BMW heeft het erg druk met het testen van haar überpowersuper-diesel. Straks te verwachten in de 5 Serie (M), X6M en X5M. Ben jij al klaar voor een 400 pk dieselboost?
Het is nog steeds niet duidelijk wat we precies kunnen verwachten van de nieuwe BMW opper-diesel. Een diesel die al het andere doet verbleken? Volgens geruchten zouden de prestaties van de zescilinder nauwelijks onderdoen voor Audi’s V12 TDI. Nog steeds 3 liters inhoud, geloofden sommigen al dat BMW er 500pk uit zou halen. Waar een extra turbo of supercharger al niet goed voor is. Natuurlijk is 500pk onzin.
Meer logisch is een vermogen van 380 pk tot ‘iets’ over de 400. Dat zou al een flinke stap zijn ten opzichte van het huidige 3 liter 35d blok met 313pk. Interessant om daarbij te vermelden is dat de diesel dit vermogen waarschijnlijk bij 4400-4800 toeren levert. Dat gecombineerd met een koppel van richting de 800Nm. Bij dat toerental heeft de huidige M5 4,4 liter V8: 430 pk en 680Nm. Qua prestaties zal die diesel hier dus wel heel dicht tegenaan kruipen.
Natuurlijk gaat BMW een diesel niet sneller maken dan haar ‘echte’ M-model. De auto zal ook niet als ‘echte’ M door het leven gaan. Wel de spoilers, brede spatborden en extra luchthappers. Niet de begeerde M-only typeplaatjes. De X’jes zullen waarschijnlijk als X5 en X6 xDrive50d M of “powered by BMW M” door het leven gaan. Iets in die trant.
De X6M met dieselpower is inmiddels op de Nurburgring gespot. Heel lang zal een debuut daarmee niet meer duren maar of we de 50d al in Frankfurt zien>? (bron: autoblog.com)
rechercheur zegt
Super bak!
Een mooie (zeer) snelle diesel zou een zeer welkome aanvulling zijn in de line-up, goede keuze om een X6M met diesel-gestookte kachel in het vooronder aan te bieden …
mightymike zegt
@rechercheur: doe nou toch is normaal man smaken verschillen maar er is niet 1 voordeel aan die bak, achterlijke is kut, achter in zitten is kut hij is spuuglelijk, mega duur
En wie wil er nou een diesel met 400 PK? Diesel van 150.000 eurie, waarom?? Goedkoop? Km maken? Totaal geen logica in zowel deze bak als de functie er van of als diesel variant
Northwestern zegt
@mightymike: Jij mag wel eens even normaal doen. Dit is gewoon een auto die verkocht wordt om de status. Dikke BMW, dikke portemonnee en een extra grote lul (dat ben je of dat heb je [blijkbaar] als je het kan betalen :)).
mightymike zegt
@Northwestern: ja maar als je poen heb waarom dan diesel? Dan verstook je toch lekker benzine kan jouw nou verrotte dat die bak zuipt als je 160.000 euro ofzo kan betalen dan toch ook wel de benzine
OverSoft zegt
@mightymike: Als je zakelijk gaat rijden, en meer dan 25000km per jaar rijdt, dan wil je echt wel diesel. Ik heb zelf een 530d (gechipped) met 270pk en 600NM koppel. Het beste van beide werelden, want ik ben gigantisch snel, maar hoef niet iedere 100km te tanken.
Er is een verschil tussen “oh, wat een dikke bak” en praktisch, een auto moet je immers gebruiken…
ds3thp zegt
@mightymike: wat denk je van individualisme? Mensen willen zich graag onderscheiden van de rest. En het is toch wel leuk om met je “dieseltje” de snelle benzine slurpers het snot voor de ogen te rijden!
fortuna zegt
Een 350d graag!
bmwpowerm5 zegt
een x550d op grijs kenteken zou wel leuk zijn voor het werk
joosthoeve zegt
Ben benieuwd, zeer benieuwd! Lijkt mij een beest van een motor, zoveel pk/nm. Ook geen hoogtoerig aandachtsgeil gejank uit de auto, zeer gaaf!
betonstaal zegt
Blijft het een onzinnig model vinden.
C220AMG zegt
@betonstaal: Ik ook maar bmw niet, want het verkoopt. En nog goed ook!
zakar36 zegt
Kijk dat gaat nog eens leuk worden :P
jortepap24m zegt
ik ben benieuwd!
Mercbenz zegt
Het geluid zal er in ieder geval op vooruit gaan!!! De X5/X6 M klinkt voor geen meter!!!
mightymike zegt
@Mercbenz: ja en een diesel blok maakt echt een stuk beter geluid dan een V8?
