BMW’s zijn zo ingewikkeld geworden, dat er naast de verkoper nog een persoon nodig is om een auto uit te leggen. Het is de keiharde Appleficering van de autowereld.
Binnenkort begint BMW met de uitrol van het zogenaamde BMW Genius Everywhere-programma. Een stukje klantenservice volgens het Genius Bar-concept van Apple: medewerkers lopen om je heen om alles over een product uit te leggen, maar verkopen je niets. Puur ‘informatief’.
BMW draait in Engeland al een tijdje proef met deze knapen. Twintigers met verstand van technologie, meestal studenten, lopen bewapend met een iPad door showrooms om potentiële klanten te informeren over alle opties. En dat was hard nodig volgens BMW’s marketingbaas Ian Robertson:
“The salesman has a complicated job. He has to understand product, he has to be trained and he has to understand financial services. And honestly, it has probably gotten a little too broad.”
Heeft zo’n tech-savvy betweter – die niet op provisiebasis werkt om geen verkoopdruk te creëren – eenmaal iemand de oren van de kop gepraat, en zijn de vingers blauw van het iPad-swipen, dan wordt de murw gebeukte klant overgedragen aan een échte verkoper om de vis binnen te hengelen. Groot voordeel voor BMW: dealers waar nu al wordt proefgedraaid met BMW Geniussen blijken meer opties bij auto’s te verkopen.
Ook in Nederland wordt dit concept al een tijd lang getest bij minimaal twee dealers, en zijn ze van plan het programma landelijk uit te rollen. Pas dus even op voordat u een BMW-dealer binnenstapt, binnen no-time staat er een poloshirt in je nek te hijgen om je te vertellen hoe een auto werkt.
De Duitsers zijn hier overigens niet als eerste mee. In de VS werken zowel Lexus als Cadillac al enige tijd met dergelijke uitleg-medewerkers. En bij Tesla’s Stores – binnenkort bij ons in de PC – is al jaren geen verkoper meer te vinden, louter informerende medewerkers die de Model S aanprijzen, waarna je via internet de auto kan bestellen (dat natuurlijk ook daar ter plekke kan).
Zien we hier de ideale baan voor fanboys ontstaan? De hele dag over BMW praten, geen verkooptargets, en doen alsof je het allemaal beter weet.
xilver zegt
Dik belachelijk… is het net alsof die mensen een hele belangrijke job uitoefenen waarbij veel kennis nodig is… het is gewoon een autoverkoper als een ander.. niets mis mee, prima werk… maar noem het geen genius.
Net hetzelfde als bij de Applestores… als je echt een genius zou zijn zou je geen Ipads verkopen aan puisterige pubers…
kaasboerin zegt
@xilver: En kijk is hoe goed het gaat met die bedrijven..
Groot gelijk dus.
xilver zegt
@kaasboerin: Klaarblijkelijk werkt het inderdaad goed omdat mensen zich beter willen doen uitschijnen dan dat ze werkelijk zijn… net zoals functiebeschrijvingen. Ik word zowaar misselijk van mensen die doen alsof hun job superbelangrijk is en dat ze onvervangbaar zijn.
Gooi er een Engelse term tegen aan met veel moeilijke woorden in en je beroep klinkt al een stuk indrukwekkender. Ga maar eens na wat een hygienische management team is of een stock control manager wat uiteindelijk hetzelfde is voor poetsvrouw en magazijnier… Bij BMW en Apple maken ze er ‘Geniuses’ van (wat in mijn ogen nog belachelijker is omwille van wat ik in mijn vorige post reeds heb aangehaald). Get real en aanvaard je job zoals het is, probeer er niet beter uit te komen dan dat het is want in mijn ogen maken deze mensen en bedrijven zich hopeloos belachelijk.
ar156sw zegt
@xilver: Ik snap denk ik waarom ze deze mensen als “genius” bestempelen.
Eigenlijk ben je natuurlijk gewoon een beetje dom als je niet kan uitvogelen hoe je iPhone, iPad of iBMW werkt. Dat betekent namelijk dat je niet in staat bent om een uitgeschreven stappenplan van meestal minder dan 10 handelingen op een apparaat te volgen.
Maar, dat wil men natuurlijk niet horen! Neeee, het is ook heeeel lastig hoor! Ja, je moet wel een “genius” zijn om dit te snappen!
Onzin natuurlijk. Je moet het gewoon interessant genoeg vinden om even twee bladzijden uit de handleiding te lezen en niet in paniek te raken als het de eerste keer niet meteen lukt… en anders moet je gewoon accepteren dat het niet voor jou geschikt is.
desjonnies zegt
@ar156sw:
Nee.
