Wij houden niet van embargo’s (iets voor oude media), dus gisteren konden we reeds alle officiële info over de X5M en X6M publiceren. Nu nog even een update met een stapel hi-res afbeeldingen!
Samengevat, het gaat hier om de eerste M Serie met turbomotor en de eerste M Serie met xDrive vierwielaandrijving. De sportieve crossover/sav/suv dingen hebben een vermogen van 555 pk (408kW) en gaan in 4,7 seconden van 0-100 km/u! De topsnelheid is begrensd op 250 km/u en kan met het M Performance pakket zelfs verhoogd worden tot 275 km/u.
BMW introduceert met de nieuwe BMW X5 M en BMW X6 M de eerste high performance M uitvoeringen binnen de BMW X Serie. Ze worden beide aangedreven door een V8 Twin Turbo van 408 kW/555 pk gekoppeld aan een zestraps sportautomaat, beide een primeur voor BMW M. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u en kan met het M Performance pakket zelfs verhoogd worden tot 275 km/u.
De V8-benzinemotor heeft een cilinderinhoud van 4,4 liter. Nieuw voor een BMW M model is dat de motor over (twin)turbotechnologie beschikt. Het maximale vermogen van 408 kW/555 pk wordt bereikt bij 6.000 t/min. Verder noteert de V8 Twin Turbo een maximumkoppel van 680 Nm dat al vanaf 1.500 t/min beschikbaar is. De BMW X5 M en de BMW X6 M accelereren vanuit stilstand in 4,7 seconden naar de 100 km/u. In combinatie met het M Driver’s Package halen de BMW X5 M en BMW X6 M een topsnelheid van 275 km/u. Zonder deze optie begrenst BMW de maximumsnelheid op 250 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik van de BMW X5 M en de BMW X6 M bedraagt 13,9 l/100 km. De CO2-emissie is 325 g/km. Beiden voldoen aan de Euro5-emissienorm die later dit jaar van kracht wordt.De BMW X5 M en de BMW X6 M staan af fabriek op lichtmetalen 20-inchwielen. Het design ervan verschilt per model. De bandenmaat bedraagt voor 275/40 R20 en achter 315/35 R20. De M versies van de BMW X5 en de BMW X6 zijn herkenbaar aan hun indrukwekkende achterzijde met vier verchroomde eindpijpen. Om de rijkwaliteiten op de openbare weg te benadrukken, zijn de zwart gekleurde kunststofdelen aan de onderkant van de carrosserie van de reguliere BMW X5 en BMW X6 bij de M versies zoveel mogelijk in carrosseriekleur gespoten. Vooral de carrosseriedelen die een aerodynamische functie vervullen en luchtstroom genereren zoals de luchtinlaten aan de voorzijde, worden benadrukt.
Uitgebreide standaarduitrusting
De standaarduitrusting van de BMW X5 M en de BMW X6 M omvat onder meer dual-zone automatische airconditioning, elektrisch bedienbare M sportstoelen met een geheugenfunctie, stoelverwarming, lederen bekleding, een audiosysteem met twaalf luidsprekers en, voor de BMW X6 M, een elektrisch te bedienen achterklep.Innovatieve zestraps sportautomaat met Lauch Control
Voor het eerst is een BMW M model uitgerust met een zestraps automatische versnellingsbak. Deze unieke sportautomaat is voorzien van een koppelreductie functie. Een systeem wat in de manuele modus (M) door onderbreking van de inspuiting zorgt voor extreem korte schakelmomenten. In deze stand kan de bestuurder er ook voor kiezen om de functie Launch Control in te schakelen. Daarmee accelereert de auto zolang de bestuurder het gaspedaal volledig ingetrapt houdt met maximale kracht en controle automatisch.Dynamic Performance Control
De nieuwe BMW X5 M en BMW X6 M zijn beide voorzien van Dynamic Performance Control dat geïntroduceerd werd in de BMW X6. Het systeem verdeelt de aandrijfkracht over het rechter- en linkerachterwiel en verhoogt de koersvastheid en de wendbaarheid van de auto – ongeacht of de bestuurder gas geeft of loslaat. Samen met het variabele vierwielaandrijvingssysteem xDrive maakt Dynamic Performance Control het nauwkeuriger aansturen op bochten mogelijk. Verder verbetert het de tractie bij het accelereren uit bochten – op elke ondergrond.M Dynamic Mode
Dynamische Stabiliteits Controle (DSC), waarmee de BMW X5 M en de BMW X6 M zijn uitgerust, maakt sportief rijden veiliger. Ook kan de bestuurder de M Dynamic Mode (MDM) van dit systeem activeren. Daardoor grijpt DCS later in dan gebruikelijk en focust xDrive zich meer op de achterwielen. Dankzij Dynamic Performance Control behouden de BMW X5 M en de BMW X6 M op deze manier het rij- en stuurgedrag dat zo kenmerkend is voor een BMW M model.
