BMW beweegt langzaam maar zeker van premium naar premium-groen. Dat is natuurlijk prima, want dankzij start/stop-technologie heb je over 15 jaar geen last meer van lawaaipijpers bij de McDonald’s. Sterker nog, BMW wil heel graag een ultrazuinige lijn van auto’s gaan bouwen, en naast waterstof betekent dat: hybrides! Nu heb je voor hybrides natuurlijk accu’s nodig, en die heeft BMW nog niet. Bij deze een oproep.
Klaus Dräger, bekend bij iedereen die wel eens bij BMW Research & Development een bakkie doet, zegt er het volgende over:
“We are studying the battery market to see where to get the best cell technology for our mega city vehicle.” (…) “We are examining the products of Korean suppliers like LG Chem, and we are talking to Japanese suppliers as well as U.S.-based suppliers like A123 Systems Inc.”
Wordt het een stukje Korea, een toefje Japan of een vleugje Amerika in je über-Duitser? Volgens Dräger moet er binnen een jaar beslist worden met wie BMW in zee gaat. Heb je nog een tip voor ze, dan moet je dus snel zijn; tussen 2010 en 2015 willen ze al een klein stadsautootje op de markt brengen, zowel met een elektro- als een verbrandingsmotor. (via automotive news)
Emile_Benz zegt
Ik heb nog ’n batterij accu gevonden…
http://www.youtube.com/watch?v=m99ybtk4QNs
Emile_Benz zegt
* batterij/accu
Laurens zegt
Ik zeg nog zo: geen subsidie!
Maar het lijkt erop alsof ik een roepende in de woestijn aan het worden ben :-)
JH zegt
Het is misschien nog logischer; Mercedes wil met Evonik zelf batterijen gaan produceren. Laatst gaf Mercedes nog te kennen dat ze nog een partner zoeken voor dat project. Tel daarbij op dat deze 2 toch al toenadering zoeken dus misschien is de logische stap das BMW partner wordt?
Laurens zegt
@emile benz
hoeveel jaar conservatorium hebben die jongens achter de rug? Net Bach, dat intro.
DRIVR zegt
@ Laurens: Geen, en die intro is gepikt van een of ander klassiek stuk :)
Headhunter zegt
@JH: klinkt wel begrijpelijk
En anders misschien de jongens van MIT vragen?
http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/16/accu-doorbraak-die-de-wereld-moet-veranderen
C70T5 zegt
Hou het lekker in europa —> bosch en siemens.
ManicManiac zegt
Laurens : sarcasme, en het onbegrip jegens…
Reageert er nog effectief iemand op ook. Klasse :)
Laurens zegt
@manic
je maakt het er niet makkelijker op door reacties op een post in een ander draadje te geven. Maar begrijpen doe ik je (wellicht als enige) ;-)
ManicManiac zegt
De reactie hier was toch echt op dit draadje hoor… Of was het niet je bedoeling sarcastisch te zijn? (opmerking over Metallica…)
ManicManiac zegt
Ik zie het nog gebeuren dat we hier straks als twee laatste Mohikanen gaan overblijven… ;)
RenesisHP zegt
@Emile_Benz.
En bedankt… Ben gelijk voor de rest van de dag opgefokt. :? :P
Laurens zegt
@manic
Hybrides is niemand in geïnteresseerd, tenzij er 5000 Euro subsidie op zit en de bijtelling 14% is.
Ik reageerde eigenlijk op je geenstijl opmerking:
@ManicManiac schrijft:
23 March 2009 om 13:20
Jongens, ik vind die Geenstijl invloeden toch echt wel te veel worden nu. Kappen dermee!
in het draadje over de nieuwe S-klasse.
Metallica vind ik best ok op zijn tijd, vooral die overgang van rustig naar totale oorlog :-)
ManicManiac zegt
Hehe, same here. Metallica kan er altijd wel bij. Behalve in de wagen, niet bepaald veilig en zo… ;)
Jesper zegt
Komt er op neer dat ze gewoon zelf te lui zijn om iets te ontwikkelen :P
Ze mogen mijn oude accu’tje van mn Starlet wel hebben, €40,- dan ;)
@ Emile; Dank je, da’s nou net wat ik nodig had vandaag! :D
Vroegwakker zegt
Hybride is geweldig, met of zonder subsidie. Mooi dat BMW ook deze richtting in gaat. Over enkele jaren dus ook een BMW als hybride, “slechts” ongeveer 13 tot 15 jaar later dan Toyota en Honda, maar beter laat dan nooit.
Laurens zegt
He, @vroegwakker:
mijn sympathie heb je, je rijdt tenslotte al 8 jaar in een Prius I, dat doe je alleen als je echt in het concept gelooft, in plaats van wachten op subsidie en de 14% regeling.
