Het merk van “ultimate driving machines” is opeens knap slecht vertegenwoordigd in de motorsport. Een lidmaatschapje koningsklasse was te duur en in het WTCC komen ze toch niet helemaal lekker uit de verf. Tijd dus voor iets nieuws, en de DTM lijkt nu opeens wel aantrekkelijk!
Een beetje nieuwe inbreng kunnen ze in de DTM goed gebruiken. Op het moment zijn alleen Audi en Mercedes nog met elkaar aan het spelen en dat is gewoon niet zó leuk om naar te kijken. Het is simpelgezegd knap eentonig.
De deelname van BMW zou hier veel aan kunnen veranderen. De meeste fanboy’s worden dan bediend en het grootste deel van de Duitse autoindustrie zou er aan mee werken het tot een feest te maken. De raceklasse is goedkoper dan de F1, maar hoeft er qua spektakel niet voor onder te doen. Het geluid is fantastisch en er wordt bijna alleen maar over leuke circuits gereden. Bovendien zou Alfa Romeo haar keuze kunnen herzien en alsnog instappen.
De reden dat er nu goed ingestapt kan worden is dat er een ‘ontwikkelstop’ geldt voor de huidige deelnemende merken, Audi en Mercedes. Zij mogen nauwelijks meer aan de auto’s sleutelen, wat het voor nieuwkomers mogelijk maakt vooraan mee te rijden. Verder is BMW ook niet zo blij met het WTCC en is niemand blij met de FIA. Dik kans dus dat het onafhankelijke DTM hier flink voordeel uit kan trekken. (via formule1.nl)
Guy zegt
lijkt mij een goed plan.
ferrarithebest zegt
Me to
Benz.. zegt
Voor de sensatie en de uiterlijke verschillen zou het idd erg interessant worden als BMW zich zou mengen in het Mercedes/Audi-gebeuren. Ik denk ook niet dat BMW onder moet doen voor de andere 2. Maargoed, in het WTCC was BMW de laatste jaren nou niet echt koning. Hoeft ook helemaal niet, maar om nou ineens Audi of Mercedes naar de kroon te steken lijkt mij a bridge to far van BMW.
Maar, ik ben geen expert op dat gebied dus wacht ik af op wat komen gaat!
jzaero zegt
Lijkt me leuk, Audi vs BMW vs Mercedes. Oorlog in de marketingswereld + racerij :D Geweldig!
jzaero zegt
En dat Alfa Romeo misschien teruggaat is ook een heel vet idee! 159 DTM (H) Woooow! De tijden van de Alfa Romeo 155 DTM waren geweldig ^^
fuzzer zegt
laat maar komen go dtm
gschoots zegt
Graag, zeg ja en ik koop nu vast kaartjes voor Zandvoort 2010!
bozewolf zegt
Doen! En bitte bitte Alfa d’r ook weer bij. Dan wil ik er wel heen ook.
ferrari599xx zegt
hij heeft aan de zijkanten van de achterbumper iets van de R8
bozewolf zegt
God god god, d’r zit een luchtrooster op en de vergelijkingsmongolen komen alweer uit de donkere krochten van autoblog gekropen, hoor.
Jezus. Verzin es wat anders.
“Hij heeft linksvoor ook zo’n rond wiel. Lijkt wel wat op de Dacia Logan”
bmw6cyl4life zegt
ik zeg doen. lijkt me een leuke strijd te worden ;D
Matthijs zegt
zeker doen, dan is de DTM nog interesant, nu is het zo saai.
ferrari599xx zegt
@(zeer)bozewollf
sorry,dat ik een eigen mening heb hoor
ze hebben mij thuis altijd geleerd van m’n gedacht te zegen
ik denk wat ik zeg en ik zeg wat ik denk
vind het trouwens zeer zwak dat je het woord mongool als scheldwoord gebruikt (denk eens aan al die mensen die in een rolstoel zitten)
Benz.. zegt
@bmw6cyl4life
Ja, maar zeg niet ”ik zeg doen” aangezien die misselijkmakende kwal Maurice de Hond niets anders leuterd.. ;)
Benz.. zegt
@Bozewolf
Jij moet lekker zo door gaan..