De BMW X5 M en de BMW X6 M zijn op de achteras standaard uitgerust met luchtvering en niveauregeling. De carrosserie ligt 10 mm lager dan die van een reguliere BMW X5 of BMW X6. Ook Adaptive Drive behoort tot de standaarduitrusting. In de bocht compenseert het systeem de neiging tot overhellen van de carrosserie. Dat maakt sportiever insturen mogelijk, evenals een neutrale reactie op gas geven en loslaten.Sport- en Efficiency rijprogramma’s
Behalve het DSC en de dempers, kan de bestuurder van de BMW X5 M en de BMW X6 M ook de aandrijflijn naar eigen smaak aanpassen. Door de Power Mode te activeren – wat de gasklepbediening en de karakteristiek van de versnellingsbak beïnvloedt – heeft hij de keuze uit een Sport- en Efficiency-rijprogramma. Door een gelijkmatige vermogenstoename doseert het sportprogramma de juiste hoeveelheid power onder de meest dynamische rijcondities. Het Efficiency-programma zorgt ervoor dat de auto op dat moment opschakelt wanneer het niet alleen brandstofbesparing oplevert, maar ook een relaxte rijstijl tot gevolg heeft. Via het M Drive menu kan de bestuurder invloed uitoefenen op niet alleen de Power Mode, maar ook op DSC en de elektronisch instelbare dempers (EDC). De bestuurder kan zijn favoriete afstelling opslaan en deze eenvoudig oproepen door op de M Drive knop op het stuurwiel te drukken.Met de introductie van de nieuwe BMW X5 M en de BMW X6 M brengt BMW de ongekende rijkwaliteiten van BMW M nu ook naar de X Serie. Daarmee zijn beide auto’s de eerste BMW modellen met vierwielaandrijving die leverbaar zijn met het illustere M sportlabel.
lincoln zegt
en waarom zou iemand in 4.7 naar de 100 willen knallen ??
en als je dat wil .. hoeveel keer ga je dat doen ??
en je bent het na 3X spuugzat .. wat dan ??
veel geluk er mee iig ..
primramessar zegt
Wie zou zoiets nou kopen? (ook goedemorgen autoblogger)
Djivy zegt
Stuurt ongetwijfeld subliem (voor 2 ton), maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat deze twee de magie van M een serieuze deuk toebrengen.
Tenzij M tegenwoordig voor Money beter dan Motorsport staat, natuurlijk.
Audi A6 3.2 zegt
Hele mooie wagens, zowel de X6 als de X5 en al helemaal door de motorsport afdeling aangepakte versies!!!! Persoonlijk zou ik wel een iets ingetogen kleur kiezen. Keep up the good work!!!!!
Audi A6 3.2 zegt
Beetje raar de opmerkingen van hierboven! Porsche doet toch het zelfde evenals AMG! Ik denk dat je eens moet rijden met zo’n auto voor je een correct oordeel kan geven. Verder denk ik zoals ook duidelijk in persberichten naar voren komt dat deze auto’s vooral bedoelt zijn voor de US. Daar buiten denk ik dat er best animo voor deze auto is hoor want veel keuze is er niet op dit niveau.
w0o0dy zegt
@Djivy: ehm 2 ton? Eerder 2,3 of zelfs 2,4 ton….. het lijkt in verhouding misschien niet veel maar 300 of 400 kilo dat is wel meer dan 20% van een gemiddelde 1-serie extra meezeulen…. en dat voel je wel, vooral bij het remmen. Ik denk dat je remvloeistof bij iedere snelle afdaling in de alpen begint te koken…..
w0o0dy zegt
kaal weegt de 4,8 al ongeveer 2100kg…. ik neem aan dat de m versie eerder een stuk zwaarder is geworden (zwaardere remmen, grotere wielen/banden, zwaardere ophanging, zwaardere motor) en je moet natuurlijk ook de vloeistoffen en de passagiers er nog bij tellen…..
Nijntje zegt
Knappe ///M wagens, maar toch.. het is en blijft een SAV, SUV ding & geen sportwagen…
Ik roep: Maak een Z4M !
VivelaFRANCE zegt
Zo te zien zijn deze twee modellen vooral op de Amerikaanse markt gericht.
NB: wat hebben ze in hemelsnaam met die voorkant gedaan?!? Dat ziet er echt niet uit!
RenJie zegt
die X6… WHAAT?! Dat ik dat ding ooit lelijk heb gevonden.
w0o0dy zegt
Hadden we deze al gezien? De X5m rijdend…
http://www.youtube.com/watch?v=9_0kKz7Hy54
Rick dos zegt
Iets voor oude media…. Maar vervolgens wel met je snuitert op en in die oude media willen zitten… :roll:
“Ik denk dat je remvloeistof bij iedere snelle afdaling in de alpen begint te koken…..”
Toch wel jammer dat BMW en in dit geval specifieker M Gmbh wOoOdy niet in dienst hebben. Ik durf te wedden dat de ingenieurs aldaar, die bij een bedrijf werken dat al jaren know how heeft opgebouwd, inderdaad daar geen rekening mee hebben gehouden. Gemiste kans BMW!
Voor wat betreft de auto’s zelf. Niks spectaculairs behalve de specs. Eerder een X6 of X5 met M sportpakket dan een echte M auto. Maar goed, het klinkt wel lekker.
lincoln zegt
@wOoOdy .. hou je rug recht .. no matter wat ze bieden ..
wil absoluut niet hebben dat je maar enige vorm van sympathie gaat ontwikkelen voor BMW ..
laat ze maar het ravijn in donderen ..
Circo zegt
Ik vind de X5 rijp voor een facelift..
lincoln zegt
@Circo .. die is er al .. de X6 ..
die je jammer genoeg veel te weinig ziet ..
sander zegt
Blijf die achterkant toch minder vinden…. De diesels hebben nog stevigere pijpjes!
