BMW’s meest iconische motorconfiguratie? Da’s uiteraard de reihensechser. En ook in 2022 kan je nog een ‘old school’ versie daarvan nieuw kopen in een BMW K1600.
Na jaren van viercilinder diesels en elektrische ‘i’-modellen zou je durven vergeten dat er nog steeds weinig kan tippen aan de freude am fahren van een dikke zes-in-lijn. Maar geloof je me ook als ik zeg dat de beste BMW zespitter eigenlijk in een motorfiets steekt?
Ouderwets blok?
Archaïsch! Da’s anno 2022 de enige politiek correcte manier om de K1600 in zijn verschillende uitvoeringen te beschrijven. Ondanks wat smartphone connectiviteitsgrappen, blijft deze motor bovenal een ode aan ongebreidelde snelheid en benzine zuipen.
Da’s een flink contrast met de superzuinige, groene eco-blabla people carrier vierwielers die de designafdeling van het merk al enige tijd uitbraakt. Ok, er is uiteraard ook een heel uitgebreid M-sport gamma, maar je weet wat ik bedoel.
Briljante zescilinder sound
Reden we vorige maand trouwens nog op BMW’s CE 04 elektrische scooter, dan is het nu dus weer tijd om zonder gêne aan het gashendel te draaien. Al was het enkel om dat briljante motorblok te horen, want de soundtrack is meteen een van de grootste pluspunten.
Sommigen noemen het een halve Ferrari, maar in onze oren klinkt het als een symfonie die je meteen nostalgisch maakt naar E30 M3’s met sigarettenreclame of zelfs het goeie ouwe V12 F1-tijdperk.
Hoogtoerig, rauw en een mooie voorbereiding op de power die vrijkomt van zodra je de versnellingsbak in z’n eerste tikt. Anno 2022 is dat met een soepele beweging van de quickshifter en niet langer de dikke ‘BAM’ van de eerste versnelling zoals vroeger.
Vanaf dan is het opnieuw toeren jagen. Met 180Nm (!) bij 5.750 toeren heeft deze krachtpatser in touringoutfit voldoende koppel om showboys als een Ducati Streetfighter V4 aan de lichten te snel af te zijn. True story.
Overigens, terwijl ik dit artikel aan het opmaken ben komt van rechts plotseling @willeme met een leuk weetje: het K1600 blok is destijds niet door BMW ontworpen, maar door Ricardo Engineering. Je weet wel, hetzelfde bedrijf dat de McLaren V8 heeft ontworpen en de transmissie van de Bugatti Veyron. Het is de smalste zes-in-lijn ooit gebouwd, btw. De transmissie van de K1600GT is ook ontworpen door Ricardo (en werd daar ook gebouwd). Waarvan akte!
De BMW K1600 is groot!
Een erg lange wielbasis en wat extra gewicht helpen bij de stabiliteit en om het voorwiel aan de grond te houden. Soms besef je simpelweg niet dat je met een reismotor onderweg bent. En trek je alle registers open, dan braakt de zescilinder 160pk uit. Ganz Geil.
Eeuwig zonde natuurlijk dat dit blok uitkwam rond 2011, toen ‘platformbouwen’ nog niet zo’n dingetje was als nu. BMW experimenteerde wel even met een zescilinder nakedbike, al bleef het voorlopig bij verschillende toeristische variaties op het K1600GT thema.
Die zijn vanzelfsprekend redelijk zwaar, maar ook enorm comfortabel en rijkelijk uitgerust. De GTL krijg een topkoffertje met duo-rugsteun en een dikke soundsystem die we ook terugzien bij de K1600B. Die B staat voor ‘Bagger’, oftewel de Amerikaanse stijl met saddlebags en aflopend duozadel.
Welke BMW K1600 moet je willen?
De K1600 die je eigenlijk wil, blijft dus liefst de gewone GT met eenvoudige zijkoffers die dankzij de 2022 Euro-5 update z’n koppel 1.000 toeren eerder vrijgeeft. Verdere updates zijn vooral toegespitst op praktischere elektronica met een prachtig TFT-kleurenscherm, maar that’s about it.
De ‘Bike of the Year 2011’ is ook in 2022 nog een knaller van formaat, al hangt het einde van dit octaanfeestje helaas wel in de lucht. Ervan genieten nu het nog kan, is de boodschap, of duimen voor synthetische brandstoffen…
En als je nu wilt weten hoe de vier versies van de K1600 verschillen in looks onderling. Zie onder. De groottoerist kiest de K1600 GTL en de politieagent kiest de K1600GT. En wie de B en de Grand America kiezen. Uhhh, dat laten we aan jullie over.
De prijs van al dat moois?
