Maar is de BMW X5 met atmosferische V8 ook de moeite waard?
De afgelopen jaren hebben we afscheid moeten nemen van een groot aantal klinkende namen. In veel gevallen was General Motors de schuldige, uiteraard. Check hier alle merken waar ze geen succes van hebben weten te maken. Maar er zijn ook een groot aantal merken bijgekomen. Nieuwe uitdagers die het beter denken te weten dan de gevestigde orde.
Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Tesla. Het Amerikaanse EV-merk heeft lak aan conventies (zonder op een magere cabaratier te zitten met een kikvorsman-pak aan) en heeft de autoindustrie flinkt weten te verassen. Dat niet alleen, de EV-pionier is uitermate succesvol. Daar moeten meer merken van kunnen profiteren. Toch?
BMW X5 met atmosferische V8
Daarom schieten de nieuwe uitdagers als paddenstoelen uit de grond. Een partij om rekening mee te houden is VinFast. Dit is een bijzonder serieuze partij. De ontwerpen van de auto’s komen van de hand van Pininfarina. Qua techniek werken ze onder meer samen met BMW. Dat zien we aan de meest prestigieuze Vinfast tot nu toe, de Vinfast President. Kort door de bocht is het een BMW X5 met atmosferische V8.
Niet de nieuwste
De Vinfast President is overigens niet gebaseerd op de allernieuwste BMW X5, de ‘G05’. De auto is gebaseerd op de BMW X5 van de vorige generatie, de ‘F15’. Toevalligerwijs hadden we het gisteren nog even in dit lijstje van modellen die een generatie ouder zijn. De F15 is namelijk eigenlijk gewoon een E70. De basis van deze Vinfast President komt dus uit 2007.
Niet van BMW
Aangezien we de term ‘BMW X5 met atmosferische V8’ bezigen, lijkt het vrij logisch om te kunnen concluderen waar de motor vandaan komt, BMW. De X5 (E70) is immers geleverd met turboloze V8 (de 4.8is). Maar nee, de motor komt van General Motors vandaan. De motor is een EcoTec3 motor, een 6.2 liter V8 met 420 pk en 624 Nm.
Interesse in zo’n nieuwe BMW X5 met atmosferische V8? Dan zul je snel moeten emigreren naar Vietnam. De Vinfast President wordt namelijk alleen verkocht in Vietnam. Ook is de oplage beperkt: er worden slechts 500 exemplaren van de Vinfast President gemaakt. De prijs is niet mals: een kleine 140.000 euro, omgerekend.
kevertje zegt
Zijn dit uberhaupt het soort van auto’s waar je zou in willen rondrijden? Onbekende merken, blitse carroserie met aftandse powertrains van Europeanen, Zo nieuw is het niet, Mercedes heeft dat ook gedaan. Het geeft vooral aan dat de fiscale/ecologie-druk op de burger in Europa elders in de wereld ronduit niet bestaat. Waar wij gek gemaakt worden over onze zogezegde verantwoordelijkheden in de klimaatverandering omwille van een paar g CO2 minder of meer en een electrisch oor aangenaaid worden, blaast men buiten de EU op de meeste plaatsen maar naar willekeur veel meer dan alleen massa’s CO2 in de lucht.
knapzuur zegt
..als je niet leest mis je van alles..
“Maar nee, de motor komt van General Motors vandaan. De motor is een EcoTec3 motor, een 6.2 liter V8 met 420 pk en 624 Nm.”
“De Vinfast President wordt namelijk alleen verkocht in Vietnam. Ook is de oplage beperkt: er worden slechts 500 exemplaren van de Vinfast President gemaakt.”
Reken er maar op dat die al zo goed al uitverkocht is bij aanvang verkoop, en reken er maar op dat er genoeg Vietnamezen zijn die hier graag in rond gereden worden.
gregorius zegt
Is het bedrijf toevallig van de broer/neef/oom/zoon van een van de leiders van Vietnam. En zullen er gelijk 100 auto’s afgenomen worden door de regering?
Dutchdriftking zegt
Kan er iemand mij uitleggen waarom je deze in hemelsnaam wilt hebben?
mashell zegt
Omdat “Vinfast President” wel 10000 keer stoerder klinkt dan “iks vijf”.
Teerdz zegt
Het is toch geniaal om dergelijke Frankrnsteincreaties te zien? Waarom zou je ouderwetse techniek afdanken als het in andere markten nog prima kan worden verkocht? Het is niet alsof er Vinfasts deze kant op gaan komen in de nabije toekomst, dus als het kan dienen als imagobooster in eigen land, waarom niet? Ik vind het uiteindelijk best een geslaagd product voor een Vietnamees merk dat nog niet zo heel lang bestaat en ook nog eens vele malen beter oogt dan 99% van de voertuigen die ik in Vietnam heb zien rondrijden. In ieder geval hebben ze hun eigen design (hallo China) en ik ben best benieuwd naar hoe een GMV8 aanvoelt in een X5.
erce zegt
Blue Billywig mag z’n certificaat wel eens vernieuwen…
mashell zegt
Er wordt hier ontzettend positief over Alpina gezemeld maar dit is eigenlijk hetzelfde concept maar dan een stuk creatiever uitgevoerd.
hiscoxke11 zegt
Alpina hiermee vergelijken is ronduit heiligschennis.
Sommigen zouden beter niks zeggen
mashell zegt
Zeg ik toch. Alpina volgt een voorspelbaar standaard receptje (striping, stickers, kleur, uitlaateindstukken, paar pk meer uit de motor en natuurlijk wielen met veel te veel spaken). Beschamend dat ze daar al zo lang mee wegkomen en zoveel geld voor durven vragen. Vinfast doet het gewoon veel beter.
alpina007 zegt
@mashell: ophanging, interieur, remmen, motor ??
iz_person zegt
Geen foto´s van het interieur en achterkant? Ziet er best lekker uit. Als je kijkt naar het huidige aanbod in Nederland. Dan zijn dit soort paddestoelen wel lekker in het bos. Ik kan dit alleen maar toejuichen.
Alleen jammer dat deze niet naar Ollanda komt.
viertakt zegt
Ziet er ongelofelijk brak uit. Die President-badge alleen al.
Gooi wat plastic op een hoop. De nieuwe Vinfast is te koop!
sudbina zegt
Zet er Cupra op en het kan zo hier de showroom in!
Ik vind het best een gaaf ding eigenlijk.
bernoulli zegt
Mooi zeg, die bouwmarktschakelaars in het interieur.
banderas zegt
Ik ben in Vietnam geweest en zo’n Vinfast is daar een luxe auto. Zoveel dikke bakken rijden er nu ook weer niet rond namelijk.