De BMW XM voor de kleine portemonnee is alsnog en bijzonder potig ding.
De BMW XM is een bijzonder apparaat dat – geheel volgens de trend – enorm polariserend is. Je vindt het een geweldig ding of niet. Er is geen tussenweg mogelijk. Nu kun je je afvragen in hoeverre een BMW XM nodig is, er zijn namelijk al zat snelle grote ///M SUV’s te krijgen, zoals de X5 M, X6 M, X7 M50i, Alpina XB7 en de iX M50e.
Een groot verschil met de XM en alle andere modellen is de aandrijflijn. Porsche had al een briljante V8 hybride aandrijflijn (de Turbo S e-Hybrid in de Cayenne) en Mercedes-AMG ook (AMG GT 4-Door E-Performance) en nu heeft BMW ook setup een V8 met elektromotoren, speciaal voor de XM. Uiteraard komen er meer BMW’s met deze motoren, zoals de nieuwe BMW M5.
BMW XM voor kleine portomonnee
Maar andersom is het dus ook waar, want BMW gaat de XM downsizen. Er is een BMW XM voor de kleine portemonnee op komst. En nee, dan bedoelen we niet de BMW X2 die eraan komt. Het zou volgens Bimmer Today gaan om de BMW XM M50e.
Het ligt in de lijn der verwachting dat BMW de motoren van de 760e gaat gebruiken. Dat is de B58 zes-in-lijn motor met 381 pk en een elektromotor die goed is voor 197 pk. Het systeemvermogen bedraagt 571 pk, terwijl het systeemkoppel precies 800 Nm is. Een stakker zal het dus allerminst zijn, als het aankomt op prestaties.
Voordelen
Dan zijn er nog enkele voorbeelden. Een zes-in-lijn heeft natuurlijk een veel mooiere loopt dan een V8. Verder is deze combinatie ook wat lichter c.q. minder zwaar. Het verbruik zal ook gunstiger uitvallen, ook niet verkeerd. Tenslotte zal de XM voor de kleine portemonnee wat goedkoper zijn.
Dan het slechte nieuws, volgens de publicatie is de auto enkel bedoeld zijn voor China. In principe zou voor Europa en Nederland dit ook geen verkeerde optie zijn. 571 pk is meer dan voldoende en het scheelt toch flink wat eurootjes aan BPM boete.
Via: Bimmer Today
Hubert zegt
Iedere BMW SUV die in China blijft, is een winst voor Europa.
William zegt
De XM wordt in de VS gebouwd dacht ik?
escort77 zegt
Voor de BPM boete hoef je deze niet te bestellen. Als je nu in de configurator kijkt, dan bestel je ‘m voor zo’n 181.000 euro waarvan een dikke 1000 euro BPM.
En ja, daarmee is het meteen duidelijk dat de huidige BPM regeling zo krom als een hoepel is, want voor een klein compact stadsautootje op benzine betaal je veel meer BPM.
lekkerlinksrijden zegt
Picanto minimaal 2700 Euro bpm, gaat helemaal nergens over
mashell zegt
Is er een dikke auto waarbij je weinig gehate BPM betaal, wordt er weer geklaagd…
Eigenlijk is het simpel, heeft een auto in de test cyclus een lage uitstoot dan betaal je weinig BPM.
Het probleem is dat er speciaal voor dit effect modellen zoals PHEVs gebouwd worden, een raar compromis met meer nadelen dan voordelen.
Johanneke zegt
Ik hoop dat ze er enkel een atmosferische v12 in hangen zodat we er nooit 1 zullen zien.
Knor knor.
William zegt
In sommige kleurstellingen toch een gaaf ding. Niet saai, en oogt wel fris vergeleken met de rest van de X modellen. Een nieuw ontwerptaal zeg maar. En ik vind hem er veel beter uitzien dan een X6. Dat hoekige kan zo’n SUV prima hebben.
En met die kleinere motor zal ’t zeker verkopen in de EU. Ruim voldoende vermogen, maar met minder verbruik, minder gewicht en een lagere prijs.
Johanneke zegt
Ik vind het meer een ordinaire peugeot 5008 met een varkensneus maar goed, smaken verschillen.
rollingstoned zegt
Volgens de BMW honcho’s doen ze dit om te shockeren, niet om mooie wagens neer te zetten. Om BMW designhoofd Domagoj Dukec maar even te citeren: “Sommige kopers willen gewoon een irrationele en polariserende auto op de oprit hebben staan.”
launchcontrol zegt
Is hier alleen interessant als ie een best beetje goedkoper is dan de v8, in de bpm zal het niet zitten die is al zeer laag. In het echt is de XM een fraaie auto overigens…
lpgbarrel zegt
Wat loopte die 6 cilinder te lope hè!