Net zoals bij de M3, waar we binnen een halfjaar na het tonen van de conceptversie een productiemodel in handen hadden, lijkt dit bij de X6 ook te gebeuren. Na een eerste kennismaking in Frankfurt zal er begin volgend jaar al een productieversie van deze X6 te bewonderen zijn.
De grote verrassing is een nieuwe motor voor de xDrive50i, welke niet de 4.8-liter uit de 5, 6 en 7 serie is. In plaats daarvan is het een twin-turbocharged 4.4-liter V8 met directe injectie. Deze nieuwe turbo V8 heeft 407 pk en 600 Nm koppel, dit zorgt voor een sprint naar de 100 in 5,4 seconden. Tevens maakt de BMW X6 als eerste auto ter wereld gebruik van Dynamic Performance Control (DPC) dat de aandrijfkrachten variabel over de twee achterwielen verdeelt.
Alhoewel ik respect heb voor BMW, die na SSangYong toch als één van de eersten met dit niche-model op de proppen komt, twijfel ik nog wel of het echt zal aanslaan. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de prijs.
Meer plaatjes staan in de BMW X6 image gallery.
Hieronder het gehele persbericht van BMW Nederland:
München/Rijswijk. Met de nieuwe BMW X6 lanceert BMW ’s werelds eerste Sports Activity Coupé, een uniek concept waarin de ongeëvenaarde dynamiek van een sportcoupé samenkomt met de veelzijdige rijeigenschappen en onverzettelijke uitstraling van een SAV. Zo onderscheidt de BMW X6 zich door zijn hoge bodemvrijheid, brede wielkasten, continue variabele xDrive vierwielaandrijving en ruime interieur. Tegelijkertijd heeft de nieuwe BMW X6 een elegant aflopende daklijn, vier individuele zitplaatsen en een ongekend dynamisch weggedrag.
De BMW X6 beschikt als eerste auto ter wereld over Dynamic Performance Control (DPC) dat de aandrijfkrachten variabel over de twee achterwielen verdeelt. Dit standaard geleverde en nieuw ontwikkelde systeem zorgt voor een aanzienlijk nauwkeuriger stuurgedrag, wat de wendbaarheid en koersvastheid ten goede komt. Daarnaast vergroot DPC in snelle bochten en bij onverwachte uitwijkmanoeuvres de stabiliteit. In combinatie met xDrive vierwielaandrijving wat het motorvermogen afhankelijk van de rijomstandigheden variabel over de voor- en achteras verdeeld, ontstaat een onder elke situatie optimaal en ongekend dynamisch weggedrag.
Voor gepaste aandrijving zorgt een andere wereldprimeur: De BMW X6 xDrive50i beschikt als eerste auto ter wereld over een (direct ingespoten) V8 benzinemotor met Twin Turbo technologie. Deze 4,4 liter metende achtcilinder ontwikkelt een vermogen van 300 kW/407 pk en een maximum koppel van 600 Nm, dat beschikbaar is over het opvallend brede toerenbereik tussen 1.750 en 4.500 tpm. De BMW X6 xDrive50i accelereert in slechts 5,4 seconden van 0 tot 100 km/u en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Het verbruik is met 12,5 l/100 km opvallend laag voor een auto met dergelijk vermogen, wat ook blijkt uit het gele energielabel D.
De tweede leverbare benzinemotor is een 3,0 liter zes-in-lijn motor met een vermogen van 225 kW/306 pk en een koppel van 400 Nm. Ook deze krachtbron is uitgerust met de baanbrekende Twin Turbo technologie, in combinatie met High Precision Injection. Daarmee onderscheidt de BMW X6 xDrive35i zich door sportieve prestaties, terwijl het brandstofverbruik van 10,9 l/100 km opvallend laag is in zijn klasse.
Ook de twee dieselmotoren van de BMW X6 staan garant voor aansprekende prestaties. De 3,0 liter zescilinder dieselmotor van de BMW X6 xDrive35d is met een vermogen van 210 kW/286 pk en een koppel van maar liefst 580 Nm de sportiefste in zijn soort, terwijl geavanceerde technologieën als common rail injectie van de derde generatie en een Variabele Twin Turbo zorgen voor een gunstig brandstofverbruik en schone emissies. Een gemiddeld verbruik van 8,3 l/100 km en een CO2-emissie van 220 g/km zijn daarvan een bewijs.
De BMW X6 xDrive30d beschikt eveneens over een zes-in-lijn dieselmotor, met een vermogen van 173 kW/235 pk en een koppel van 520 Nm. Dankzij het door BMW consequent doorgevoerde EfficientDynamics accelereert deze uitvoering in slechts 8,0 seconden van 0 naar 100 km/u, en heeft een topsnelheid van 210 km/u. Het brandstofverbruik blijft desondanks beperkt tot 8,2 l/100 km.
Belangrijk voor het dynamische karakter van de BMW X6 is ook de zestraps automatische sporttransmissie, die met uitzonderlijk snelle schakelovergangen, standaard schakelpaddles aan weerszijden van het stuurwiel en een praktisch slipvrije koppelomvormer sportief autorijden optimaal mogelijk maakt.
Ook het interieur biedt met vier individuele zitplaatsen, sportstuur, kniebeschermers aan de middenconsole en nieuwe aluminium sierlijsten de nodige sportiviteit. De royale uitrusting en het gebruik van bijzonder hoogwaardige materialen geven het bovendien de ambiance die van een premium voertuig in dit nieuwe segment mag worden verwacht. Daarbij is het interieur ook uitermate praktisch. Zo meet het laadvolume achter de twee achterste zitplaatsen een indrukwekkende 570 liter. Door beide rugleuningen weg te klappen neemt het laadvolume zelfs toe tot maximaal 1.450 liter.
