Als vervolg op de Z1 Coupe Concept waar ik gisteren over schreef, vervolgen we vandaag met de BMW Z22 Concept.
De Z22 werd in 1999 gepresenteerd en had vele technische innovaties in zich. Net zoals bij de Z1 Coupe lijkt het design wederom van ondergeschikt belang, het gaat om de inhoud… Zo heeft de Z22 een aluminium chassis met een carrosserie gebaseerd op koolstofvezel. De auto, met een wielbasis van de 7-serie en een interieur-lengte van de 3-serie, was daardoor ongeveer 30% lichter (dan een 528i Touring). Via een vingerafdruk kun je de auto starten en de binnenspiegel is vervangen door een camera. Tevens zagen we voor het eerst de Head Up Display en adaptieve koplampen, zaken die inmiddels redelijk standaard zijn.
RaceCees zegt
JEZUS! wat een vreselijk gedrocht
vincent_995 zegt
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
Ontopic: Het design is echt afschuwelijk, maar veel van de techniek bleek inderdaad de toekomst te zijn. Ben benieuwd of dat ook zo gaat gebeuren met de huidige concept cars.
mb man zegt
Het is net een verlengde 1 serie.
LJ zegt
afschuwelijk maar wel vet!
Rian zegt
Dit is echt walgelijk, dat ze dit naar buiten durven brengen, “What has been seen cannot be unseen”..
bartinspace zegt
Wel een stoer ding eigenlijk…
Avenger zegt
Van buiten niks, van binnen meer verfijning en dan zou ik ‘m misschien willen hebben… Enkel BMW kan mij niet bekoren, liever een Volvo dan BMW.
DD zegt
bizar dat er in 10 jaar zoveel veranderd is zeg :-o
kajagogo zegt
BMW’s onderzoek naar een familieauto, oftwel X1 X3 X5, 5 GT. Denk ik.
Hupke zegt
Dat is niet moeders mooiste, zou er anders wel eens in willen rijden, een kruising tussen een 7 serie en een monovolume moet wel raar doen als je hem aan de tand voelt.
koekoek zegt
lelijk….
NLBUURMAN zegt
Z3 coupé gekruist met 7serie lijkt het wel…
Audiboy zegt
Dat stuur komt volgens mij uit een PlayMobil auto… :p
Fransdebakker zegt
Aan de koplampen te zien heeft Alfa Romeo er indertijd toch nog een ideetje aan overgehouden…
Megakix zegt
Beetje hetzelfde ‘lelijkheid’ als die concept Benz 800….teeeeeeering ! ;-)
Maar de lengte versus wielbasis kan ik nog niet plaatsen…kortom, gewoon een mega-vreemde-verhouding.
shde09 zegt
Het interieur streeft wel uit naar de toekomst.
Maar over het algemeen is het niet mooi.
Dimglor zegt
De bmw concepts van vroeger waren toch lelijk hoor…
rwnkl zegt
HUD noem ik nu nog niet echt standaard hoor!
…tenzij dat ik hier de enige ben die in ‘normale’ lagere segments auto’s rijdt?
Gelukkig voro bmw dat ze dit niet in productie genomen hebben
Benz.. zegt
Brr.. Ik ben maar gestopt met het eten van m’n broodje. :?
Tony Casa zegt
En op welke betaalbaar model/merk is een head-up Display standard?
Esprit_de_Flandre zegt
Werd dit echt ‘gepresenteerd’? Ik herinner me er niet van, en in ’99 had je ook de Z9 concept (die later de 6-reeks werd). Hoe zet je die twee naast elkaar? Had je nu gezegd ’90, misschien. Zeker van die ’99?
S.A.B zegt
de 5 serie GT van de jaren-90
Jokkebrok zegt
Oei, wat lelijk!
HDM zegt
Doet me klein beetje denken aan de F100 van MB. Ook niet de mooiste.
mor zegt
@autoblogger
Is het niet toevallig de wielbasis van een 3-serie met de binnenruimte van een 7-serie ipv het omgekeerde?
Lijkt me wat logischer voor een vooruitstrevend protoype…
autoblogger zegt
@mor: nope, hier een quote…
The wheelbase of a BMW 7 Series car combined with the exterior length of a BMW 3 Series automobile also facilitated a completely new concept for the interior. While the same amount of space was available in the interior, the BMW Z22 weighed around one third less than a BMW 528i touring manufactured in 1999. This innovative design enabled the four-door concept vehicle to set new benchmarks in the area of lightweight construction that is perceived to be a key technology.
jigga zegt
hoezo hebben mensen zin om zulke domme dinge te maken.. slaat nergens op?
kane_sting zegt
Iedereen zegt hier heel mooi: wat een lelijk ding maar daar gaat het bij deze auto totaal niet om. Het is een concept om technieken mee te testen. Zou mooi zijn als ze heel veel tijd in het uiterlijk staken terwijl er helemaal niks te winnen was met het uiterlijk.
