Eerder waren er berichten dat de BMW Z4 M40i alleen met automaat zou komen, uit de configurator blijkt een handbak nu een optie.
De Z4 is het broertje (of zusje, hoe je het maar bekijkt) van de Toyota Supra. Deze zijn samen ontwikkeld en ook de Supra kwam in eerste intantie alleen met een automaat. De twee auto’s delen hetzelfde chassis, motor, ophanging en achterdifferentieel.
Maar toen kwam het interessante gegeven dat Toyota de Supra ging uitrusten met een handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten. De Toyota GR Supra met handbak bleek erg vermakelijk in onze rijtest.
Eén en één is twee zou je denken. Het bleef echter lang stil uit het kamp van BMW. Toen doek er informatie op over een Z4 met handbak in de States. Voor een dergelijke roadster een aantrekkelijke optie om aan te vinken. Bij ons bleef het stil..
BMW Z4 komt toch met handbak
De Z4 is al in 2019 uitgekomen. Het lijkt erop dat wij in Europa nu ook kunnen gaan kiezen voor een geschakelde versie. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. We weten dit omdat de optie aan te vinken is in de configurator van BMW.nl. Niet in de normale configurator, maar via een achterdeur is de BMW Z4 M40i met een handgeschakelde zesversnellingsbak te vinden. Dit merkte BMW Blog scherp op.
Dit is een logische stap, omdat eerder dit jaar Toyota aankondigde dat de handgeschakelde Supra onderweg was. Nu volgt dus de BMW, ook al heeft het bedrijf het nog niet bevestigd.
Het is misschien van de Duitse autobouwer een handige manier om de Z4 weer wat leven in te blazen. Dit omdat de roadster dus al aardig wat jaren meeloopt en er voor alsnog geen nieuwe versie op de planning staat. Dit komt omdat relatief kleine roadsters niet meer zo goed verkopen.
Roadster
De roadster van BMW blijft een leuke wagen. Zeker met een versnellingsbak en de 3.0 liter zescilindermotor is het goed vertoeven in de auto. De nieuwste versie krijgt 380 pk en zal eind dit jaar arriveren. Eerst zal de auto op de Amerikaanse markt komen, daarna pas in Europa.
560pk zegt
Jullie moeten je op de redactie toch eens een beetje achter de oren gaan krabben als je over een 3 jaar geleden geïntroduceerde auto gaat schrijven dat deze al “een aardig tijdje meeloopt”.
AudiRS zegt
De Z4 is in september 2018 gepresenteerd en geleverd vanaf januari 2019. In januari 2023 gaat hij dus zijn 5e jaar al in.
Dan gaat hij dus al jaren mee. Tekstueel is daar dus ook niks mis mee.
In 2022 krijgt ie niet voor niets een kleine facelift…
Dieseltor zegt
Leuk man.. zullen er hooguit 10 van verkocht worden in Nederland. Ondanks dat ieder Autoblog-lid purist is en liever zelf roert, koopt niemand er een.
berlinetta zegt
Dat komt misschien ook wel door het feit dat het voor 90% van de mensen al niet meer te betalen is.
Dieseltor zegt
Mag je jezelf een purist noemen als je een handgeschakelde 6-in-lijn met rwd en 50/50 verdeling wenst, maar een lease 1.0 tsi met dsg7 rijdt?
Richmond zegt
Ergens volgend jaar zal er een lci komen, iets andere verlichting, nieuw volledig digitaal dashboard zoals bij de 3 lci etc. Dus mogelijk komt dan ook de handbak versie.
vodgen zegt
Er komt idd een héél kleine facelift maar die zal miniem zijn. Het nieuwe digitale dashboard gaat er waarschijnlijk niet komen. De productie hoeveelheid van de Z4 is te klein en de kosten worden dan te hoog om dit allemaal aan te passen. Of er een opvolger komt is niet zeker maar ik schat de kans niet hoog in. Mijn Z4 G29 rijd ik voorlopig nog door en dan einde levensduur nog een laatste bouwjaar aanschaffen voor de toekomst want roadsters worden zeldzaam.