Een uitzonderlijk complete uitrusting en exclusieve opties als een vier-zone automatische airconditioning, actieve stoelventilatie, head-up display, achteruitrijdcamera en diverse innovatieve high end entertainmentsystemen maken de nieuwe BMW X6 tot een uniek veelzijdige sportauto die op elke uitdaging is voorbereid.
Lappy zegt
Ik ga er geen oordeel over vellen.
Ik vind het zo ongeloofelijk moeilijk om te oordelen naar aanleiding van plaatjes.
Als ik m in het echt zie en gereden heb ga ik pas oordelen.
Citrofiel zegt
Een foto van de achterkant hebben ze nog maar niet vrijgegeven? Lijkt me juist het belangrijkste…
smoke zegt
De prijs? Minstens een euroton voor een leuk aangekleed model denk ik. Deze auto zal je dan waarschijnlijk ook veel gaan zien rond Laren en Blaricum.
@Lappy
Als je hem in het echt ziet verbaas je je waarschijnlijk eerst over zijn omvang. Totdat ik ‘m in Frankfurt zag had ik niet verwacht dat het zo’n kolos zou zijn…
Jax Dryke zegt
hmm .. geen shots van z’n backside ?
wel vette bak :D
Toch heeft deze bak mijns inziens wat minder weg van een rijpe machobak, maar meer iets van een gladde aal ;)
Ejay zegt
Als ik aan BMW denk, dan denk ik aan sportief. Alhoewel Porsche met de Cayenne bewezen heeft dat hoog ook best sportief kan zijn, blijft het hoge model van een sportief merk altijd minder dan het lage model. Op plaatjes is het een raar gevaarte, maar zoals Lappy zegt wil ik hem wel eens in het echt zien en aan de tand voelen.
autoblogger zegt
UPDATE: Shots van de backside staan er bij!
Tombnolz zegt
Elegant aflopende daklijn? Hmm
Een aanzienlijk nauwkeuriger stuurgedrag? Ik dacht dat de vorige X5 al perfect stuurde.
Ze kunnen het toch altijd schoon verwoorden hé.
Welja, ik denk hetzelfde: eerst eens wachten tot ik er “in’t wild” eentje tegenkom, maar op basis van de foto’s zeg ik dus neen. Ik denk da het een zeldzaamheid wordt.
Hylke zegt
Ik vind hem prachtig.. :-)
Rick dos zegt
Ik zit nu al een tijdje naar de foto´s te kijken en als ik het zo bekijk, dan is het een mooie verschijning vooral als je andere velgen eronder bedenkt. Waar ik het even wat minder vind is van de zijkant……die is wat minder….
Maar de prestaties en verbruik is ècht opmerkelijk. En dat voor zo´n auto…
Citrofiel zegt
Nou, die achterkant is beter dan ik verwachtte. Zo lijkt het tenminste. Ook ik ga maar in het echt pas écht oordelen.
Ik vraag me wel nog steeds af hoe het zit met de hoofdruimte. Die is echt héél beroerd volgens mij. De daklijn loopt nog sterker af dan bij de CLS, geloof ik… :?
smoke zegt
@Tombnoltz
Marketing is zo makkelijk….
Als ik in de winkel een product pak dat een ‘nieuwe formule’ heeft en ‘nu veel beter werkt/lekkerder is’, denk ik: “Heb ik toch mooi al die jaren hun inferieure troep gekocht!
Peperbus zegt
“Vleesch nog visch” zei mijn grootmoeder altijd
RA999 zegt
@Sir S
Nee, zo moet je het niet zien, je hebt al die jaren hun minder perfecte wondertjes gekocht ;)
Tiemen zegt
Hij is zo ongelofelijk lelijk!
LC zegt
Het is werkelijk prachtig vooral in het groen, iets verlagen en het is compleet.
Tombnolz zegt
@ Sir Smokalot: wij verstaan mekaar!
Neen, die achterkant ziet er niet uit.
Rick dos zegt
@Tombnolz en Sir
Pssst…..dat noemen ze vooruitgang. ;)
Jos zegt
Gewoon een nieuwe dikke bak, met een nieuwe hele dikke motor. Ik kan niet wachten tot ik er ff mee kan blazen.
speedlimit zegt
Wanneer worden ze eens wakker bij bmw en gooien ze die lelijke koplampen eruit?
Je ziet ze nu op de 1/3/x3 en nu dus ook nog eens op de x6 verschijnen…om nog maar te zwijgen over die cheap-ass achterlichten.
Schuin vanaf achter gezien oogt ie verder best goed…nu de koplamen en achterlichten nog aanpassen en dit zal dan best aanslaan :)
Pannekoek zegt
@ Rick dos
PS: Weet iemand waar Evo is? Hij heeft al 10 dagen niks meer geplaats, en ik heb een éééééénorm gebrek aan Alfa nieuws.. :|
thom zegt
Filmpje x6 hybrid drive
http://www.amt.nl/web/Videos/Video-BMW-X6-Active-Hybrid.htm
Kyanite zegt
Zoals ik in een eerder bericht in een eerder geplaatst artikel heb gezegd: SLOPEN uitermate lelijk gedrocht. Heb dit ding op de IAA gezien, uitermate misvormd. Schoenmaker houdt u bij uw leest…. SUV’s horen niet thuis bij merken als BMW, Audi, Volvo en Mercedes.
gilein b zegt
wat een gelul. alles met die badge gaat als een tierelier
Sjon zegt
Die nieren…………. :x (totaal niet in lijn met de koplampen).
De achterkant, tsja niet echt wat mis mee, maar het lijkt me totaal niet praktisch een soort van coupe/suv layout.
En wat heb je dan een (zware?) auto die volledig inferieur is tegen de varianten die wel laag op de grond liggen (normale auto’s dus..).
