De BMW X7 facelift gaat de gemoederen flink bezig houden. Zoals mijn docente in de peuterklas zei: heel erg bijzonder.
Auto-ontwerpers hebben het niet zo heel erg makkelijk. Wij liefhebbers willen ‘gewoon’ dat het mooi is. Prima. Maar de fabrikant heeft rekening te maken met regelgeving, modeverschijnselen, emissie-eisen, veiligheidseisen, packaging en ga zo maar door. Daardoor ben je redelijk beperkt in wat je kan doen. Want je moet ook nog eens vernieuwend zijn.
De nieuwe BMW X7 facelift wordt een nieuwe stap in een nieuwe richting. De neus is namelijk heel erg eh, bijzonder. De eerste folderfoto van de LCI X7 (G07) is gelekt en verscheen het eerst op ixforums.
De koplampen worden platter dan ooit. Dermate plat dat BMW meer ‘lamp’ nodig heeft om alle lichtfuncties te kunnen huisvesten. Daarom krijgt de BMW X7 facelift-versie een extra koplampunit. Het bevestigt het beeld dat we al kregen van de door @autogek gespotte X7:
Wennen
Of je het mooi of lelijk vind, is uiteraard persoonlijk. In principe heb je met een X7 voldoende ‘vleesch’ om mee te werken. Als je het weglaat, wordt de neus van de Range Rover-concurrent alleen maar massiever (zoals bij de BMW iX, afbeelding onder). Het doet wat denken aan wat Lynk & Co doet met de 01. Het is sowieso geen toevalstreffer, want ook de nieuwe BMW 7 Serie zal een dergelijke layout qua koplampen gaan krijgen. Wen er dus alvast maar aan.
Verwacht verder een hoop logische facelift-updates voor de BMW X7 LCI (Life Cycle Impulse). Denk bijvoorbeeld aan het digitale instrumentenpaneel en infotainmentscherm van de BMW i4. Verder zullen er nieuwe kleuren, wielen en bekledingen beschikbaar zijn, alsmede wat nieuwe opties. Er moet immers toch een reden zijn om de upgrade te maken.
Techniek BMW X7 facelift
In motorisch opzicht is het nog eventjes in het duister tasten. In principe verwachten we niets minder met 6 cilinders. De X7 is populair in de VS. BMW bouwt ‘m zelfs daar (in Spartanburg), net zoals Mercedes de Mercedes-Benz GLS in Tuscaloosa bouwt. En daar in het land van DJ Jazzy Jeff vinden ze een V8 wel zo prettig.
In Nederland kunnen we hoogstwaarschijnlijk een nieuwe plug-in hybride verwachten. Het lijkt aannemelijk dat dat de ’45e’-configuratie is die we kennen uit de BMW 5 Serie en 7 Serie. Er komt geen M-topmodel, maar wel een Alpina XB7. Die laatste kun je in de VS gewoon bij elke BMW dealer bestellen.
Meer lezen? Dit zijn 15 power SUV’s die hun tijd vooruit waren!
rwdftw zegt
Klein gelukje : het ding kost nu minstens 130.000 euro en dat heeft niet iedereen liggen. Het zal hier een zeldzame verschijning blijven.
Maar jakkes wat probeert BMW je te tergen met het ontwerp. De aloude angel eyes zijn verworden tot een setje wenkbrauwen….
Robert zegt
@rwdftw:
“De aloude angel eyes zijn verworden tot een setje wenkbrauwen…”
Amen.
VeniVidiVici zegt
@rwdftw: Je laatste zin… so true helaas. Maar ja, van die spleetogen doen het misschien wel goed in Azië.
harrie zegt
Citroen X7
str8six zegt
Bijzonder geslaagd idd.
Dutchdriftking zegt
Ik blijf het raar vinden, twee halve koplampen boven elkaar. Doe gewoon lekker één unit. Verder vind ik hem eigenlijk niet eens heel erg lelijk. Het is geen 5-serie natuurlijk, maar het kan erger.
harrie zegt
Komt er ook een M line pakketje met carbon booslijkers of plak je daarmee heel die lichtunit dicht?
ukbob zegt
Beetje de Rolls Royce opzet… misschien went het.