Houd het gewoon even leuk en gezellig voor iedereen. Dat @ferrari599xx zegt dat deze DTM-Bimmer ergens op een R8 lijkt hoeft jou geen vrijbrief te geven om er ongefundeerd op los te schelden..
Al lijkt hij op een Lada.. Het is een mening dus niet te betwisten!
Gr.
Benz..
bozewolf zegt
lmao @ de politiek correcte gastjes hier opeens.
Ga toch naar Staphorst, man. Daarnaast is “vergelijkingsmongool” een ingeburgerd Autoblog begrip.
ErwinLagcher zegt
En dan ook nog Opel en Alfa er bij en dan is het weer bijzonder. :)
Benz.. zegt
And btw, je haalt het niveau hier op AB weer een stuk omlaag met dergelijke opmerkingen..
bozewolf zegt
@ Benz:
Want dat van de pot gerukte overal mee vergelijken, dat krikt het niveau op?
Als dat onzin vergelijk omdat een luchtrooster er hetzelfde uit ziet het niveau IS, dan ben ik blij dat ik het naar beneden haal.
Dus ga efkes ergens anders de moraalridder uithangen, champ.
-edit: en nu weer on-topic, dank u-
Nick zegt
Zou gaaf zijn! Ik ben een tijdje geleden al gestopt met het volgen van de DTM omdat Audi vs. Mercedes zoooo saai is.
Bartje zegt
Zou geweldig zijn! Formule 1 staat te ver van ons bed af, die auto’s lijken helemaal niet op iets met wat we zelf rondrijden. Hier herkennen we tenminste het silhouette van een normale auto in.
Benz.. zegt
@bozewolf
Ja hoor, ga maar lekker de discussie aan..
Ik lag me krom hiero..
”lmao @ de politiek correcte gastjes hier opeens.”
Nou, valt wel mee met dat ”politiek correct”. Ben het lang niet altijd eens met bepaalde dingen. Het enige wat ik probeer te zeggen is dat iedereen er een andere mening opna houdt. (Of het je nu aanstaat ja of te nee) Met zo’n opmerking laat je zien dat je anderen hun mening niet gunt..
Am I right?
”Vergelijkingsmongool een ingeburgerd AB-begrip?”
Man, wat een gezever. Iemand ongefundeerd voor ”****mongool” uitmaken vind jij ingeburgerd. Dat zegt dan genoeg over de mentaliteit van bepaalde figuren. Misschien is de site GeenSijl.nl een beter alternatief voor je?
Maargoed, je bent het waarschijnlijk toch niet met me eens.. ;)
lincoln zegt
vergelijkingsmongolen zijn een aanwinst voor @autoblog.nl ..
alles wat op hun netvlies komt zo snel mogelijk een plaatsje geven ..
en zo rap mogelijk wereldkundig maken ..
hun opmerkingsvermogen beperkt zich tot wat plaat of lak werk ..
dieper op materie ingaan is onmogelijk voor die lui ..
zij zorgen voor 25% van de comments ..
en de meeste hebben een matje ..
Benz.. zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
316i zegt
Eindelijk dat zal mooi zijn
Benz.. zegt
@lincoln
Je slaat de spijker op z’n kop..
bozewolf zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Kyanite zegt
lol @ the pictues, BMW Escort…. bij Ford wezen shoppen?
XRI6 zegt
Zeer vadsige bak dit!!
Alwood zegt
lol @ kyanite
nope, je kan er één bellen en er dan een uurtje of wat mee spelen tegen vergoeding ;)
Gert zegt
Heb het ook op verschillende sites gelezen maar zolang Hans Aufrecht zowel president van DTM series als HWA/Mercedes lijkt het mij sterk dat BMW zich eraan zal wagen.
edje1416 zegt
die foto’s kloppen zoiezo niet bij het verhaal
als ze in de DTM komen dan echt niet met een 3drs M3
Volgens onderlinge afspraken in de huidige teams van DTM moet het een 5drs zijn dus zouden ze eerder met de M5 komen racen
bozewolf zegt
Edje, ze zullen sowieso never nooit met een M racen omdat de DTM wagens silhouette racers zijn. ’t Lijkt wel op een 3-series of C-klasse maar dat zijn het niet. Chassis, lay-out, motor, alles is anders. 0,0 raakvlak met de productiemodellen.