Het enige waar die dan wel beter in is, is op het terrein waar die minder dan 1% van z’n leven zal door brengen… :D
fr@nk01 zegt
Hrt schijnt mode te zijn bij Autoblog om maar zoveel mogelijk met iedereen hier mee te lullen(sorry), alsof je niet durft tegen te spreken….
Jongens, wees eerlijk voor jezelf, open die kleppen en zie…toch een mooie coupe van BMW?
Ik heb al eerder dit model geassocieerd met de SsangYong tweeling..
Als 1 van de weinigen vind ik ook die een prachtige auto, minder geraffineerd gelijnd dan de Infiniti XF -met afstand de mooiste SUV- maar wel een echt stoere en tevens chique .
In vergelijking met de X5 -ontzettend lelijk 4-kante achterwerk-, is deze X6 een schoonheid.
En ik durf te wedden dat deze 6 nog een hit wordt ook(in proportie’s gemeten uiteraard), mits de prijs acceptable is, beter dan de X3/5.
Zeker weten!
en nu Frank…slaaapen….weltruste
marcel65 zegt
inderdaad, dit is WEL een mooie auto. eencruising tussen de 6 serie en een suv. ik zou hem zeer zeker kopen (als de prijs redelijk is, maar bmw kennende kan ik dat wel vergeten)
9000cse zegt
Ik heb ergens, waar de eerste foto’s van de X6 getoond werden, een reactie achtergelaten. Ik weet alleen niet meer waar. Ik vond hem toen niet al te mooi.
De foto’s nu doen mij anders vermoeden. Maar ik zal nog moeten wachten tot ik het “geval” live zal ontmoeten om feitelijk te bepalen, of ik hem echt mooi vind. Oninteresant vind ik het concept niet.
Barry330cd zegt
Cayenne eat your hart out!;)
LP640 zegt
eerst vind iedereen hem lelijk en nu opeens…
Ml320CDI zegt
@LP640, klopt inderdaad dat valt mij ook al op. Ik vond hem zelf in het beginnen even wennen, maar nu op deze foto’s ziet hij er wel strak uit. Maarja moeten hem eerst in het echt zien voordat je kan oordelen.
zomer zegt
Het is even wennen maar hoelanger ik hem bekijk, hoe mooier ik hem ga vinden. Het enige probleem met dit model is het zicht achteruit denk ik. Het ziet er mij wel een zééér klein achterruitje uit.
Pordon zegt
Dussss…. ik heb er geen worden voor, X3-X5-X6 allemaal gedrochten.
MRTN zegt
ik ben het met pardon eens:
Pordon schrijft,
16 December 2007 om 10:07
Dussss…. ik heb er geen worden voor, X3-X5-X6 allemaal gedrochten.
prima dat ze dit doen om te rijke mensen van hun boodschappen te voorzien, en eenhoop winst te maken, maar het is niet goed voor de reputatie van bmw, als de maker van über schnelle sedans en coupe’s
Richard2106 zegt
Echt afschuwlijk
Joost zegt
Ik vraag me af hoeveel je nou écht door die achterruit ziet, volgens mij vrij weinig.. :roll:
Verder zien de voor- en achterkant er wel strak uit, bij de zijkant heb ik zo m’n twijfels :-P
binkie zegt
@ LP640
Wees niet ongerust, stijlvol zal ie nooit worden ;)
Alex zegt
Daar wil je toch niet in gezien worden? Vreselijk.
Wesley zegt
Grotere platen: http://www.autojunk.nl/pix/view/134829
Joost zegt
Hnagt het trouwens van de motorisering af welke uitlaten je krijgt, de trapezium-vormige of de ronde? De trapezium-vormige zien er toch net dat beetje beter uit! :-)
lincoln zegt
tja .. die rare vouw in de zijkant moet em iets leniger maken ..
anders is het echt een lompe mastodont ..
iemand enig idee waar die geproduceerd word ??
Alex zegt
Nee dit is geen auto waarvan ik zou zeggen WoW!! dan maar een X5.
mettje zegt
Wat een ongelovelijk mooi ding zeg; helemaal top! Eindelijk eens een aparte auto!
Michael zegt
Aanschouw de lelijkste bmw ooit gemaakt. Goed bezig die jongens.
autoblogger zegt
@Wesley: heb je de link naar de gallery in het artikel gemist? ;)
@thom: http://www.autojunk.nl/clips/view/132977
w0o0dy zegt
@Lincoln in de fabriek waar ze ook de X5 in elkaar zetten denk ik. Gezien het aantal gemeenschappelijke onderdelen met de X5 zou dat niet onlogisch zijn.
Een andere mogelijkheid is de fabriek in Leipzig waar ze o.a. de 1 serie en de 3 serie maken…. die is opgezet om flexibel meerdere modellen te produceren en heeft een capaciteit van 1,4 miljoen auto’s. Ik heb geen idee of die flexibel genoeg is om een model erbij te gaan maken wat zo afwijkt van de modellen die ze er nu produceren en of er nog capaciteit over is. Wel een fraai concept die fabriek.
http://www.designbuild-network.com/projects/bmw/
Rick dos zegt
@Pannekoek
Dat geldt voor zoveel andere merken. ;)
@lincoln en wOoOdy
De X6 wordt in Spartanburg USA gebouwd. De Z4 zal daar niet meer geproduceerd worden, die gaat (volgens mij) naar Leipzig. De nieuwe X3 gaat van Magna Steyr ook naar Spartanburg.
lincoln zegt
logestiek gezien wel praktisch .. USA zal veruit de grootste afzet markt zijn voor deze super mooie bak ..
weet zeker dat als ze bij GM niet zo hadden geslapen .. er allang en breed een buick van deze schoonheid had geweest ..