Er zijn simpelweg genoeg mensen die het geen REET interesseert en die interessantere dingen te doen hebben dan zich bezig te houden met al die electronica.
Ik heb een i-phone.
vraag me niet welke
vraag me niet waarom.
het enige wat ik prettig vind is af en toe een foto maken, een notitie erin schrijven en voor de rest basta.
Ben ik weg, dan regelt mijn secretaresse het maar.
Daar is ze tenslotte voor.
En ondanks onze über communicatieve wereld, willen de mensen vreemd genoeg nog altijd je kop zien als het om verkopen en/of relatie beheer gaat.
En daar ben ik voor.
Voor de klanten.
ar156sw zegt
@desjonnies: Da’s toch prima dan? Als je er meer mee zou willen, zou je het wel uitzoeken.Doe je dat niet, dan wil je het blijkbaar niet. Het wordt vervelend als mensen te belabberd zijn om het uit te zoeken en dan wel zeiken dat ze het niet kunnen.
En ja, klantcontact is zeer belangrijk. Afhankelijk van sector, type klant, etc. kan dat op verschillende manieren. Bij sommige bedrijfstakken vinden ze het fijn als je een no-nonsense type bent en niet op gadgets geilt, bij andere sta je voor lul als je niet even snel iets op je iPad kan demonstreren of hun twitter-account na de eerste afspraak meteen volgt. Zorg dat je goed valt bij wie het belangrijk is en dat heb je het prima voor elkaar.
flutterby zegt
@desjonnies: Intressant of niet, als je deze kennis niet hebt ben je op dit gebied gewoon dom. Iedereen heeft z’n specialiseme en/of mankementen.
En jij hebt een iPhone omdat het je status geeft, voor alle andere redenen zijn er betere alternatieven.
kaasboerin zegt
@xilver: Ook dat is marketing..
Vacature “Facalitair Manager”.. Is gewoon stront van de wc’s afschrobben..
Maar ja, zo maak je het aantrekkelijker als werkgever zijnde.
Zo maken ze dit hier ook aantrekkelijk met dergelijke termen.
BMW ziet hoe dat er aan toe gaat met Apple stores, het geeft mensen een ‘premium’ gevoel en schijnbaar helpt het.
Het is aan jou om erin ’te trappen’ of niet, moet je niet bij BMW gaan klagen, omgekeerde wereld.
Mediamarkt komt ook over alsof je 3 iPads voor ’n tientje uit een grabbelbak kan meenemen. Toch ben je een pak geld kwijt bij de kassa.. Allemaal marketing.
Schijnbaar werkt het bij mensen wat ze doen het nog harder als nooit tevoren.
xilver zegt
@kaasboerin: Hypocrisering van de maatschappij noem ik het… en erg triestig, want op een dag komen de meesten van die titelneukers tot besef wat ze werkelijk doen en dan is het gevolg een depressie of midlife-crisis…
kaasboerin zegt
@xilver: Dan verschillen wij daarin..
Vind mensen die achteraf verbaasd zijn over wat het hen nou daadwerkelijk gekost heeft aan ’t eind vd rit dat ze het bij henzelf moeten gaan zoeken.
Jij bent degene die ’t krabbeltje eronder zet immers.
Gewoon een kwestie van je erin verdiepen en door de mooie praatjes vd verkoper heen kijken, als men iets verkopen moet gaat men mooi praten, dat is al sinds de oertijd, zijn mensen nog steeds te achterlijk om alles blind te geloven en te tekenen of zijn ze gewend aan het feit dat mensen – die in de schuld belanden – als slachtoffer worden gezien en behandeld in de huidige maatschappij?
Ach ja, je kent de diverse ‘onderzoeken’ wel.. Zet er “sale” op en men koopt het.
betonstaal zegt
@xilver: zijn juist niet de puisterige pubers die iPad’s hebben maar volgevreten dertigers.
xilver zegt
@betonstaal: Moet je eens een middelbare school in België binnengaan…. tegenwoordig heeft zowat elke tiener een Iphone of Ipad. Zeer goed bedacht van Apple, dat wel.
desjonnies zegt
@xilver:
WAAR GEBEURD :
5 – 6 jaar terug, ergens in Noord Duitsland onderweg.
Met een dikke 5 Serie Diesel, van een gozer (zakenrelatie) uit Hamburg.
Ik zit voorin, een andere gozer (ook zakenrelatie) en Cyprioot zit achterin.
Fred, de Duitser draait zo’n 180 met de 5 en het gaat regenen op de autobahn.
