De BMW X5 M en X6 M Competition krijgen een speciale First Edition. 250 stuks, schoon aan de haak. [Update: nu exclusief met de Nederlandse prijzen]
Het is een trucje dat tegenwoordig gemeengoed is onder de premium autofabrikanten. Met de lancering van een nieuw model komt er ook een First Edition. Eigenlijk is het een variant met wat zaken die normaal gesproken een optie zijn en dan nog wat extra. Het scheelt wat werk in de configurator. Tel daarbij op dat ze in een gelimiteerde vorm op de markt komen en hoppa, de verkooporders worden genoteerd.
In dat kader introduceert BMW vandaag de X5 M en X6 M Competition First Edition. Zoals je al in de intro kon lezen komen er van elk model 250 stuks in deze uitvoering. Om toch nog wat extra’s te bieden ten opzichte van een normaal model, hebben de Duitsers in elk geval voor een lekker kleurtje gekozen. Exclusief voor de First Edition kun je kiezen uit Frozen Dark Silver en Frozen Marina Bay Blue. Twee matte kleuren afkomstig uit de koker van BMW Individual Manufaktur.
Verder kun je een First Edition herkennen aan de M wielen (vóór 21 inch, achter 22 inch), carbon spiegels en de carbon achterspoiler. Werp je een blik onder de motorkap dan zie je dat deze ook van carbon is. In het interieur van de First Edition tref je Individual Merino leder aan in combinatie met de kleurencombinatie Silverstone/Midnight Blue. Daarnaast tref je de opschrift ‘First Edition 1/250’ aan in het interieur.
De nieuwe BMW X5 M & X6 M First Edition kunnen per direct besteld worden. Autoblog kan exclusief melden wat de Nederlandse prijzen zijn. Voor de X5 M heeft het First Edition-pakket een meerprijs van €29.995 en voor de X6 M €31.500. Dat is inclusief btw, maar exclusief eventuele bpm-effecten. Standaard kosten de X5 M en X6 M Competition respectievelijk €204.222 en €201.915.
nord zegt
4×4 met 21 en 22 inch velgen? ? Kan dat?
neymar zegt
@nord: grootmacht BMW kan alles
berlinetta zegt
Behalve een lekker geluid uit hun uitlaten persen.
torsen zegt
@nord: zolang de omtrek van de band maar gelijk is toch?
lecomte zegt
@nord: Ja hoor, heb zelf 22 inch onder mijn 4×4.
ouwedibbes83 zegt
@lecomte: hij bedoelt afwijkende velgmaten voor en achter bij vierwielaandrijving. Meestal zijn alle wielen gelijk dan, zodat ze allemaal even snel draaien
ecknine zegt
Wellicht is de bandenomtrek van de 21″ identiek aan de van de 22″. Iets meer profiel vooraan t.o.v. achteraan dus.
Edge zegt
@nord: Volgens mij maakt dat hier niet zo heel veel uit. Op de foto’s lijkt het erop dat die groter velgmaat achter gecompenseerd wordt door een minder hoge bandwang waardoor de totale wielmaat voor en achter gelijk blijft.
Dutchdriftking zegt
@nord: geen probleem. Als je een systeem ontwikkeld op vier gelijke wielen en je gaat daarna dit soort grapjes doen, dan gaat het niet. Als je echter het systeem er op aanpast is het geen punt. Moet je daarna alleen natuurlijk niet vier gelijke wielen monteren. Met aftermarked setjes of verkeerde bandenmaten gaat het natuurlijk wel fout.
dutchneon zegt
net alsof hij schuin achter al een flinke deuk heeft apgelopen.
Wat een afzichtelijk design heeft BMW toch de laatste paar jaren
carspotter-rietdijk zegt
@nord: ja hoor, kan Land Rover ook zeker!
tvklarenbosch zegt
Het zegt echt iets over je als je een X6 M bestelt.
fmgarcia zegt
@tvklarenbosch: Je hebt het hoe dan ook goed gefixt voor jezelf. Over smaak valt niet te twisten, en is zeker ook niet te koop.
cupsport zegt
@tvklarenbosch: nee, deze reactie zegt meer over jou. Lekker leven en laten leven en niet afgunstig doen. Respect als iemand genoeg centjes heeft verdiend om een X6 M te kunnen betalen toch?
grasvreter zegt
Nee. Het is nog steeds een domme beslissing. Ding is trager dan niet opgehoogde modellen, kan niks off road, en is veel krapper dan de niet aflopende daklijn versie. En lelijker. Qua auto zit je in niemandland. Nergens blinkt het ding in uit, en de x5 heeft exact dezelfde nadelen qua prestaties, maar niet de nadelen qua ruimte en uiterlijk.
Ja over smaak valt wel te twisten. Brad pitt is een knappere kerel dan jan peter balkenende.
pyrat zegt
Beetje een late first edition aangezien ze al een tijdje te koop zijn.
Ben benieuwd hoe dat zwart met dat blauw combineert in het interieur, die overgang van hemel en deurstijl vloekt nogal op de foto’s. Ook dat zwarte stuur met blauwe dash lijkt een ongelukkige combo.
En met die matte kleurtjes ben ik onderhand ook wel klaar mee.
Doe mij maar de gewone.
lekkerlinksrijden zegt
@pyrat: een M versie van een tractor is sowieso al een ongelukkige combo
pyrat zegt
@lekkerlinksrijden: haha, ja vooral met een X6 heb je geen moeite met vloeken
Dutchdriftking zegt
Tja, als je de aller dikste wilt dan krijg je dit. De aller dikste is overigens niet persé de mooiste. Vraag dat maar aan @willeme.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Nope, inderdaad. Dat niet alleen, vaak is het ook een vreemde mix van kwaliteiten. Ik zou gewoon voor de X5 xDrive40d gaan. Die gaat al in 5,5 tellen naar de 100 km/u en haalt 250. Doe je een xLine paketje, Tanzanit-Blau met Elfenbeinweis Leer (beide Individual) en 20″ non-Bicolor wielen eronder en tadaah: dan is het concept van een X5 (mijn inziens) een stuk beter uit de verf gekomen. Voor het geld dat je bespaard kun je ALLE opties bestellen en een leuke gebruike Z4 erbij kopen ;-)
Dutchdriftking zegt
@willeme: Precies. Overigens is dit wat je doet wanneer je persé een SUV wilt. Een ruime comfortabele BMW, snel, GT kwaliteiten, mooi en een gaaf label? Ik zou voor een Alpina B7 gaan. Of een D5s, en dan natuurlijk een touring.
escort77 zegt
Carbon motorkap. Mooie gewichtsbesparing op een plek hoog in het voertuig, daar ga je veel van merken qua wegligging. Ook gunstig voor het brandstofverbruik.
carpics zegt
Boerenmestwagen
RiKe zegt
Die X5 kan ik dan nog wel waarderen. De X6 is in elke vorm in mijn ogen echt verschrikkelijk lelijk vanaf de achterdeuren
remarkable zegt
Bij die X6 lijkt het wel van achter alsof hij een paaltje heeft meegepakt.
Lelijke vouwen in het model zoals alleen Aziatische modellen het kunnen bedenken (Yaris Verso had ook zo’n deuk… of alle oudjes rijden op dezelfde plek tegen een lantarenpaal aan)