Wesley zegt
@Autoblogger,
De foto’s van autojunk zijn groter dan die gallerij ;)
Pannekoek zegt
@ Rick dos
Nee hoor, alleen maar bij BMW.. :|
Dat logo heeft jouw gek genoeg gekregen om 2 lelijke BMW’s te kopen.. :?
banaan zegt
Aandrijfkrachten variabel verdelen over de achterwielen? En dat als eerste ter wereld?
HONDA SH-AWD anyone?
http://world.honda.com/HDTV/news/2004-4040401a/
Rick dos zegt
@Pannekoek
Jij hebt gewoon geen smaak. ;)
Pannekoek zegt
@ Rick dos
Hahaha, zegt er 1 wat.. ;) :P
Pannekoek zegt
@ iemand die mij antwoord kan geven..
Gaat BMW weer terug naar een worst met verschillende lengtes ofzo?
Want ik vind deze X6 verschrikkelijk veel op de 3 serie lijken.. :?
Rick dos zegt
@Pannekoek
Sarcasme kerel sarcasme… ;)
w0o0dy zegt
Deze x6 lijkt mij veel teveel op deze (and that’s never a good thing!)
Rick dos zegt
@banaan
“During the presentation, BMW made specific mention of how DPC differs from Honda’s Super Handling-All Wheel Drive (SH-AWD) system. SH-AWD cannot function unless there’s input torque coming from the engine, which means that in off-throttle cornering situations — usually when you need the most help to counter understeer — Honda’s system is not active.”
Pannekoek zegt
@ RD
Daarom reageerde ik ook niet serieus.. ;)
Rick dos zegt
Bluddy hell, daar zitten grote roeptoeters onder…
w0o0dy zegt
Nog één gevonden…. ook daar veel overeenkomsten met het “design” van de X6
Erikje zegt
als ik ‘m zie heb ik het gevoel dat ie 25 cm te hoog op zijn poten staat, toch?
Erikje zegt
@MRTN: “prima dat ze dit doen om te rijke mensen van hun boodschappen te voorzien”: wordt je tegenwoordig al rijk genoemd als je een X5 kunt leasen? Ik begrijp het niet meer, arm en rijk worden te pas en te onpas hier in nederland gebruikt. Vroeger was je rijk als je meer als een miljoen had, tegenwoordig ben je met 3x modaal al rijk. Onzin.
Erikje zegt
wordt=word natuurlijk…
autoblogger zegt
@Wesley: no way, klik even goed door aub…
Rudy zegt
Op autoblog is het precies belangrijk dat je van BMW houdt. Mensen wees eerlijk met jezelf en zeg dan gewoon dat dit een enorm lelijke auto is net zoals de 1 coupé.
Rick dos zegt
@Erikje
Als je meer dan een miljoen hebt dan ben je miljonair.
mil·jo·nair (de ~ (m.), ~s)
1 iem. die een of meer miljoenen aan geld bezit
@Rudy
Nouououou, zo erg is het ook weer niet. Je hoeft niet van BMW te houden, je moet er alleen geen kritiek op leveren. :D :P
ZOEF zegt
Is dit een “auto”? wat voor een dan? een NEEP? NOLUMEWAGEN? NERLINE?
Ben geneigd om Pannekoek te volgen. Het is niet omdat een drol met lak bespoten en met een bmw-logo is uitgerust dat het ook een auto is.
ZOEF zegt
En de 1-coupé is inderdaad een HANGBUIKVARKEN.
een “bmw” voor wie er dankzij ons aller bpm, slurptaks, bijtelling, btw en accijnsen desondanks er de voorkeur aan geeft een nepwagen te kopen die hem de illusie geeft een bmw te rijden dan op georganiseerde wijze de belastingen en de politiek tot de orde te roepen.
Wesley zegt
@Autoblogger,
Jeetje zeg. Wat reageer je fel! Is het zo’n ramp? En er zijn trouwens ook ngo wat andere pics daar..
w0o0dy zegt
@Lincoln: GM had toch al veel eerder een coupé/suv? Ik snap ook niet waarom dat geen mega-seller is geworden, ik bedoel deze is toch prachtig?
w0o0dy zegt
hmm plaatje linken van die site werkt niet, dan maar een andere (in prachtig geel)
epo zegt
:shock: Ah, hebben ze dáár die koplampen van gejat? Dat gele monster is toch al een behoorlijke tijd op de markt, of niet? Hippe kleur, dat wel :|
Kobey zegt
1 woord Prachtig!
lincoln zegt
@wOoOdy .. raar he .. ik denk dat we er toen nog niet rijp voor waren ..
w0o0dy zegt
@lincoln: tikfoutje of bedoelde je echt rijp? ;)
Thomaz zegt
ik vind 407PK uit een 4,4 V8 met 2 turbo’s niet zoveel…
fr@nk01 zegt
Nee natuurlijk niet, doen we niet kritiek leveren op die nieren…neen.
Maar die X3, X5, de hele 5 serie zijn gewoon geen mooie auto’s…ik begrijp wel dat er mensen er in gezien willen worden -af en toe rij ik er voor mn werk in- maar om te zeggen moooiii….nah nee!
De X5 achterkant is gewoon geen design, bot 4-kant saai achterwerk.
Als ze dat 3e achterruitje bij de 3 even anders hadden gevormd…dan leek ’t misschien nog wat, past gewoon niet echt in het geheel van de lijnen, niet subtiel vormgegeven.
Ja, dan is de XF van Infiniti toch van een andere kaliber.
Maar kritiek leveren op beempjes, neen doen we niet…ben je gek?
