We kunnen ons niet voorstellen dat de wens bij de BMW XM is om nog MEER over de top te doen, maar AC Schnitzer kan dat wel voor je verzorgen.
Het is alweer bijna twee jaar geleden dat we kennis mochten maken met misschien wel de heftigste BMW ooit gebouwd. Niet qua rijbeleving, maar qua hoe choquerend het uiterlijk is. De XM, alles wat erover gezegd moet worden is denken wij wel gezegd. Feit is wel dat de auto door het verdelen van de meningen wel meningen genereert en dat zet BMW weer om in een soort ‘aandacht is aandacht’-strategie. Wonder boven wonder verkoopt BMW namelijk een gezond aantal exemplaren van deze mastodont, zelfs in Nederland.
BMW XM door AC Schnitzer
Als het een BMW is, ontkom je er eigenlijk niet aan dat de vaste kliek zich er ook aan gaat wagen. We wachten nog een XM door G-Power af, maar die van Manhart is er al, bijvoorbeeld. Een andere vaste gast in BMW-wereld presenteert hun XM nu: dit is de BMW XM door AC Schnitzer.
AC Schnitzer pakte een BMW XM (geen 50e of Label Red) en zorgde ervoor dat deze voorzien is van een paar upgrades. Zoals we ACS wel kennen is een deel ervan optisch. De gebruikelijke upgrades zijn een koolstofvezel splitter, set sideskirts en achterbumper inclusief diffusor.
ACS zoekt ook de grenzen op, wat je met een XM sowieso al doet, met race-achtige canards voor de aerodynamica. Iets met dweilen en een kraan open zetten. Datzelfde gevoel krijgen we van de flinke achterspoiler.
Velgen
Ook presenteert AC Schnitzer een bijzonder velgdesign voor de BMW XM. Je kan zoals altijd kiezen tussen zwart of ‘diamond cut’, maar het design is aan beide kanten hetzelfde. Een bijzonder design, zo mogen we wel zeggen.
Werkt het?
De XM is dus lekker controversieel, ondergetekende durft het zelfs eigenlijk het toonbeeld te noemen van alles wat er mis is met de autowereld van vandaag de dag. En toch, stiekem heeft AC Schnitzer wel een hele dikke sjaak gemaakt van de BMW XM. Als je toch al zo lekker met superlatieven bezig bent, dan kan die van AC Schnitzer er ook nog wel bij. Een gevalletje ‘als het dan moet, doe dan maar deze.’
Meer power!
AC Schnitzer heeft naast de visuele upgrades ook nog de S68B44 V8 aangepakt. Op papier zou je zeggen dat 751 pk en 900 Nm helemaal niet zo denderend is: dat is precies drie pk meer dan de 748 die de BMW XM Label Red standaard levert. Belangrijk verschil: AC Schnitzer pakte een reguliere XM aan, die normaliter 653 pk levert. Dan is 98 pk meer ineens best een flinke bak.
PunicaOase zegt
Ik vind em gaaf. Zou dit kiezen boven de meeste andere SUV’s.. Lekker bruut dit..
Edge zegt
Hoeveel procent zicht heb je nog? 😉
ericc zegt
Een Red Label zou dan 850pk krijgen! Mag zo op de oprit.
Jurgen zegt
Die theorie klopt niet, de red label is natuurlijk de door BMW gekietelde versie, het houdt een keer op met tunen natuurlijk.
rwdftw zegt
Hij blijft lelijk…. AC Schnitzer of niet.
dromedaris zegt
Velgen vind ik zeer geslaagd bij dit model!
jeroenm83 zegt
Wow, mooi zeg. Brandt ie nu ook langer?
Janus zegt
Zo is de XM wel enigzins te pruimen!
cossiekiller zegt
Hij is iets minder lelijk met de grijze velgen ja…