Sorcerer zegt
lincoln: elke keer als je gaat invoegen op de snelweg geef je wel ff vol gas met zo’n snelle wagen. En ook bij inhalen gebruik je het vermogen (dat mooi wordt weerspiegeld in deze getallen).
w0o0dy zegt
@Rick dos: goede remmen en remmen die tegen onverstandig gebruik bestand zijn, dat zijn twee verschillende dingen. Als zelfs f1 auto’s met alle kennis die daarin zit en alle kosten die daarvoor gemaakt worden problemen met de koolstofremmen kunnen krijgen op een hete dag bij extreem gebruik dan zie ik niet in waarom dat met die X5/6M niet zou kunnen….. Hoe goed je de remmen ook maakt, als er weinig koeling is dan gelden ook voor BMW’s gewoon de natuurkundige wetten…. (Hoog gewicht=veel remkracht om de snelheid eruit te halen=hoge temperatuur in de remmen. Lage snelheid=weinig rijwind+hoge temperatuur=weinig koelende werking van de wind die er is ===>kokende remvloeistof)
Kortom heeft niets met de kennis van de ingenieurs van doen…. simpelweg een combi van (ongunstige) factoren.
Poeremetator zegt
Eerste M Turbo?
E30 M3 anyone?
BMW/M valt wel enorm van z’n geloof af zeg, vroegah kreeg je altijd te horen dat M zo puur was, maar sinds M terreinwagens bouwt, turbo’s toepast en pas laat met DCT-versnellingsbakken komen, zijn ze eerder trendvolgers dan trendsetters…
Poeremetator zegt
Ontopic: geen heilig huisje of niet, ze zien er wel heerlijk uit! :D
w0o0dy zegt
@sorcerer: “elke keer als je gaat invoegen op de snelweg geef je wel ff vol gas met zo’n snelle wagen.” Zeker nog nooit in Nederland met een echt snelle auto gereden? Met meer dan 500pk aan boord en geen 30 tons aanhanger erachter kun je zelden het volle vermogen gebruiken want dan hang je achter iemand anders ….
Rick dos zegt
@wOoOdy
O, dus het was gewoon een algemeen punt dat je maakte, maar je vond het nodig om het hier nog eens een keer te benadrukken, omdat het zo lekker makkelijk is.. Geen grote zorgen dus. Het kan immers altijd en overal voorkomen zelfs op F1 auto’s…
w0o0dy zegt
@Rick dos: het is een algemeen geldend punt voor “snelle auto’s” van meer dan 2 ton leeggewicht ja. Die combi is gewoonweg ongelukkig en mensen die denken dat hun über SUV een snelle afdaling op een hete dag wel kan hebben zullen serieus in de problemen komen als ze dat proberen.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Zelfs voor “snelle auto’s” van minder dan twee ton, en dan hebben we niet eens over über SUV’s, zullen serieus in de problemen komen als ze dat proberen. Zoals ik al zei, makkelijke opmerking weer…
Rob USA zegt
Ik koop maar gauw een berg aandelen van een immitatie plastic luchthappersmakersetjestunebedrijfje want wat zullen er weer een hoop bmwfakers zo’n plastic setje op hun x5 dieseltje plakken.
O ja en een hoop MMMMMM stickers. :)
wow zegt
Hoewel ik de X6 een uiterst lelijke auto vind, vind ik de M versie van de X6 misschien toch wel dikker dan de X5M.
Met name de grote ”bek” aan de voorkant past wat beter bij de X6 dan de X5.
(X6 blijft een lelijke lijn houden!!):D
w0o0dy zegt
Minder gewicht is minder warmteontwikkeling… maar idd als je met je middenklasser met kleine remmen en volle bepakking dat probeert krijg je ook ellende….. maar die is dan ook niet in de markt gezet als Sportieve über-alleskunner.
Dit soort auto’s is uiteindelijk gewoonweg te zwaar om ooit serieus sportief te zijn….. net als die race-trucks die sebastianchubasco… plaatste. Wel snel onder bepaalde condities, maar eigenlijk niet geschikt om iets serieus sportiefs van te maken. Een 911 voor het geld van zo’n x5m zal onder dezelfde condities niet snel in de problemen komen en toch makkelijk van de x5m wegrijden…. dat is dus WEL een sportieve auto ook al is ie misschien in een rechte lijn een stuk langzamer dan de x5/6m.
Makkelijke opmerking misschien wel, maar dat was niet de reden dat ik em plaatste….. ik vindt het idee van een extreem snelle SUV tamelijk onzinnig…. alleen geschikt voor hard rechtuit en om mee te patsen…. een sportwagen wordt het nooit.
Jochempie zegt
Iets voor oude media? Niets voor GeenStijl zul je bedoelen. Waar blijft trouwens m’n Eur. 5,72 terug?
Laurens zegt
Kwaliteit reacties ligt weer ver uit elkaar vandaag……. niets is bestand tegen domheid!
@lincoln 8.55
geldt dat niet voor alles?
Off T: let even niet op en het begint te regenen. Later.
Rick dos zegt
Nee, dat is jouw definitie van de term sportiviteit. Zoals jij wellicht een MX-5 definieert als sportief zal een ander daar een hele andere kijk op hebben.
lincoln zegt
@Laurens .. nee ..
4.8 kan ik nog inkomen .. maar 4.7 ??
maar ik begrijp de behoefte aan overpowerde meuk wel ..
en de fabriekant gelukkig ook ..
w0o0dy zegt
@Rick dos: rechtuit hard gaan is volgens jou sportief? Waarom heb je dan iets tegen amerikanen? :-P
Rick dos zegt
@wOoOdy
Ik durf te wedden dat deze auto’s rondjes rijden om de meeste Amerikanen. ;)
Audi A6 3.2 zegt
@ wOoOdy & Rick dos,
Ik denk dat je eerst eens moet rijden of recensies moet afwachten voor je kunt oordelen over het rijden. Het is hetzelfde als speculeren over een vrouw of ze goed in bed is of niet, terwijl ze langs loopt!!! BMW kennende zal dit echt wel goed rijden.
