BMW introduceert nieuwe dieselmotoren in zijn modellen voor het zakelijke segment. De besparingen in uitstoot die deze met zich meebrengen zorgen voor 20% fiscale bijtelling.
BMW 316d Sedan en Touring
Met de vernieuwde 316d-modellen heeft BMW weer 20% bijtellers te pakken. Dit was hard nodig, want in 2014 halveerde de verkoop van 3 Series waardoor BMW Nederland alleen voor dit model dik 4.000 orders minder schreef. De 316d heeft met 116 pk een identiek vermogen als zijn voorganger, maar levert met 270 Nm wel 10 Nm meer maximumkoppel.
Het verbruik bedraagt 3,9/4,1 liter per 100 km. Dat staat gelijk aan een CO2-emissie van 102/109 gram, goed voor 20 procent bijtelling. De modellen stoten nu nog 114/119 gram uit, waarmee ze in de 25%-categorie vallen.
BMW 418d Coupé, 420dA Coupé en 420dA Gran Coupé
Als het een onsje meer mag zijn introduceert BMW een flink aantal 20% bijtellers in de 4 Serie. De 418d Coupé wordt nieuw geïntroduceerd. Zijn 2,0-liter viercilinder levert 110 kW (150 pk) en een maximum koppel van 320 Nm. Met een CO2-emissie van 110 g/km is de BMW 418d goed voor 20 procent bijtelling. De 420d krijgt een upgrade naar 140 kW (190 pk), 5 kW meer dan de huidige krachtbron. Het maximum koppel stijgt met 20 Nm naar 400 Nm.
Mits de 8-traps Steptronic automaat wordt aangevinkt heeft ook de BMW 420dA en BMW 420dA Gran Coupé 20 procent bijtelling.
BMW 214d Active Tourer
Tot slot krijgt ook de Active Tourer een nieuw instapmodel, de 214d met 70 kW (95 pk) en 220 Nm uit een 1.5 driecilinder. Het verbruik bedraagt 3,8 liter/100 km gemiddeld (99 g/km CO2), waarmee ook deze MPV goed is voor 20 procent bijtelling, voor wie hem zakelijk durft te rijden.
tjorque zegt
“AT 214d voor wie durft” geniaal :p
Nu nog een “CO2 aangescherpte” 320d touring EDE graag!
louisvdd76 zegt
@tjorque: met de facelift in juli misschien?
tjorque zegt
@louisvdd76: ik ben benieuwd!
en misschien ook ineens een facelift voor de active tourer, zodat die wat lichter verteerbaar wordt.
Ik heb eigenlijk niets tegen een FWD monovolume beamer, zolang ik er niet mee moet rijden, maar wat mooier zou hij wel mogen zijn… Wie weet vindt ik hem dan wel leuk…
gtwillem zegt
Een voorwielaangedreven Midi-MPV met driecilinderdiesel en 95pk…
Iets met resoluut, verkwanselen, merkwaarden…
jzaero zegt
@gtwillem: jammer natuurlijk, aan de ene kant lekker boeiend. Als de 6 cilinders topmodellen maar blijven ;)
730ld zegt
@gtwillem: idd. Een VW Polo motor. Ai ai. Gaat de verkeerde kant op.
gregorius zegt
214d met 95pk uit een 1.5l 3cyl diesel.
Had me dit 5 jaar geleden verteld en ik had je raar aangekeken.
Verder is het natuurlijk van de zotte dat als je rondom de 4.5l/100 km verbruikt (op papier), dat je al in de meest onzuinige cathergorie valt.
gtwillem zegt
@gregorius: als ik jou 5 jaar geleden had verteld van een midi-MPV met een 95pk sterke driecilinder diesel dacht je aan iets anders. Ik moest even graven in de grochten van mijn hersenkwabben, maar de cijfers kwamen mij erg bekend voor:
BMW bouwt dus nieuw heel revolutionair de Hyundai Matrix 1.5 CRDI van een tien jaar geleden…
lincoln zegt
@gtwillem:
clever .. respect dude ..
jaapiyo zegt
@gtwillem: Auw.
