In een tijd waarin je als autofabrikant wel lief moet zijn voor het milieu en de concurrentie met steeds geavanceerder en zuiniger modellen op de proppen komt kan je het je niet permitteren om eventjes stil te blijven staan. Vandaar dat BMW haar ‘EfficientDynamics’-programma, dat een breed scala aan brandstofbesparende maatregelen inhoudt, flink uitbreidt. Vanaf september zal naar eigen zeggen “75% van de Nederlandse BMW verkopen voorzien zijn van een groen energielabel.”
Verder is vandaag de BMW 123d officieël aangekondigd, maar dat wisten we natuurlijk al lang. Het 204 pk sterke hangbuikzwijntje zal vanaf september zowel als 3-deurs als als 5-deurs beschikbaar zijn.
München/Rijswijk. Vanaf september zal BMW haar succesvolle EfficientDynamics innovatiepakket standaard op nog meer modellen gaan leveren, waaronder ook de populaire BMW 3 Serie. Met deze nog bredere toepassing van nieuwe direct ingespoten motoren en brandstofbesparende innovaties zet BMW opnieuw een grote stap in het streven naar de reductie van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Voor het eerst heeft BMW nu zelfs enkele modellen met een energielabel A in het gamma. Daarmee zal vanaf september maar liefst 75% van de Nederlandse BMW verkopen voorzien zijn van een groen energielabel.
De volgende modellen zijn per september volledig nieuw of voorzien van een nieuwe motor:
• BMW 1 Serie: 116i en 123d twin turbo als 3-deurs en 5-deurs
• BMW 3 Serie: 318i, 320i, 325i, 330i, 318d, 320d
• BMW 3 Serie Coupé: 335xi
• BMW 3 Serie Cabrio: 325d
• BMW X3: X3 2.0d (nieuwe motor en nu ook leverbaar met automaat)
• BMW 5 Serie: 520i (nieuwe viercilinder), 520d, 525xd
• BMW X5: X5 3.0sd
• BMW 6 Serie: 630i, 635dNaast de krachtige en toch zuinige direct ingespoten motoren, worden op de meeste types onder andere de volgende technieken toegepast:
• Brake Energy Regeneration op alle modellen van de BMW 1, 3, 5 en 6 Serie en op de X5
• Auto start/stop functie op alle 1 en 3 Series met viercilinder motor en handschakeling
• Schakelindicatie op alle 1, 3, 5 en 6 Series met handschakelingAl deze maatregelen zorgen ervoor dat BMW per modeljaar 2008 maar liefst 19 modellen in haar gamma heeft die maximaal 140g CO2/km uitstoten, terwijl de prestaties zelfs toenemen. Dat de strategie van meer rijplezier bij minder verbruik een echte lange termijnstrategie is, blijkt wel uit het feit dat BMW sinds 1990 het verbruik van haar vloot met maar liefst 30% kon doen afnemen.
Nick zegt
”Het 204 pk sterke hangbuikzwijntje”
Vind ik dan gewoon weer niet zo leuk dat je dat zo zegt.
;)!
Armada zegt
Kortom, als er een nieuwe slogan zou moeten komen zou dat Freude am ecologisch fahren zijn.
Rossi zegt
Ik vind dit zeer goed, alleen snap ik niet waarom dat vermogen ook meteen omhoog moet in plaats van nog zuiniger en zelfde vermogen als het 2007 model.
Sinds 1990 zijn auto’s zo veel sneller geworden maar eigenlijk niks zuiniger of veel schoner. Doe daar toch is aan ipv steeds sneller…
Tommezz zegt
Interessant ook dat de 6-serie nu met een diesel wordt uitgerust!
RubenBaeten zegt
@Armada: ökologisch!
Armada zegt
@ Ruben Baeten.
Dank u. Kon niet op het woord komen.
JPM zegt
@ Rossi
Ze hebben echter nog wel concurrenten en die letten niet alleen op verbruik etc. maar onder andere naar prestaties. Dus om de concurrent voor te blijven moet je niet alleen schoon maar ook mooie prestaties bieden…
666 zegt
voor mijn vrouw hebben we gisteren een 123d besteld met M-pakket. zal wel goed geven denk ik. Ikzelf heb de 335d en ben daar zéér tevreden over. Go BMW
Milan zegt
Noh lekker is dat, net de 318d Touring besteld :(
Ivo zegt
@ Milan: Dat is ook geen straf hoor!
IS200 zegt
@ rossi
Er zijn wel degelijk merken die verbruik/prestaties/schone uitstoot combineren.
Lexus is daar een mooi voorbeeld van.
rgseidl zegt
@ Rossi –
je kunt altijd een zwakkere motor kiezen dan je bij met het voorgangermodel had gekozen. De ervaring leert gewoon dat klanten wel meer willen betalen voor meer vermogen, maar niet voor gereduceerd verbruik of schonere uitlaatgassen. Dat laatste levert fijne PR maar nauwelijks centen, vooral aangezien bijna alle modellen ivm voetgangersveiligheid etc. nog steeds met elke iteratie groter en waarder worden.