“You know Fred “, zegt de Cyprioot die zelf een dikke 5 serie heeft op Cyprus, “you can activate the wipers by voice-command. ”
“I know ” zegt Fred, “but I always do it zis way “: en hij haalt de ruitewisser schakelaar gewoon over.
“By ze time I know what zis car can do, I will be 79 years of age ”
“It is just a stupid car you know ”
Ik heb Fred daarna nooit meer in een BMW gezien.
MARS zegt
Mijn inziens zijn Nederlanders hier te nuchter voor!
betonstaal zegt
@MARS: de Apple genius loopt anders ook in Nederland rond.
MARS zegt
@betonstaal: Ja, zielig hè!
lincoln zegt
@MARS:
ja joh .. tuurlijk .. noem eens 2 nuchtere NLers dan ??
desjonnies zegt
@lincoln:
@lincoln en @desjonnies
MARS zegt
@lincoln: uhh nou, sinds ik niet meer drink…..
Simpson zegt
En aan het eind van de dag kopen de klanten allemaal een ipad? :)
leuk initiatief, zeker nu er steeds meer koppeling met smartphones e.d. komen. Ik kan me voorstellen dat niet iedere bmw rijder het allemaal kan bijbenen ;)
thomaz zegt
Hoeven de IVA-boys dus geen pak meer aan.
Hubert zegt
Goede zaak. Maak regelmatig mee dat je met kromme tenen zit te luisteren naar de uitleg van een verkoper. Vooral als het aankomt op techniek en media. (alle electronica + functies in interieur)
En mijn moeder weet nog steeds niet hoe ze alle functies in haar auto kan gebruiken. Van automatiscgh inparkeren tot iets simpels als andere zender kiezen op de radio. En als ze langsgaat voor uitleg, moet de verkoper er ook telkens een stagiair (= iKID) bijhalen.
renezzzz zegt
@Hubert: Je slaat de spijker op z’n kop: er zijn veel mensen die dit soort autos kopen die niets, maar dan ook echt niets met techniek hebben. De autofabrikanent kunnen klaarblijkelijk niet een auto maken die ergomisch handig is voor dat soort klanten. M’n ouders hebben ook een auto, waarbij ze de radio zender altijd op hetzelfde zender hebben staan aangezien ze niet snappen hoe ze van zender kunnen wisselen. Dat probleem hadden ze 10 jaar geleden niet met een standaard autoradio. Zo’n genius zal daar echt niets aan veranderen.
jeroen92 zegt
http://diablo.incgamers.com/wp-content/uploads/2012/09/Genius.jpg
ericc zegt
Is in België ook al. Toen we onze nieuwe X3 gingen afhalen werden onze GSM’s met de auto gekoppeld, Elke sleutel werd geprogrammeerd met de gewenste radiozenders en afstelling van de bestuurdersstoel en buitenspiegels,….
Zo moet je thuis nietmeer met je boekje van voor naar achter zitten bladeren om je wagen te “installeren”.
Mooie service!
ar156sw zegt
@ericc: Da’s inderdaad prima service (en zou ik eigenlijk ook gewoon verwachten) maar vind ik wel wat anders. Deze “geniuses” worden als ik het goed begrijp ingezet om uit te leggen wat zo’n systeem kan en hoe dat dan moet. Het feit dat er een “genius” nodig is om dat uit te leggen zegt volgens mij een hoop over de gebruiksvriendelijkheid van de systemen. Bij een “tech-gadget” als een iPhone of iPad kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Maar bij een auto? Kom op zeg. Het instellen van je stoel zou gewoon voor iedereen die een auto kan besturen te begrijpen moeten zijn. Net als de radio.
renezzzz zegt
Typisch symptoombestrijding…. De potentiele klant heeft een ‘probleem’ want “wij” zijn niet duidelijk.
ar156sw zegt
Lol… de functie van autoverkoper te breed. Ahaha.Moet de technische specs van een paar modellen kennen en weten hoe je iemand overtuigd dat’ie dat nodig heeft. Poeh, zwaar hoor!
Maar ja, da’s natuurlijk de “uitleg” die BMW er aan geeft. Net als het “en ze verkopen je niets!”
Tuuuuurlijk. Zijn er puur om jou te helpen! Hebben helemaaaaaal geen belang bij verkoop! Nee hoor! Eerlijk!
Zorg liever dat functies gericht op bejaarden ook bruikbaar zijn door bejaarden… En val de rest van de wereld niet lastig met je gezever.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ar156sw: Ze vergeten het allerbelangrijkste: een goede verkoper heeft vooral kennis van mensen! Je kan beter iemand met mensenkennis iets van de producten leren dan andersom! En dát hebben écht niet veel mensen.
xilver zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Net wat je zegt… een goede verkoper kan alles verkopen, gewoon omdat hij/zij goed kan inspelen op de mensen en hun noden.
betonstaal zegt
@xilver: en goed kan liegen.