Dizono zegt
@gtwillem: Ik heb daar helaas wel eens mee gereden, zo’n dieselende Matrix, net als met de 2 Active Tourer en ik kan je vertellen dat er een verschil tussen zit, een heel groot verschil.
tjorque zegt
@dizono: gelukkig maar, stel je eens voor een matrix aan bmw prijzen…
tupperware zegt
@dizono:
Klopt, hij heeft niet de koets van de Matrix maar van de Kia Carens gekregen..
lincoln zegt
belachelijk dat een bedrijf met zulke enorme winsten jaar na jaar nog steeds geen ultra zuinige voorwielaandrijvers kan produceren ..
aan de andere kant heb ik dit “innovatieve” merk nog nooit op een fatsoenlijke uitvinding kunnen betrappen ..
super zegt
@lincoln:
je geeft zelf het antwoord eigenlijk al; de winstmarge op ultrazuinige voorwielaandrijvers is heel klein…
drivingpleasure zegt
@lincoln: Pff wat een basher ben jij steeds zeg..Daarnaast is dit zover ik weet de eerste echte voorwiel aangedreven BMW op de markt dus waar praat je nog echt over?
drivingpleasure zegt
@drivingpleasure: En laten we hopen dat ze niet veel meer gaan uitbrengen met voorwielaandrijving, want dat rijdt gewoon poep…
w0o0dy zegt
@drivingpleasure: er komen er nog wel een paar aan hoor… 1 serie, 1 cabrio, x1, 2 serie AT als 5+2 wellicht.
drivingpleasure zegt
@w0o0dy: Ja dat geloof ik graag maar dan heb je dus nog geen reden om zoiets op dit moment te zeggen…
osmo zegt
Doe mij maar een 616d GC
luuktb zegt
@osmo: Doe mij maar een Volvo V60 D4 Geartronic.
lincoln zegt
@luuktb: Doe mij maar pindakaas .
cjdg zegt
@luuktb: Uit ervaring, een fantastische keus! Rijdt misschien iets neutraler dan een 3-serie, maar in R-design sportief genoeg weggedrag en super interieur en stoelen.
luuktb zegt
@cjdg: Inderdaad en ik vind het zit comfort icm het onderstel en de afwerking veel beter bij de Volvo.
Plus dat de D4 Veel pittiger is dan die laffe 16D.
freezzr zegt
@luuktb: D4 is niet te vergelijken met de 316… 320 eerder en dan is ie nog sneller qua specs…. Heb er al 55dkm mee gereden, topwagen die V60 D4, elke dag weer!
eelco74 zegt
Voor 25% van de catalogus waarde rij je in geen 100 jaar een nieuwe BMW, dus ook met 25 heb je een behoorlijk voordeel. dus al die 14% pruttelaars laat ik aan me voorbij gaan. Ze zijn überhaupt het BMW label onwaardig.
gregorius zegt
@eelco74: Meen je dit nou echt?
Kom eens met een klein rekenvoorbeeldje?
eelco74 zegt
@gregorius: Meen je dat nou echt ?
stel even 35.000 Euro x 25%= 8.750 bijtelling. Daar betaal je in het minst ongunstige geval 52% over dat is netto 379 Euro per maand. Daar mag je dus GRATIS je helemaal suf mee rijden in een nieuwe auto, dus geen tweedehandsje. En als er schade of reparatie zijn, breng je ‘m gewoon weg…. ook weer gratis..
Als een auto koopt van 35K en je schrijft over 4 jaar ongeveer 17K af, dan ben je per maand alleen al 350 Euro aan afschrijving kwijt. Dan hebben we het nog niet over het potje onderhoud, brandstof, verzekering wegenbelasting etc.
baasbas zegt
@eelco74: Hoe denk je dat je leaseauto betaald wordt? Van geld wat jij niet meer als salaris kan ontvangen. Jouw kosten houden dus niet op bij de bijtelling.
En daarnaast, je rekent met 35.000 euro, dat is niet heel reëel natuurlijk
eelco74 zegt
@baasbas: Dan ga je er zomaar vanuit dat elke werkgever een regeling heeft dat als je de leaseauto niet wil hebben, je het bedrag bruto bij je salaris krijgt. En dat is zeker niet zo. En dan nog is dat een bruto bedrag.
baasbas zegt
@eelco74: Aan de andere kant ga jij er vanuit dat je onbeperkt privé kilometers kan maken. De waarheid is iets genuanceerder. Voor sommigen zal de leaseauto de voordeligste keus zijn, voor anderen niet.
gregorius zegt
@eelco74: Ik heb even je 25% bijteller van BMW erbij genomen.