Hoeveel heeft je auto gelopen ondertussen? Ik begreep dat je geen effect van een eventuele achteruitgang van de batterij op je gemiddelde verbruik kunt vaststellen, is dat min of meer wetenschappelijk vastgesteld of meer gevoelsmatig?
Dat BMW later is, is in mijn ogen Amerikaanse marketing gedreven, niet omdat ze het concept nou zo geweldig vinden. Maar als de accu’s zo goed en goedkoop worden dat ze en vrijwel geen gewicht toevoegen, en wat extra acceleratie en dan op de koop toe ook nog resulteren in wat minder brandstofverbruik :-)
Maar dat laatste lukt de Lexus voor geen meter in de vergelijkingstests (maar dat hebben we al uitgebreid besproken zonder tot elkaar gekomen te zijn), BMW acht ik hoger, daar zou het een en ander zich wel terug kunnen betalen zonder subsidie.
Emile_Benz zegt
@ mx5/rx8owner: sorry hoor! :P :wink:
Was ff kijkje nemen in ’t achterhuis… :wink:
Scorso zegt
Duracell? :D
Buyck zegt
Deze evolutie is niet meer te stoppen. De batterijtechnologie gaat met rasse schreden voort. Zo hebben wetenschappers accu’s in enkele seconden kunnen opladen. Langzaam maar zeker zullen het merendeel van alle voertuigen op batterijen rijden. Dat is onvermijdelijk laat ons zeggen tegen 2020.
Simpson zegt
dat gaat toch mooi ten koste van je actieradius, deze achtergrondmuziek
wel lekker rustgevend…
bmw_xxx zegt
Varta anyone ..? Alleen heeft familie quand blijbkaar geen uitstaans meer met Varta. .
Laurens zegt
@buyk
zullen hele kleine accu’s zijn?
Of hele dikke laadkabels :-)
Ben benieuwd, op zich is een electromotor een mooi ding, ook helemaal uitontwikkeld al. Het ontbreekt nu nog aan een echt goede batterij. Als die er is voor weinig, zijn onze problemen opgelost.
Helaas wordt dat langere termijn vooruitzicht nu vooral gebruikt om dingen als energiebesparing uit te stellen :-)
BananaFlip zegt
Ik heb nog wel een paar AA’tjes liggen.
Of AAA’tjes, in het kader van downsizing…
guzmann zegt
@Emile Benz:
\m/
willie zegt
als ze dan toch aan het zoeken zijn daar bij bmw, laat ze dan ook even kijken naar een designer, zodat de kans bestaat dat er weer eens bmw uit komt waarvan de verpakking wel te pruimen is.
Vroegwakker zegt
Hoi Laurens, allereerst bedankt voor je sympathie. Mijn jaarlijkse kilometers is 20.000, bijna gelijk aan een zwitsers uurwerk. Voordat ik in de Prius reed, had ik LPG auto’s, waarmee ik een verbruik haalde van 1 op 10 of net iets daar boven. Vanaf de Prius heb ik bij elke keer tanken het verbruik uitgerekend en dat was altijd ongeveer 0,2 slechter dan de display aangeeft. Niettemin, is mijn slechtste gebruik 1:16,5 geweest in de zomer met 4 personen op de Duitse snelweg grotendeels met volgens de teller 160-174. Trek daar maar 10km vanaf voor de echte km’s. Mijn beste gebruik is iets boven de 1:22, vooral op 80 km wegen in de zomer. Het verbruik in de zomer is duidelijk veel beter dan in de winter. Voor de Prius was auto rijden voor mij allang tot een saaie sleur geworden en nu nog steeds vind ik het elke dag heerlijk om in dat ding te rijden. En dan al die domme reacties hier als zou een Prius sloom zijn, klopt van 0 naar 100 zijn er gewone gezinsauto’s die sneller zijn, doet ie gewoon leuk mee. Maar vanaf pakweg 70 naar 160 is een Prius gewoon een heel snel ding. Laurens, vertel eens heb je er zelf wel eens in gereden?
Laurens zegt
@vroegwakker
toen de Prius II net uit was, heb ik er een keer een proefrit in gemaakt. Met als excuus dat ik een zakelijke auto zocht, veel reed en eigenlijk meer aan een diesel dacht.
Ik vond de auto ok, maar ook niet meer dan dat. Ik reed toen in een Alfa 156 JTD, die dingen hebben ook heel veel koppel. Alfa en Toyota zijn qua karakter verder totaal verschillend. Het 100% electrisch rijden was leuk qua reactie van een paar fietsers, verder vind ik dat geen meerwaarde hebben.
De Prius was toen ongeveer net zo duur als de Avensis Diesel, de verkoper kon me eigenlijk geen ongelijk geven dat die auto meer waar voor zijn geld bood. Later kwam de hybride subsidie en 14% bijtelling, pas sindsdien verkoopt de auto in redelijke aantallen.
