Wir schaffen das nicht.
We weten wat er door je heen ging bij het zien van de nieren van de gefacelifte 7-serie: “Als deze nieren al zó groot zijn, wat moet dat dan wel niet worden bij die 9-serie die er nog aan zit te komen?”. In 2015 én in de herfst van vorig jaar berichtten we immers nog dat de über-Bimmer er daadwerkelijk zou komen. Dat leek ook best logisch te zijn op basis van de ontwikkeling van BMW’s nomenclatuur in de laatste jaren: de 3 coupé/cabrio werd de 4 coupé/cabrio, de 5GT werd de 6GT, de 6 coupé/cabrio werd de 8 coupé/cabrio en bijna alles kreeg een M-badge. Indrukwekkendere badges brengen immers meer geld in het laatje.
Toch lijkt het er nu op dat de aloude Siebener zijn positie behoudt als topsedan van de Beierse Motorenfabriek, althans afgaande op berichtgeving van kwaliteitspublicatie Autocar. Let wel, dat was vijf maanden geleden ook de bron die meldde dat de 9-serie nog wél in de pijlijn zat. Verschil is dat ons aller Adrian van Hooydonk destijds nog als bron fungeerde, terwijl dit keer de info van ontwikkelingschef Klaus ‘fanboys moeten niet zo zeuren‘ Fröhlich afkomstig is.
Fröhlich is van mening dat BMW de top van de markt al prima bedient met de 7, de X7 en de nieuwe 8. Bovendien merkt hij op dat bepaalde concurrenten hun modelgamma’s in de topsegmenten inmiddels al aan het kortwieken zijn, omdat de markt qua volume maar klein is. We vragen ons dan wel af waar hij het over heeft, want dé grote concurrent Mercedes biedt ontiegelijk veel verschillende topmodellen aan. Desalniettemin vind ik als dinosaurus het persoonlijk wel fijn dat de Siebener gewoon de Siebener blijft. Plus, BMW heeft natuurlijk ook nog haar Rolls-Royce divisie, dus als klanten meer willen kunnen ze daar ook goed terecht.
lincoln zegt
Und CLAR ist Klara ..
kunstomdathetmoet zegt
@lincoln: clar und quick!
https://www.youtube.com/watch?v=5h0Lh2sNYYY
utregcity zegt
Zullen ze bij Heras niet blij mee zijn. Hadden gehoopt op leuke order, om de nieren van de negen te leveren. Het kan verkeren.
str8six zegt
Daar word ik niet echt Fröhlich van. In tegendeel zelfs..
kunstomdathetmoet zegt
@str8six: hoe minder modellen hoe beter, zou je ook kunnen zeggen. Een sierlijke BMW moet je tegenwoordig zoeken als een speld in een Hooydonk.
racerx zegt
Gelijk heeft ‘ie, een model boven de 7 is onnodig. Als je nog een stap verder wilt dan de 7 kun je inderdaad gewoon bij Rolls Royce terecht.
Bouw nu maar eens gewoon een fatsoenlijke (super)sportwagen, BMW… die laffe i8 kom je niet mee weg als supersporter, vond ik althans na een middag sturen. Ook op Assen waren de accu’s nogal snel leeg met serieus gas geven. Anticlimax.
vaakbenjetebang zegt
@racerx: De i8 is, zoals ik er tegenaan kijk, ook helemaal niet bedoeld als supersportwagen in de traditionele zin van het woord. Zelf vond ik het veel meer een super-GT, in de geest van de almachtige Maserati Bora.
str8six zegt
@vaakbenjetebang: exact. Als het idee vd i8 was een supersportwagen te maken zouden ze er wel minimaal een V8 in hebben gelegd. Het is een totaal andere benadering en filosofie met een dito eindproduct.
racerx zegt
@str8six: als dat zo is, hebben ze ‘m wel verdomd onpraktisch gemaakt… enorme deurlijsten om overheen te stappen, omhoog scharnierende deuren, weinig bergruimte. Het enige dat niet supersport aan die wagen is, is de aandrijflijn. Rare filosofie dan, beter hadden ze er inderdaad gewoon een V8 met hybride ondersteuning ingegooid ipv dit lauwwarme vlees noch vis eindproduct…
str8six zegt
@racerx: eens.
PunicaOase zegt
@racerx: gelukkig zie je dat ding amper rijden ;-)
racerx zegt
@punicaoase: Eigenaar van die i8 waar ik mee op stap ben geweest was ‘m na een halfjaar ook alweer zat. Leuk door de hype destijds, maar te beperkt als GT en veel te mak voor een sportwagen.
cortinaracing zegt
@racerx: volledig mee eens, de I8 is naar mijn mening gewoon op alle vlakken net niet, en dat zuigt, als je een GT wil, of goede EV, of sportwagen, dan snap ik dat ‘m snel beu bent
vaakbenjetebang zegt
@punicaoase: Dat is juist jammer. BMW is volgens mij juist heel hard toe aan een grote vernieuwingsronde, ze zijn al een tijdje helemaal vastgelopen in hun eigen idioom. De, volgens velen, archetypische BMW ‘zoals het heurt’ (atmosferische 6-in-lijn, handbak, sper, RWD) is al een tijdje dood en begraven en heeft welbeschouwd al tig jaar geleden zijn zenith beleefd in de E46 M3 (CSL) en/of de E34 M5. Alles wat daarna kwam, kun je zien als het resultaat van een wedstrijdje ver-pissen op industrieel niveau (bijvoorbeeld de E9x M3 met V8 omdat Audi RS4 en C63AMG) of een knieval voor de verkoopaantallen (E39 M5 met V8). Dat betekent niet dat dat beroerde auto’s waren, maar zeker in retrospect kun je stellen dat ze steeds verder afdreven van de archetypische BMW. De verkoopcijfers laten zien dat BMW daar volledig gelijk in had, overigens.
