Het is precies 10 jaar geleden dat de BMW X5 als eerste de Sports Activity Vehicle (SAV) voorstelde op de NAIAS Detroit autoshow. Inmiddels is de BMW X5 een begrip. Sinds zijn lancering in 1999 zijn er wereldwijd al 845.000 stuks verkocht, waarvan bijna 7.700 auto’s in Nederland.
Dat is een nette prestatie en daar mogen we best even wat aandacht aan geven. Waar de Nederlandse markt voor premium full-size SAV’s over 2008 met ongeveer 27 procent daalde, wist de BMW X5 met ruim 1.100 verkochte exemplaren zijn verkoopcijfers nagenoeg op het niveau van 2007 te houden. Nu vraag je je natuurlijk af welke auto’s er behoren tot de groep “premium full-size SAV’s”. Welnu, dat zijn de volgende modellen: de Cayenne, de XC90, de Touareg, de GL, de ML, de Lexus RX, de Range Rover (Sport), de Discovery, de X5 en de Q7.
De nieuwe BMW X5 is dus nog steeds toonaangevend en tevens marktleider in het SAV segment, mede dankzij de brandstofbesparende EfficientDynamics technologie. Daar waar de Nederlandse markt voor premium full-size SAV’s over 2008 met ongeveer 27 procent daalde, wist de BMW X5 met ruim 1.100 verkochte exemplaren zijn verkoopcijfers nagenoeg op het niveau van 2007 te houden. Dat de hoogte van de vorig jaar ingevoerde CO2-heffing (‘slurptax’) voor de efficiënte BMW X5 meeviel, heeft hier natuurlijk zeker aan bijgedragen. Waar concurrenten tot wel 9.000 euro aan heffing kregen opgelegd, bleef dit bij de meest verkochte BMW X5 beperkt tot slechts 1.500 euro. Het succes van de X5 heeft dan ook geleid tot het ontstaan van een heuse X familie met een BMW X3, X5 en X6. Later dit jaar zal daar nog de X1 aan worden toegevoegd.
BMW typisch rijplezier in een nieuw marktsegment
De kracht van de BMW X5 zit hem in de combinatie van bijzonder fascinerende eigenschappen. Met dit model slaagde men erin het typische BMW rijplezier op een nieuw marktsegment over te dragen. De ruime en permanent vierwiel aangedreven BMW X5 combineert de rijeigenschappen van een traditionele BMW met een uitstekende mobiliteit buiten de gebaande paden. Zijn veilige carrosserie en onafhankelijke wielophanging onderscheiden de BMW X5 duidelijk van off-road voertuigen.Bij de tweede generatie BMW X5, die geïntroduceerd werd in het najaar van 2006 zijn de onderscheidende kenmerken van de SAV consequent verbeterd. Met zijn nog ruimere en luxueuzere interieur en verfijnde aandrijftechniek heeft de nieuwe BMW X5 opnieuw de lat hoger gelegd. Het is tevens de eerste BMW die uitgerust kan worden met 7 zitplaatsen. Zijn steeds verder doorontwikkelde xDrive variabele vierwielaandrijving verhoogd bovendien het rijplezier zowel op de weg als ook op onverharde oppervlakken.
Verlaagd verbruik bij meer vermogen
In de loop van het tienjarige bestaan van de auto kon dankzij EfficientDynamics het brandstofverbruik van alle varianten aanzienlijk worden verlaagd en daarbij de prestaties worden verbeterd. Zo behaalt de huidige BMW X5 xDrive48i met een verbruik van 12,1 liter per 100 km een 13 procent gunstiger verbruik als zijn bijna 70 pk zwakkere voorganger uit 2000. De BMW X5 xDrive30i overtreft op zijn beurt zijn voorloper met 41 pk maar verbruikt tegelijkertijd met 10,3 liter op 100 km maar liefst 20 procent minder brandstof. Ook bij de 3.0 liter dieselmotor een gelijk beeld: 51 pk meer vermogen bij een meer dan 15 procent lager verbruik van 8,2 liter op 100 km.BMW premium marktleider in vierwielaandrijving
Het succes van de BMW X5 heeft de basis gelegd voor de huidige status van BMW als grootste aanbieder van premium vierwiel aangedreven voertuigen. Het innovatieve vierwielaandrijvingsysteem xDrive verdeelt de krachten volledig variabel over de voor- en achteras, waardoor onder alle omstandigheden optimale tractie en dus ook veiligheid wordt gegarandeerd.Met het concept van de BMW X5 zijn talloze prestigieuze prijzen gewonnen op het gebied van kwaliteit en veiligheid. Zo is in 2003 het maximale aantal van 5 sterren voor de Euro NCAP crash test uitgereikt aan de BMW X5 en won de auto in 2007 de J.D. Power Gold Award voor klantentevredenheid in de VS.
Henk zegt
Het is en blijft een mooie wagen. Zou alleen zelf toch liever een range rover hebben, maarja dat vind ik dan.