Solstice zegt
Die Amerikaanse platen op de auto’s kunnen geen toeval zijn voor wat betreft doelgroep..
sebastianchubasco zegt
@rick dos
ik durf te wedden dat deze jongen rondjes draait om de bmw x5m die rondjes draait om de meeste amerikanen…
ziehier de blootlegging van de onzinnigheid van een opgevoerde terrein wannebe…
w0o0dy zegt
@Audi A6 3.2: ik heb ook niet gezegd dat ze niet goed zouden rijden….. maar in mijn ogen is dat wat anders dan sportief.
tdj zegt
wow, wat een lelijke gaten hebben die dingen aan de voorkant.. Ik vind de X5 normaal nog wel wat hebben, bij deze ontbreekt echt elke vorm van finesse.
Doe mij maar een échte M (3).
Vinny_93 zegt
@Rick dos & WOoOdy: Beetje nutteloze discussie, niet? Waarom zou je gaan nadenken over gewicht en sportieve prestaties etc, als het hier eigenlijk gewoon om een PC Hooftmobiel gaat?
Met een “gewone” 4.8 X5 daar aankomen kan niet, dus dan maar de X5///M, om stoer te doen. Zelfde geldt voor de X6. Het is leuk, maar aan de dikte van de bumpers en al de plastic goodies te zien, lijkt mij dit een auto van het kaliber Navigator met intensieve upgrades.
tdj zegt
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=BMW/X5_M/x5-m–11-1280.jpg
OMG wat een ontzettende halfords bumper..
Audi A6 3.2 zegt
Waarom lees ik dit soort commentaar dan nooit bij een Merc. ML amg, Audi Q7 V12 TDI, porsche cayenne turbo etc!!!! Als je voor keur uit gaat naar een bepaald merk oke maar met het naar beneden halen van anderen wordt je zelf (je merk) niet groter.
Ik vind dit persoonlijk als auto liefhebber een verrijking van het autoaanbod.
sebastianchubasco zegt
de volgende stap is een achterwielaangedreven x6m….
Thomaz zegt
Ik hou het bij de ML63AMG, de ultieme patsermobiel, en dat is toch de enige reden waar deze auto’s voor gemaakt zijn. Ook het is het geluid van het 63AMG blok on-overtroffen.
Rick dos zegt
@Audi A6 3.2
Die aanname mag je inderdaad wel hebben.
@sebastianchubasco
Ik durf die weddenschap wel aan dat dat niet zo is. Daarnaast kun je grote vraagtekens bij jouw vergelijking zetten. Ik ga er dan ook vanuit dat je vergelijking sarcastisch bedoeld is.
Over de zinnigheid van een auto kun je over elke auto voeren.
Is een M5 touring zinnig? Is een Ferrari of Lamborghini zinnig? Is een Alfa MiTo GTA zinnig? Rationeel bekeken niet. Maar goed, we hebben het hier over auto’s, en dan vliegt alle rationaliteit uit het raam.
w0o0dy zegt
@Audi A6 3.2: daar zal ik ook regelmatig dit soort teksten plaatsen…. check de artikelen over de Cayenne Turbo s of de ML63
tdj zegt
@rik dos: Het is natuurlijk wel zo dat deze auto een enorme tegenstelling in zich heeft. De SUV vorm heeft geen enkel praktisch nut (itt hatchback of touring, sportwagen) en werkt vooral het sportieve heel erg tegen (hoog zwaartepunt, gewicht en luchtweerstand). Dit terwijl het een sportwagen pretendeert te zijn.
Rick dos zegt
@tdj
En een RS6 station of sedan heeft die tegenstelling niet? Zo’n auto pretendeert toch ook iets te zijn wat het feitelijk niet is?
tdj zegt
@rick dos: klopt. Maar de tegenstelling bij een suv is in mijn ogen nog net wat groter. Een suv heeft immers een nóg hoger zwaartepunt & luchtweerstand.
Maar in the end is elke auto natuurlijk een compromis.
Rick dos zegt
@tdj
Precies mijn punt.
sebastianchubasco zegt
@audi a6 3.2
in mijn geval is de commentaar die ik lever juist vanwege mijn voorliefde voor merken als BMW…
in het geval van BMW vind ik het triest dat ze hun typerende eigenschappen (freude am fahren) nu volledig in de uitverkoop doen ten behoeve van schaalvergroting.
dit is gewoon karaktermoord. nog niet eens zo heel lang geleden nam je M motorsport als een serieuze, uitgekristaliseerde, sportwagen benaming. ontstaan uit een bijzonder goed idee om aan een bmw-sedan sportwagenaspiraties mee te geven. genoeg vermogen om een porsche of ferrari bij te benen maar met de praktische ervaring van een 4-persoons auto met kofferbak. eens was een M-serie een homolegatie versie van een produktie bmw. de van daaruit voortkomende rij-eigenschappen waren pure race pedigree vanwege de regelementen in de kampioenschappen waarin gestreden werd… van dit soort zaken zien we NIKS meer terug.
ik begrijp best dat er op korte termijn verkocht moet worden maar voor de lange termijn is dit een slechte zaak. BMW gaat zich steeds meer meten aan zijn concurrentie (lees: gaat steeds meer lijken op een mercedes of een audi) terwijl het zich moet bezighouden met “freude am fahren” hun unique selling point…
sebastianchubasco zegt
p.s
bovenstaande ook @ rick dos
Timmie zegt
Optioneel naar 275 km/u… Steeds meer “premium”-merken doen dit, omdat 250 te weinig is… Het gros van alle wagens met 200+ pk heeft deze topsnelheid. Puur een imagokwestie!
sacha zegt
En daar gaat de laatste geloofwaardigheid van de M “SUVs, estates, 4WD en turbo’s horen niet in onze filosofie thuis” divisie. Volgende model: M5 touring xDrive turbo.
