Mr. TopGear Jeremy Clarkson kan als geen ander op geheel eigen wijze, een auto compleet de hemel in prijzen of volledig met de grond gelijk maken. In zijn column op Timesonline schrijft hij deze week over de BMW M5.
Allereerst kan hij het wel waarderen dat er mensen zijn die zoveel geld uitgeven aan een M5 die op het eerste gezicht (let wel: op het eerste gezicht voor de niet-kenners) heel erg veel lijkt op de gewone uitvoering van de 5-serie; hij houdt wel van een beetje bescheiden. Een ritje in de M5 verliep echter niet geheel vlekkeloos. De geavanceerde toeters en bellen waarmee de M5 is uitgerust waren iets te overweldigend voor Clarkson…
Lees de volledige column van Jeremy Clarkson over de BMW M5 op driving.timesonline.co.uk.
BvdW zegt
Tjah, dat krijg je als je een opzichtige Mercedes rijder (pig) een BMW laat beoordelen!
BMW M5 Freude am Fahren!
Jan zegt
Jeremy heeft net een Ford GT gekocht, en als je hem er over hoorde praten vond hij het ook niet alles in het centrum, hij heeft altijd kritiek op niet-engelse wagens
Heidekonijn zegt
Die GT heeft’ie alweer even hoor, en zo te horen heeft hij er alweer spijt van. Op Engelse wagens heeft hij anders ook kritiek: de Vauxhall fabriek heeft zelfs al eens gestaakt met de eis dat hij zijn vernietigende review van een Vectra zou herzien. Ik ben een absolute fan van de man. Humoristisch en intelligent. Zijn stijl moet je wel voor zijn, maar je moet toegeven dat door zijn overdrijven je nu wel weet wat de goede en slechte punten zijn van de wagen. Je krijgt dus de kans ze zelf af te wegen en een eigen mening te vormen. Liever dat dan journalistiek a la ‘het is een heel snelle auto’ (duh) of ‘het is een typische BMW’ (tja..)
Wat die M5 betreft -zal heus wel een pareltje zijn, daar niet van- vraag ik me af of een auto met 500pk wel slecht kàn zijn. Ik kan er zo vlug geen bedenken.
Maarten Janssen zegt
Iets waar Clarkson ook erg goed in is: het maken van onverwachte wendingen in zijn betoog. Vaak genoeg kraakt hij een auto volledig af om vervolgens met een paar woorden tot de conclusie te komen dat het een schitterende wagen is. En vice versa. De laatste paar zinnen van zijn verslag van de M5 zijn hier wederom een goed voorbeeld van:
In the last five miles of my journey I discovered that deep beneath the layers of utter and complete electronic nonsense, and the rather ugly body, there’s one truly amazing car.
“Just when I was thinking that BMW had made yet another car for yet another software consultant, it did something I really wasn’t expecting.
It became a full-on M5. And praise doesn’t come higher than that.”
“A full-on M5” ofterwijl een volwaardige M5 telg. Zeker als je vervolgs zijn eerste woorden nog eens doorneemt, merk dat hij wel degelijk onder de indruk is van deze wagen:
“Launched in the late 1980s it looked exactly like my dad’s dreary 525e, but thanks to its 286bhp straight-six engine it went with a ferocity and a panache that had no place in a four-door saloon.
It was, quite simply, the best Q car ever made (it looks ordinary but goes like a rat up your trousers).”
martijn zegt
tja dat was te verwachten..!
dekster zegt
Toen stig ermee reed op het circuit brak de aandrijving gwn door onaanvaardbaar voor een nieuwe auto met twee jaar wachtlijst (de m5 die zij teste was gloednieuw)
Br3cht zegt
Hij heeft gelijk om deze wagen goed te keuren, confortabele zetels, lekkere versnelling en veel pk’s, de M5 is een formule1 met BMW-carroserie opgezet ;-)
over de elektonicaproblemen en te ingewikkeld zijn van de elektronica, ik had er geen problemen mee, ik geef toe, veel knopjes, maar geen irritante gps of zo iets.
gelukkig wist ik direct het nut van de “M-knop”
geloof mij, deze wagen is de moeite waard, moest ik geld genoeg hebben zou ik niet twijfelen :-)