NLBUURMAN zegt
BMW gefeliciteerd :) ik vind de nieuwe X5 trouwens wel de mooiste! de oude kun je nu vanaf 15K kopen…. ipv een erg hoog aanschafbedrag voor een nieuwe.
freek zegt
joehoee!
Vreugde, Plezier, Genot!! :/
mrB zegt
Het is toch een SUV, en de X6 was toch de eerste SAV? of ben ik nu gek geworden?
Verder: dat ding is toch lelijk, dus boeit niet echt :P
zondagsrijder zegt
En het design is achteruitgegaan. Want allemaal leuk zo’n SUV maar ’t moet wel klasse hebben: Cherokee (XJ!), G-Klasse, Range Rover, Defender én de eerste X5. Allemaal chique.
De tweede X5 is helaas een lelijk ding. Lompe brede vorm en een Audi uitstraling. Qua smaak duidelijk een paar treden omlaag.
ML320cdi zegt
Ik heb de Mercedes ML 10 jaar gemist?
Maar nette prestatie van BMW, heb de X5 altijd een mooie auto gevonden. Zelf vond ik hem alleen niet zo comfortabel.
Phoenix zegt
Ik vind de laatste X5(m) het mooist. een stuk lager
@ mrB: de X6 is een Sports Activity Coupe SAC dus
autoblogger zegt
@ML320cdi: deze artikelen dus niet gezien?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/12/mercedes-m-klasse-viert-tiende-verjaardag
http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/07/mercedes-ml63-amg-10th-anniversary
Majinstar zegt
@ Autoblogger: He he eindelijk. Wat moest ik lang wachten zeg voordat ik weer een mooie wallpaper van jullie kreeg. Maar het was het wachten wel waard. :D
So Thnx autoblog en Bempi gefeliciteerd.
damster zegt
Er lijkt geen einde te komen aan de verheerlijking van een rijdend flatgebouw…
AutoInformatief zegt
Jammer genoeg is het design in die 10 jaar toch achteruit gegaan. De eerste X5 vind ik toch een stuk stoerder uitzien dan de nieuwe serie, door zijn ronde vormen is die meer lijken op een gestrande walvis…
Pordon zegt
Uhm was Mercedes niet eerder met de M-klasse? als ik het me goed herinner was die in 1997 geintroduceerd. Of gaat het dat BMW de term SAV heeft geintroduceerd?
Enfin, heb een X5 nooit mooi gevonden, to much a pimp car for me.
Geef mij maar een ML.
BmwMPower zegt
Gefeliciteerd BMW! :D Wanneer komt die X5 M nou?
” de GL, de ML…’
Waarom zou Mercedes er weer 2 moeten hebben als 1 genoeg is?
BMWMSERIES zegt
Jeej :D:D ^^
Gefeliciteerd :P
Ary zegt
Nu vraag je je natuurlijk af welke auto’s er behoren tot de groep “premium full-size SAV’s”.
nee dat vraag ik me helemaal niet af :P
Ik ben BMW fan,
maar kvind het een nutteloze topic, sorry hoor.
Maar zo kan je over elk model een topic schrijven, De Dacia Logan bestaat 5 jaar ofzo. Hoera!!
Ary zegt
@ BMW M Power
dat is hoe een merk denkt een bepaalde segment/markt te kunnen vullen. Daarnaast meer keus in soorten SUV’s te kunnen geven aan klanten, als daar misschien naar gevraagd wordt ;)
RubenBaeten zegt
@BMWMPower: 1 is niet genoeg, BMW heeft toch ook de X6? Over nutteloos gesproken.
CSL zegt
Hoe gaan ze het vieren? Met een Sportieve uitvoering? een “IS” of een “M” ?
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
@ Ruben B,
nutteloos? leg eens uit ;) ik denk dat BMW een beetje veel slimmer is dan jouw gedachte.
Brokkenpiloot zegt
Deze auto hoort volledig thuis in het rijtje: Ferrari, Fiat, Lamborghini, Chamberlain, Famo, Zetor en Massey Ferguson.
GerreLekker zegt
I couldn’t care less… Goed om de kinderen mee naar school te brengen. Als het om echt veldwerk gaat laat dit dan maar over aan LandRovers en LandCruisers…
RubenBaeten zegt
@Bee eMm enz.: Vier zitplaatsen en een minuscule achterbak in een auto van 4,90 m lang en dik twee ton zwaar? Mwah, noem ik vrij nutteloos.
DRU zegt
10 jaar alweer? Waar gaat de tijd? Ik weet nog dat hij werd geïntroduceerd als de SUV die ook nog een racewagen was. Dat imago is hij wel een beetje kwijt geraakt vind ik. Veel heeft toch met de eigenaars te maken, heheh..
japp zegt
bejaard! :D
tijd om dat lelijke misvormde autotje van de weg te verbannen (6) :p
nah.. nooit zon fan geweest van de x5
maarja.. ook niet van SUV int algemeen..
gr. japp
PCCB zegt
Ik ben altijd een fan geweest van deze wagen. Het is echt een plezier om mee te rijden! Ik hou er wel van.
vla zegt
Ergens in een donker krocht staat Rick dos te dansen met zijn collega’s. :P
Stephan Tast zegt
De Jeep Grand Cherokee SRT8 en de Cadillac SRX V8 hebben beide premium prijzen, maar?