Michel350Z zegt
Mega geile bak,
Hoop dat ze de DTM echt in gaan. Heb Audi is eidelijk weer iemand om tegen te racen.
Timmie zegt
Dit is gewoon een joint venture tussen BMW en de Duitse regering om de DTM weer op de kaart te krijgen . Trap er niet in!
Burdy zegt
Het zou zeker niet verkeert zijn dat bmw naar het dtm komt. Het wtcc klopt al een tijdje niet meer en kan mij goed voorstellen dat bmw dat zat is.
Maar het toch zo dat ze in het dtm de ontwikkeling van de auto’s een paar jaar stil hebben gezet om kosten te besparen?? Als er een nieuw merk bij komt lijkt mij dat lastig.
HDM zegt
Moet dan wel een 4-deurs worden, ik weet niet waarom die coupe-foto’s erbij staan maar 2-deurs rijden niet meer in de DTM, vanwege regelementswijzigingen was er overgestapt naar A4/C achtigen..
Dirk zegt
Dat ze de budgetten voorzien voor de autosport maar spenderen aan een goed tekenbureau zo komt er mischien eens een mooie 1 en 3 serie op de markt.
Geef toe de achterzijde van de laatste drie is echt om te huilen.
Het interieur is om depressief van te worden en de afwerking kan met moeite nog de vergelijking aan van een doordeweekse VW Polo.
één iets moet je BMW wel meegeven en dat is dat ze de beste marketingjongens aangetrokken hebben want zeg nu zelf minder geven en meer mogen aanrekenen is een kunst.
Ik weet dat ik nu weer een massa reacties ga krijgen van enkele BMW freaks die niet verder zien dan hun neus lang is maar iedereen die in de autobranche zit weet dat ik gelijk heb.
Tommy2 zegt
bozewolf heeft in zekere zin wel gelijk, het gaat om het stukje tekst, niet om de foto’s. Valt mij wel vaker op dat er een foto voor de leukheid bij staat en dat mensen er ook nog serieus op gaan reageren terwijl de foto helemaal NIKS met het stukje te maken heeft… Maarja sommigen kunnen alleen maar naar plaatjes kijken. XD
OT: Naast Audi en Mercedes ook BMW in de DTM? Ik zeg doen! :D 3 van mijn favo automerken in 1 wedstrijd, mooier kan het niet worden!
w0o0dy zegt
Het feit dat de auto’s zo bitter weinig met productiemodellen gemeen hebben maakt het DTM voor mij teveel een circus. Ik heb meer met 2 liter toerwagenracen. Gelijkwaardige auto’s (in ieder geval tot de diesels zich er mee gingen bemoeien was dat zo) die rechtstreeks teruggrijpen op techniek voor de openbare weg maar toch behoorlijk geavanceerd. Ik zou zeggen laat BMW zich op het WTCC storten en met een compleet nieuwe auto komen.
Misschien dat ze de X1 als basis kunnen nemen (in het kader van hun nieuwe M-modellen past dat prima)? (ok dit laatste was ee plaagstootje, de rest meen ik wel.
w0o0dy zegt
Overigens…. de auto van die foto… hebben we daar ooit nog iets van gezien op het circuit?
robbie zegt
@w0o0dy, daarvan rijden er twee in de American Le Mans Series. Is een auto in de GT2 klasse.
w0o0dy zegt
@robbie: ik zie het en voor een eerste jaar gaat het best aardig (4e achter Porsche, Ferrari en Panoz).. maar zou de auto (of een enigzins vergelijkbare) niet ook in europa in de GT2(?) mee gaan doen?