YK zegt
@ZOEF,
Wat jaloezie wel allemaal niet kan doen…. zelf ooit in zo’n “hangbuikzwijn” gereden? Laat staan die 1-serie, ooit de eigenaar van een BMW geweest? Zou je wel héél anders gepiept hebben ;)
Rick dos zegt
@Thomaz
Zal me niets verbazen als ze dit expres hebben gedaan. Als ze er meer PK uit zouden halen, dan zou dat in de wielen van de V10 van de M5 en 6 rijden. Het lijkt me namelijk geen toeval dat het precies 100 pk minder heeft dan voornoemde motor.
w0o0dy zegt
@YK: je haalt wat dingen door elkaar. Dat mensen de 1 serie lelijk vinden dat komt door het uiterlijk en heeft dus ook niets met het al dan niet goed rijden te maken. Ik zou het ding echt niet willen hebben ook al rijdt ie goed. Lelijk of mooi is een kwestie van smaak en die is gelukkig voor veel mensen verschillend.
fr@nk01 zegt
Hebben jullie dat ingezonden stuk gelezen ‘by Autoblogger’ afgelopen nacht?
‘Duitsers lijken te ontsnappen….’,…nee hoor vooral geen kritiek op duitsers…ga je weg…waah, doe me ’n lol zeg!
w0o0dy zegt
@Rick dos: ik denk eerder om het hoge gewicht een beetje weg te moffelen. Een goede koppelkromme laat de auto veel soepeler rijden vooral als het gewicht hoog is. Daarnaast zal de luchtweerstand van zo’n apparaat niet al te geweldig zijn. Dan heb je meer koppel nodig om de boel fatsoenlijk te laten presteren. Een hoogtoerige motor zou de auto bij lage toerentallen heel langzaam en bij hoge toeren wellicht bijna onhandelbaar maken….
dirk zegt
@ZOEF,
Wat jaloezie wel allemaal niet kan doen…. zelf ooit in zo’n “hangbuikzwijn” gereden? Laat staan die 1-serie, ooit de eigenaar van een BMW geweest? Zou je wel héél anders gepiept hebben
hahaha lol (ja, als je in een BMW rijd dan piep je zeker wel anders)
ps wat een lelijk wagen zeg die X6, de voorkant gaat nog wel maar de ZIJKANT en Achterkant HELP
Rick dos zegt
@wOoOdy
Dat zou heel goed de reden kunnen zijn, dat ze voor een geblazen motor zijn gegaan.
Maar Thomaz vond de Pk´s te weinig voor een geblazen V8 4,4 l.
Vraag me trouwens af of dit de motor is waar we de afgelopen tijd de X5 mules hebben zien rondrijden waar men dacht dat het om een M model zou gaan.
Turbopaultje zegt
Heb er nu meerdere keren naar gekeken en vraag me echt af: Voor welke clientele is deze X6 bedoeld ?
Wordt dit het “R klasse”debakel van BMW in Europa of mss. the best
lady-SUV ? Of toch alleen maar een hiphoprider.
SimonMc zegt
Man man man…When will the hurting stop…
Heel die SUV hype vond ik er al over, laat staan dat ze zich er nog verder in gaan verdiepen !
BMW moet een auto maken die eruit ziet als een coupe, maar eigenlijk een sedan is, zoals mercedes met zijn cls !
Maar nee hoor, in plaats daarvan pakken ze een container, slagen ze een paar hoeken wat ronder et voila !De x6 is geboren !
Wanneer gaan ze in autoland nu eens eindelijk doorhebben dat ze moeten stoppen met die lamme SUV’s !
Pas op, en BMW is er niet alleen in hoor, ik kan alleen maar HOPEN dat andere merken ook niet gaan beginnen met zo’n coupe/suv.
w0o0dy zegt
@Rick dos: “en een maximum koppel van 600 Nm, dat beschikbaar is over het opvallend brede toerenbereik tussen 1.750 en 4.500 tpm.koppel”
Typisch een (twin) turbo koppelkromme en ik denk dat het ook beter past bij zo’n auto. De v10 van de m5/m6 levert weliswaar 520Nm, maar wel pas bij 6100 toeren…. dat is vrij laat als je een auto van meer dan 2 ton van de plek wil krijgen (zonder je koppeling te slopen).
Overigens sluit ik niet uit dat de X5 mule wel de v10 onder de kap heeft, maar dan met turbo(‘s) of het moet een nieuwe dikkere twin turbo diesel zijn. Kan me namelijk ook voorstellen dat er een v8 met turbo(‘s) komt voor de nieuwe 7 serie, de top-diesel X5 en deze X6.
banaan zegt
@ Rick dos :
In het filmpje over SH-AWD zeggen ze dan wel weer dat het ook de krachten verdeelt links-rechts bij gas loslaten (motorrem).
Maar dat maakt nog niet uit, verschillen zullen er zeker zijn, maar ze moeten dan niet beweren dat BMW het warm water uitgevonden heeft.
Dat ze het nog wat meer verwarmd hebben, dat kan wel.
ZOEF zegt
Haha geen jaloezie hoor. Wie mij van jaloezie beschuldigt kent me niet. Je kan me lyrisch horen doen over de 3 en 6 coupé, dat zijn mijn lievelingswagens. Dàt zijn auto’s.
Dus de ware reden van mijn fulminatie (dikwijls klinken mijn teksten veel vlammender dan ikzelf eigenlijk ben) is dat ik van dit soort nepkruisingen niet hou, het authentieke gaat er dan af.
Dit lijken mij auto’s, ontworpen door mensen die keukenstoel- en koffiezetapparatendesign hebben gestudeerde en eigenlijk niet zo echt met auto’s bezig zijn, om gekocht te worden door mensen die eigenlijk niet zo echt met auto’s bezig zijn.
Ik schat het percentage eigenaren van dit soort wagens dat nooit geen snelheidsboetes krijgt vrij hoog in, dat zegt toch genoeg?
peter zegt
Dit gedrocht is zo fout fout. Hoe kan je als merk met een sportieve roeping zoiets creëren. Het nieuwe toppunt van nutteloosheid? How low can you go als je ideeën moet gaan stelen van Ssangyong ( wiens ‘SAC’ door de autogids gevaarlijk onstabiel werd genoemd en een recordhoudende lage score kreeg).
