Na negen jaar is het moment dan toch aangebroken: de BMW i3 gaat uit productie.
Op EV-gebied was het niet Audi die Vorsprung durch Technik had, maar BMW. Van de Duitse Drie was BMW er namelijk als eerste bij met een volwaardige elektrische auto. Deze auto was een technologisch hoogstandje dat naar de naam i3 luisterde.
De BMW i3 zag in 2013 het levenslicht, maar is anno 2022 nog steeds in productie. Er kwam namelijk lange tijd geen versterking. De i3 moest de elektrische kar alleen trekken bij BMW. Sinds kort zijn er dan een iX3, een i4 en een iX, maar daarmee praten we over een heel ander prijssegment. Dat betekent dus dat er nog steeds geen aflossing is voor de i3.
Nu is dan toch het pensioen in zicht voor de i3, nadat deze auto negen jaar in productie is geweest. Een woordvoerder van BMW laat aan Autocar weten dat het laatste exemplaar in juli van de band zal rollen.
Of je hem nu mooi vindt of niet, de i3 was een echte out-of-the-box auto. BMW liet zien dat ze over een flink portie lef beschikten door de i3 Concept zonder grote wijzigingen in productie te nemen.
De auto was niet alleen revolutionair vanbuiten, maar vooral ook onderhuids. De i3 maakte namelijk gebruik van een Carbon Fibre Reinforced Plastic-constructie. Dat is toch vrij ongebruikelijk in compacte hatchback. Of wat de i3 ook is.
Het feit dat de i3 een EV was maakte de auto natuurlijk ook vrij vooruitstrevend. In 2013 waren de volledig elektrische auto’s namelijk nog op één hand te tellen. Het heeft uiteindelijk zeven jaar geduurd voordat de volgende elektrische BMW ten tonele verscheen.
De vraag is nu: hoe zit het met de opvolging van de i3? Een directe opvolger zit er niet in de pijplijn, maar er is wél een nieuwe compacte EV op komst: de iX1. Je raadt het al, dat is een elektrische X1. Deze is nog niet officieel aangekondigd, maar er zijn wel prototypes gesignaleerd.
De iX1 zal het gat opvullen dat de i3 achterlaat, maar het wordt dus wel een heel andere auto. Een auto met een conventioneel uiterlijk, iets wat de i3 juist totaal niet was. En daarom zal de i3 zeker niet snel vergeten worden. Steker nog: het zou wel eens een toekomstige klassieker kunnen zijn.
utregcity zegt
Altijd een sympathiek model gevonden. Ziet er ook nog steeds modern uit. Jammer dat het stopt.
kennone zegt
@utregcity: denk dat er veel daar anders overdenken
kaeser zegt
Altijd nieuwsgierig geweest naar de rij ervaring, zeker nadat ik las dat kwaliteit op 7 serie niveau zit. Even overwogen als 2e auto maar de prijzen schrikken mij nog af helaas.
Donstil zegt
Wij hebben er eentje (privé) als tweede auto naast onze hoofd auto (3 serie) die mijn vrouw zakelijk rijd en we vinden het fantastisch! Hij rijd als een bmw, zit van binnen fantastisch in elkaar en alles voelt erg premium (mits je de juiste uitvoering hebt).
Nooit een seconde spijt gehad van onze aankoop in ieder geval, enige wat iets minder lijkt op papier is de range, voor ons geen probleem maar als je dagelijks meer rijd dan het gemiddelde zit je al snel krap.
stekkerkoning zegt
@kaeser de rijervaring is top! Ik ben bevooroordeeld, want lid van de fictieve club van het niet bezitters van een i3. Dat neemt niet weg dat ik er duizenden kilometers op heb zitten in diverse i3’s. Ze waren te huur en zijn inmiddels beschikbaar als deelauto in Ansterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht (via Sixt Share, elders via Amber).