Punk zegt
Enige echte originele premium merk!
lincoln zegt
@Punk:
net zo origineel als jouw comments ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Typisch een auto voor de thuismarkt en andere ‘diesellanden’ natuurlijk. In België en Frankrijk is 80% van de verkochte auto’s een diesel. Slim! Voor NL? Waardeloos…
deVia zegt
hmmm diesel en M… niet dat ik überhaupt iets snap van deze niche, maar het idee achter een supersnelle diesel snap ik al helemaal niet (koop dan een klein dieselblok of een dikke benzine)
Q7v12tdi is volgens mij nou ook niet bepaald een verkoopsucces.
daarnaast natuurlijk wel geinig dat ze het doen!
love4sportcars zegt
is dit nu een reactie op audi’s S6/S7 (of de 3.0 313pk?)?
of reageert audi nu op BMW?
ik vind het anders wel een leuke diesel-battle :D
lincoln zegt
400 peekaa diesel met 800 Nm koppel in een X6 ..
dan ga je toch niet meer klooien met benzine zeker !!
GeoBem007 zegt
Misschien als 50sD ofzo lijkt me dan logischer..
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@GeoBem007: 50 S D ? ? ? ! !? !?
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Hahaa! Dat wordt vet. Ook een 750d aub.
Freude_am_Fahren zegt
De X6M is voor mijn part toch geen “echte” M. En hij klinkt ook niet bijzonder lekker.
Zolang ze hem maar niet als ///M verkopen…
jzaero zegt
Vroeger hadden we toch ook M525i enzo, dit past dus op zich best bij hun geschiedenis
highperformance zegt
@jzaero: M535i
mbman zegt
Achterlijk ordinair crimineel hok.Meer kan ik er echt niet over zeggen.Liever een x5 ,maar dan geen m.
SimonMc zegt
Ik zie het BMW’s CEO al zeggen bij de introductie van die “super-diesel”, om de anderen wat schrik aan te jagen :
” Our exhaust fumes will blot out the sun “.
En dan de anderen : ” Then we will ride in the shade.”
speedlimit zegt
Join the dark side…doelen ze daarmee op de dieselpluim die eruit komt ;)
Nee gekkigheid…het enorme koppel zal wel lekker zijn maar liever het geluid van n benzine v8 :)
speedlimit zegt
Join the dark side…doelen ze daarmee op de dieselpluim die eruit komt ;)
Nee gekkigheid…het enorme koppel zal wel lekker zijn maar liever het geluid van n benzine v8 :)
poeperman zegt
mijn bmw e46 320d pre facelift met A36pk bij 4000tpm is ook gechipt naar 170pk bij 4800 toeren. Gaat tot boven de 5000 toeren, en ik kan zeggen dat het geluid aan dat toerental niet veel meer moet onderdoen voor een benzine
SimonMc zegt
@poeperman: Wat voor geluid dan? Het oorverdovend gefluit als van een heksenketel? Een motor die op stervens na dood lijkt? Waar bij 5000 toeren deze motor al in overdrive zit, begin ik pas m’n vermogen te krijgen.
SimonMc zegt
@poeperman: En dit kun je vergelijken met elkaar?
Diesel :
http://www.youtube.com/watch?v=KSovpOTymlI
Benzine :
http://www.youtube.com/watch?v=3rr9yp0ss2Q
w0o0dy zegt
Natuurlijk want zoveel sensatie en beleving dat hoort gewoon bij M!
Zeg nou zelf… als je dit hoort wil je toch geen benzine meer, haha wat een gruwelijke ass rape van de traditie van BMW M-cars.
http://www.youtube.com/watch?v=v-_ohQ5dmTY
Alwood zegt
@w0o0dy: ik weet niet of het me meer verbaast dat ze zo veel acceleratie uit een dieselblok halen of dat ze een versnellingsbak hebben bedacht die de kracht kan verwerken :|
SimonMc zegt
@w0o0dy: En “toevallig” zo’n muziek erbij.
dennisr zegt
Als ze er al 500 pk uit kunnen halen doen ze dat beter bij het volgende model ? of een volgende diesel in elk geval..
ik vind die X6 maar een vreemde auto.. soms kom je hem in het echt tegen en dan denk je.. zoo, dikke bak! en een andere keer denk je weer, nee toch net niet! denk dat ik persoonlijk wel liever gewoon een X5 heb, of anders bij Audi aankloppen.. :)
bempi zegt
@dennisr:
Ik kan me in al je punten vinden. Op na dat ik ooit bij Audi zou aankloppen voor een sportieve SUV. Dan liever een ML of een Cayenne. PK’s pompen in een auto zonder aerodynamische eigenschappen krijgt bij mij niet de voorkeur. Het moet in z’n geheel kloppend zijn. Iets wat bij een opgefokte Q7 ver te zoeken is.
desoper zegt
Een SUV sportuitvoering is al belachelijk. Ik zal maar niet zeggen wat ik van SUV DIESEL sportuitvoering vind.
