Een SUV op diesel die (ongetwijfeld) zo’n 2 ton weegt en toch de 0 tot 100 in minder dan 5 seconden doet? ‘Yes we can’ zeggen ze bij BMW, met dank aan 381 pk en 740 Nm aan koppel.
En als deze geruchten kloppen, dan hebben ze bij mijn weten de eerste diesel-SUV (of SAV, zo je wilt) in handen die de sprint naar de 3 cijfers in minder dan 5 seconden doet. De Audi Q7 V12 TDI, met 500 pk en 1000 Nm, doet hem in 5,5 seconden. De rapste X6-diesel, de Xdrive40d, doet er met 6,5 sec. precies een tel langer over. What a difference an extra turbo makes.
Het is nog even wachten totdat deze dieselbom op de markt komt, met een geplande introductie in Genève (maart) en een productiestart in april 2012. Volgens BMWblog krijgt het motorblok van de BMW X6 M50d de interne codenaam FH81 mee, en zal de M50d een aangepaste motorkap krijgen. En voorheen bleken bronnen die dit leuke nieuwtje kenden ook redelijk scheutig met het lekken van informatie, dus dit klinkt redelijk plausibel.
En de M550dX dan? Die moet de 0-100 in 4,7 seconden kunnen afleggen. En het leuke is dat je, als je er heel rustig mee rijdt, met dank aan allerlei innovaties en een 20-bak die je dieseltor netjes onder de 1200 toeren houdt, er theoretisch heel zuinig mee rijdt. 6,3 liter per 100 km en 165 gr/km aan CO2 wordt gezegd. En hiermee naai je de belastingdienst een mooi oor aan. Zij weten dat je deze cijfers nooit gaat halen, jij weet het, maar de wet is de wet, en dus wordt er lekker weinig CO2-belasting afgetikt. Hatsikidee.
PeugeotGTI zegt
Hm wel vreemd dat deze BMW tractor zoveel sneller is dan die Audi . . .
560pkferrari zegt
@PeugeotGTI: nee niet zo gek, als je kijkt naar het gewicht van de q7. die weegt 2600kg!!
meneersander zegt
@560pkferrari: maar die heeft 1000Newton meter toch?
baap zegt
@meneersander: Dan maken die 260 nm extra niet uit als ie 600 kg zwaarder is!!
jzaero zegt
@meneersander: die Nm betekent vaak minder bij een sprint. Natuurlijk telt het mee, maar pk’s zorgen voor snelheid, Nm’s meer voor soepelheid.
Punk zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Ruben00 zegt
@Punk: “Een premium is iets wat men gratis krijgt bij de aanschaf van een product.
Het gaat om een klein cadeau waarmee wordt geprobeerd om consumentengedrag te beïnvloeden en de bekendheid van een merk of bedrijf te vergroten.
Voorbeelden zijn de flippo’s en het spaarvarken Knorbert”
Het is maar wat je bij een merk zoekt.
Stopwearingpants zegt
@Ruben00: jij hebt de verkeerde betekenis opgezocht, weet je waarschijnlijk ook wel
drivingpleasure zegt
@Ruben00: Ja heel leuk de betekenis opzoeken op internet, maar je zult meerdere betekenissen vinden. Je hebt gelijk dit is wat premium betekend maar in het geval hier betekend het wat anders dan een kado’tje. Weet ook niet waarom ze premium in het leven hebben geroepen, gewoon weer een marketing trucje, zal me niks verbazen als Audi ermee is begonnen.
potjak zegt
@Ruben00: wat jij omschrijft heet een ‘give away’.
kraakensmaak zegt
@Punk: BMW premium? Kijk is naar dat Miljonair filmpje van gisteren jonguh!
drivingpleasure zegt
@kraakensmaak: Dat is gebasseerd op de knopjes van een stoel, door 2 half bezopen mensen dit soort knopjes gebruikt Mercedes ook bijvoorbeeld. maar goed als we het over knopjes gaan hebben, heb je de knopjes in een Audi wel eens gevoeld? Niet voor de stoel maar gewoon op het dashboard, voelen erg goedkoop aan en in mijn ogen zien ze er vaak ook goedkoop uit(A8 niet mee gerekend die is erg netjes).
circlestorm69 zegt
En dat met ‘maar’ 381 pk. Maar wel vreemd dat ie zoveel sneller is dan de diesel beul van Audi!
xilver zegt
@circlestorm69: Weight makes a difference? Die Q7 weegt meer dan mijn schoonmoeder!