Het is oprecht vermakelijk rijden, een leeggewicht van minder dan 1.300 kg is voor een elektrische auto gewoon weinig. Het vermogen is niet absurd hoog, maar wel telkens onmiddellijk beschikbaar, dus het is goed sprintjes trekken. Gelukkig blijft het daar niet bij, want het is lekker sturen, iedere stuurbeweging leidt tot onmiddellijke reactie, de auto heeft geen tijd nodig om te zetten.
Ook van de laatse is het accupakket niet overbemeten, maar het rijbereik ligt in de praktijk op 200 tot 300 kilometer. Dat is sterk afhankelijk van de rechtervoet en de wil om snelheid te matigen, na 19uur op de snelweg. Voor de meerderheid is dat meer dan prima. Je moet alleen geen haast hebben op weg naar Zuid-Frankrijk (maar dat is toch al aangenamer met de trein).
blogie zegt
@kaeser:
Rij eigenschappen zijn echt subliem. Oké met 19-20 inch niet mega comfortabel maar super stabiel en vooral in de stad is het een prettige directe auto die heerlijk reageert op je input. Zelf 3 jaar lang in gereden (als enige auto) en hoop er ooit nog eentje voor erbij te kopen. Echt een topwagen
goodvibrations zegt
Vraag me serieus af eat je referentie kader is als je dit strak vindt sturen.. Een bmw 1 of 3 stuurt zo veel strakker dan dit… Of ze moeten hem flink aan hebben gepast.. Mijn ervaring is van 5 jaar geleden…
blogie zegt
@goodvibrations:
Ik kom uit een 1 serie (e87). Deze lag strakker in middellange en lange bochten (>80km/h) maar i3 is imo echt scherper in de stad. En daarnaast ook iets comfortabeler dan de e87.
blogie zegt
@blogie: heb overigens ook veel km afgelegd in f11. Daarmee vergeleken is die i3 op alle vlakken een stuk sportiever
goodvibrations zegt
Belabberd.. Beetje als een citroen C4 cactus. Maar daarbij past het opzich wel (historisch verantwoord). Hangt veel over in de bochten.. Niet echt communicatief.. Wel lekker snel.. Als hij lekker had gereden was hij in mijn bezit geweest… Houd wel van het eigenzinnige model.. Had overigens dezelfde beleving (iets minder erg) met de Cupra born.. Voelt helemaal niet strak.. Ziet er wel trak(ker) uit.. Als je een “normale” BMW gewend bent en hiervoor kiest omdat het strak stuurt is de i3 afzien…
kritisch zegt
Ik rij al 3j+ met een i3s first edition. Tot 100 km/h rijdt en stuurt het zeer goed. Wil ook nog wel eens een stapje opzij doen, maar heel bont wordt het nooit. Drive selector Sport is ook erg lekker en de wegligging is door de “s” nog even beter. Ondanks de smalle bandjes echt een kart met een fijne balans.
Boven de 100 km/h is het waardeloos oncomfortabel. Ook de range stort in richting 100 km/h. De adaptieve cruise zit ook een fabrieksfout in.
moveyourmind zegt
Moet eerlijk bekennen dat ik het in het begin een verschrikkelijk lelijke auto vond, maar hem in de loop der jaren steeds meer ben gaan waarderen juist vanwege dat bijzondere uiterlijk. Maar een klassieker, die status past denk ik t.z.t. meer bij de i8.
Richmond zegt
juist niet de i8 probeerde een soort sexy eco auto te zijn en faalde daarin. Ja wel mooi en apart, maar prestaties niet. En uiteindelijk hybride tech dat niet echt heel bijzonder was. De i3 is veel vooruitstrevender en klopt als concept gewoon
ouwedibbes83 zegt
@benja01: qua filosofie geef ik je gelijk, daarin is de i3 vooruitstrevend. Qua looks oogt de i8 uit de toekomst en in mijn ogen ook een stuk inspirerender.
