Kun je wel een BMW youngtimer met zescilinder kopen voor dit geld? En waar kom je dan mee thuis?
Ook een bakker lust soms weleens een broodje. En ook de badmeester gaat weleens naar een wildwaterbaan op Center Parcs. Dus mogen we nu een auto uitzoeken voor Autobloglezer Bart. Hij zit zelf ook in de auto’s. Sterker nog, hij is de Uli van ondergetekende. Als ik informatie over een auto nodig heb (plus geschiedenis) en ‘m naar Nederland moet halen, is hij je man.
BMW youngtimer met zescilinder
Maar deze man is nu zelf op zoek naar een auto. Hij is vrij duidelijk met wat hij wil, maar supervaag tegelijkertijd. Eigenlijk zijn er maar een paar voorwaardes en in dat spectrum mag alles eigenlijk. Het moet een BMW youngtimer met zescilinder worden. Ten tweede moet de auto een dakje hebben. In tegenstelling tot uw scribent is Bart voorzien van een prachtige bos haar. Deze blonde lokken dansen graag met een schuifdakje.
Daarnaast is stoelverwarming een pré. De goddelijk slanke Bart heeft het ’s ochtends nog weleens koud en kan dan bipsverwarming goed gebruiken. Dat waren de eisen qua uitrusting. Niet verkeerd, hé? Dan nog twee dingen: het moet een youngtimer zijn en er moet een zes-in-lijn in zitten.
Geen V8 (te duur qua onderhoud) en geen viercilinder (verrassend genoeg vaak ook duur in onderhoud). Kortom, wat is er mogelijk met het gestelde budget van 8.000 euro? Dat bedrag is eigenlijk 10, waarvan de importkosten af zijn gehaald en een bedragje om de eerste onderhoudsbeurt te doen. We hoeven dus niet op Marktplaats te kijken (alhoewel dat altijd kan lonen!)
De wensen en eisen voor een BMW youngtimer met zescilinder zijn als volgt:
Huidige auto’s | BMW 220d Active Tourer M Sport (Hers) / Mercedes E350 Elegance (His) |
Koop of Lease | Koop, youngtimer regeling |
Budget | 8.000 euro |
Jaarkilometrage | 12.000 ongeveer |
Brandstofvoorkeur | Benzine! |
Reden aanschaf andere auto | Zoek echt iets voor mijzelf (hoeft niet verstandig) |
Gezinssamenstelling | Vrouw 1 kind |
Voorkeursmodellen | Alles van 1e eigenaar, originele staat en goed onderhoud. Moet stoelverwarming en zonnedakje hebben. |
No-go’s | Viercilinders, diesel |
Zo komen we aan de cijfers:
- Verbruik: Spritmonitor
- Brandstofprijs: United Consumers, € 2,37 per liter Super
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (inwoner Utrecht, 40 jaar, 10 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: belastingdienst
BMW 523iA Touring Edition Exclusive (E61)
€ 7.990
2005
130.000 km
Wat is het?
Een auto waarvan we ons niet konden voorstellen dat je het kan vinden voor het geld. Natuurlijk, er komen importkosten bij, maar dan nog! De 523i is enorm veel auto voor het geld. Ze zijn lekker ruim en over het algemeen goed uitgerust. Wat we niet hadden verwacht is dat je voor het facelift-model (de LCI) van de BMW 5 Serie kon gaan!
Een Edition Exclusive heeft de Komfortsitze die echt geweldig zijn. Nadeeltje: het dashboard is niet premium. Alles is groot, grof afgewerkt en plastiekerig. Als je eenmaal rijdt, maakt dat minder uit misschien, maar het doet wel afbreuk aan de premium beleving van deze BMW youngtimer met zescilinder.
Hoe rijdt het?
Natuurlijk, het is niet de nieuwste 5 (er zijn drie nieuwere generaties op de weg inmiddels), maar als je hierin zit ervaar je wel wat een echte BMW hoort te zijn. Maar dat is misschien wel een pré. Uiteraard heb je achterwielaandrijving en in dit geval de verbeterde ZF 6HP-automaat, maar je hebt ondanks die 190 pk wel eventjes een geweldig lopende atmosferische zescilinder met zo’n geweldige turbine-achtige loop.