Nu zijn we op het punt beland dat niemand nog onder de indruk is van een sedan met 350+ pk, zelfs Kia kan daar een aardig staaltje van leveren. Tegelijkertijd is diezelfde powersedan best wel een gemuilkorfd ding geworden: zonder het enorm hoogstaande ESP van tegenwoordig en zaken als torque-vectoring zou er 100% zeker niet zoiets bestaan als een 600 pk M5. Sterker nog: het feit dat dat ding tegenwoordig 4×4 heeft zegt genoeg. Al die auto’s zouden namelijk op de raarste momenten achterstevoren een lantaarnpaal uit de berm wegvegen.
Lang verhaal kort: de pk-race heeft een soort natuurlijk einde bereikt, want voor iedere pk die er bij komt moet je weer een hulpsysteem toevoegen om je klanten op de weg te houden, terwijl ‘de opvolger van’ toch altijd weer meer vermogen moet hebben omdat anders het internet op tilt gaat (voornamelijk door knulletjes in reaguurders-secties die never nooit zo’n auto nieuw gaan kopen overigens), wat je als merk ook weer niet op zit te wachten. En laten we elkaar niet voor de gek houden: een F80 M3 wordt nooit zo iconisch als een E46 M3, al was het maar omdat nu ‘iedereen’ iets vergelijkbaars kan leveren. Tuurlijk, een Giulia Q is een ander beestje, een C63AMGs ook, maar het volkomen unieke totaalpakket dat een E46 M3 was, is een F80 M3 al lang niet meer.
Wat is er dan beter dan jezelf compleet opnieuw uitvinden met een nieuw halo-product dat een nieuwe richting laat zien? Alsjeblieft BMW, toon ballen en breng juist zoiets in concept afwijkends als de i8 naar, zeg, een i2s op 2-serie coupé-formaat maar dan bij een voertuiggewicht van onder de 1000 kilo wat op die manier weer Freude am Fahren brengt!
kunstomdathetmoet zegt
@vaakbenjetebang: uitstekende analyse!
jpoers zegt
@vaakbenjetebang: bijna goed. Niet alleen fraude am fahren, maar ook freude om te zien.
lekkaah zegt
@vaakbenjetebang: niet helemaal waar, de v8 in de e9x was ontwikkeld voor de racerij en lag dus al ‘klaar’
tjorque zegt
@vaakbenjetebang: vroeger kwam je af en toe een M3 tegen, en heel soms een M5.
Nu kan ik bijna elke werkdag zeggen: “aha ik heb m’n portie M-producten voor vandaag weer gezien”
Er zijn meer varianten M’s dan de kleuren in een zakje M&M’s
Ik hoop dat de M-reihe ook wat uitgedund wordt en weer iets speciaals mag worden. Het summum van autorijden en niet meer het summum van ver pissen of piemellengtes vergelijken.
vroom11 zegt
Och schade ??
arias zegt
Ik snap het wel, de verkoopcijfers van de 7 Series zijn niet bepaald om naar huis te schrijven. Voor de komst van 9 Series zullen de verkoopcijfers van de 7 Serie veel hoger moeten liggen om kannibalisatie te voorkomen.
HzR zegt
Grote sedans zijn op sterven na dood.
ghost zegt
Boeie! Logge koeien genoeg!
dwfc zegt
Ik heb een sterk vermoeden dat de vele auteurs hier nog nooit een grote topsedan hebben gereden in hun jonge leven, wat gezien de jeugdige leeftijd en financiële omstandigheden ook niet abnormaal is. De luxe, stilte, rijcomfort en ingetogen power in deze klasse van wagens geproduceerd door Audi, BMW, Mercedes, deze lijst is niet limitatief, staan eenzaam en alleen aan de top in hun gamma. Deze brands doen nu allen hartstikke hun best om de onderliggende modellen als schaal copies van de grote sedan op de markt te brengen zodat de koper zich kan vereenzelvigen met de grote broer … en dat lukt vrij aardig. Er is trouwens een mooi citaat dat hier bij past, niet alles wat telbaar is telt, en niet alles wat telt is telbaar …..
tjorque zegt
De niches zijn bmw dankbaar! Na nu al menig jaar uitgewoond te worden is het wel welletjes geweest.
Tijd voor weer wat meer focus op diepgang.
wahltiroler zegt
“Als deze nieren al zó groot zijn, wat moet dat dan wel niet worden bij die 9-serie die er nog aan zit te komen?”
Ik schreef eerder al dat men in de grille Tosti’s bakken kan.
Waar schijnlijk kan men in deze grille een heel bruin brood bakken (en dan10 tegelijk)
Volledig overbodig…
Lieve BMW boys niet zo Großkotzig doen als Audi…
Hebben jullie helemaal niet nodig…
Der Siebener is een superauto!