///M zegt
Bij de X6 staat de M bodykit beter :D
Rick dos zegt
@sebastianchubasco
Kijk, en dat zijn dan tegenargumenten die ik zelf ook heb en ook al een tijdje aandraag.
Het gegeven dat ze overstappen op geblazen motoren is op zich al zonde en misschien zelfs een beetje afbreuk, maar nog wel mee te leven. Als ze echter ook nog dit soort auto’s gaan maken ten faveure van bijv. een M1 of een CS productiemodel dan ben je langzaam maar zeker je imago aan het afbreken. Ik ga er van uit, tenminste ik mag het toch wel hopen, dat deze auto’s benchmarks zullen zijn in dit segment, en dus dat ze wel het “freude am faheren” zullen uitdragen. Maar als BMW op een gegeven moment meer geassocieerd wordt met “groen” en “sav’s” en “sac’s” waar een fleugje sportiviteit aan zit dan vrees ik met grote vrezen voor het merk….
CSL zegt
Geniale Motorblok, geniaal onderstel, geniale remmen en zo kan ik wel even door gaan. Wat is dit ongelofelijk lekker zeg. Ze zullen ongetwijfeld beter sturen dan vele sportauto’s. Als je van zulke twin-towers een zeer goed uitgebalanceerd, strak rijdende auto maakt is toch een heel stuk moeilijker dan een bestaand sportief model aanpakken. Klasse BMW.
Wat hebben deze twee bakken toch een zeer hoge hebben gehalte. ik denk dat ze enorm goed gaan verkopen. Vooral in de V.S. natuurlijk waar er al jaren vraag is naar een soort M uitvoering van de X5.(was vroeger ” IS” ) En nu krijgen ze er twee.
Nu deze techniek ook toepassen op de X1, 555,655 en de 765!!!
Als de Nieuwe Z4 ook zoiets krijgt gebaseerd op de twinturbo 6inlijn. Zeg maar zo’n 450pk dan zet ik mijn naam eronder.
Nou Rick Dos, vergeet die 911 gt3 maar eventjes. Tijd om de X5 te vernieuwen.
Als ik kinderen had dan wist ik het wel. Zeer zeker de X6, onbegrensd natuurlijk :)
sebastianchubasco zegt
@rick dos
ik ben bang dat bmw al een tijd geleden een “change of strategy” heeft ondergaan en dat het zich nu manoeuvreert naar volume, eerder dan specialisatie. iets waar “premium” audi (een typebenaming dat volgens mij ook door audi bedacht is) al in gearriveerd is. Ook mercedes heeft een tijd geleden ervoor gekozen (a- klasse, b-klasse).
volgens mij zien deze automerken in dat het de enige mogelijkheid is om redelijk onafhankelijk te kunnen overleven, massa en uitbreiding van het aanbod is. had Marchionne toch gelijk dat over een paar jaar er maar een 5 tal merken zullen overblijven…
Audi A6 3.2 zegt
@sebastianchubasco
Wat ik bedoel te zeggen is dat het vroeger ook niet gebruikelijk was om van een sedan een semi-supercar te maken tot dat onder anderen BMW dat deed met de M3. Waarom kan je nu geen sportieve SAV hebben (denk aan de eerste X5) voor mensen die een hoge zit willen hebben. Als het kan waarom niet? Ik denk niet dat BMW, in mijn ogen althans haar waarden verliest. Ze gaan met hun tijd mee. Ik denk dat van een X5M meer verkocht wordt dan van een Z4M. Hoewel ik dit ook een super auto vind dat helemaal bij de M filosofie past, is die minder praktisch en worden er minder van verkocht. En er zal toch geld verdient moeten worden. Dat soort leuke auto’s komt ook heus wel weer.
Ik rijd overigens met een A6 omdat het moet van mijn werkgever, maar ben weer opzoek naar vervanging en heb mijn baas kunnen overtuigen om naar BMW te gaan ;D
sacha zegt
@Audi A6 3.2: De M3 was de homologatie auto van de DTM voor BMW, derhalve NOODZAKELIJK om gebouwd te worden voor de openbare weg.
Ken je klassiekers.
w0o0dy zegt
@Rick dos: en Sebastianchubasco: en hier zijn we het helemaal over eens…. waar de m eens stond voor motorsport staat ie nu eigenlijk alleen nog maar voor More, Money of Marketing…..
sebastianchubasco zegt
@audi a6 3.2
ik denk dat bij het ‘idee’ sportwagen meteen aan de puurheid van het autorijden.
de puurheid van het autorijden verdwijnt ten faveure van de eisen die tegenwoordig gesteld worden aan een moderne auto (eisen als bijvoorbeeld hoge zit, daaruit voortkomende obesitas-probleem enz.).
het was ooit onder andere bmw die bewees dat je met een compromis (sportwagen+sedan) een rijdersauto kunt bouwen. deze twee compromissen harmonieren met elkaar. de compromis suv+sportwagen vindt ik echter een slecht passen omdat het elkaar bijt.
als je bijtende compromissen blijft maken dan verlies je op een gegeven moment aan puurheid. dan kunnen de auto’s nog zo technisch perfect zijn, het idee raak je kwijt…
phantom zegt
Een paar opmerkingkjes: -De wielen zijn wel mooi maar totaal niet bruut en te sober
– De voorbumper ziet er gewoon niet uit met die grote gaaapers erin.