Je moet wel een beetje trappen voor enigszins acceptabele prestaties, wat het verbruik niet ten goede komt. Maar zie het zo: met een turbo-torretje heb je alleen tijdens het tanken een klein geluksmomentje, met een zescilinder lijnmotor heb je dat de hele rit. Qua sturen en wegligging is het niet de meest sportieve BMW ooit, maar het is absoluut minder een boot dan zijn opvolgers.
Kosten BMW 5 Serie
- Verbruik: 1 op 9,76
- Brandstofkosten: € 243
- Gewicht: 1.595 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 91
- Verzekering: € 60
- Totale kosten per maand: € 394
Onderhoudsprognose
Het is een oudere BMW, dus trek je portemonnee. Er kan veel kapot gaan aan een 5 Serie. Maar met een LCI met automaat en zescilinder benzine zit je redelijk safe qua ernstige mankementen. Uiteraard kost het alsnog een hoop om het onderhoud keurig bij te houden. Schrik er niet van als de eerste beurt 2 mille is en dat je dan nog niet alles hebt kunnen doen.
Niet zeuren, dat hoort nu bij een super premium auto rijden. Deze BMW heeft de N53B25-motor (directe brandstofinjectie) en kan af en toe wel een walnut blasting-behandeling gebruiken. Ook loont het om preventief onderhoud uit te voeren. Alle aandachtspunten kun je bekijken in het BMW 5 Serie E60 Autoblog Aankoopadvies:
Afschrijvingsprognose
Afhankelijk van de kilometers die je maakt, zit je wel redelijk safe qua afschrijving. Stationwagons zijn namelijk enorm in trek bij youngtimer-pubiek. Dan heb je een leuke gezinsauto waar je zakelijk prima mee kunt voorrijden. Dus na een paar jaar krijg je er altijd nog wel meer dan de helft ervoor terug. Waarschijnlijk wel meer.
BMW 325iA Coupé (E92)
€ 6.900
2007
156.000 km
Wat is het?
De laatste echte BMW? De E92 is een tijdloze schoonheid. In tegenstelling tot de E46 (wat meer een soort tweedeurs sedan is), heeft de E92 een elegant, eenvoudig en herkenbaar design. Als non M-Sport is ‘ie het mooiste, met ///M-spulletjes wordt het een wat ordinaire auto. Dit exemplaar is een heel erg vroege, met de 2.5 liter N52 (latere 325i’s hebben de 3.0 liter N53).
Klein ding, we vonden een enkele coupé, maar sedans zijn beter in dit budget te vinden. Let wel: qua uitrusting is het nooit echt denderend. De sportstoelen zijn een must (zeggen kenners), maar wil je een auto met alle opties, heb je al gauw het dubbele nodig.
Hoe rijdt het?
Weet je, zo’n BMW 3 Serie is het ware BMW rijden. Het pure BMW rijden. Dit is standaardaandrijving zoals het bedoeld is. En nee, de BMW 325i is niet ‘snel’ snel. De auto voelt vlot aan, maar niet meer dan dat. Voor de bete prestatie moet je de N52 motor echt op zijn staart trappen. Dan is de auto strikt genomen meer dan vlot (dat noemen we dan weer wel snel).
Maar het belangrijkste is HOE het vermogen vrij komt (uit zo’n schitterende zes-in-lijn) en hoe de BMW rijdt. Het stuurgedrag is prettig (zonder de vage middenstand van moderne BMW’s) en je hebt een typisch hakerig schakelende zesbak. Je wordt betrokken bij het rijden en krijgt een bijzondere rijervaring.
Kosten BMW 3 Serie
- Verbruik: 1 op 10,59
- Brandstofkosten: € 224
- Gewicht: 1.395 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 74
- Verzekering: € 45
- Totale kosten per maand: € 343
Onderhoudsprognose
Het is een oudere BMW, dus trek je portemonnee. Er kan veel aan kapot en niet elke eigenaar geeft even veel geld uit aan onderhoud, dan aan matige modificaties. Dus net als bij de 5 Serie hierboven heb je altijd wel te maken met achterstallige dingen en is het vooral belangrijk alles bij te houden. Verder zijn het behoorlijk degelijke auto’s (met de juiste motor). Bekijk hier het BMW 3 Serie (E90) Autoblog Aankoopadvies.