Ik zou graag horen hoe deze klinkt bij een koude start met een temperatuur van -20 denk dat er dan weinig van je sport-imago overblijft in de buurt.
rechercheur zegt
@desoper:
In principe heb je volkomen gelijk, maar een X6M diesel zet je in de winter natuurlijk in de verwarmde garage. Staat zo lullig als je het keukentrapje moet pakken om de voorruit te krabben ….
desoper zegt
@rechercheur: nu je er over begint.
Afgelopen jaar op wintersport iedere morgen vanuit ons appartement een pools vrouwtje gezien wat de ruiten ging krabben van een (waarschijnlijk uit nederland afkomstige) X6. De voorruit volledig ijsvrij maken lukte haar bij lange na niet. Na dit hels karwij reed haar man vervolgens volgas de straat uit met het nagelende geluid van de 3.0 diesel.
deVia zegt
@desoper: Sport SUV? weet je waar de S voor staat? ;-)
haha maar nee kan het zeker niet ontkennen, sluit me volledig bij je aan!
desoper zegt
@deVia: Ik had gehoopt dat het door de jaren heen duidelijker zou worden, waar die S voor staat. Ik weet het echter nog steeds niet, denk iets in de richting van Showing Utility Vehicle
deVia zegt
@desoper: haha droogkloot
mortsel2640 zegt
@desoper: maar neee!! Het is SEX UTILITY VEHICLE. Alpha Male enzu haha lekker hoog!! Liever een dikke SUV dan een cabrio. want Cabrio is voor mensen die hun vingerkes en andere uitsteeksels in verkeerde gaatjes steken. En trouwens, ik heb niet voor nix een uur voor de spiegel gestaan, en dan mijn kapsel helemaal naar de klote :p neen bedankt
mout zegt
@mortsel2640: Dat over je kapsel doet vermoeden dat je met een Renault Wind of andere open dameskapper heel goed bediend zou zijn!
mout zegt
@desoper: Precies.
En de aftermarket maar verlagingssetjes verkopen voor SUVs. Als ze die stationwagens nou niet eerst verhoogd hadden…
phantom95 zegt
Ah nee, dit menen ze niet! Maar ik kan het wel begrijpen,Audi heeft iemand gewonnen met een diesel dus snelheid kunnen ze er wel uit halen.
E550 zegt
M diesel? Wie gaat dat kopen? De meeste dure auto’s van BMW (V8+) worden verkocht in de VS, UAE, Rusland en China. Niemand zit daar te wachten op diesels.
Vreddy_B zegt
@e550:
Dan denk ik ook dat dit voor de Europese markt is. Heel veel power en toch zuinig rijden. En ook Amerika gaat in de toekomst wel aan de diesel. Ik twijfel ook wel eens aan het nut van bepaalde auto’s. Maar hebt toch besloten dat die de merken er zelf meer verstand van hebben dan ik, betreft vraag en aanbod…. ;-)
ericc zegt
Een 650d lijkt me ook leuk. Een echte autobahn-cruiser.
Tuner’s zullen er wel 440-diesel-pk’s van maken en de begrenzer slopen!!!!!
Deze motor ook in Rolls, Wiesmann????
TDI-goeroe zegt
als ze het bij de 3.0-6cyl houden, past ie vast ook in een 3 serie: 350d :D
The_12oach zegt
@TDI-goeroe: Hahaha ik zat er ook al aan te denken.
Maar omdat er een extra turbo bij zal moeten komen of 2 gigantisch grote zal het wel HEEL erg veel ruimte gaan kosten. En passen is 1 ding. Koelen is ook nog belangrijk.
kaasboerin zegt
Beter een uitgebreid assortiment dan een te kleine toch? Er zal ongetwijfeld publiek zijn die hierin geinteresseerd zijn, want er worden hier aardig wat centjes in gestopt. Misschien is het ook om als (1 v/d) eerste te zijn met sportieve diesels te komen, en alvast dat (kleine) marktaandeel voor zich te winnen voordat andere er mee komen. Aangezien er ook een Panamera Diesel is zal het toch ongetwijfeld verkopen (check Porsche’s verkoopcijfers/winst).
nexje zegt
Laat maar komen. Ik rij al @ jaar met een 335d coupe van 2008. Meer heb je echt niet nodig. 335i is niet echt sneller hoor
CSL zegt
Ik ka niet wachten … Dat wordt top..