De X3 was al erg, maar dit…
Wat nu bmw ? een monovolume ?
majinstar zegt
hahahahaa.
Bmw X6 4.4 liter in 5.4 sec
Porsche Cayenne S turbo in 5.1 sec
ff wachten op de M uitvoering……..
autoblogger zegt
@Wesley: no problem, wellicht kwam het verkeerd over. Ik wilde alleen even duidelijk maken dat er wel degelijk high-res pics in onze gallery staan;) Het is overigens prima om een eigen selectie op autojunk te zetten.
GRE zegt
-Edit: Nutteloze bijdrage-
Knorrit zegt
Mwah, en profil lijkt de overhang achter te groot.
Het lijkt een soort van marathonloper op anabole steroïden.Haile Gebrselassie met gigantische bodybuilderspieren. Slank, doch gespierd… :-(
Maar ik wil hem wel eens in het echt zien. Dan kan ik er pas een goed oordeel over vellen.
Joris Koudstaal zegt
love it, maar die velgens zijn wel te klein
bozewolf zegt
Voor zo’n bakbeest is ’t niet eens zo heel erg lelijk, maar het blijft een dom ding. Meer statustrekker dan effectief. Je vraagt je af hoe goed íe nog is in het terrein.
“Sports activity coupe”, allememachies. Marketing, hoor. Misschien moet iemand de heren uit München vertellen dat een coupe twee deuren heeft, en niet vier, maar alla.
“Dynamic driving”, heh. Staat niet bij hoeveel ’t ding weegt, maar het zal niet mals zijn.
De eerste autofabrikant die eerlijk is en gewoon zegt “This new X6 combines all the status you get from an SUV with the half-assed handling dynamics of a cross over vehicle no one can even remember the acronym to. Everything you and your stuck up wife want in a car is represented by this new model. Swing by your dealer now to pick up yet another misshapen piece of automotive corpulence!”
Bah.
Solstice zegt
Vind ‘m wel lekker eigenlijk, niet omdat het een BMW is, maar omdat ‘ie me doet denken aan de Dakar rallywagens van Mitsubishi.
Dit is wel de eerste trendvolger (als we SsangYong voor ’t gemak dan als trendsetter beschouwen) die een op zich belachelijk concept (4-deurs offroad coupé?) redelijk goed uitgewerkt heeft. :-)
DrumZ zegt
Wat hebben al die merken tegenwoordig toch met vrachtauto’s?
G zegt
Doe mij er maar een..met een 3.0sd motor!
Rick dos zegt
@wOoOdy
Als je alles één op één overzet wellicht wel, maar BMW is ook niet gek en zal hier dan ook wel rekening houden.
Het lijkt me niet dat ze turbo´s op de V10 schroeven. En als ik de foto´s bekijk en de positie van de uitlaten bekijk dan lijkt het me niet een diesel motor.
@Banaan
Maar zo kun je wel op alle doorontwikkelingen beredeneren natuurlijk. Ook bij de SH-AWD. Honda zal in zijn presentatie ook zulke termen gebruikt hebben. Om dan hier ineens een punt van te maken…
joop zegt
BAHHHHHH!!!!
Wat een lelijk ding!
China kan weer aan het kloonen, of eh…..heeft BMW nu zelf de Ssangyong al gekloond.
flippieflink zegt
Nu rij ik al jaren BMW en vind ik over het algemeen de meeste modellen wel ok tot mooi, maar DIT…. kan wat mij betreft in het rijtje Multipla, Ssang Yong Rodius en Audi A2. wat een gedrocht. Die Chris Bangle moet de fles eens laten staan…waardeloos.
RenJie zegt
@joop
Ssangyong is een Koreaans merk, geen Chinees merk. ;)
Ik vind het wel wat hebben… de lijnen kloppen voor mij niet helemaal, maar ik zal dit niet kiezen boven een normale SUV… deze X6 is eigenlijk nog te vroeg voor productie, net als de Peking-to-Paris.. SSUV’s kunnen nog een aantal jaar wachten.
mercedesfan zegt
Wat voor een nut heeft nu zo’n auto. Een SUV is al niet heel practisch, maar dit, dit is gewoon een nog ergere SUV!
ELB zegt
Mijn ogen!! Sinds die ontsachelijk lelijke M5 ontworpen is, is er geen houden meer aan. Wat voor enge brainwaves heeft die tekenaars?
SR zegt
deze ziet er wat raar uit maar dat gaat wennen sinds er nog veel merken met dit soort modellen komen (denk aan volvo bv)
kvind hem nu zelfs al vrij mooi
fr@nk01 zegt
De enige echte SUV coupe ooit uitgebracht:
Mitsubishi Pajero EVO-R V8 Coupe
Al jaren onverslaanbaar!
BMW, Porsche, Audi, VW etc…waren onmachtig om dit projectiel te kunnen weerstaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Mitsubishipajeroevo.JPG
In Amsterdam(bij de Mitsubishi dealer tegenover de de Arena) staat dit meesterwerk in al zijn glorie live te bewonderen.
fr@nk01 zegt
….en natuurlijk Nissan, Toyota, Peugeot etc. zelfs Spijker dacht ik.
Citrofiel zegt
@ frank01; Hoezo konden ze het niet weerstaan? Omdat het is nageaapt of zo? En hij ziet er nogal uit als een concept, dus dan heb je het volgens mij niet echt over een uitgebrachte auto.
fr@nk01 zegt
@citrofiel, nooit gehoord van de Parijs Dakar rally…?
Hoezoo nageaapt…van wie/welke…als je kritiek wilt leveren ok, …een concept?, nee, deze exemplaren wonnen bijna alle woestijn rally’s de afgelopen jaren..