Esprit_de_Flandre zegt
@betonstaal: Een goeie verkoper liegt niet. Hij verpakt de waarheid in een voor de klant aangename vorm…
timberleek zegt
@betonstaal: als je je klanten voorliegt verkoop je misschien voor een tijdje goede verkoopcijfers, maar ze komen niet meer terug…
ar156sw zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Klopt. De kennis van auto’s die je nodig hebt om ze goed te kunnen verkopen kan je volgens mij de gemiddelde knul van 10 nog wel leren… en als je een keer een koper tegenkomt die er écht wat van weet, kan je daar toch beter vol ontzag op reageren dan proberen die persoon te overtroeven.
Mensen snappen en aanvoelen, da’s belangrijk voor een verkoper (en lastig aan te leren).
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Heb ik 10 jaar geleden al geïntroduceerd bij diverse dealers. ’tech talk’ heb ik het genoemd. Damn, had ik toch octrooi op moeten aanvragen!
betonstaal zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Octrooi op service? Soms lijkt dat wel zo ja. ‘Nee helaas, we mogen u geen service bieden, dat kost ons te veel geld.’
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@betonstaal: nee op het naampje johhh. Maar ik snap wat je bedoeld
midasracer zegt
Geen last van, want ik weiger een auto te kopen met dat soort electronicameuk. Back to basics.
toroloco zegt
Eindelijk wordt er naar de klant geluisterd! Toen ik mijn Mini wou bestellen zo’n twee jaar geleden kon de Mini Ambassadrice (verkoopster) verschillende vragen van technische aard niet beantwoorden. Ze moest biervoor een garagist opbellen.
xilver zegt
@toroloco: En wat is uiteindelijk het probleem geweest? Je hebt toch je antwoorden bekomen die je moest hebben, weliswaar via een omweg. Ok, ik kan begrijpen dat de verkopers meer technische kennis moeten hebben maar ga dan als merk niet arrogant liggen doen door hun verkopers als genieën af te schilderen.
renezzzz zegt
@xilver: inderdaad, komt er ook nog bij dat die nieuwe “genieëen” ook niet elke vraag kunnen beantwoorden. En als het dan niet op de Ipad staat wordt het lastig.
ropbp zegt
Eens te meer het bewijs dat een autoverkoper geen idee heeft waar ie het over heeft……..
pomoek zegt
Ik vind het een goede zaak. Mijn ervaring is dat de gemiddelde autoverkoper moeite heeft om met name het “infotainment” aan mij als klant uit te leggen. Wanneer ik vraag naar het verschil tussen systeem A en systeem B wil ik liever niet dat ze dezelfde folder pakken die ik thuis al heb doorgelezen, en de verschillen gaan oplezen. Dan wil ik een gedegen advies gebaseerd op kennis van beide systemen, dat verder gaat als: systeem B heeft bluetooth en een kleurenscherm en systeem A heeft dat niet. Dat zag ik zelf ook wel.
lincoln zegt
@pomoek:
waren die mongolen ook maar te achterlijk om de optie-lijst aan te kruisen ..
maar nee hoor ..
zo strak mogelijk tegen het lease-tarief ..
trap er maar zoveel mogelijk tyfuszooi in ..
kan er geen flikker mee ..
maar ach .. ben ook niet meer dan een domme consument ..
lincoln zegt
goede zaak van BMW ..
hun huurders zijn nooit echt bijster slim ..
en die zien een circusaap nog voor “genius” aan ..
potver7 zegt
Hmmm, heeft die Genius net helemaal zitten uitleggen hoe de auto werkt en welke opties er eventueel allemaal zijn, moet je daarna naar een verkoper om te vertellen welke opties je allemaal wilt hebben. Nu maar hopen dat die dezelfde cursus heeft gehad anders krijg je: “Sorry meneer, maar die optie is op dat model helemaal niet beschikbaar. Eventueel kunt u wel deze optie nemen maar die kost 1500 Euro meer.”
flutterby zegt
@potver7: Als de Genius het weet dan hoeft de verkoper hier toch niet op te corigeren?
escort77 zegt
Bedrijven als BMW en Apple zijn echt niet achterlijk, hier zal dus wel behoefte aan zijn en de genii (toch?) zullen zich wel terugverdienen.