– De uitlaten zijn veel te klein, een normale 4.8 heeft nog grotere…
De rest is okay: prestaties, dashboard, etc
sebastianchubasco zegt
http://www.autojunk.nl/clips/view/154986
3serie: rijders auto
sebastianchubasco zegt
heej waar is mijn filmpje?
-edit: heb de link even los geplaatst-
Johan zegt
Aanvankelijk wilde M er niet aan om deze hoog op de poten staande waggies te tunen. Wat zou nu wezenlijk het verschil zijn met de 4.8is van het vorige model?
Cantago zegt
Die X5M vind ik niet echt heel boeiend… Maar die X6M, en dan met een paar brute velgjes, nice! Die zou ik zeker wel willen, echt een vette bak!
Vinny_93 zegt
@///M
Moeten we jouw mening objectief opnemen? Geloof je jezelf?
@Rick dos: Over die M5 touring en RS6 Avant: Ben ik roerend met je eens, je verwoordt daar precies wat er met de “supercars” gebeurt, wat overbodig is. Een stoere auto moet een coupé zijn, dat is allang beslist. Maar of een Ferrari of Lamborghini zinvol is, moet je denk ik even bij de liefhebberij van auto’s te rade gaan. En even op rijplezier letten. Een Ferrari geeft je het gevoel dat je kan vliegen(mij wel iig), een RS6 doet dat ook, een RS6 Avant geeft je het gevoel dat je een tank bestuurt met een benzinemotor, die er iets mooier uitziet. De MiTo GTA zijn genoeg woorden over gesproken, en daar zullen de meningen ook zwaar uiteenlopen. Mijn punt is: Je moet bij de stam van het autorijden kijken. En dan niet als transportmiddel, maar als hobby. En dan moet je kijken wat je wilt, en dat moet je dan ook doen, en niet overdrijven. Daarom heeft men het kapitalisme bedacht: Zo kan men met één model (e.g. M5) zoveel modellen maken dat er steeds meer geld op te verdienen is.
Als het kapitalisme niet zou bestaan, zouden er al Ferrari’s voor 20.000 op de weg rijden, en dan heb ik het niet over een 1995 348tb met 1 ton op de teller, maar over een 612 met 500 km.
Maar dat even terzijde: Gezien je titel had ik je naam vaker verwacht te zien :)
PauluzD zegt
sjonge jonge wat een gezever reacties hier.
Tis gewoon een dikke bak klaar. Gassen met dat ding! Geen gemekker over gewicht en wat een supercar moet zijn pffff mensen toch.
Henk zegt
in denk dat ze mooier zijn in antraciet met 21” glimmers eronder
Benjamin1 zegt
Ik zou voor de hummer gaan, rijdt vast veel beter…
Laurens zegt
De M versie is de meest sportieve variant van een specifiek BMW model. Makkelijk zat toch? Wat sportief is, daar is toch niemand het over eens. Want een cabrio bijvoorbeeld is in mijn ogen per definitie niet sportief, want minder “goed” qua “prestaties”.
Kunnen we het niet beter over het motorontwerp hebben?
Ik vind het een hele prestatie om een roodgloeiend uitlaatspruitstuk, twee turbo’s en nog de katalysatoren in de V van de 8 te positioneren. Lijkt me dat dat kan, als de motorruimte vrij hoog is waardoor de motor relatief laag in het chassis hangt, en er veel ruimte is tussen motor en motorkap. Anders brand de lak van de motorkap af :lol:
Of zou BMW dit blokje ook in de komende M5 sedan kunnen lepelen? Die overigens naar het lijkt een vrij hoge neus gaat krijgen :-)
Zwaai, zwaai, hoog getunede atmosferische BMW’s ;-(
Rob USA zegt
Ben ik de enige die de luchthappers bij de Cayenne minder overdreven en meer in het totale ontwerp passen en dus mooier dan bij deze 2 ??
GOD zegt
BMW Motorsport begon juist met turbo’s, ze zijn er wereld kampioen mee geworden in de F1 etc.
De oer M3 zou aanvankelijk ook een turbo krijgen maar dat ging op het laatst niet door omdat de regels veranderd werden. daarom had het homlogatiemodel dus ook geen turbo. toen is BMW er ook vanaf gestapt.
plus in deze tijd kun je eingelijk niet meer zonder turbo’s
het zat er al langer aan te komen.
de filosofie is gewoon nog het zelfde alleen wat moderner.
iedereen verwacht hardcore BMW’s maar de jaren 80/90 zijn voorbij, dat moeten we gewoon accepteren.
of een X5 sportief kan zijn?
http://www.youtube.com/watch?v=NtuVxi6hMqI&feature=related
wouterjeuring zegt
je moet ze ook nog even zien mét nummerborden erop, dan zie je al die lelijke putten niet op die plek ;)
tdj zegt
@vinny_93.. Als het kapitalisme niet zou bestaan zou Ferrari ook niet bestaan en zouden we allemaal in ongeblazen 8v 1.2 roestbakken rijden.
gerard m power zegt
super vet, deze twee bakken. mijn voorkeur van deze twee is wel de x5m,de ultime SUV. Mpower geeft de rest weer het nakijken!
w0o0dy zegt
@GOD: over die LeMans hebben we het al eerder gehad…. die auto is gestript en extreem verlaagd en reed op nog breder/of gelijk rubber als de nieuwe X5m…. Als de nieuwe auto in de basis al 300kg zwaarder is geworden dan zal een fully spec’ed x5m al gauw richting 400kg meer gaan.