Die kan je leasen, met je verzekeringen, reparaties en vervangauto, voor 650 eur per maand (zegt leaseplan).
Dat bedrag, min of meer, betaalt je werkgever dus ook voor je. Jij kost dus, voor het gebruiken van die auto, 7800 eur per jaar meer. (trek dat even door naar die 17k die die bmw af zou moeten schrijven, verdwijnt er dus 14200 euro in de portemonnee van Leaseplan, voor de financiering en verzekering, ik gok dat dat ding iets meer afschrijft na 4 jaar, maar ok).
Zeg dat je 60k brutoinkomen per jaar hebt; dan zal je een procentje of 35 inkomstenbelasting betalen in NL (zegt berekenhet.nl). Mik die 8750 bijtelling erop, zit je op 37.7%. Je krijgt dus netto ongeveer 34000 eur op je rekeninng, en je hebt je lease-BMW (je betaalt 0.377*68750=25918 belasting over 60k die je krijgt = 34k) Als je baas je gewoon die 650 eur per maand extra geeft, zit je volgens dezelfde rekenmethode op een nettoinkomen van 42250 (belasting = 0.372*67800). Dan kan je dus 8250 eur per jaar aan autokosten + verzekering uitgeven; voor dat bedrag kan je volgens mij iets leukers uitkiezen dan een nieuwe 35000 eur BMW.
En die tankpas, die kan je baas je toch nog steeds meegeven?
Eigenlijk hoop ik dat ik hier een fout maak, want zo lijkt me t verschil best wel groot.
eelco74 zegt
@gregorius: Ik ga er maar even vanuit dat je een autoliefhebber uit het gezellige België bent en dus niet zo bekend bent met de NL regels. Ik heb toevallig normaliter recht op een lease auto en heb dat ook jaren gedaan, maar rij nu een privé auto met bijdrage van de baas. Ik weet dus wat de regelgeving is en ja vermits je werkgever dit toestaat kan het interessant zijn om eens te kijken of je met een privé auto niet veel leuker kunt rijden. Dat is zondermeer waar.
En helaas zitten er toch wat dingen in je berekening die niet mogen van de belastingdienst of niet kloppen
Met 60K bruto betaal je 52% belasting
Tussen 33K en 56K is het 42% belasting
Je werkgever mag je lease budget uitkeren, maar dat is wel belastbaar inkomen en hou je dus de helft van over
Je mag ook dan 19ct de kilometer declareren, wat je netto krijgt maar dan wel van het bruto budget moet aftrekken
Een tankpas zomaar geven wordt gezien als belastbaar inkomen en ook daar moet je dan belasting over betalen. Dus meestal bieden werkgevers de 19ct de kilometer.
Echter kun je echt wel wat leuks doen van dat geld wat je extra krijgt als je de lease auto
Oh en de leaseplan prijs is wel zonder brandstof en vast niet op 40.000km en 4 jaar. Ook vervangend vervoer is beperkter dan wat de baas normaal bied. Dus dat is niet helemaal vergelijkbaar.
De discussie was voor mij echter meer waarom je een 20% auto zou willen met te weinig vermogen en allerlei trucjes om lage uitstoot te halen zoals (te) lange versnellingen. En niet gewoon 25% betalen voor een normaal model.
gregorius zegt
@eelco74: ben inderdaad al even weg uit Nederland (woon in Zwitserland) en ik zie dat de inkomstenbelasting voor de lagere schijven omhoog is gegaan de afgelopen jaren (het spijt me NLers).
Schijf 1, tot 19822 = 36.5%, schrijf 2 en 3, tot 57585 = 42% en daarboven 52%.. Betekent dus gemiddeld 40.7% over 60k en gemiddeld 42% bij 68k.
Krijg je die 8000 als loon of je krijg m in de vorm van 25% bijtelling op die 35k, kom je in dat geval vrij dicht in de buurt van die zelfde 8000, maar nu op je bankrekening.
Voorbeeldje was overigens met 20k p.j. op 48 maanden via hun calculator.
En ok, als je toch moet leasen, zou ik voor die lekkere 25% gaan en niet voor die geknepen 20%; een 7% XC90 T8 / MB C PiH of wat er allemaal in 2015/2016 aan zit te komen; dan is t verschil wel aannemelijk.