The360box zegt
@xilver: En de grap is?
xilver zegt
@The360box: Ook lichtjes geraakt precies… je moet haast wel een schoenmoeder zijn met het gewicht van een Q7…
Megakix zegt
@xilver: jemig, dus méér nog dan de 2.500kg ? ;-)
sdk16420 zegt
SAV? Die kende ik nog niet.
Megakix zegt
@sdk16420: term bestaat nu ongeveer 8 jaren…met de komst van de vorige X3…
E34M5Touring zegt
4.9 naar de 100 in de X6, wat wordt dat straks dan in de 5 serie? Die wordt sneller dan de M5. Voel nu toch wel een lichte depressie opkomen. Straks moet ik aan de 525TDS :(
undifined1 zegt
@E34M5Touring: gewoon deze motor in die ouwe e34 zetten jo, ben je sneller dan iedereen :-D
dan zet ik er eentje in een e28, en ben ik weer de snelste :-D
sir_smokalot zegt
Dan doe ik er een in een 2002! Oh, wacht…
E34M5Touring zegt
@sir_smokalot: Zet em dan in de Isetta!
jack_abarth zegt
@E34M5Touring:
Dan moet je onderhand op het motorblok gaan zitten, heb je in elk geval geen stoelverwarming meer nodig ;-)
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Gewoon volbouwen dat ding, lekkere grip ook op dat ene achterwiel ;)
undifined1 zegt
@E34M5Touring:
zoiets:
E34M5Touring zegt
@undifined1: Kijk jij hebt em ;)
drivingpleasure zegt
@E34M5Touring: Nou de M5 zit zo ongeveer op 4 seconden op de 100, dat is aardig rap, snel genoeg als je het mij vraagt. Hij is zelfs onder de 4 sec geklokt.
E34M5Touring zegt
@drivingpleasure: Jawel maar vergis je niet, de 5 serie is een goede 300-350kg lichter en lager. Dat kon nog wel is lastig worden, zeker op tussen acceleraties. Zou toch zonde zijn als je voorbijgeblazen wordt door iemand met een dikke D op z’n kont.
Megakix zegt
@E34M5Touring: yup…en met een beetje Ziptuning beul je de M5 er op de snelweg vanaf…toch jammer…
drivingpleasure zegt
@E34M5Touring: Nee klopt dat zou inderdaad zonde zijn. Dan heeft het weinig nut een M5 te kopen in mijn ogen. Ik denk dat BMW daar dus ook wel rekening mee houdt. Ze wilde eerst toch een M5 met Xdrive uitgeven, misschien heeft deze diesel wel Xdrive, dan komt er dus ook gewicht bij.
drivingpleasure zegt
@drivingpleasure: excuses ik reageer off topic, was voor een andere topic bedoelt, maar komt op hetzelfde neer, zonde om dan een M5 te kopen…
Hubert zegt
Indrukwekkend, maar eigenlijk ook heel zielig…
Mooie auto’s verkopen zichzelf, daar hoef je geen 381pk/740Nm in te hangen.
Burdy zegt
@Hubert: Daarom kan je bij bmw ook een 520d kopen, zonder typeaanduiding. Schroef daar een stel m-bumpers op en niemand kan het verschil zien.
janklaassen zegt
Ja; wel snel; alleeb op tussensprints heb ik toch liever de Q7 V12 TDI, alleen al om het geluid en idee dat je echt powerrr hebt.
Dimitriej zegt
Hoe groot is het blok wat erin ligt?
jack_abarth zegt
@Dimitriej:
Eens zo klein als de Audi, 3.0 6-pitter voor zover ik weet.
sir_smokalot zegt
Correct
vale46 zegt
Ik denk niet dat ze er gaan komen met 381pk & 700Nm. Vooral als je naar de Q7 kijkt. Die mag dan wat zwaarder zijn, er moet dan ook een volle seconde af van de 0-100!
In zo’n auto komen diesels tenminste tot hun recht. Zuinig bij normaal rijden, niet abnormaal veel belastingen er op en als je hem op zijn staart trapt toch een enorme acceleratie (inclusief zwart rookgordijn).
Als ze er nu nog een goede bak met 2 koppelingen aan weten hangen, dan word het zeker een succes!
E34M5Touring zegt
@vale46: Goed lezen, de nieuwe motor is 0,6 sec sneller naar de 100 dan de Q7 V12 TDI.
sir_smokalot zegt
Gewicht is echter een behoorlijk bepalende factor. De 40d weegt bijna 2.100 kg. Stel dat ze er nou 100-200 kg af snoepen in de nieuwe generatie? Dan is ie meer dan een halve ton lichter dan de Q7
vale46 zegt
@sir_smokalot: Een half ton minder, maar ook 300Nm en 180pk minder. Terwijl hij (zoals @E34M5Touring goed opmerkte) 0,6sec sneller naar de 100 moet gaan.