Overigens…. die LeMans is erg snel, maar issie ook echt sportief? En als die wel echt sportief is….. zouden de kopers van de nieuwe X5m de auto wel kopen als de x5m net zo extreem zou zijn?
Ik denk dat de LeMans een leuke PR stunt is, maar de x5m is gewoon een auto die is ontwikkeld om in volume te verkopen. Niet de sportiviteit was het doel, maar scoren bij de potentiële kopers…. en zoals ik al eerder zei: ik denk dat die doelgroep voor 95% uit lui zal bestaan die nooit een circuitje pakken, die niet de skills hebben om zo’n auto op de limiet te rijden en daar ook geen behoefte aan hebben. De meeste potentiële kopers zijn in mijn ogen mensen die waarde hechten aan de cijfertjes, altijd prominent in het zicht parkeren en bij voorkeur een hele grote M aan hun sleutelbos willen om maar indruk te kunnen maken….
BMW M lijkt steeds meer auto’s te maken die goed zullen verkopen. De leuke, bijzondere en echt gave modellen hebben aan het kortste eind getrokken want daar wordt niet genoeg op verdiend…. en dat is triest. Op mij komt het over als dat de mensen van M vroeger auto’s bouwden die ze zelf wilden hebben om af en toe het circuit op te gaan…. tegenwoordig lijkt het erop dat ze vooral gaan voor auto’s die ze zelf niet echt willen en waarschijnlijk niet kunnen betalen…. en die ook niet echt bedoeld zijn voor af en toe circuitrijden…. en daarmee gaat de M-division in mijn ogen naar de haaien en dat vind ik (ook als overtuigd NIET-BMW-fan) erg jammer. Ze kunnen veel beter.
RenesisHP zegt
Hoe saai wil je hard gaan met deze tanks?
Ik heb vorige week met een geïmporteerde SL55AMG meegereden. Zelfs met het dak open was dat 1 van de saaiste snelheidservaringen die ik ooit heb meegemaakt. Mijn stelling dat Mercedes geen sportauto’s maakt werd daar weer eens mee bevestigd.
Pk’s en koppel ten overvloede is hartstikke leuk met een laag gewicht en zwaartepunt.
Bovenstaande M tanks hebben daarom ook niets met sportauto’s te maken.
Het gaat hard. Verwacht alleen niet teveel emotie.
Daar zijn ze gewoon te log en te zwaar voor.
GOD zegt
@ WoOody
die LM is niet gestript, zit alleen een kuipstoel in met gordels, het overige interieur is std. heb je wel gekeken ? of ga je er standaard al van uit dat een snelle BMW gestript moet zijn etc. volgens mij wel.
extreem verlaagd?? 3 cm rondom, overdrijven is echt een vak.
een tijd van 7:49 op de nordschleife. en dan zeggen dat het niet sportief is?
het is sneller als een Murcielago, Gallardo, Ford GT, CLK DTM, RS4 etc.
En wat ///M betreft dat het blijkbaar niet hardcore genoeg is voor jouw
we leven niet meer in de jaren 80, wat verwacht je dan?
RenesisHP zegt
@GOD.
Fijn, hij is snel. Geeft dit hem dan ook emotie?
-[E`46]^. zegt
Prijs in Duitsland:
The X5 M follows closely with a base price of 105,900 euros, making the “M twins” one of the most BMWs out there.
-[E`46]^. zegt
Prijs in Duitsland
BMW X6 M being valued at 108,500 euros.
GOD zegt
@ mx5/rx8owner
wie heeft het hier over emotie?
en net of die koekblikken van jou emotie hebben.
RenesisHP zegt
@GOD.
Die koekblikken van mij hebben een berg emotie. Vooral de mx5 is pure fun met zijn lage gewicht.
De RX8 is verslavend door de wankelmotor. Vergeleken met de mx5 is hij gewoon zwaar en log kwa stuurgedrag.
Ik heb al meerdere sportauto’s mogen ervaren en tot nu toe zijn de lichtere auto’s het sportiefst kwa rijbeleving.
230 in een Lotus Elise is bijna bangelijk snel te noemen. 230 in een BMW X5/6 is gewoon saai. Daarbij blijf je gewicht altijd voelen bij het bochtenwerk.
Emotie is een zeer belangrijke factor voor een sportauto. Zonder emotie is er helemaal geen sportauto.
Maar goed, cijferneuken is schijnbaar belangrijker. :roll:
En in wat voor een bolide beweegt god zich voort. Waar zijn uw meningen op gebaseerd. Vertel?
Rubyn zegt
Tuners doen het de hele tijd. Dit is gewoon een geperfectioneerde X5/X6. Zou er wel andere velgen onder knallen. Erg bruut gedaan!
RenesisHP zegt
De beste omschrijving voor de X5/6M. :P
Audi A6 3.2 zegt
@ mx5/rx8owner
Waar kunt u dan uw mening op baseren? Heeft u al met een X5M of X6M gereden. Ik snap je punt dat je het gewicht altijd zult blijven voelen en het is overduidelijk een andere auto dan een mazda MX5. Maar waarom kunnen deze auto’s geen emotie bieden! Is dat niet heel persoonlijk? Ik vind dat je niet stellig iets kunt beweren tewijl nog niemand er mee gereden heeft! Punt, geen vooroordelen, daar gaat de wereld aan kapot!!!