Oja, ook Citroen was niet bij machtig….
fr@nk01 zegt
Hey, vat het niet te persoonlijk aan, wil je?
da’s niet goed voor je!
Citrofiel zegt
@ Frank; Ik had het over de foto die je had geplaatst. Dat was een concept. Je verwees naar deze:
En bedoelde deze:
Dus, vandaar het misverstand.
En niet weerstaan is als in: De verleiding niet kunnen weerstaan en het toch/ook doen. Bedoel je niet verslaan? Zou niet weten waarom ze het niet zouden kunnen weerstaan…
En over dat nageaapt: Ik had het erover dat die merken Mitsu zouden hebben nageaapt of zo?
En over Citroën in Dakar: Ze hebben toch mooi 4x gewonnen! :P Ze hebben zelfs de regels moeten aanpassen, omdat de ZX te machtig was. Daarom kon Citroën niet meer meedoen. Toen zijn ze maar gestopt. Anders… ;)
Citrofiel zegt
Ik vatte het ook niet persoonlijk op. Absoluut niet. Ik vond je formulering alleen vreemd, ik snapte het niet (terecht?), zoals in mijn vorige bericht staat.
Pim zegt
Ontzettend gaaf front, lekkere kleurtjes ook voor ’n presentatie.
Ik begin ’t te waarderen, dus wat dat betreft is het typisch BMW: het moet beklijven, lijnen hebben wat tijd nodig om te kloppen. Zonde alleen dat het zo dik en vet een marketing-ingeving is.
En die kont… Veel gelezen dat ‘ie dus echt HUGE is; volgens mij kijkt de gemiddelde sedan-rijder dan zo ongeveer net onder ’t nummerbord vanachter het stuur. Of dat een succesformule is voor positieve esthetische perceptie?
Charles zegt
Zeker een mooie bak , zouden ze nog een grotere beul van een v8 erin zetten?
Een van de mooiste auto’s van BMW.
Roger zegt
Ik denk dat deze zeer bruut is als je ‘m in het echt ziet..
Demoder zegt
Nu zal ik vertellen dat iedereen liep te zeiken over de lelijkheid van de SsangYoung !!! waar ik het type naampje van kwijt ben. Ik geloof Actyon of zoiets… En iedereen vond hem afschuwelijk!!!! En nu komt “der Beemer ” met iets vergelijkbaars en de meeste vinden hem mooi. Dus als er BMW of Mercedes op staat is het ineens wel mooi !!!!! Ik begrijp hier niets meer van. Hij is gewoon niet om aan te zien.
Cliff zegt
@Demonder: Je snapt het blijkbaar niet. De Ssangyong Actyon is inderdaad hetzelfde concept als de X6. Maar dat wil niet zeggen dat als de Actyon lelijk is, dat de X6 dat dan ook is. Iedereen vond de X6 lelijk, maar ze draaien allemaal bij. Veel mensen vinden hem ineens mooi. En waarom? Omdat ze hem in het echt gezien hebben. De X6 is groter dan je verwacht, hij is zelfs groter dan een X5. Het is ongeveer hetzelfde verhaal als bij de 1 Coupe. Iedereen vond hem lelijk maar langzamerhand beginnen ze hem mooi te vinden. Ikzelf ben jarenlang BMW-fan en moet zeggen dat ik beide auto’s in het begin ook niet echt mooi vond. Maar de 1-coupe vind ik inmiddels prachtig en de X6 vind ik ook mooi.
JH zegt
Sorry maar de proporties van de Ssangyong zijn compleet anders die van de BMW. Het zijn beide SUV-coupes en daar stopt het dan ook. De overhang van de Ssangyong is te kort wat ze bij BMW beter opgelost hebben; bij de Ssangyong heb je het idee dat’ie van achteren aangereden is. Verder zijn de ruiten bij de Ssangyong groter wat het coupe effect verkleint. BMW maakt op dit moment auto’s die op foto’s ok zijn maar in het echt veel beter werken. De 3 coupe is een goed voorbeeld, die werkt in het echt vele malen eleganter en krachtiger dan op de foto’s en zo hoort het ook. Maar goed dit wordt toch weer een discussie van pro-BMW en anti-BMW lezers zoals gewoonlijk
peter zegt
@JH ik zou niet zeggen pro- & anti-BMW. Ik ben zelf nogal pro-BMW, maar ik vind deze wagen het merk onwaardig. Het echte verkoopsargument is dat wat bozewolf al aanhaalde.
En dat is nu net zo spijtig. BMW is haar ziel aan het verkopen om mensen met dikke portefeuille, zonder rij-skills of smaak te kunnen bedienen.
Natuurlijk is ie minder walgelijk dan de Ssangyong, maar dat maakt em nog niet mooi.
Ik zou zelfs durven zeggen dat deze wagen beetje symbool is van wat er fout is met moderne auto-industrie.
Zet de BMW 135i hiernaast en misschien begrijp je het. Het is zonde dat opscheppen en stoer overkomen belangrijker is geworden dan rijplezier.
MetalPig zegt
Een 6 met vier deuren :?
Trevor zegt
Volgens mij hebben ze naar Ssangyong zitten kijken.. of hebben ze hun ontwerper tegenwoordig in dienst??? Sorry maar haal het BMW logo eraf en je hebt een Ssangyong Actyon.. Er zijn al meer mensen die dat ook dachten zie ik hierboven..
Cliff zegt
@Trevor: Heb soms last van je ogen.
Cliff zegt
correctie: heb je soms
HJ zegt
@Fr@nk01
ik heb ook nooit begrepen waarom die Pajero Evo niet gewoon in productie is genomen. Als je die grijze ziet in de post van Citrofiel, dan denk je toch meteen “die is af, produceren maar!!”.
Jammer jammer jammer….