Afschrijvingsprognose
Niet. Als je een nette originele coupé, houd deze dan origineel. Dan raak je ‘m altijd wel voor 8.000 kwijt.
BMW Z4 2.2i Roadster (E85)
€ 7.440
2003
135.000 km
Wat is het?
Een BMW Z4 met de kleinst mogelijke zescilinder. De Z4 is een 3 Serie met een roadster-koets erop, vandaar het wat het hoge gewicht. Dikke botten zeg maar. Het is dus geen pure roadster als een Honda S2000 of Mazda MX-5. Maar maakt het uit? De Z4 heeft een bijzonder originele en herkenbare carrosserie die met de dag mooier wordt. Onder de kap ligt een 2.2 N52B22 motor, die je altijd moet kiezen boven de N42B20.
Hoe rijdt het?
Niet zo lichtvoetig als een Mazda MX-5. Het is tegelijkertijd ook geen echte cruiser: daar is de ophanging te hard voor. Maar het is absoluut een evenement, zo’n Z4. Naast het uiterlijk is het een tweezitter! En in een cabrio hoor je de motor nog veel beter. Het is absoluut geen knaller, maar 170 pk is alsnog voldoende om plezier te hebben. Tip: ga voor de kleinere wielen met ballonbanden (zonder runflats). Daar heeft het chassis wel baat bij.
Kosten
- Verbruik: 1 op 10,88
- Brandstofkosten: € 218
- Gewicht: 1.250 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 56
- Verzekering: € 40
- Totale kosten per maand: € 314
Onderhoudsprognose
Het is een oudere BMW, dus trek je portemonnee. Bij Z4’s kan het veel kanten op gaan. Wat je wil (ongeacht de specificatie), is zo’n auto die in de winters binnen staat en lange tijd van een eigenaar is geweest. Dat is belangrijker dan uitrusting. Bekijk alle modelspecifieke aandachtspunten in ons BMW Z4 (E85) Autoblog Aankoopadvies:
Afschrijvingsprognose
Er is geen afschrijving. Nette Z4’s brengen altijd geld op. Ze zijn nu dermate oud dat het altijd de moeite loont om ‘m netjes te houden. Met een beetje mazzel kun je er zelfs winst op maken. Mocht je ‘m voor september niet verkocht hebben, wacht dan eventjes tot de lente.
YOLO: BMW 730i (E65)
€ 7.890
2002
115.000 km
Wat is het?
De auto die het complete luxe-segment omver blies. De Mercedes-Benz S-Klasse was ineens voorbij gestreefd door deze bijzondere limousine. Net als tegenwoordig was er veel kritiek, maar in tegenstelling tot nu luisterde BMW naar de fanboys. Dit is namelijk het faceliftmodel en die zijn een stuk fraaier om te zien, zowel de voor- als achterzijde. Het is de basisversie en dat is maar goed ook.
Hoe rijdt het?
Snel zat. Deze heeft de latere N52B30 onder de kap, misschien wel de laatste briljante motor van BMW. Echt heel erg snel is de auto niet dankzij het hoge gewicht, maar dat is niet erg. Deze auto rijd je om relaxed te cruisen en toeren. Ook daarbij zou een beetje extra koppel niet ongewenst zijn. Om de hoek om te gaan is het niet de meest dynamische auto. Ook niet in zijn klasse.
Kosten BMW 7 Serie
- Verbruik: 1 op 9,21
- Brandstofkosten: € 258
- Gewicht: 1.780 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 108
- Verzekering: € 80
- Totale kosten per maand: € 446
Onderhoudsprognose
Het is een oudere BMW, dus trek je portemonnee. De LCI’s zijn een stuk betrouwbaarder, mar we hebben het hier wel gewoon over een 16 jaar oude automobiel die nu een tiende kost van de nieuwprijs. Reken maar dat je hier heel erg veel werk aan gaat hebben.