- BMW K1600 GT vanaf € 30.900,-
- BMW K1600 B vanaf € 30.800,-
- BMW K1600 Grand America vanaf € 37.650,-
- BMW K 600 GTL vanaf € 33.400,-
foto’s: Maxxmoto.be
baardmijt zegt
Je mag best nostalgisch aan een e30 M3 denken bij het starten van deze fiets, maar die heeft wel een viercilinder aan boord, dus ik begrijp de referentie niet.
ouwedibbes83 zegt
@baardmijt: ja, die vind ik ook verwarrend. Volgens mij bedoelde hij dat het blok gretig in de toeren klimt.
calimero zegt
Het houdt niet op bij bmw, he; sinds oestgeest is bmw een offensief aan het maken. Van IX naar dit verhaal.
sr20det zegt
Jammer dat ze nooit een CBX1000 achtige hebben gemaakt bij Bmw met dit blok.
Persoonlijk vind ik de Bagger juist de mooiste. Doe mij die maar, donderblauw, met 2 Akra’s…. 🤤
Verder merk je bij deze motor wel dat je met een zwaargewicht op stap bent in tegenstelling tot een RT.
Hubert zegt
Terwijl een RT ook niet echt in de lichte categorie zit.
Ik vind mijn 1150RT al behoorlijk zwaar, maar zal ook te maken hebben dat ik zelf niet al te groot ben.
Maar zo’n 1600 is natuurlijk wel erg gaaf. Collega hier komt er dagelijks mee naar het werk. En loopt altijd met glimlach hier het gebouw in.
sr20det zegt
Nee een RT is zeker een zware, maar ik vind een 1250RT toch een stuk beter in de bochten dan een K1600.
Maar dat geluid van die 1600 maakt een heel hoop goed!
billymobiel zegt
Het meest iconische blok bij BMW is in mijn ogen toch eerder de boxer in onder andere de GS, als je het over motorfietsen hebt.
baardmijt zegt
Eens, de boxer is het eerste waar je aan denkt bij BMW motoren. Al is het GS gedeelte van de type aan niet het deel dat naar die boxer verwijst. Dat is de R al sinds jaar en dag. Dat heel veel van de R modellen als GS worden verkocht doet daar niets aan af.
tjorque zegt
@baardmijt Een gs is een geweldige fiets. Ik heb er ook eentje…
Maar het geluid van de boxer (ik heb een standaard demper) is een van de weinige dingen die ik niet zo speciaal een meerwaarde vindt.
Dan vind ik een v-twin bijvoorbeeld een heel stuk leuker klinken. Ik heb de 6-in lijn nog nooit echt kunnen aanhoren in deze fiets maar ik kan me het turbine achtige geluid uit de auto’s wel herinneren als iets waar ik kippenvel (in de goeie zin) van krijg.
Dieseltor zegt
Het is maar dat ik in de veronderstelling ben dat ik heel avontuurlijk ben, weinig snelweg rij en daarom een 1250GSA heb, anders is dit toch wel de bmw fiets die je moet hebben.
tjorque zegt
@dieseltor ik rij meer snelweg dan ik zou willen op m’n 1250GSa maar toen ik vorige week op een RT (voor de lol eens een ander model vervangmotor gevraagd) zat wist ik toch weer helemaal zeker dat zo’n toerbuffel (nog?) niet aan mij besteed is.
Misschien moeten ze een s1600xr maken 🤣
Dieseltor zegt
@tjorque: Je weet het maar nooit met dat soort modellen. Het kan zomaar aanslaan. s1600xr klinkt wel heel lekker.
mustang750supersnake zegt
vindt die bmw motors (en vooral de toer) lachwekkend uitzien…..doe me dan maar n goldwing( in bagger-look)
f40racer zegt
@mustang750supersnake: Jouw spelling is ook lachwekkend!
Brol zegt
Wanneer komt dat blok eindelijk in een stoute roadster ?
loggy zegt
Het beste BMW motorblok is idd de boxer. De beste klinkende 6-cilinder is gemaakt door Honda in de CBX1050. Die klinkt letterlijk als een formule1 auto. Met je ogen dicht hoor je het verschil niet. Zie hier:
https://youtu.be/lal5UgVyiiU
GielMK1 zegt
@tjorque
“S1600XR” ?
De Nederlandse framebouwer Nico Bakker heeft zoliets in 2018 al gemaakt
Google maar eens op K 1600 Mammoth
(of als de link werkt: https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/special-metal-bakker-bmw-k-1600-gs-mammoth)
tjorque zegt
@gielmk1 Dikke fiets. Hij zal met z’n 310kg wel niet zo wendbaar zijn als de S1000XR maar toch knap werk :)
Die grote tank is wel nodig met dat dorstig blok 🤣
racerx zegt
Eeuwig zonde dat die K1600S er nooit is gekomen. In dat opzicht mogen ze die zespitter snel dumpen voor een viercilinder als dat betekent dat de K1300S een opvolger krijgt. Ik heb zelf een K1200S waar ik meer kilometers op maak dan in mijn auto, fantastische motor maar ook die heeft niet het eeuwige leven.