607 zegt
foeilelijk, na de 1 coupé nu weeral een gedrocht van BMW. Goe bezig manne !!
fr@nk01 zegt
@HJ, De Pajero Evo-projekt kwam domweg te vroeg uit, alhoewel…als je nu nog de reacties ziet tov de x6 en Actyon…
Het succes met de rallys bracht zoveel enthousiasme teweeg dat Mitsubishi serieus overwoog (2002…) om een civiler exemplaar van de Evo uit te moeten brengen, echter uit eigen land waren de reacties tamelijk kritisch en ook de Japanse overheid (worstelend met de restrictisch van het Kyoto-verdrag) zou geen goedkeuring voor Japan afgeven, waardoor Mitsubihi besloot af te zien van dit Evo-projekt.
Enerzijds jammer, maar estetisch gezien wellicht een verstandige beslissing van
Mitsubishi. We zullen het wel zien.
@Citrofiel, eigenlijk waren het Peugeots geen Citroens, maar als kenner zal je dit wel weten, nietwaar…
Peugeot ging er 4 keer met de overwinning vandoor net als Citroen…das toch een stuk minder dan de 11 van Mitsubishi.
Verder betwijfel ik, en veel anderen in de rallywereld, het in de media gepubliceerde excuus van Citroen.
Het is toch wonderlijk dat een Franse organisatie een Franse deelnemer zou uitsluiten van verdere deelname vanwege hun (4)successen…., terwijl Mitsubishi al 11 jaren bijna onafgebroken die zelfde Paris-Dakar ralliy domineerd….
Mijn theorie: het was al geruime tijd bekend(1997)… dat Mitsubishi heimelijk -door testresultaten en pre-overwinningen- met een sensationeel nieuwe Pajero zou gaan deelnemen. Ik sluit niet uit dat Citroen, dat vaak na nek aan nek races de overwinning behaalde, conclusies trok en zo voortijdig zonder gezichtverlies de piste kon verlaten.
Tevens had de toen 3-voudige winnaar op rij (ex-mitsubihi rijder)aangekondigd de stal te willen verlaten.
Heel erg jammer voor Mitsubishi want anders…
fr@nk01 zegt
…en ga me nu niet betuttelen op woordkeuze en taalfouten…moet het momenteel ff doen met mn pda-tje, is al lastig genoeg.
HJ zegt
@ Fr@nk01
Ah, dat heb ik allemaal nooit geweten. Inderdaad wellicht een verstandige keuze. Was het ook niet in die tijd dat er een boekhoud schandaal aan het licht kwam en Mitsubishi in een wat mindere situatie verkeerde!?
Ach, ik zie de Evo over een paar weken graag weer aan de slag gaan.
Misschien is dat prototype ergens te koop ;-)
Hans zegt
weer een mislukking van BMW je zou denken dat ze na die lelijke 1-serie wel beter na zouden denken.
deze auto verdient het niet een 6 genoemd te worden.
peter zegt
ben ik nu echt de enige die de 1 mooi vindt ? :-)
Ik overweeg voor men volgende een 123d 3deurs. Niet de meest praktische wagen, maar men hond kan erin en met leer & M-kit ziet & rijdt die super. En dat voor belachelijk laag verbruik & uitstoot
De X6 verdient het vooral niet om BMW genoemd te worden, iets wat de 1 wel doet.
Ivo zegt
@ peter:
Dat heet over het algemeen jaloezie en is afkomstig van al die Jan Doedels die in een Golf rijden en het nooit verder zullen schoppen dan een Golf of van die vervelende jongetjes die nog geen rijbewijs hebben maar lekker zitten te kwallen op een forum… De auto verkoopt prima en ik vind hem ook mooi, dus je bent niet de enige! Ik zou zeggen: DOEN die 123d!
PS on-topic, deze X6 vind ik ook erg bruut!
Jan zegt
Er zijn nog wel enkele mensen die de 1-serie mooi vinden.
Alleszins, en dit als BMW-sympathisant; ik vind deze X6 ronduit misvormd en (bijgevolg) écht niet mooi. En ik ben vrij zeker dat dit niet zal veranderen door deze wagen in het echt te zien. Hoe kan bmw nu zo de verkeerde kant opgaan… Waarom zou je dit misbaksel in gods naam verkiezen boven de goedkopere en veel mooiere en functionelere X5?!
Plus die motor is ook al geen hoogstandje, in deze periode van downsizing en ‘groenheidswaanzin’ motoren, 407pk uit een 4.4 liter met 2 turbo’s erbij gehaald.
Ivo zegt
@ Jan:
Ben jij dan zo’n doorgewinterde motoren engineer dat jij op grond van wat cijfertjes al kan zeggen dat dit 4.4 V8 blok geen hoogstandje is?
We zullen zien hoe de jury van het ‘engine of the year’ comité daarover denkt.
fr@nk01 zegt
Als je dan toch zonodig een grote Suv wil rijden, …neem de Rangerover.
Chique * stijlvol…maar hier geilen ze alleen op veel (duitse)Pk-tjes, met zgn. bmw-high-performence-propaganda, terwijl de meeste zich nauwelijks -waar op zich tuurlijk nix mis mee is- een 2e-hands gepimpte golf, astra of een oude dreier kunnen veroorloven..en maar dromen…en dromen…
Ach, volwassenheid heeft tijd nodig voor de 1 iets eerder dan de ander, zoniet tja …
j zegt
wat een rare auto
hermant zegt
De Ssang Yong Actyon is eindelijk gekloond!! Spuuglelijk.
FerrariPower zegt
lelijk !
Willy zegt
Allemaal leuk, maar over een jaartje zie je audi ook al met zoiets komen. Zoals ze bij alle BMW’s deden, naapen.
Rick dos zegt
Call me biassed, call me a pig, I don’t care……
Maar ik vind ‘m er steeds beter uit gaan zien…
Rick dos zegt
Und ein im Schwartzwald wo der böse wolf ist….