De enige reden dat BMW toch met spoed al haar modellen uitvoert met EfficientDynamics is dat de Europese autofabrikanten nog steeds aan hun vrijwillige toezegging via ACEA willen voldoen. Daarbij moet voor MJ 2008 gemiddeld over alle nieuwe toelatingen van alle modellen van alle ACEA fabrikanten in de hele EU een waarde van 140gCO2/km in de NEDC gehaald worden.
De bedoeling was formele beperkingen door de EU commissie te vermijden, maar die is reeds druk bezig met de voorbereiding van een directive, die per modeljaar 2012 een gemiddelde van 130gCO2/km zal eisen (+10g/km aequivalent via schakelindicatie, controle op bandenspanning et al.). Het is echter nog helemaal niet duidelijk hoe de EU haar gemiddelde wil bepalen: per merk, per fabrikant, per lidstaat, alle ACEA fabrikanten (vgl. vrijwillige toezegging), alle nieuw toeglaten auto’s in de EU, ??? Commissaris Verheugen heeft angeduid dat het ontwerp voor een directive niet voor medio 2008 klaar zal liggen.
De EU commissie zou namelijk behoorlijk voor joker staan als de industrie haar vrijwillige toezegging voor MJ 2008 onverwacht toch nog haalt.
ueberPKW zegt
Heel goed hoor dat BMW emissienormen ed.. aanpakt, maar ik blijf bij de stelregel dat een BMW minstens een 6 in lijn moet hebben en zeker een 5 serie. Bij het kopen van een nieuwe 520i en ook al bij de huidige 520d schijt je als consument jezelf voor minstens 50.000 Euro in je bek omdat je dan in feite niet hebt begrepen wat voor een trotse Beier je eigenlijk had moeten kopen… Hoop dat deze modellen dan ook nauwelijks verkocht gaan worden!
Brecht zegt
Ik denk dat je dat wel moet gewennen dat als je koppelingspedaal (stilstaand)
induwt dat de motor uitvalt, en als je hem loslaat terug start.
Maar als je dat een paar dagen doet zal dat wel geen probleem zijn.
Wordt dit ook op de M/// modellen toegepast?!
Apache zegt
@ 666
Koop jij 1-serie?? Goed smaken verschillen, maar als alle smaken het er ergens over eens kunnen zijn… Als dat nog kan: check de C30 uit: is de allerbeste in zijn segment naar mijn mening.
– Apache
Julian zegt
BMW 5 Serie: 520i (nieuwe viercilinder)
dit is HEILschennis, van oudsher bouwt bmw al 2.0-6inlijntjes
Martijn zegt
Ik snap niet waarom dat niet goed is.. oke liefst gewoon bruut vermogen want als ze niet al die milleu eisen hadden konden ze veel brutere motoren fabriceren maar we worden al jaren beperkt door regels van de overheden en EU. Zo komen we niet verder meer en laten we eerlijk zijn het is (bijna) nooit genoeg…!!
Als nog meer vermogen is altijd goed lijkt me logisch en zolang een BMW gewoon lekker blijven blerren naarmate je de toeren van de 6 inlijn of V8 m3 of V10 (zonder de standaard BMW uitlaat want die dempt teveel naar mijn mening) verder en verder omhoog laat schieten!! Hoor je mij niet klagen want in mijn mening is er niks beter dan lekker spelen met je BMW.. Amen!!
YK zegt
Amen
Maestro zegt
@ Rossi:
Je ziet idd dat er meer vermogen uit dezelfde motorvolumes wordt gehaald en je stelt dan ook terecht dat auto ’s sneller worden.
Wat je echter ook ziet is dat modellen met lichtere motoren worden aangeboden, denk aan de 170 pk 1.4 VW en 180 pk 1.4 FIAT benzine-motoren of de 90 pk 1.3 dieselmotor van FIAT/ Opel enz.. Als je minder wilt uitgeven kan dat dus wel. Op de spreekwoordelijke borrel op een verjaardag moet je dan zeggen dat je een 1.4 tje rijdt i.p.v. een 2 liter ;-)
Maestro zegt
Ik moet ff zeggen dat ik het wel een puike prestatie vind van BMW 204 PK en 400 NM uit een 2 liter diesel!! Ik weet nog dat ik taxi reed tijdens mijn studie in een 200 D met jawel 75 pk – wat een vooruitgang!
Onehp zegt
@Brecht: tis omgekeerd denk ik, koppeling loslaten in neutraal = stilvallen, indrukken = starten
@Rossi: voeg nog toe dat meer vermogen een natuurlijk resultaat is van een efficientere motor.
CSL zegt
@Julian
Goed gemerkt!
Het is lang geleden dat je een 5serie kon kopen met een 4cilinder benzine motor. Maar hij presteert exact hetzelfde als de 2.2l 6cilinder. Dus waarom niet.