Misschien is BMW gewoon aan het liegen over hun vermogen, zoals ze wel meer doen en stiekem proppen ze er gewoon 420pk in :D
E34M5Touring zegt
@vale46: Dan nog, 500kg is veel hoor. Dat is alsof je een Ariel Atom mee sleept. Het vermogensverschil is wel groot maar gewicht is de grootste killer van acceleratie.
noir8 zegt
Ik vermoed dat de 0-100km/u tijd van de m550xd net zo snel is als die van de e60 M5. Best knap in 4.9sec naar de 100km/u. De tussensprints zullen verbazingwekkend snel zijn. Als de bakverhoudingen en mechanische grip optimaal zijn dan heb je de NM’s en pk’s minder nodig…
Megakix zegt
@noir8: never…de M5 doet het in 3,84 seconden 0-100
Ferdinand1 zegt
@Megakix: de E60??? Never…
Megakix zegt
@Ferdinand1: oh, las over de E60 heen…die is ook sneller, maar niet binnen 4 sec.
audicoupe84 zegt
Al heeft een x6 een turbo, het is en blijft een lelijk ding (variatie op: al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding)
xilver zegt
@audicoupe84: no shit sherlock!
Hubert zegt
@xilver:
Ik dacht al, ik ken die spreuk ergens van…
sir_smokalot zegt
Is goed dat je dat laatste nog even toevoegde voor de duidelijkheid (..)
xilver zegt
@sir_smokalot: Hij wil maar zeker zijn dat we het allemaal door hebben ;-)
xilver zegt
Deze is mooi. Maar ik zou toch voor de Q7 gaan… het feit dat er een V12 onder de motorkap ligt verkoopt mij helemaal! (of een G-Brabus :mrgreen:)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Vooral de specs zijn indrukwekkend… De gloednieuwe 4.4 TDV8 in de Range vond ik al zo knap met 0-100 in iets meer dan 7 sec.! Maar ook die is (veel) zwaarder natuurlijk…
KEV9 zegt
Onzin, de abt A8 4.2 Tdi doet 0 naar 100 binnen de 4.5 seconden, naar 200 in 14 seconden. Tijd dat autoblog eens een bezoekje bij abt gaat afleggen
jack_abarth zegt
@Soulmaster:
Tijd dat jij langs pearl gaat, er staat namelijk: “eerste diesel-SUV (of SAV, zo je wilt)”,
mightymike zegt
@Soulmaster: A8 is niet een zeecontainer model toch? Tijd dat jij is iets over auto’s gaat leren @FAIL
Burdy zegt
@mightymike: Idd Burn…..
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Ik raad bmw aan deze motor in de 7 serie te leveren
The360box zegt
Leuk maar je betaalt toch nog 2 x zoveel houderschapbelasting…
love4sportcars zegt
Sorry, maar mijn keuze gaat naar een V12, BMW!
vale46 zegt
@love4sportcars: BMW heeft nu eenmaal een liefde voor 6 cilinders, het liefst allemaal mooi op een rijtje ;)
love4sportcars zegt
@vale46: een V12 zon toch 2 6-in-lijns in elkaar geschroefd. ;)
noir8 zegt
@megakix,
De F10 M5 bedoel je?
Initial_D zegt
Heel leuk zo’n Maersk zeecontainer, echter een BMW M3 X50d zou onder de 4 seconden naar de 100 moeten gaan. Dat is indrukwekkend.
masterstig zegt
Lever hem aan mij maar in het zwart….
audi18 zegt
Doe mij toch maar de Audi! Ik kan me niet voorstellen dat die cijfers in de praktijk ook waar zijn, zo’n x6 is ook niet bepaald een lichtgewicht.
Tommy2 zegt
Audi’s gaan in de praktijk vaak sneller dan opgegeven, BMW geeft veel scherpere tijden op. Toch denk ik dat deze wel nipt kan winnen door zijn lagere gewicht.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Tommy2: ja hoor, dat zal het zijn… Ouwe fanboy!
AudiQuatro zegt
Doe mij toch maar de Q7. Een V12 diesel is leuker! En al is de Q7 geen plaatje, de X6 zou echt verboden moeten worden! btw, ik zie een leuke dubbeltest aankomen!
isobmw zegt
Zou wel een testritje willen in de 550DX ! Een e60 535D vind ik al snel
rodger zegt
TUUURRRBOOOO!!!
KaCh1ng zegt
sneller dan een E39 M5 .. :(
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: 5.3s , 1695kg… ik weet nog toen de E39 uitkwam, wat een machine ..