GOD zegt
@ AUDI A6 3.2
met jouw kan ik praten
Eric zegt
Nu nog langs ACSchnitzer of een andere tunerd voor een chipje tot 700PK. Vind het best leuke auto’s alhoewel de X5 me meer aanspreekt dan de X6. Toch geslaagd!!!!
Jesper zegt
Toch vind ik het niet de ballen hebben van een Q7 V12 TDI, wat is nou 680Nm.
Wel grappig om op de Autobahn met 275km/u langs een M5 zonder performance pakket te knallen. :twisted:
RenesisHP zegt
@AUDI A6 3.2.
Goed punt.
Ik heb de X5 in meerdere smaakjes ervaren. Alleen de M staat hier nog niet tussen. Over het algemeen voelen de meeste SUV’s een beetje hetzelfde.
Log en zwaar zijn ze allemaal.
Deze auto’s zullen ongetwijfeld emotie kunnen opwekken. In mijn ogen is dat onvoldoende. Power is geen garantie voor emotie. Daar draagt de hele rijervaring aan bij. ;)
Het is uiteraard mijn mening, geen feit.
RenesisHP zegt
Emotie gaat echt veel verder dan vermogen en cijferneuken. 0-200 in een SL55AMG is een stuk minder spannend dan 0-200 in een 360 Modena. Dit terwijl de SL55AMG de 360 Modena ver achter zich laat.
Vinny_93 zegt
@tdj: En dat is dus precies mijn punt!
w0o0dy zegt
@GOD: check the picture….. waar is de achterbank? 3cm verlaagd? Ehm 3 inch lijkt me eerder…..
En nee niet iedere snelle tijd maakt een auto echt sportief…. de vergelijking met de race-trucks is wat dat betreft een goede. Om voertuig stabiel te houden op hoge snelheid moet de auto niet te nerveus zijn… maar bij een zwaar voertuig betekent dat meestal dat de auto minder scherp stuurt…. Om een zware auto in het gareel te houden monteer je dikke dempers, veren en stabilisatorstangen, maar daarmee gaat je comfort al snel naar de haaien en wordt het onderstel te hard. Het mag echter niet te hard gedempt zijn anders gaat de auto stuiteren…..
Je ziet een hoop problemen om een goed compromis te vinden….
Laten we daarom even kijken naar een totaal ander soort auto en kijken wat die auto leuk en sportief maakt….
Een Elise is extreem sportief maar zeker niet bikkelhard qua onderstel… en toch kun je die auto precies plaatsen en doet ie wat je wil…. dat is een goede sportwagen…. die goede wegligging en het geslaagde compromis komen voor een groot deel door een goede gewichtsverdeling maar meer dan wat dan ook door een laag gewicht….
Een lichte auto wijzigt nou eenmaal veel makkelijker van richting dan een zware….. en daarom denk ik dat een grote zware SUV nooit een echte sportieve auto kan zijn…. teveel gewicht dat met grof geweld van richting moet veranderen….. sterke bekrachtiging van de besturing om een beetje hanteerbaar te blijven….
Ik heb weinig tegen de echte M modellen…. ik denk echter ook dat dit soort modellen weinig tot niets met de originele M-versies te maken hebben…. Motorsport? Allang niet meer en dat is erg jammer want de m-versies waren altijd wel echt bijzonder (vooral de m3) en het lijkt er steeds meer op dat de commercie de dienst uitmaakt en niet de liefde voor sportieve auto’s….
Eric zegt
Nu weten we welke motor er in de nieuwe M5 komt te liggen met waarschijnlijk nog meer PK’s. Ik schat zo’n 580! Net iets meer als een RS6!!!!
CSL zegt
@Eric
Ik denk dat die dan toch wel richting de 600pk’s gaan voor de M5.
De 1e M5 had namelijk de 200pk gebied(286pk).
De 2e had de de 300pk gebied(316-340pk)
De 3e had de 400pk grens (400pk)
De 4e generatie 500pk gebied(507pk)
En de 5e generatie op de 600pk gebied aangezien met dit type blok ook de nieuwe 5serie onthult zal worden.
Maar het ook heel goed dat er een 555i of een 560i komt.
Overigens moet ik zeggen dat Alphina zeer blij met deze blok zal worden.
Echt te gek gewoon. Ze zouden deze blok ook in de 1 en 3serie moeten aanbieden.
///M-POWER zegt
@ CSL
de 5e generatie (F10) M5 krijgt 560pk met 4.4L twinturbo V8 en Alpina komt met hetzelfde blok 4.4L twinturbo V8.
Bstep zegt
jullie snappen t volgens mij niet, een M model heeft dan wel alles groter en sterker maar is toch lichter, een X6M weegt 2100 kilo en niet een paar honderd meer. en een z4 m wil niet zeggen sneller te zijn. te veel vermogen op de lichte achterkant geeft wielspien. de x6m met 555pk heeft xdrive (4weel) en brengt zeker alles op de weg. En als je dat geen sprotwagen noemt wacht dan maar eens tot je erin rijdt! by the way ik werk bij bmw.
Bstep zegt
en over de 5e generatie m5 is nog helemaal niet bekend hoeveel vermogen die krijgt, sowieso 555 pk of nog meer, ze willen het liefst over de 580pk heen van de audie rs6, dit kunnen ze makkelijk bereiken maar ze willen het binnen een bepaalde uitstoot en verbruik.