ED staat natuurlijk voor Efficient Dynamics… 1.3-blokje er in en gaan met die banaan!
Onze groene vrienden van BMW zouden bezig zijn met een nieuw tweezits vlaggenschip, zo schrijft Autocar. De BMW Z10 ED moet een showcase worden voor een nieuwe aandrijving, nieuwe elektronische gadgets, nieuwe constructie van de body en allerlei andere moeilijke dingen.
De Z10 was oorspronkelijk gepland als een one-off-concept, maar nadat de jongens in München de plannen voor een R8 competitor (V10-powered) in de ijskast hebben gestopt zou er een nieuw idee zijn ontstaan. Waarom maken we geen groene supercar?
En waar moeten we dan aan denken? Wel, wat dacht je van een koolstof body, aluminium chassis, max 1400 kilo gewicht, engine downsizing (“turbocharging, direct injection and thermal technology”) en een 10-traps automaat. Een achtbak is immers sooo 2007.
Afbeelding via M-Zero Concept, met dank aan iedereen voor de tips!
Teo zegt
direct produzieren bitte
Edman zegt
Ik heb al 5 jaar uitgekeken naar een opvolger van de Z8, mocht de tijd dan nu gekomen zijn? :D *Hallelujah!*
Sjeuf335i zegt
haha doe normaal :P
EJS zegt
ja, kan cool worden:D ben alleen bang dat een tientraps automaat veels te lang moet denken over naar wel verzet hij moet, dat hoor je al van de meeste 7 en 8 traps automaten..
wilco zegt
Wat dacht je van een 20 traps automaat, waarbij de motor telkens rond 5500 toeren uitkomt en tot 6000 kan trekken.
EJS zegt
@Wilco
dat is niet handig, het kost namelijk tijd om te schakelen, en dan ben je wss meer tijd bezig met schakelen dan met optrekken..
is-Music zegt
Je bedoelt CVT ;)?
EJS zegt
@ is-Music
dat is dan wel weer efficiënt, maar rijdt niet erg sportief.
vla zegt
D0e mij die maa! Inpakken en voor de v0ordeur!!1! Direct Produzieren Bit-…Oh wacht, de afbeelding is van de M-Zero Concept…
is-Music zegt
@ EJS
Is inderdaad niet sportief, maar wel in principe hetgene wat wilco bedoelt. Altijd bij het toerental waar het meeste koppel met de meeste pk’s samenkomen en gaan met die banaan.
EJS zegt
@ is-Music
Dat is waar. Maar ja, dan zit je nog wel met het probleem dat cvt’s maar 240 pk’s kunnen hebben, uit mijn hoofd gezegd. Dat schiet voor een sportauto natuurlijk zwz niet op tenzij je iets van het gewicht lotus Elise hebt o.i.d.
Sorcerer zegt
10-traps? :D Ben wel benieuwd. Zou op zich een goed idee zijn: zuinige auto dus lage BPM, maar zoals we van BMW weten wel goede prestaties. Alleen de sound moeten ze dan even bijstellen als ze weinig cilinders gebruiken.
Erik zegt
Ach, 1.3 Motortje die de Akku’s vol houdt voor een 500Kw/1000Nm Elektromotor. Waarom niet, bij 100km/h ben je nog geen 20Kw nodig. Je zult dus met zo’n aandrijving niet perminent gas kunnen geven, but who cares.
Citrofiel zegt
Een supercar van een gerenommeerd merk, groen tot in den extreme. Lijkt me een heel gaaf model!
freek zegt
BMW heeft al een van de beste uitstoot waarden van de premium modellen, dit is wel genoeg hoor, dit soort troep zit ik niet op te wachten.
BMW heeft al heel wat bereikt op het ‘groene gebied van motorisering’ en dan gaan ze dat nog veel te veel doorzetten. Misschien is het slechts om intresse in het merk te houden maar ik vind het onnodig, knal er eens een dikke V10/V12 in man!
lekker hoogtoerig weer, en vlakke koppelkromme, 6 bak er in, via pook en flippers etc.
Niet zo van dat “groene gedoe”
*zucht*
ps. het ziet er wel fijn uit hoor, maar die milieu bewuste shit is wel weer genoeg eventjes…
Overigens; als dit een nieuw tweepersoons vlaggenschip zou worden, zou dat betekenen dat hij best prijzig zal gaan worden.
Er zijn erg weinig mensen die zoveel geld kunnen en gaan besteden aan een auto die daadwerkelijk ook naar de uitstoot etc kijken. Mijns inziens niet heel erg nodig om zo milieu bewust om te gaan met zulke modellen…
StormRAM zegt
Niet zeuren… gewoon de V12 uit de 760i erin hangen ‘en allerlei andere moeilijke dingen’ eraan toevoegen en in de showroom dat ding! 8)
Het woord ‘groen’ en ‘Supercar’ gaan niet samen i.m.o. :twisted:
Ben natuurlijk wel voor het lichtgewicht-principe, veel aluminium etcetera. Als de heren van BMW zich ook grotendeels houden aan het design zoals op de afbeelding kan ik daar verder ook wel mee leven. Ziet er prima uit!
mark zegt
achterkant heeft veel weg van de Audi TT
Marks zegt
Ik weet dat het hier geen photoshop-blog is, maar bovenstaande photoshop is wel erg gruwelijk, misschien een cursusje voor de redactie? :D
Misschien is dit iets:
Als ze hem nu écht licht maken, dan is dat ook redelijk groen (1400 kg is gewoon nog best zwaar)…
joah zegt
@freak
srry @freek
Mijns idee!!