Anyway, in Zwi is het vrij normaal dat je geen reisvergoeding of auto krijgt; maakt t een stuk makkelijker. Dus ik rijd mn 20000 km p j gewoon in mn eigen auto.
mashell zegt
En de 318d en 320dA krijgen ze niet in de 20%?
jaapiyo zegt
@mashell: Tuurlijk wel…maar zoals hierboven al iemand aangeeft die komen waarschijnlijk samen met de lift in juni.
Eerder zou ook nog altijd kunnen, ik kan me nog herinneren dat bijvoorbeeld net voor de lift van de E46 de 328i vervangen werd door de 330i en de E90 M3 sedan werd ook vlak voor de E90 facelift nog geïntroduceerd. Waarschijnlijk moet de productiecapaciteit van de nieuwe spec nog even opgevoerd worden. Dat heb je als je als merk ook buiten facelifts/nieuwe modellen de motoren blijft updaten en verbeteren.
gtwillem zegt
@jaapiyo: kijk, iemand met verstand van zaken. Klopt helemaal. De E46 330i van voor de facelift zijn vrij zeldzaam door de korte tijd dat ze geproduceerd zijn. Fantastisch sturende auto’s overigens.
Het doorvoeren van de facelifts en andere wijzigingen heeft vaak te maken met de vakantiestop in Augustus. Dan gaat bijna heel Automotive Duitsland op vakantie. Op dat moment wordt de productielijn aangepast.
mrrallycross zegt
Vind 20% best veel voor de auto’s van dat formaat
trustmeiamanengineer zegt
Man man man, Freude am Fahren hoor!! Ik heb een tijdje geleden in een paar jaar oude BMW 318d Touring gereden, met denk ik 136pk ofzo. Is veel te langzaam om echt te kunnen genieten. Kortom, als je zo’n schraapmotortje wilt kun je net zo goed, of misschien zelfs beter, een VW Passat nemen ofzo.
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
peekaas hebben nix met snelheid te maken ..
en hoeveel snelheid heb je nodig om echt te kunnen “genieten” ??
is dat meer of minder dan 130 km/u ..
en ben jij echt een ingenieur ??
luuktb zegt
@lincoln: Je weet wat hij hier bedoeld, bij een auto van het formaat 3 serie vind ik 136pk ook te weinig.
De snelheidsbeleving is gewoon laag bij een dergelijke auto.
Heb je 136pk in een oude Ford siera heb je plezier voor 10.
Ik vind 180pk/400nm toch wel het minimalen in deze klasse, mocht dit te duur zijn schaam je niet maar koop dan iets wat bij je budget past.
lincoln zegt
@luuktb:
dank je .. dan hoef jij je niet te schamen dat een oude Sierra te duur is voor je ..
humpyourdog zegt
@luuktb: Haha jongen toch, wat loop je hier te spekken? 180 pk en 400 nm, hoe kom je aan juist aan deze waarden, misschien omdat de v40 d4 die je hierboven vermeldt er net boven zit? Nog veel rijplezier gewenst met je voorwielaangedreven dieseltje met veel te lange bakverhoudingen.
luuktb zegt
@humpyourdog: Dat is wel de reden dat dit mijn keuze is inderdaad. En de prijs kwaliteit verhouding vind ik beter bij de zweden.
Een 320D vind ik een heerlijke auto precies genoeg vermogen maar 25% ik zou gewoon nooit voor een lichte motor gaan dus ook niet voor een D2.
mashell zegt
@luuktb: “maar koop dan iets wat bij je budget past.” Budget gaat om prijs en niet om PKs. Ik denk dat heel veel mensen net als mij 116pk voor een normale auto wel voldoende vinden.
super zegt
@luuktb:
“snelheidsbeleving” wat is dat precies dan? heb een 330d maar vind het juist fijn dat ik niet echt verschil merk of ik nou 90 of 160 rijd. Als ik wil voelen dat ik hard ga pak ik de motor wel.
luuktb zegt
@super: Dat de prestaties van een 316D prima zijn , maar omdat je door de lage snelheidsbeleving het gevoel krijgt dat ie niet voor uit te branden is .
super zegt
@luuktb:
een 316d met 100 pk is een hele 0.8s langzamer dan een sierra 2.0i ghia met 120pk maar heeft een stuk meer koppel dus zal een stuk beter inhalen (waar je in praktijk veel meer aan hebt). Een 318d is op alle punten sneller dan de sierra.
