Of is de BMW XM als Safety Car stiekem heel cool?
Goedemorgen! Deze maandagochtend beginnen we meteen met een confronterende levensvraag. Want de BMW XM als Safety Car, dat is toch wel een dingetje. Merken leveren het type auto vol trots aan een racekampioenschap. Als een Safety Car ingezet moet worden is dat vaak slecht nieuws, maar laat de auto in kwestie op z’n minst appetijtelijk zijn, toch?
Door de jaren heen hebben we allerlei voertuigen voorbij zien komen. Zoom je in op recentere jaren in de racerij, dan hebben we onder andere een Mercedes-AMG GT Black Series, een Aston Martin Vantage en een BMW M5 als Safety Car voorbij zien komen. Stoere auto’s, echter blijkt de SUV vaker in trek. In de Formule 1 komt de Aston Martin DBX geregeld aan bod, tijdens de 12 uur van Bathurst verscheen de BMW XM ten tonele.
BMW XM Safety Car
Zeg niet dat je niet gewaarschuwd ben. Al in november vorig jaar kondigde BMW aan de XM als Safety Car in te gaan zetten. Tijdens MotoGP-wedstrijden, maar ook endurance races zoals de 12 uur van Bathurst afgelopen weekend.
Alsof de inzet van een Safety Car al niet vervelend genoeg is, moet je als toeschouwer ook nog eens kijken naar een BMW XM. Maar misschien ben je wel ultiem gecharmeerd van de plug-in hybride SUV van het merk en is de XM een ware traktatie voor je ogen.
Van de huidige line-up hebben de M2 tot en met de M5 echt wel een betere wegligging dan een XM op het circuit. Zo’n lompe SUV met ook nog eens een bak batterijen aan boord is geen absolute bochtenridder. Maar BMW M heeft graag dat de XM goed verkoopt en dus moeten ze de PHEV wereldwijd onder de aandacht brengen.
Is de BMW XM de meest smakeloze Safety Car ooit? U mag het zeggen. In het lijstje Safety Cars door de jaren heen staan een aantal prachtige auto’s, daar hoort de XM wat uw auteur betreft toch niet echt tussen.
Johanneke zegt
Blijft wel een echt zielig hoopje auto. Vind het totaal niet bijzonder dat het slecht verkoopt, zeker niet nadat ze bij introductie al vertellen dat er een snellere versie aankomt. Had alleen niet verwacht dat het uiterlijk niet eens het grootste probleem van deze auto zou zijn.
Straks wordt ie er weer afgereden door de ruimere, comfortabelere, en snellere 5 serie touring. Wordt niet beter zo.
ericc zegt
Mag voor mij op de oprit! Volledig in het zwart aub.
Wolflow zegt
Voor mij graag volledig ingegraven en bedekt met eeen laag zand
Motomoto zegt
Ach, dan is er nu toch echt een goede reden voor een sanitaire stop, tijdens het moment dat de safetycar opduikt. Het heeft me ook op een idee gebracht. Ik heb in de pisbakken kleine XM-metjes aangebracht zodat mijn vrienden gericht pissen en ik zo minder hoef schoon te laten maken.
Robert zegt
Ik heb alleen maar nette vrienden.
En ik zie die XM ook liever gaan dan komen. Als in: liever aan de horizon verdwijnen dan in de binnenspiegel opdoemen.
ralfast zegt
Een Hydractive veersysteem zou deze XM pas echt onweerstaanbaar maken
str8six zegt
Heb er afgelopen weekend maar liefst 3(!) zien rijden. Vind het een bijzonder brute verschijning.
Johanneke zegt
Lekker comfortabel ook. Luchtvering oh nee toch niet.
launchcontrol zegt
De XM heeft helemaal geen luchtvering nodig, is prima comfortabel, geen gedein of gedweil….
Johanneke zegt
Dat is nu juist het ding. Het is geen comfortabele auto. Ding is kneitertje hard gemaakt zodat de 20 tonner toch nog enigszins strak door de bocht kan.
Jurgen zegt
Heb je dit gelezen of zelf mee gereden?
Overigens is een M nooit bedoeld als comfortabel, hebben allemaal een sportieve onderstel afstemming, als je dat niet wilt moet je gewoon een X7 bestellen, die zijn wel comfortabel
potver7 zegt
Een nijlpaard inzetten om een roedel antilopes in toom te houden, prima toch?
Na die Chevrolet Cruze in de WTCC verbaast niets mij meer, zelden zo’n misplaatste safety car gezien. Een safety car is er niet meer voor de veiligheid, maar voor de reclame.
Richmond zegt
tijdens de gp van argentinie van 96 was er een clio williams ingezet
rwdftw zegt
Toegegeven, het heeft een voordeel. Het ding is zo hoog dat je hem ook van achterin het veld kan zien. Het idee is onzinnig, na een paar rondjes blaffen is die accu leeg. Dan is de fut er wel een beetje uit en zou de XM eigenlijk weer aan de lader moeten.
Richmond zegt
het is een phev geen BEV. hij zal de batterij nauwelijks gebruiken tijdens de inzet, behalve de pitstraat uitrijden en weer inrijden
Johanneke zegt
Denk je dat ie zijn niet heel erg indrukwekkende prestaties haalt zonder peut in de accu?
Jurgen zegt
Hij zal een heel eind komen met dat beest van een V8 erin, jammer dat ie die accu’s mee moet slepen, maar dat geeft wel weer een lekkere korting op de bpm in ons hypocriete landje, scheelt ongeveer €74.000,00 in vergelijk met de X6M, zelfde motor zonder het elektrodeel…
neymar zegt
Beauty van een SUV prachtig!
mc96 zegt
Hij is in ieder geval wel heel goed zichtbaar.