Maar ik blijf het een vreemd idee vinden. Mijn gevoel zegt dat informeren/demonstreren 75% van de verkoop is. Die laatste 25% is het maken van een offerte met opties, inruil en verkoopprijs en het afronden van de deal. Je werk als “verkoper” wordt toch erg saai als je alleen het laatste mag gaan doen?
kilum zegt
ok nou ben ik zelf autoverkoper en in principe kan ik zelf ook wel gewoon alles vertellen over de auto’s die ik verkoop daar heb ik geen “Genius” voor nodig.
Echter lijkt het me toch wel prettig om zo’n jongen in mijn showroom te hebben want er komen toch zo vaak klanten langs die de auto al gekocht hebben en dan vervolgens 2 weken later niet weten hoe de climate control werkt ofzo. Als je dan zelf geen tijd hebt is dat natuurlijk erg handig om een genius bij de hand te hebben.
adyton zegt
Want het was moeilijk om zelf op een concept te komen?
koelkast zegt
Zijn BMW klanten nou zo dom, of die BMW’s zo slim? Wie zal het zeggen :P
Even zonder gekheid nu: @kilum
Geen tijd? Nee ze lopen de deur plat bij de dealers… Ik sta er altijd weer van te kijken hoe ongeïnteresseerd en zouteloos jouw beroepsgroep klanten de deur uitstuurt met een hagelnieuwe auto voorzien van een bosje oude bloemen om het vervolgens zelf maar uit te moeten zoeken.
E34M5Touring zegt
@koelkast: Ga dr maar is een paar jaar staan. Mensen willen namelijk helemaal geen hulp van zo’n vervelende verkoper. Sta je een auto uit te leggen met afleveren, krijg je dit: Ohhh, maar dat weet ik allemaal wel hoor, dat zat ook in de vorige auto….. MOjjj en ze scheuren met 180 je terrein af. Om vervolgens 2dgn later terug te komen of je aub die auto wilt uitleggen, want dat hebben ze nog nooit gezien. Klopt want met de vorige aflevering wist die klant het ook allemaal wel……Bloemen? Ah wat moet ik ermee, geef maar aan je vrouw…. Waarmee kan ik u helpen? Nergens mee, heb alles al opgezocht op internet. Ok, heeft u ergens vragen over? Nee doe ik wel op een forum…. Jij geeft toch geen eerlijk antwoord.
ar156sw zegt
@E34M5Touring: Maar ligt dat nou aan de klanten, de verkopers, allebei of geen van beiden? ;)
E34M5Touring zegt
@ar156sw: Allebei. Zat programma’s op TV waarbij de autoverkoper ff lekker fout wordt neergezet. En vergis je niet, consumenten zijn minstens net zo erg. Want ze staan wel bij jou te schreeuwen als er iets kapot gaat maar de inruilauto…. Puur goud meneer, nooit schade gehad (ja boer, dat checken we dus zelf ff en wat blijkt….) originele km’s (again, checken wij wel) etc. Liegen over afspraken die er niet zijn op dagen dat de betreffende verkoper vrij is. En de allerergste… Die over 40,- gaan onderhandelen. Maar wel 20,- kwijt zijn om van dealer naar dealer te slepen met het hele spul. Dan heb je nog de Ouder met kind (incl sloop vrijbrief) die lekker dwars door je hele auto heen banjert, over de stoelen etc. En de ouder die er dan nikszeggend bij staat te kijken. Ja en de verkoper is de rat…. Sure. Ik weet heus wel dat er zat sjoemele gasten rondlopen in die handel. Maar als jij gaat kijken naar een auto die op 3 lekke banden staat, ergens in een loods 30km van de bewoonde wereld, vol met meuk en met spelfouten in de advertentie en je denkt dan serieus dat je een topper hebt, ja sorry hoor….
ar156sw zegt
@E34M5Touring: haha, inderdaad, mooi verwoord ook :)
E34M5Touring zegt
@ar156sw: @kaasboerin: Helaas allemaal praktijkervaring. Grootste reden voor mij om ander werk te gaan zoeken. Zowel het fatsoen als het besef wat mogelijk is qua marge etc. is totaal zoek. Dingen met verlies verkopen ‘want het gaat toch slecht’ of ‘ja, u wilt toch verkopen’.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Fatsoen is helaas ver te zoeken tegenwoordig, mooi geschreven.
Paupers… Bah.
kabaampje zegt
+ heel veel voor de geschreven tekst, voornamelijk door:
‘Heeft zo’n tech-savvy betweter…. Geniussen blijken meer opties bij auto’s te verkopen.’
Je hebt me laten lachen door de manier hoe je schrijft (typt).