AriM6 zegt
@ Ruben Baeten
Als het nutteloos is , waarom worden er dan zoveel verkocht ?
En wat iemand bedoelde met de ML en de GL.
Die twee zijn bijna hetzelfde , alleen dan de GL 7 zitplaatsen heeft.
RenesisHP zegt
@Ruben Baeten.
In vergelijking met de X6 is de X5 nog bijna nuttig te noemen.
Bij de X6 wil je niet eens achterin zitten en de bagageruimte is NOG kleiner dan bij de X5.
Het enige echte nut van dit soort auto’s is de bodemvrijheid. Je zal niet snel een drempel schrapen.
Stahlblau zegt
Het blijven heerlijke auto’s, ik kan niet anders zeggen dan dat ik ooit in mijn leven nog eens een E53 X5 4.8iS moet bezitten. Desnoods wacht ik tot hij 25 jaar oud is en zet hem op gas…
En nutteloos? Ach. Een hoge zit in combinatie met prima rij-eigenschappen; waar vind je dat nou terug? Een BMW 6-serie heeft geen hoge zit en een praktische MPV rijdt weer niet als een BMW.
bozewolf zegt
Is de “10 jaar teveel” opmerking een te duidelijke inkopper of….? :D
bmw zegt
Hip hoi hoera! Gefeliciteerd BMW.
Oh, en weet je wat? De Lada Niva bestaat ook al 35 jaar!
lincoln zegt
nou nou .. wat een prestatie ..
de tijd gewoon het werk laten doen .. en dan met de eer strijken ..
typisch BMW ..
Innokenty zegt
Ik mis Toyota Landcruiser bij permium SUV.
CimBom zegt
De eerst/oude X5 E53 facelift uitvoering is en blijft voor mij de mooiste SUV.
X5 4.8i met 5 spaaks lichtmetalen velgen en in het zwart uitgevoerd.
a_buis zegt
@Innokenty: nou, daar missen we niets aan! Kom op zeg, hondslelijk ding toch? Waarschijnlijk ongekend goed gebouwd maar niet om aan te zien. En voor een ton+ rijdt niemand hier in een Toyo. Of je moet iets met het merk te maken hebben (niet te hopen).
DavidZ zegt
De eerste generatie X5 vind ik wat apart qua proporties (wel een erg goede auto), maar de huidige is zeer fraai. Langer, breder, en even hoog. Ik kan mijn ogen er niet van af houden als ik er eentje passeer. Mooi interieur ook, heb er laatst één bewonderd bij de dealer. X6 moet ik nog wat aan wennen.
X3 rijdt prima, maar het interieur is relatief armoedig vergeleken met het forse prijskaartje.
ralfie zegt
weet je wat mij opvalt? Dat een aantal mensen hier op autoblog altijd aan het zeiken zijn over SUV’s als BMW een bericht uitbrengt. Dit gebeurt nooit bij audi, volkswagen of mercedes om maar wat te noemen! Ben niet specifiek een BMW-fan maar vind het jammer dat mensen die bijv. merc-fan zijn zo hatelijk moeten zijn. Je kan toch ook gewoon zeggen dat het niet jou ding is!!!
RenesisHP zegt
@a_buis.
Die gekke Toyota is kan tenminste echt offroaden.
“En voor een ton+ rijdt niemand hier in een Toyo.”
Nope, dan noemen ze het Lexus. :?
Cantago zegt
Geweldige wagen! X6 en de Q7 mogen er btw ook wezen hoor;)
JPM zegt
Op de ML zn tiende verjaardag hadden ze er 850,000 van verkocht dat zijn er maarliefst 5,000 meer dan BMW. Ongelooflijk…
slk zegt
Jpm.Misschien komt dat ook dat de ml als grijs kenteken was geleverd.nog steeds trouwens.
WieAndersDasAuto zegt
Met de nieuwe X5 vind ik dat BMW een goede zet heeft gedaan. De oude X5 was behoorlijk lelijk, de nieuwe integendeel heel mooi.
Mocht ik kiezen tussen een X5 en X6 dan hoefde ik niet eens na te denken. :)
TodayTommorrow zegt
Het is en blijft een mooie wagen zelfs na 10 jaar
ML320cdi zegt
@autoblogger: Excusses, dat was me even ontschoten.
HJD zegt
na 10 jaar nog geen mooie x5 kunnen bouwen? Triest!! Koop toch gewoon een ML of een Range!!
agera zegt
Per toeval ben ik hier beland, maar wat kan ik nog steeds genieten van de 1e generatie BMW X5 e53 facelift.