Afschrijvingsprognose
Bij een 7 Serie is het wat lastiger. De schrijven gewoon af en gaan ook nog verder naar beneden. Dus je bent meer geld aan onderhoud kwijt én meer geld aan afschrijving. Maar kijk dan even wat voor luxe sloep je hebt! Want in tegenstelling tot de 3 en 5 Serie zijn de meeste Siebeners erg genereus uitgerust.
Conclusie BMW youngtimer met zescilinder voor 8 mille:
Er was verrassend genoeg keuze! In Duitsland is er voldoende te kiezen. Wel is het zo dat je een beetje concessies moet doen. In dit geval zochten we op nette BMW’s met relatief weinig kilometers, dat betekent dat je niet de dikste motoren hebt met de meest luxe uitrusting en het M pakket.
Maar dat is eigenlijk positief, want al die opties doen niet zo veel met de rijbeleving. Dus welke te kiezen? De 325i is het meest BMW. Bijna net zo leuk als een Z4 om te rijden, maar dan net even wat praktischer. Als de familie mee moet en de kinderen wat groter zijn, dan is de 5 Serie de perfecte auto.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Johanneke zegt
Wat wordt die 325 mooi oud zeg. Zou ik doen. Zo simpel en mooi konden auto’s zijn. Geen 1000 lijntjes, geen neppe uitlaten, geen oversized grille, geen ongespoten zwarte bumpers. Wat een contrast met wat je nu nieuw kan kopen.
Flutterbear zegt
Eigenlijk alleen wel met het vermogen van de 335. 325i vond ik destijds wel erg traag voelen.
bart1976 zegt
Oooo wat een top advies! Ik denk dat het idd een nette e92 op 17 zoll gaat worden JW ;-). DANK!
techniekmeneer zegt
Zorg wel dat je óók 8000,- achter de hand houdt voor reparaties en onderhoud.
Johanneke zegt
Alhoewel het heel dure auto’s kunnen zijn, als je een nette vindt met een redelijk lage kmstand, en je rijdt er zelf maar 12k per jaar in, kan het wel mee gaan vallen hoor. En zo niet, tja, das de prijs die je betaalt voor rwd en 6 in lijn. Anders kan je beter een mazda pakken. Niks mis mee, maar geen rwd en 6 in lijn.
techniekmeneer zegt
Er zijn helaas veel mensen die 9000,- sparen, om vervolgens een auto te kopen van 8000,- waar een hoop ellende in verscholen zit. Helemaal in dit segment.
“Betaalbare” BMW’s/Audi’s/Benzen zijn wat mij betreft de gevaarlijkste auto’s om te kopen als je geen verstand van auto’s hebt. Vaak koop je helaas de ellende van een ander, óók als je denkt een net exemplaar te hebben kunnen bemachtigen.
Daarom kun je maar beter genoeg buffer achter de hand houden.
kniesoor zegt
8000 Euro lijkt me erg veel voor een goed onderhouden, onverprutste oto met een relatief lage kilometerstand, van eerste eigenaar. Tenzij die 8K ter dekking van 10 jaar onderhoud is.
techniekmeneer zegt
In dit prijssegment en in deze categorie auto’s heb je gewoon een grote kans dat er op (korte) termijn grote kosten aan gaan komen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een soortgelijk geval op de brug heb staan, die z’n aankoopbedrag of zelfs meer kwijt is om de auto weer in goede staat te krijgen.
kniesoor zegt
Die grote kosten zullen vooral voorkomen bij oto’s die al flink kilometers gemaakt hebben, niet bij exemplaren, die er 100-125K op hebben staan. Als je goed naar de beschrijving kijkt van wat Bart zoekt zijn de zoekvoorwaarden precies zo gekozen, dat het risico behoorlijk beperkt wordt.
Jan zegt
Kijk uit met die E92 325i, de N52B25 staat bovengemiddeld bekend om zijn olie verbruik.
Klepsteelrubbers en zuigers zijn de problemen dure reparatie en met dat budget zit je wel aan de onderkant van de markt te vissen.