F355GTB zegt
DTM is best leuk om bij te zijn. Lekker geluid komt er uit die dingen. Ik ben daar in 2004 geweest, toen Opel ook nog mee deed. Lijkt me gaaf als BMW en Alfa weer mee zouden doen. Hoewel de schoonheid van de Alfa 155 DTM niet te evenaren valt…
robbie zegt
@w0o0dy, er is nog niet bekend of de BMW M3 GT2 ook naar Europa gaat komen (LMS en/of Le Mans). Het project wordt namelijk gefinancierd door BMW USA en niet door BMW Motorsport. Al zullen die ongetwijfeld wel wat ondersteuning bieden.
Ook is nog niet helemaal duidelijk of de auto wel compleet voldoet aan de strenge(re) eigen van de FIA en ACO om in Europa te mogen rijden. We kunnen altijd blijven hopen :D
Sjakie zegt
Ja, goed idee, als het dan het 2e of 3e sezoen tegen zit kun je er altijd weer uitstappen…
Als ze hun geloofwaardigheid helemaal willen verliezen moeten ze vooral in de DTM instappen. Het F1 budget zou toch voor milieuvriendelijke ontwikkelingen worden gebruikt, zoals een hybride X6? (of een andere ‘milieuvriendelijke’ 2,5 ton container met 400PK)
w0o0dy zegt
@robbie: nu ze uit de F1 stappen lijkt me het geld en de technologische kennis niet echt een probleem…. Die auto aanpassen aan de Euro-normen moet dan ook niet zo’n probleem zijn… belangrijkste zijn de motor, versnellingsbak, de software en het onderstel…. en daar zitten denk ik veel “standaard” componenten tussen….
EnzoR zegt
Juist en dan ook mee doen met de LMES in Europa want ik wil zo graag die 3 serie zien rijden :D
De DTM blijft ook een van de vetse raceklasses naast de F1
NLBUURMAN zegt
als ze het daarna ook nog eens vaker gaan uitzenden op de NEDERLANDSE televisie, op zenders die iedereen heeft, en niet Alleenmogelijkomdekijkenalsjedikbetaalt-TV
MGMIDGETMKIII zegt
goed idee, sowieso geld over nu ze stoppen met F1
guzmann zegt
Toppie! Nu Alfa nog en we kunnen de jaren 80/90 herleven… ;)
Eric zegt
Waarom niet in de WTCC? Een turbo aangedreven 1.6l wordt toch de standaard en deze hebben ze in huis!!!!!
Ramshoek zegt
Het huidige DTM reglement is veel te specialistisch voor nieuwe intreders. Aspirant deelnemers zullen zich wel twee keer achter de oren krabben voordat ze gaan starten in een serie waar ze op voorhand al weten dat ze minstens 3 jaar achteraan zullen rijden voordat ze het kunstje een beetje onder de knie gaan krijgen.
Audi en Mercedes hebben lang gevangen gezeten in de ontwikkelingswedloop tussen deze beide merken, maar zien natuurlijk ook wel in dat wagens met een dergelijke aerodynamisch niveau het niet alleen lastig maakt voor nieuwkomers, maar ook de races zelf saai heeft gemaakt.
Er komt dus een compleet nieuw en aerodynamisch simpeler reglement. Dat reglement zal ingaan per 2011 en hopelijk binnen afzienbare tijd al vastgelegd worden, zodat iedereen de tijd heeft wagens te ontwikkelen.
Ik heb echter nog erg weinig gehoord over de richting waarin men denkt, maar ga er zelf vanuit dat de wagens veel dichter bij productie wagens zullen staan. De diverse GT kampioenschappen, met name GT4 en GT3, laten ook zien dat wagens van verschillende concepten, gewichten en vermogens, toch aan elkaar gewaagd kunnen zijn.
Laatst ging er overigens een gerucht dat er gedacht werd aan een DTM op basis van het volgend jaar te starten GT1 reglement. Maar mijn vermoeden is dat men toch wel voor een toerwagenklasse zal gaan…
Ramshoek, trotse vader van een dochter met Down’s syndroom (…)
Squadra zegt
Alfa Romeo kan mooi instappen met de nieuwe Guilia tegen die tijd krijg je de Alfa Romeo Guilia GTA DTM om maar even wat historie aan te halen.