Dat de i8 niet ontzettend succesvol was, maakt m straks als klassieker des te interessanter.
maotje zegt
@benja01: i8 geen prestaties?
e38ossie zegt
Hele bijzondere auto met fijne rijeigenschappen.
kniesoor zegt
Ik vind ‘t een ontzettend onaantrekkelijk geval om te zien. Desondanks respect voor BMW, dat ze ‘m op de markt hebben durven brengen. Kennelijk nog met succes ook.
Brol zegt
Gezien het prijskaartje was een autonomie van 400km welkom geweest.
Spijtig dat ze dat nooit gedaan hebben.
HZW zegt
Er was wel een Duits bedrijf die er andere accu’s in stopte, met een rangen van 700 Km.
stekkerkoning zegt
Mijn hart huilt. Had de laatste leuke BMW niet eeuwig in productie kunnen blijven? Nu hebben we het te doen met weinig originele auto’s met een nierprobleem en de iX als obese achterneef.
Zondermeer dat de BMW i3 een klassieker wordt, als die status niet al is bereikt
HZW zegt
Ik heb het altijd de leukste BMW gevonden, juist door zijn afwijkend uiterlijk, en met range extender kan je gewoon door blijven rijden, zolang er brandstof in de tank zit.
DeWitteCondor zegt
@stekkerkoning: uit jouw reacties op dit artikel maak ik op dat je voorzitter van de i3 fanclub bent ;)
De i3 stond objectief beschouwd niet echt geweldig bekend om zn handling, wegligging of rijcomfort (hoewel licht verbeterd over time). Dus om dit de leukste BMW te noemen gaat wel erg ver. Ja, in een rechte lijn bij t stoplicht leuk om de 3 cylinder grasmaaiers met sport en spoilerpakketten eruit te trekken maar meer dan dat was het ook niet.
Smaakgevoelig uiterlijk ook. In mijn optiek ronduit lelijk, maar dat is subjectief uiteraard.
faalhaas zegt
Een beetje de Audi A2 van de jaren ’10, onooglijk maar z’n tijd ver vooruit. Vooral de gekke rex versie is eigenlijk de ideale aandrijflijn.
stekkerkoning zegt
Neehoor, die met de grootste of een na grootste accu wil je. Genoeg rijbereik en binnen drie of vier uur weer vol bij de gewone lader. De REX hielp de i3 met de kleinste accu even ver vooruit als nu met de grootste accu. Dat schoot alsnog niet op, ook omdat het op verre ritten én benzine tanken én snelladen was. Of voorin een jerrycannetje mee om het piepkleine tankje vol te houden.
Met een lege accu en vertrouwend op de hulpmotor loopt het niet veel harder dan honderdtien.
faalhaas zegt
@stekkerkoning: Ik bedoelde meer het idee erachter, een flinke accu range maar voor de echte lange afstanden een kleine aggregaat die je mobiel houdt. Ik hoef geen 380pk hybrid om een tandemasser te slepen. Maar doordeweeks naar m’n werk tuffen en op vakantie in 1 ruk naar Italië met hetzelfde voertuig.
flutterby zegt
@faalhaas: ik zou liever met een Tesla naar Italie rijden dan met een i3 REX hoor.. Liever om de 120-150 min even 15 min laden dan elk uur tanken. Daarnaast heb je niets die brandstofmotor in dagelijks gebruik terwijl een grotere accu altijd fijn is en zorgt voor meer vermogen.
detroitv8 zegt
Mooi, goed nieuws.
stekkerkoning zegt
Gun anderen een ev, des te meer benzine of lpg jij kunt tanken!
flutterby zegt
Gaaf ding onderhuids, maar helaas moest een afwijkende aandrijflijn gecombineerd met een afwijkend uiterlijk. Sandy Munro is ook regelmatig te spreken over de techniek in de i3 (en zijn 500 pagina tellende rapport is voor $10 te koop).