Vrijmetselaar zegt
Eigenlijk een echte BMW, oerlelijk en FWD.
dw zegt
Beetje de voorganger van de 5-serie G, die heeft ook zo’n aparte achterkant en staat op het 7-serie onderstel.
toyotaprius zegt
Ziet er niet uit, maar het gaat hier puur om techniek en uiterlijk speelt een ondergeschikte rol. Leuk om te zien hoe men toen bezig was met technieken, die nu bijna gemeen goed zijn.
Emile_Benz zegt
GADVER!
– nee mijn Caps Lock bleef niet hangen
meneersander zegt
Hee een BMW R-klasse!
Prisma zegt
Prachtige wagen, de looks van nen dacia maar toch premium en dus 4x duurder. Achter dit zat ik al de heletijd te wachten.
yves.rosier zegt
Blijkbaar is er bij bmw een contest aan de gang; Maak de lelijkste auto
Snickers zegt
Geen foto’s van de achterkant ?
Fortuna zegt
autoblog, do your research! Er valt VEEL meer te vertellen over de Z22. Kwestie van een beetje meer moeite te doen.
Ikkuh zegt
Jaaaa, laten we net doen of BMW adaptieve koplampen heeft verzonnen……
(http://en.wikipedia.org/wiki/Citroen_DS#Directional_headlights)
HHK zegt
-edit: leer eerst eens lezen-
Sam zegt
soort van voorloper van de merc r-klasse :P
norman zegt
is het geely concept!
Beetje Verward zegt
Tony Casa: “En op welke betaalbaar model/merk is een head-up Display standard?”
De Prius III.
GLTSRY zegt
BMW wil onderscheidend zijn, dit keer willen ze de prijs voor de meest lelijke auto
TimZ zegt
alweer een lelijke concept van bmw
qaz zegt
SsangYong Rodius! En nu issie seker wel lekkah? (BMW BADGE!!!)
Jorrit zegt
@ autoblogger, mor:
The wheelbase of a BMW 7 Series car combined with the EXTERIOR LENGTH of a BMW 3 Series automobile also facilitated a completely new concept for the interior. While the same amount of space was available in the interior, the BMW Z22 weighed around one third less than a BMW 528i touring manufactured in 1999.
Oftewel: de wielbasis van een 7-serie, maar een EXterieurlengte van een 3-serie. Dit zorgde voor eenzelfde binnenruimte als een 528i touring, bij een (in vergelijking daarmee) veel lager gewicht. ;-)
Btw: de buitenkant ziet eruit alsof het eind jaren tachtig is ontworpen. Compleet inspiratieloos!
Cantago zegt
Techniek is idd leuk, maar het uiterlijk is gewoon echt verschrikkelijk!
mor zegt
@jorrit
Wilde ik ook al zeggen…
wimpie zegt
mooi is anders
Lennaert zegt
Toch vreemd dat ze niets met het ontwerp aspect van deze concept car gedaan hebben. Niet dat hij mooi is hoor, alles behalve! Maar bij andere merken zijn de concept cars vaak toch ook design studies? Gek dat ze dat bij BMW niet of bijna niet lijken te doen.
Riick zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
G zegt
@ Iedereen die hier commentaar geeft op het uiterlijk … Zorg er eerst voor dat je weet waarover je praat, BMW heeft speciaal een simpel uiterlijk gegeven aan de Z22 om de nadruk te leggen op de techniek. Het uiterlijk doet er dus helemaal niet toe en de auto hierop afkraken getuigt dus van niet veel kennis. Verder dan het aantal pk’s van een M5 te weten reikt de kennis van de meesten hier precies niet.
Jochempie zegt
It’s an austin maxi!
lencor zegt
Met voorwielaandrijving zeker ;)
Dennis21 zegt
@G…
idd als je in 1999 al zo ver bent zoals camera, head up display, adap. koplampen, starten met vinger
wel knap gedaan techniek…
mensen zien alleen een foto, tja deze is ook wel heel erg
>de chrome koplampen zijn wel gebruikt :) die zie je nu vaak op gerestylde 3series haha
paulus zegt
ja jonge wat is dit nou weer, dit ding is zo lelijk dat me beelscherm er kapot van ging
olaf zegt
die lijkt wel van de thunderbirts!
wat een lelijk ding
astonfreak zegt
die lijkt wel van de thunderbirds!lelijk!