Zou wel gaaf zijn als Abarth weer als Alfa Corse door het leven zou gaan want Abarth bouwde toen de Alfa 155 TI met V6 eerst 2.5 en later de 3.0 liter. Was nog een leuk politiek verhaal omdat de motor van de 155 moest overeenkomen met een straat auto. De 3.0 liter die laat in 1996 verscheen was echt een over de top race motor. En er kwam natuurlijk niks overeen met een straat auto. Alleen de inhoud kwam toevallig overeen met de Alfa Montreal dus hebben ze toen dat gebruikt.
Ik hoop al jaren op een terug keer van Alfa Romeo in de DTM.
Ciao
Squadra
Nick zegt
Hopelijk presteert BMW eindelijk weer eens wat, anders raakt het nog in de vergetelheid.
#Lennard zegt
BMW terug in de DTM. Eindelijk eens goed nieuws :)
Ramshoek zegt
@ Squadra
Het klopt niet helemaal wat je zegt.
De DTM kende in de Alfa 155 TI tijd een motorreglement voor 2,5 liter 6 cilinder motoren. De enige beperking was dat het blok gebaseerd moest zijn op een productie blok (cilinderkoppen waren vrij).
Maximum toerentallen waren helemaal vrij waardoor het van belang was een blok met een lekker ruime cilinderboring te bouwen (een lange slag motor kan niet veel toeren hebben). Er moest dus een basismotor gevonden worden met lekker veel ‘vlees’ zodat je de boel flink kon opboren.
Bij Opel hadden ze pech, hun toen spiksplinternieuwe V6 was een modern en erg compact ding > weinig ruimte tussen de cilinders en dus een te krappe boring.
Alfa had opzich een goed blok in hun ouwe trouwe V6.
Mercedes speelde een beetje vals. In plaats van een motor op basis van hun 3 liter 6 in lijn, maakte men een 90 graden V6 op basis van hun dikke 8 cilinders. De Mercedes motoren waren daardoor duidelijk ‘überlegen’ aan Alfa en vooral Opel.
Alfa heeft in de nadagen van die DTM periode hun hele ouwe 70’er jaren Montreal V8 motorblok gebruikt om op dezelfde manier als Mercedes een competatief motortje te bouwen. Ze hebben dus niet een Montreal blok gebruikt omdat die toevallig de juiste inhoud had, maar omdat het blok een betere basis was voor de constructie van een V6 met een lekker dikke boring…
Overigens, toen dat reglement bedacht werd, was ook BMW betrokken in de regelgeving. Het gerucht gaat dat Mercedes destijd voorstander was van 3 liter motoren met een maximum toerental van 9500. BMW was daarop tegen en wilde 2,5 liter ‘vrije’ motoren.
BMW gelooft echter heilig in de 6 cilinder in lijn. Toen BMW doorkreeg dat ze de verwachte hoge toerentallen niet met hun 6 in lijn konden halen, hebben ze toch maar afgezien van deelname.
Ook Audi nam niet deel aan dat DTM reglement. Misschien omdat ook hun V6 en V8 motoren te compact waren om een basis te zijn voor een competatief blok???
Squadra zegt
He Ramshoek,
Ik heb het even opgezocht het blok wat laat in 1996 kwam was een 60 graden blok inplaats van de 90 graden die Alfa Romeo daarvoor gebruikte de nieuwe motor was ook 7cm korter vermogen steeg naar 490 PK bij 12.000 toeren en je had gelijk de inhoud bleef het zelfde 2,5 liter omdat het regel was toen.
Maar we zijn het er samen wel over eens dat het super tijden waren toen. Ik heb gisteren op Youtube de race op de Norisring zitten kijken uit 1993 leuk omdat weer eens te zien.
Mooie tijden hoop dat die weer terug komen.
Ciao
Squadra
jurrian zegt
ik ben bang dat het bij dromen blijft mannen, sorry. BMW gaat all soft! zuinige en superzuinige modellen moeten de boel premium houden ofzo. En daar gaat de aandach uit de F1 heen. erg jammer.
Patrick zegt
Alfa ook terug :D met de 159!