Een E85 Z4 heeft technisch inderdaad nogal wat overeenkomsten met een 3 serie maar is een totaal andere rijbeleving en auto en rijdt echt anders/sportiever. En zo zwaar is die niet met zijn 1275kg. Heb zelf al jaren een originele 3.0IS met 86000km, geweldige auto! zou wel minimaal een 2.5i nemen en dan bij voorkeur een pre facelift M54 motor die zijn geweldig taai en robuust. Maar het is idd ook een oude auto waar potentieel veel achterstallig onderhoud aan kan zitten en natuurlijk 20 plus jaar slijtage.
camber24 zegt
8K aanschaf en bijna 400 per maand voor een bijna twintig jaar oude fünfer. Koekoek.
kniesoor zegt
Ongeveer hetzelfde als je voor een lullig A-segmentertje per maand in de private lease kwijt bent als je 12K per jaar rijdt. Dan is zo’n BMW beduidend meer oto.
camber24 zegt
Ik heb dan ook niet een A-segmenter in de private lease als alternatief genoemd. Die vergelijking komt niet bij mij op, maar bij jou. Het gaat om een derde auto in het gezin. Een zowat twintig jaar oude bak die het goed doet in bepaalde wijken of woonwagenkampen, voor 8K, 400 per maand (ex onderhoud hè), dan vraag ik me oprecht af wat de toegevoegde waarde is ten opzichte van de twee auto’s die hij en zijn partner al hebben. Het wordt dan wel een heel dure hobby / mid life auto, als het alleen om die zes in lijn gaat.
rogerzz zegt
Alles is relatief.. 100 euro wegenbelasting ben je zo kwijt zo richting de 100 euro. Verzekering ook. En 200 brandstof, als je 6 cilinders wil dan heb je ook verbruik daarbij.
Je kan ook een Alto, een Aygo, een Swift of iets anders kopen, dat zal vast goedkoper zijn in de verzekering, minder gewicht dus minder wegenbelasting, een kleinere motor en dus minder verbruik. Maar daar is de BMW-zoeker niet naar op zoek. Dus ik snap het niet helemaal wat de vergelijking is. Een Audi of Mercedes met 6 cilinders zal vast ongeveer hetzelfde kosten per maand. Dus wat is je punt?
zlover zegt
De Z4 heeft trouwens een M54b22. Van een N52b22 heb ik nog nooit gehoord.
Een leuke auto met dit budget is een Z3 met 6 cilinder. Ik ben natuurlijk wel bevooroordeeld.😁
Jasp3r zegt
Klopt, de kleinste N52 is een 2.5. De pre-facelift E85 heeft idd gewoon een M54
seatleon zegt
Een leuk advies. Jammer dat alle video’s automatisch en tegelijk gaan spelen.
Richmond zegt
vooral dat van de videos ja
Dutchdriftking zegt
Bloediritant inderdaad!
Dutchdriftking zegt
E92 dan maar? Wel goed zoeken naar een zuiver exemplaar.
mark383 zegt
Ik rij zelf een E60 als dagelijks vervoer. Hele fijne kilometervreter. De comfortstoelen zitten inderdaad geweldig, zelfs na 270dkm. Ook het interieur kan ik heel erg waarderen, maar misschien is dat een kwestie van de juiste opties.
Persoonlijk zou ik ook even kijken naar een sedan. Die zijn vaak netter voor hetzelfde geld, bovendien heeft de touring ten opzichte van de sedan twee zwakke punten: luchtvering achter en soms elektronische problemen van de achterklep. Beide potentieel kostbaar.
Overigens dacht ik dat de facelift pas in 2007 kwam? De hier genoemde auto van 2005 zou dus een pre LCI moeten zijn.
mark383 zegt
Zoiets bijvoorbeeld dus: https://link.marktplaats.nl/m2084984274?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
mark383 zegt
Of deze V8 als het een touring moet zijn:
https://link.marktplaats.nl/m2096128000?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
O plaat zegt
In België zijn al deze wagens financieel waardeloos. De inschrijvings taks is hoger dan de prijs wat ze kosten.
camber24 zegt
België heeft ook een veel nieuwer en leuker wagenpark dan Nederland. Als je in Nederland op de snelweg zit, rijdt er altijd wel een treurige truttenschudder op de linkerbaan, kortpittig kapsel, klein rugzakje als handtas naast zich. Lekker met 101,5 km/u op de linkerbaan in de Aygo/107/206.
eklasse zegt
Prachtig ontworpen, die e92. Zeker de LCI en in die blauwe kleur.