Het idee om remenergie op te slaan om weer op te trekken vind ik vanuit een engineering standpunt prima. Maar als maatregel om CO2 te besparen door als regering zo’n 5000 Euro uit te geven om iets van 100 Euro CO2 uitstootrechten te besparen weer niet. Daar kan ik nog steeds niets anders van maken.
Maar als de fabrikanten de kosten weten te verlagen en de batterij levensduur goed is, is het net zoals bij de Amerikanen misschien een qua kosten evenredig alternatief voor een goede diesel.
Overigens was mijn proefrit in NL, dus veel harder dan 120 heb ik niet gereden. Ik vond de pookstand (of was het een knopje) om wat harder op de electromotor af te remmen wel leuk, maar het leek me net iets te sterk om even gas los te kunnen laten als je in een rijtje achter elkaar op de inhaalstrook rijdt, dan moeten de niet hybride auto’s achter je al op de rem gaan staan en schiet het milieu er als geheel gezien niet veel mee op. En het display waarop je kunt zien hoe de energiestromen lopen is aardig als gimmick, maar na een tijdje gaat dat ook weer vervelen. Ik ben niet zo van dat soort dingen, doe mij maar een overzichtelijk dashboard met een duidelijke toerenteller, verzin ik zelf de rest wel.
Met een beetje nieuw rijden in mijn huidige Alfa haal ik ook makkelijk de fabrieksopgave. De JTD was in de stad zelfs zuiniger dan onder snelwegcondities omdat ik op mijn vaste route de stoplichten goed kende en er constant zo’n 50 in 4 reed.
Al met al vind ik de hybride geen succes. Zeker als je meerekent dat de meeste eigenaren qua rijstijl toch waarschijnlijk al bij de zuinige rijders horen, het ding een buitengewoon goede (maar qua ruimte niet even efficiënte) stroomlijn heeft en dingen als start/stop ook op de normale auto’s geleverd wordt. Ik vind efficient dynamics van BMW veel slimmer, veel goedkoper en met vrijwel hetzelfde resultaat, mits je het nieuwe rijden toepast.
Maar goed, veel van het voorgaande wist je al. En misschien dat je als eigenaar na lange tijd het ding meer gaat waarderen.
Vroegwakker zegt
@Laurens
Wanneer je met die subsidie bedoeld dat er geen BPM betaald hoeft te worden, dan ben je niet goed op de hoogte, die heb ik ook niet betaald. De 14% bijtelling is wel later gekomen.
Voor diesel rij ik ten eerste te weinig en ten tweede vind ik het op lage snelheid nog steeds lopen als een tractor. Lpg is toch wel erg storingsgevoelig, waarbij je tussen wal en schip kunt komen tussen de garage en de inbouwer.
Het Prius display van de energie stromen kan voor andere zaken gebruikt worden, zoals het verbruik van het laatste halfuur per 5 min. en voor de audio en navigatie. Maar dan nog, het is idd niet meer dan een dingetje die geen enkele rol speelt bij de aanschaf beslissing.
Ik rij altijd op de “B” stand, waardoor het gas loslaten een remwerking op de motor geeft, maar dat gas kun je heel geleidelijk loslaten waardoor de mensen achter je niet hoeven te remmen.
Wanneer jij stelt dat BMW ook hele slimme zaken bedacht heeft, dan is dat heel mooi. Net zo overigens als de nieuwe ontwikkelingen van Fiat, mbt multi air en misschien de Amerikaanse vinding om brandstof onder stroom te zetten.
Ik hoop op een combinatie van al deze zaken, waarbij hybride sowieso nodig is om de remenergie opnieuw te kunnen gebruiken.
Laurens zegt
@vroegwakker
het lijkt me dat het niet meer zo lang duurt voordat auto’s op elkaar en stoplichten gaan reageren waardoor ze eigenlijk niet of nauwelijks meer hoeven te remmen.
En dan gaat het gewichtsnadeel van het hybride systeem weer een rol spelen. En zullen de autobouwer zich allemaal weer concentreren op de bron, namelijk het rendement van de verbrandingsmotor.
Persoonlijk vind ik wel dat BMW’s e.d. ook BPM vrijstelling horen te krijgen als ze iets ontwerpen dat net zo goed of beter is dan hybride (in het kader gelijke monikken, gelijke kappen).