Die 2liter twin turbo diesel motor is ook een masterpiece.
Ik zou zeggen, ga zo door BMW ;)
BMW320CI zegt
Ik vraag me nog steeds af hoeveel mensen hun auto nu zonder deze techniek in de vrij zetten voor het stoplicht , ik doe eigenlijk 9 van de 10 keer in ze 1 als en koppeling in , en vaak druk ik op de een of andere manier ook automatisch me voetrem in…
666 zegt
@apache: de c30 D5 bestaat alleen als automaat, dat valt al serieus tegen. De 120d van BMW rijdt al stukken beter dan de C30, wat wil zeggen dat de 123d hem gewoon wegblaast. De C30 is overigens niet echt super quaa geluidsisolatie, en qua kofferafdekking. Er is een dom zeiltje dat je spullen afschermd van nieuwsgierige blikken.
De D5 van Volvo, heeft overigens in ons landje maar 163 pk, Een zwaardere versie komt er naar verluid van onze verdeler in de buurt niet meteen aan.
Hij is echter wel mooi, dat moet ik toegeven, maar het blijft een volvo hé. De 1 zoals die van mijn echtgenote zal zijn, is echt wel mooi. Xenon, M-pakket en sparkling graphite kleurtje met 18″velgen eronder.
Ik hoop dat hij niet beter rijdt dan de mijne.
Nu rijdt ze met een A3 sportback, 2.0 tdi quattro, ze moest dus wel verbeteren, niet verslechteren, ze heeft nu al 170pk, maar zij en ik ook, zijn het gekletter beu van de diesel van Audi
Bimmer zegt
Wat ook wel leuk is is dat BMW dat efficient dynamics probeert uit te leggen met een game. Zie http://www.bmwedrivechallenge.nl leuk gedaan.
Julian zegt
@CSL
alleen vind ik het zo jammer van het geluid..
Onehp zegt
@666: hoop stilletje dat hij ‘even goed’ rijdt (iets langzamer maar iets levendiger), zal me veel $$ besparen ;-)
666 zegt
@onehp: wtf? Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen? @666: hoop stilletje dat hij ‘even goed’ rijdt (iets langzamer maar iets levendiger), zal me veel $$ besparen
Als je bedoelt of de 123d beter rijdt dan de A3? Ik heb test gereden met de 120d, de C30 D5 en de A3 hadden we al,. De 120d reed reeds stukken beter dan de andere 2, dus de 123d, die nog niet te testen is, moet wel beter rijden me dunkt. Mijn 335d, is in alle geval stukken sneller dan een A4 3,0TDI
666 zegt
@Onehp: de BMW heeft achterwielaandrijving, levendiger dan dat kan haast niet. Trouwens, de 123d valt mee qua prijs vond ik. Ik ben wel een Belg, dus die extra belasting zoals in NL, hebben we hier niet. anders kon ik wel 2 golfjes kopen denk ik.
CSL zegt
@Julian
Valt wel mee joh. Die nieuwe 4cilinders hebben allemaal een doorontwikkelde Kleppenbediening en klinken daardoor gelijk agressievere en hoogtoeriger. En ze zijn zuiniger dan het huidige 6cilinder, dus waarom niet. Als je voor de 5-serie gaat moet je toch voor de 530i (272pk) gaan. Dan begin je het BMW gevoel pas door te krijgen ;)
Je hebt ook nog altijd de 523 en 525 he.
666 zegt
waar is de tijd dat de 530i V8 218pk had. Nu heeft een 2 liter diesel dit reeds. Als ik de meeste mensen volg, is 200 pk echt wel niet meer voldoende.
Citrofiel zegt
@ 666; Over de reactie van Onehp: Jij zei als eerst “Ik hoop dat hij niet beter rijdt dan de mijne.” En daarop reageerde hij. Want als de 1-serie net zo goed blijkt te rijden als de 3-serie, kan hij een 1-serie ipv een 3-serie kopen. Op die manier bespaart hij centjes. Snappie het nu?
Mike zegt
Weet iemand of de 3-serie touring ook optische wijzigingen krijgt. Heb wat gehoord over dezelfde koplampen als de coupe?
666 zegt
@cirofiel, idd., een moment van tijdelijke (hopelijk) domheid van mezelf.
Onehp zegt
@666: sorry voor de onduidelijkheid, je extra feedback was anders ook interessant om lezen ;-) Krijg je met twee domme belgen (zelf ook zoeen)
Wil Voncken zegt
Er staat een foute informatie..;schakel indicatie zou op alle modellen zijn maar dit is niet correct mijn bmw 520 wordt eind September geleverd maar in het boekje staat duidelijk dat de schakel indicatie niet beschikbaar is op de 520 d.
LaTiNo156 zegt
“hangbuikzwijntje”, beter kun je dat gedrocht niet omschrijven :)