Zelfs als je eraan kan wennen zit er dan vervolgens zo’n mastodont van een SUV aan vast helaas.
tortuga zegt
De koplampen van de iX zijn het enige dat ik er mooi aan vind, en het zou zeker niet misstaan op de X7!
kevertje zegt
Kijk naar een BMW 3.0 CSI. Hij had alle genen van dit merk op de juiste plek zitten om een spannende, sportieve lijn te creëren. Er waren geen vreemde aanhangsels, koplampen, roosters, wielen of overbodige hoogte nodig om dat te bevestigen. Wat is BMW vandaag? Een merk dat vooral in de EU de groene retoriek vorm wil geven. Met auto’s zoals dit, die alsmaar minder op het EU-continent verkocht worden, moeten ze andere smaakpapillen prikkelen, terwijl het ‘verplichte’ gamma dat hier voor de straks veel minder vrije, koopkrachtige, fiscaal leeggezogen Europeaan moet overblijven, vooral dure batterijen en elektromotoren aan boord moet hebben en de BMW-genen even gemuteerd zijn als van een nieuwe, gevreesde Corona-variant (ik herken er niets meer in van wat deze auto’s ooit zo’n aparte, spannende en solide keuze maakte). Idemdito Mercedes, zelfde evolutie: ook zij bewegen zich nu in een heel vreemd universum dat zeker niet het mijne is.
nicolasr zegt
De nieuwe designfilosofie van Mercedes vind ik dan weer uitermate geslaagd… Als je de EQ-reeks wegdenkt dan.
cossiekiller zegt
Ik zou er alleen nog booskijkers opzetten
nicolasr zegt
De huidige X7 vind ik oprecht een mooie auto. Ik zou hem dolgraag rijden, zo mooi vind ik hem. Deze vind ik…euhm…tja….iets minder geslaagd, zal ik maar zeggen.
Dan liever de Puronsanque. Ook niet mooi, maar wel een Ferrari!
mashell zegt
Hmm, een facelift die echt een verbetering is. Dat zie je niet zo vaak.
Edge zegt
Ik vind het niet eens zo verkeerd ogen. Sowieso ben ik wel blij met die trend waarbij fabrikanten kiezen voor strakke, smalle dagrijverlichting met daaronder een wat minder opvallend en lager geplaatste units voor stads- en grootlicht. Als rijder van een niet-SUV word je dan niet meer vol in je gezicht geschenen als zo’n ding je tegemoet komt rijden.
rijnounsdoor zegt
Wel bijzonder dat BMW de Mercedes GLS bouwt.
Rick-dos zegt
Moet eerlijk bekennen dat ik het lelijker had verwacht. Dit is niet eens zo slecht. Denk dat ik het zelfs beter er uit vind zien dan het huidige model.
jensoffbutton zegt
Vroeger was er zoveel technologische innovatie waardoor auto exterieurs elke 5-7j extreem veel moderner werden. Nu heb’k het gevoel dat het allemaal wat status-quo blijft en de grootste veranderingen zich vooral qua display/interface/rijhulpmiddelen/.. manifesteren. Daardoor zie je designers krampachtig gewoon dingen veranderen zodat het er anders uit ziet, zonder veel beter of moderner. Dit is inderdaad gewoon nogal Citroen/Hyundai Santa Fe achtig.
De Maserati Grecale is ook zo’n geval, kon perfect al 5j geleden ontworpen geweest zijn.
Jagris zegt
Is ie ook bijna. Kijk maar naar de voorkant. Als ik er vluchtig overheen gekeken zou hebben zou ik zeggen dat het de ford puma is die inmiddels alweer een aantal jaar op de markt is.
Donstil zegt
Lijkt mij typisch zoiets wat in het echt wel fraai is, laat maar komen.
piebepost zegt
Mooi, hoor!!
Geintje.
mc96 zegt
Kennelijk zijn de liefhebbers die daadwerkelijk nieuwe BMW’s kopen wel gecharmeerd van de huidige designtaal van BMW. Het merk heeft, ook in Nederland, weer een topjaar achter de rug.