model hebt ?
gtwillem zegt
@mdegoede: nog een reden om het niet te doen. Zo’n bumperpakket vind ik een beetje zonde op zo’n chique auto als de 5-serie. Zou ik eerder een Individual lak (Azurit Schwarz), leer (Criollobraun) en velgen (19″) doen.
Grijze 5-series met schraapdiesel en M-bumper pakket rijden er al te veel rond ;-).
trustmeiamanengineer zegt
Wat een lullig ding zeg zo op de foto, met die ielige wieltjes.
W115 zegt
@trustmeiamanengineer: lijkt me een normale maat voor zo’n limo. Dat de wielen zo klein lijken heeft meer te maken met het lompe plaatwerk.
Edge zegt
@W115: Nja, dit is de maat die je onder een normale 7-serie verwacht. Omdat het de “M”-versie van de 7-serie betreft mogen de velgen wel wat groter dan normaal zijn. De snelle S-klasses en A8’s hebben immers ook van die enorme velgen eronder liggen.
wimbraber zegt
Nu nog hopen dat ze m ook lekker laten klinken!
markjor zegt
Zonde, was leuker geweest als het een “echte” m7 was geworden. Uiteraard heet dit concurrentie, maar om zomaar over die M voor te plakken.. weer een bevestiging dat BMW niet zo puur meer is als het zo mooie VROEGER
brandon1997 zegt
Raar dat 7serie van bovenstaande afbeelding niet is uitgevoerd met M-pakket
sydney zegt
Ik heb van het weekend een paar dagen in de G11 750i High Executive individual demo van m’n broer gereden en was diep,zeer diep onder de indruk.Meer nog dan de S klasse die ik vorig jaar een dag mee had.Kun je nagaan wat dit apparaat toe in staat is.
Frissegast zegt
De banden lijken zo smal op die foto. Niet erg mooi.
elias zegt
IK HEB SPYSHOTS!!!!!
http://www.autojunk.nl/2015/12/spyshots-m760li
undifined1 zegt
De mooiste 7 serie blijft toch de statige e32 liefst donkerblauw of zwart. Ben er nog niet uit wat ik dikker vind, een 735i met de goeie ouwe m30 6 in lijn. Of de 750 met die heerlijke v12. Stiekem heb ik nog altijd een zwak voor een e32 735i met handbak, sportstoelen en sportonderstel, heerlijk tegenstrijdig
gtwillem zegt
@undifined1: Of de E38 740i Sport. 4.4i V8 met zesbak en Alpina onderstel (later M-technik onderstel). Van buiten niet te herkennen, maar het reed prinsheerlijk!
v8rules zegt
Een v12 heeft in Nederland geen bestaansrecht meer door de belachelijke belasting die erop gegooid wordt en we zijn hier inmiddels zover dat je een aso bent als je het rijdt. In andere landen zullen we dit wel op de weg gaan zien denk ik
fietsbel1 zegt
Als je het geld ervoor hebt moet je zoiets kunnen rijden maar vadertje staat wil schone auto’s. Dat onze afgedankte v8 of v6 jes de grens overgaan en ergens anders in een of andere zandbak nog 10 jaar verder ligt te stinken boeit ze niet. Maar Europa moet schoner
9000cse zegt
Ik weet het: Het is slechts MIJN mening, maar ik vind dat BMW voor de 7-serie niet verder moet gaan dan een 760Li. Alsjeblieft géén M-versie. Laat die verpaupering maar over aan de S-klasse en de A8. Laat Alpina maar los op zo’n 760Li. Deze automobiel is er uitermate geschikt voor.
In mijn ogen is een S65 AMG en zijn Audi tegenhanger een regelrechte schoffering van wat met een echte limousine bedoeld wordt. En wat voegen zij toe aan “normale” limousines van dat niveau? Niets anders dan het label: Kijk mij eens veel geld hebben! Ik wil lekker “sportief” zijn met een auto, die daar eigenlijk niet voor bedoeld is. Met andere woorden: “Ik heb het geld om te laten zien dat ik absoluut geen smaak heb en daarom wil ik de wereld laten zien hoe bijzonder ik ben”. Ja! An me hoela!
Laat BMW maar met Alpina overeenkomen om een 7-serie te bouwen die -zonder opzichtig te zijn- prestaties levert waarbij die andere twee gewoon verbleken. Ik weet zeker, dat ze ertoe in staat zijn. Ik denk, dat succes voor zo’n auto verzekerd zou zijn.
mashell zegt
@9000cse: Maar Alpina is natuurlijk ook niet erg stijlvol. Die monteren ook een paar uitlaat eindstukken te veel. Monteren grote drukke multi spaak wielen en als je ze niet op tijd een halt toeroept plakken ze ook striping op de flank en een Alpina sticker op je voorruit.
fconderkantlat zegt
dikke bmw jongens. had wel verwacht dat ie al gemaakt zou worden nu het nog 2015 is en kan…..