VolvoXCseries zegt
Mijn ouders hebben reeds de tweede i3, na een i3 nu een i3S, als tweede auto naast de 540i. Iedere keer weer ben ik verbaasd over de hoge bouwkwaliteit en het bediengemak en de ruimte (vier volwassenen hebben voor korte tot middellange afstanden ruimte zat).
Optisch is het misschien niet ieders ding, echter is het mijns inziens ook niet per sé smaakloos, eerder erg “bijzonder”.
lekkerlinksrijden zegt
Beetje updaten en klaar, nog 10 jaar erbij. Tijdloos model omdat deze zijn tijd ver vooruit was
HZW zegt
Er ging een gerucht dat er een nieuwe i3 ging komen die dan de techniek met de MINI ging delen en voorwiel aandrijving zou krijgen,
DeWitteCondor zegt
Mooi, dat hondslelijke ding kan ik missen als kiespijn op de weg. Wat een gedrocht.
baf07 zegt
Rij nu een anderhalf jaar in een I3s, werkelijk een genot! Rap genoeg, stuurt strak en het blijft leuk. Zelfs vrouwlief neemt hem graag even mee, das dan weer minder….
erce zegt
Ik heb een i3 (rex) en een i3s gehad. Geweldige auto’s, maar qua comfort en inzetbaarheid niet te vergelijken met de iX3 die ik nu heb. Zo enorm veel meer auto, maar wel dezelfde souplesse als het om elektrisch rijden gaat.
Bram750 zegt
We hebben er eentje die en we gebruiken hem zoveel mogelijk met het gezin. Het is echt een fijne auto, ongekend hoe groot zo’n compacte auto kan aanvoelen. Met z’n carbon carrosserie is het nog steeds een van de meest vooruitstrevende auto’s die er te koop zijn. Ik hoop dat we minimaal nog tien jaar met de i3 kunnen blijven rijden.
MarcoM zegt
Het verbaasde mij dat dit model al zolang in productie was eerlijk gezegd.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Soort Audi A2, maar dan anders. Beide klassiekers.
zjos zegt
De Multipla van BMW. Ben nog steeds verbaasd dat ze ooit hun logo er op hebben durven zetten.
tjorque zegt
Echt jammer. Een paar kleine optische aanpassingen, V2G en een batterij-update en hij zou weer fris vooraan in de rij gestaan hebben van de EV’s met karakter én range.
Vind ik hem mooi? Nee maar dat vergeef ik hem wel omwille van het vooruitstrevende technische ontwerp.
nicolasr zegt
Was denk ik wel een van de fijnste auto’s die ik in mijn bezit heb gehad. Heerlijk karretje!
Brol zegt
Ik had eigenlijk meer een vervanger gezien in de nieuwe serie 2 Gran Tourer. Dat deze recente auto niet meteen als full elektrisch aangeboden werd, ontgaat mij een beetje.
Maar BMW zal perfect weten waarom.
cees2 zegt
Twee i3’s gehad. Nostalgie. Met eerste (33KWh) onvergetelijke roadtrip naar Spanje gemaakt in 2017. Vergde veel planning vooraf, maar gehaald. In de tweede i3S vol in de flank aangereden door een appende tiener. Gered door carbon veiligheidheidskooi? Denk het wel. Auto was total loss, ik alleen schrik en een schrammetje. Fijnste auto die ik ooit gehad heb. Inderdaad minder bij hoge snelheden, maar dat was bij de latere i3S versie al een stuk verbeterd. Ik verwachtte nog een laatste facelift met batterij-upgrade. Zou zo onze volgende auto geweest kunnen zijn als opvolger van onze saaie, logge ID.4. Jammer.
zesinlijn zegt
@cees2: 1
avdb55 zegt
Mooi of lelijk? In ieder geval karakteristiek.
Is naar mijn mening een klassieker in wording.
Bouwwijze is echt uniek.
Jammer dat productie stopt.
Eigenlijk zou een kleine-serie fabrikant het moeten overnemen.