Maar dat komt dan wel bij invoering kilometerheffing. De weerstand daartegen lijkt echter toe te nemen. Ik vind dat als overtuigd marktdenker wel een redelijk systeem, meer betalen voor iets schaars :-)
Doen we voor topvoetballers ook toch, en daar hoor ik de politici nooit over (schande, die voetballers, stop ze in de bak). Sociaal Populisme :lol:
Vincent zegt
Waarom gebruiken ze niet gewoon de Lithium-Ion accu´s die ze in hun komende hybrides gaan zetten? Die zijn toch ûberklein!
ivo zegt
@ Vroegwakker:
Fiat Multi Air is vergelijkbaar met BMW’s Valvetronic. Voor het eerst toegepast op een 316ti Compact uit 2001: http://en.wikipedia.org/wiki/Valvetronic ;)
Vroegwakker zegt
Laurens,
Dat opslaan van die remenergie gebeurd iedere keer dat de snelheid afneemt, niet alleen bij verkeerlichten. En de situatie dat auto’s op elkaar gaan reageren lijkt me sowieso nog enkele decennia in de toekomst, terwijl hybride er nu al negen jaar is. Welke brandstof er in de toekomst ook gekozen wordt, het terughalen van de remenergie blijft een mooie oplossing.
Ik ben het met je eens dat wanneer een ander merk een zelfde resultaat qua verbruik en vervuiling haalt dan een hybride, er ook dezelfde regels moeten gelden. Maar is dat in dit geval wel zo? Overigens is er veel kunstmatig scheef, bv een diesel of lpg auto verslijt de weg net zo als een benzine, waarom dan meer wegenbelasting moeten betalen. En diesel heeft een 14% hogere verbrandingswaarde dan benzine en toch is het goedkoper.
Maar goed jij hebt in je hoofd gezet dat hybride geen succes is en dat is er niet uit te praten. Prima hoor, hoe meer weerstand des te meer de overheid zijn best doet om het te promoten, en des te groter mijn financiële voordeel.
Voor mij is Hybride een groot succes.
Vroegwakker zegt
Vincent,
Ik neem aan om dezelfde reden dat Toyota dat nog niet aandurft, de onbetrouwbaarheid op dit moment van Lithium-Ion.
Laurens zegt
@vroegwakker
mijn hoofd laat zich niet zo makkelijk beïnvloeden. Ik kijk liever naar verkoopstatistieken! Maar met mijn mening over hybrides ben ik echt niet de enige gelukkig, en derhalve zal de democratie toch wel eens haar werk doen. Of het feit dat steeds meer aantrekkelijkere auto’s in het 14% tarief vallen.
Dat van elkaar beïnvloedende auto’s zal overigens sneller gaan dan je denkt. En is erg logisch als je de vervuiling van auto’s in stedelijke omgevingen wilt terugdringen. En heeft daardoor zoveel voordelen, dat ik dit sneller ingevoerd zie worden dan het aanleggen van oplaadpunten voor EV’s.
Ik denk dat de overheid niet lang kan volhouden dat hybrides stimuleren zin heeft, als het zo weinig effect heeft. Dan wordt het iets van vriendjespolitiek, Femke, en daar houden linksmensen niet van toch ;-)
bmw sloper/killer zegt
beetje laat maar ze hebben al veel pijn daar in munchen,en er gaan nog veel meer tegenslagen komen voor dat mislukte merk haha!
Bruce zegt
20 jaar nadat Honda hun eerste hybride op de markt brengt,begint men wakker te worden…..
Nu dat Honda reeds wagens maakt op waterstof,in productie wel te verstaan….
Arm Europa….
Japan regeert,zoveel is duidelijk!!!
Vroegwakker zegt
bmw sloper/killer, Waarom ben je zo negatief over BMW? Hebben ze jouw persoonlijk iets aangedaan ofzo. Ook BMW heeft zijn bijdrage geleverd en levert die nog steeds aan betere auto’s.
Vroegwakker zegt
Bruce,
20 jaar geleden had Honda volgens jou al een hybride? Dat is bijzonder nieuws, waar niemand iets van weet zelfs Honda zelf niet. In 1899 had Porsche de eerste hybride, maar dat werd helaas niets. In 1997 kwam Toyota, alleen voor de Japanse markt met de Prius, die vanaf 2000 ook in Amerika en Europa op de markt kwam.
Ben het met je eens dat Japan hier voorop loopt, maar geen 20 jaar en ook niet Honda.
Bruce zegt
Sorry Vroegwakker,
het was in 1999 dat honda met zijn eerste hybride op de markt kwam,10 jaar dus maar……
bmw sloper/killer zegt
Vroegwakker luister eens jongetje ik heb er 3 gehad 3 keer zeer veel pech en dan ook extreem! en nu nooit meer in zo een zuipende de tank,rij nu een jap en heb wel opeens garantie ,maar heb het niet nodig want sta nooit met pech!nu jij! BMW sucks snap het nou eens ,de blokken worden zelfs in italie inelkaar gezet,dat zegt genoeg volgens mij!