Kortom; wat je bedoelt met “snelheidsbeleving” is niet echt duidelijk, en het verhaaltje over minstens 180pk gaat op basis van je vergelijking al helemaal niet op.
tupperware zegt
@luuktb:
Dat gebrek aan snelheidsbeleving komt niet door het gebrek aan vermogen maar door morbide obesitas, geluidsisolatie en comfort. Haal dat weg en je zult versteld staan hoeveel beleving je met 136 pony’s kan hebben..
gtwillem zegt
@lincoln: ehhh, jawel. PK’s hebben wel degelijk met snelheid te maken. PK is de uitdrukking van vermogen. Vermogen is de snelheid waarmee arbeid verricht wordt. Hoe mee vermogen, hoe sneller arbeid verricht word hoe sneller de auto…
Uiteraard spelen gewicht, aerodynamica en versnellingsbakverhoudingen mee, maar als deze gelijk blijven betekent dat extra vermogen wel degelijk voor extra snelheid zorgt! En verdomd, het schijnt dat de 320d sneller is dan de 318d!!!op vermogen en koppel na identieke auto’s ;-)
lincoln zegt
@gtwillem:
zijn de ingenieurs bij BMW ook al niet meer te trusten dat ze anno nu zo een slecht uit gebalanceerde auto op de markt pleuren ..
of de marketeers bij BMW zijn untrustbaar met hun freude geneuzel ..
dat kan natuurlijk ook ..
trustmeiamanengineer zegt
@lincoln: Ja, ik ben echt een ingenieur, een automotive engineer zelfs! Misschien moeilijk te bevatten voor jou bekrompen geest.
Maar om even terug te komen op het vermogen. Uiteraard heb je maar 80pk nodig om normaal vooruit te komen en 130km/h te halen op de snelweg. Daar is echter, voor mij, geen enkel plezier aan te beleven. Ik wil, als ik daar zin in heb, snel kunnen accelereren en daarbij het liefst nog een prettig motorgeluid gepresenteerd krijgen. Genoemde BMW leverde geen van deze ervaring, trok traag op, geen wielspin of drifts mogelijk door de slome automaat, kortom weinig sensatie.
Maarja als Lincoln fan begrijp je sowieso weinig van genieten van rijdynamiek en prestaties.
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
vandaar dat er in NL geen auto-industie is ..
trustmeiamanengineer zegt
@lincoln: Inderdaad, er zijn maar 300 bedrijven actief in de Nederlandse auto-industrie, met 50.000 mensen in dienst en een omzet van 17 miljard euro ..
jaapiyo zegt
@trustmeiamanengineer: Een beetje vermogen is wel prettig, maar er is ook nog zoiets als een fijne wegligging en stuurgedrag. Daar kan je ook in een 318 van genieten.
Wat natuurlijk wel niet meehelpt is dat de 318d en de 316d gedown tsjoeeeeende 20d blokken zijn (dat typende begin ik opeens te twijfelen of de 16d tegenwoordig niet echt een 1.6je is maar dat terzijde). Die blokken zijn bewust een beetje lijzig gemaakt om afstand te creëren met de 20d. Dat in combinatie met eventuele lange bakverhoudingen komt snel accelereerwerk uiteraard niet ten goede en dan heb je al snel de indruk dat je een auto rijdt die niet echt lekker vooruit wil.
gregorius zegt
@jaapiyo: 316d is nog steeds tzelfde 2.0 blok.
http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_F30#Limousine_3
jorden zegt
Zoals ik de comments hierboven lees zou iedere BMW zo’n 200 pk moeten hebben??? Nou dan blijf ik thuis als het geijzeld heeft, de sales dames bij ons rijden allemaal 1 series :p
lincoln zegt
@jorden:
yep .. puur op de achterwielen ..
en zonder electronische hulpmiddelen ..
want spinnen en burnen is heeeeeeel belangrijk volgens de NL auto ingenieurs ..
lekker genietuuuhh met al die prutsers op de weg ..
MaartenD zegt
Kom maar op met een 14% optie
VeniVidiVici zegt
Prima… elke BMW onder de 3 liter is een sukkel bak! Punt!
730ld zegt
@venividivici: eindijk iemand die het begrijpt!!! Zo is dat. En alle 25% bijtelling auto’s zijn leuk de rest niet.
87sandyd zegt
Dus de 316D is even zuinig als de 214d AT met zo’n 20 pk minder…