ML Benz zegt
Ik zie een hele slechte photoshop.
autoblogger zegt
@Marks: thanks! Heb het aangepast… ben inderdaad geen held met dat soort dingen, doe je ook verzoeknummers? ;)
Marks zegt
@autoblogger: hmm, wat schuift het (herinnert zich een redactielid met een AMG) :P
Ik zal ze in de gaten houden, de photoshops :D
papa zegt
Butt – Ugly maja dat wisten jullie ook wel…
donkeyKONG zegt
10traps?
stop er dan meteen een variomatic in:)
Ik vind BMW wel heeeel hard toe aan een nieuwe look, echt mooi is ie niet.
Lenny zegt
‘Het groenste jongetje van de klas’ noemen ze dat in de BMW commercial, toch?
Als ik bovenstaande foto moet geloven heeft dat jongetje ook down. Waarschijnlijk voortgekomen uit een neef-nicht huwelijk tussen de Audi TT en de VW Scirocco.
saasken zegt
hip hip hoera voor bimmer,
waar zou je moeten tekenen voor dit model?
kwil er direct een…
BmwMPower zegt
1400 Kg en dan een carbon fiber body…
Dat is zwaar, er mag wel 150 kilogram vanaf.
Sorcerer zegt
EJS: met een dubbele koppeling heb je dat probleem niet en gaat het schakelen ontzettend snel waardoor er juist langer in een hoog-koppelgebied gereden kan worden.
Verder is een 10-traps automaat naast goede prestaties ook goed voor het verbruik omdat je heel snel al in de hoogste (lange) versnelling kunt zitten om bijv. 120 in de 10 te rijden… :+
guzmann zegt
Lelijk! Ennuh……automaat?!
maxim zegt
Plz, doe dit niet BMW! Ik zit al zo lang te wachten tot een middenmotor sportwagen…
Ik vind trouwens dit Gina concept, ook al is het vrij recent, verschikkelijk démodé.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Ik vind ‘m erg mooi!
Hoe ie er zo uitziet, hoort er eigenlijk wel een dikke dikke díkke motor in!!
bleegh zegt
bah… ziet er niet uit! waarom geen cs-body achtig iets ipv dit mormel?
MaartenJ zegt
Een tientraps versnelling:O die kan zo in de nieuwe fast and the furious:P
Mies zegt
Een 10-traps automaat en een “groene” supercar…. waar gaat het heen!? Als BMW nu eens alles maakt aan deze auto, zonder motor ofzo (of een wegwerp ding). Dan kunnen de tjoeners er een leuke motor in bouwen en hebben we tenminste een echte supercar. Iedereen blij, klanten hebben een echte auto, geen hippie-mobiel en BMW is toch groen (geweest).
Cantago zegt
10 versnellingen? Dat zal waarschijnlijk erg zuinig zijn, maar je zal ook om de 5 meter moeten schakelen… Niet echt mooi om te zien…
En een 1.3 liter motor is ook niet alles in mijn ogen… er rijden Matizjes rond met veel meer!
Ik zeg, uiterlijk op het plaatje is goed, maar maak gewoon een R8 killer! BMW komt echt op dat gebied tekort. De Z4 komt ver, maar een R8 is wel een klasse appart, en een geweldige auto;) Het zal me verbazen als BMW met iets mooiers, beters en snellers komt:D
Emerald Green Jag zegt
Ik zeg Audi TT.
de kleur is wel geinig. Opvallend groen: gewoon doen!
Timmie zegt
In geen 1000 jaar: te duur!!!
M-lover zegt
een beetje zoals een supergroene M versie van de 1 coupé? zeker doen!
(en houdt de prijs ook een beetje binnen de perken, dan wil ik er mss eentje ;))
EJS zegt
@ Sorcerer
Maar bij 20 versnellingen wordt het wel te erg hoor, dan kan je denk ik beter een tijdje in een niet 100% optimaal koppelgebied zitten;) Maarja, neem aan dat BMW in dit geval over die 10 versnellingen nog wel nagedacht heeft, alhoewel ik denk dat het niet leuk is voor de rijervaring van het ding, het is juist wel lekker als je het vermogen narmate je ‘m hoger de toeren in jaagt voelt toenemen:)
kyanite zegt
Gewoon een Audi-kloon…. beetje jammer weer van de teken-apen in München. De laatste jaren eigenlijk alleen lelijke modellen op de markt zetten en nu een Audi-kloon.
transam73 zegt
Heeft niks maar dan ook helemaal niks met BMW van doen.
Dit komt echt niet uit Muenchen.
hupke zegt
NIce, hoe lichter hoe beter, maak er 1200 kg van das ook nog meer dan genoeg om niet te gaan zweven.
Waarom geen supercharged w10 motor met een variabele compressie verhouding, superlicht en met alle technische snufjes ( turbo boost voor een tiental seconden zoals porsche turbo op dit moment)
Rob zegt
Leuk, maar het is geen Aston Martin Project one77