De BMW X5 facelift heeft een verrassing in petto. Het is zowaar een mooie auto geworden.
Als het gaat om styling is BMW zo’n raar merk. Het merk stond eerst bekend om zeer behoudende en traditionele styling. Vanaf 2002 ging het alle kanten op. Rond 2010 leek er een periode van visuele rust weder te keren met de BMW 7 Serie (F01) en 5 Serie (F10). Echter, een paar jaar later ging BMW weer experimenteren met enorme nieren en druk design.
Een van de aanstichters was de vierde generatie van de BMW X5. Deze had werkelijk enorme nieren waar iedereen een mening over had. Ten eerste: de nieren wennen dus kennelijk. Als je de generaties naast elkaar zet denk je vooral: “Waarom zijn die nieren zo klein bij die oude types?” Gek hoe tijd alle wonden kan helen.
Weer een ommedraai
Nog gekker is dat BMW wéér rechtsomkeert maakt! Alweer! Er zijn namelijk foto’s gelekt van de nieuwe BMW X5 facelift. De foto van de voorzijde is van Wilco Blok en Cochespias wist een afbeelding van de achterzijde te bemachtigen. Zoals je kan zien staat de X5 in een zogenaamde closed room. Het idee erachter is dat prospects en medewerkers zo kunnen zien wat er anders wordt.
De prospects worden uitgenodigd in de hoop dat ze meteen eentje willen bestellen, de medewerkers zodat ze weten welk product ze gaan verkopen en onderhouden. In dit geval is het ietsje anders, want de gefacelifte BMW X5 stond op het Autosalon in Brussel! Op speciale uitnodiging kon je dan je telefoon inleveren en eventjes een sneak peak krijgen van de X5 facelift. Kennelijk had iemand twee telefoons mee.
In het geval van de BMW X5 valt op dat het een plaatje is! Althans, ze hebben het model op de juiste wijze aangepakt als je het aan ons vraagt. Wat misschien ook helpt is dat de auto géén M-pakket heeft. Vroeger was dat altijd best gaaf op een E36 of E46, maar tegenwoordig is het design een stuk drukker. Want eigenlijk is de huidige pre-lift X5 ook best aardig als je het M-pakket achterwege laat. Net als de huidige BMW X6 krijgt de X5 met de facelift een verlichte grille.
Verdere details BMW X5 facelift
Wat kunnen we qua techniek verwachten van de X5 G05 LCI? Dat werd niet vermeld bij de sneak preview, maar volgens de onovertroffen ynguldyn van Bimmerpost weten we meer.
De X5 krijgt de updates van de B57, B58 en S68-motoren. Jazeker, een ‘S’-motor, ook voor een niet-M-model. Dat doen ze uit kostenbesparing. De achtcilinder wordt met uitsterven bedreigd en door één motor in verschillende ‘stages’ aan te bieden, kun je wat ontwikkelingskosten besparen.
De X5 xDrive40i heeft nu dik 370 pk, de xDrive50e gaat naar 480 pk. De M50i verdwijnt en wordt de M60i, met dus die nieuwe S68 4.4 biturbo V8 die we ook kennen uit de nieuwe BMW 7 Serie, bijvoorbeeld. De topper is de X5 Competition (er is nu maar één versie) met een nog sterkere S68, nu geholpen met 48V-generator.
Dan als laatste de X6, wat eigenlijk een soort X5 hatchback is. De X6 zal altijd standaard het M pakket krijgen, net als bij de BMW 8 Serie ook het geval is sinds de facelift. De productie van de BMW X5 facelift start in april 2023 en zal door blijven gaan tot juni 2026. De X6 gaat aanzienlijk langer door: tot maart 2028. Aangezien de productie dus al over twee maanden start, verwachten we de officiële afbeeldingen elk moment.
UPDATE: dankzij Freek, een scherpe Autoblog-lezer, weten we nu nog meer. Op de Duitse website heeft BMW (al dan niet per ongeluk) wat informatie. De hierboven gesuggereerde motoropties worden nu bevestigd. Verder verdwijnt de X-Line-uitvoering. Het is nu standaard of M Sport. Verder zijn er minder kleuren dan voorheen (Sophistograu, Phytonicblau en Sparkling Brown, Schwarz Uni gaan eruit). Wel komen er een paar voor terug: matgrijs, Blue Ridge Mountain en Skyscraper Grey.
Meer lezen? Dit zijn 7 youngtimers met BMW V12 onder de kap!
henk123456 zegt
Ik vind de huidige ook echt een plaatje hoor. Echt een vooruitgang tov zijn voorganger. Een mooie met m-pakket (sorry Willeme), carbonschwarz en cognac leer; als ik voor zo’n grote wagen in de markt was, zet maar voor de deur!
adyton zegt
Ik heb het gevoel dat je noet de enige bent die zo denkt. Je ziet ze echt ongelofelijk veel op de baan. In tegenstelling tot de GLE of Q7, maar ok de laatste is ook stokoud en mensen verkiezen wrs de E-tron.
Maar de X5 vind ik ook de betere keuze. De laatste is een prachtige wagen geworden.
X1 trouwens ook verrassend mooi. Eindelijk voor eerste keer zien rijden. Verbazend goed gelukt! Wordt zeker ook een succes.
slikks zegt
Heb deze zo gehad, maar veel roleeerstand en niet te doen met bochten boven 40kmh. En dat met Msport onderstel en 22” P-zero’s.
Prima voor ‘whafting’ maar niet een rijdersauto. Een suv just like the next
burb zegt
Best goeie tactiek van BMW, in een periode waarin het lastig is om aan onderdelen, componenten etc. te komen is, maak je een foeilelijk design waardoor de gemiddelde koper bedankt. En hoppa wanneer de crisis voorbij is die je net alsof je naar de kritiek luistert en boom, daar gaan de verkopen… een beetje DJ doet dat ook, eerst een saaie stomvervelende plaat om daarna drie keer harder te kunnen knallen…
Richmond zegt
De gemiddelde koper bedank niet. Bmw verkoopt beter dan ooit. Absoluut geen crisis bij hen.
doublechevron65 zegt
Nou ja, de verkopen liepen met dit design goed, hebben we regelmatig kunnen lezen. Polariseren is dus nog niet zo gek in het huidige auto-landschap.
mwti zegt
De X5 vond ik in het begin ook niet zo mooi maar het model is gegroeid. Vind ‘m nu erg mooi. Staat in mijn top 5 mooiste SUV’s van deze tijd.
erics zegt
Wat is nu de nieuwe designtaal van achterlichten ? Scherp en hoekig als nieuwe X1 of soft en rond als hier nieuwe X5….onnavolgbaar.
Richmond zegt
Die bumper wordt wel erg bulky gemaakt op de hoeken. Niet de smalle koplampen van de x7 dat is goed. Opvallend dat ze niet het 3d motief gegeven aan de achterlichten zoals bij de x3 lci. Maar ook niet de stijl van de nieuwe x1 hebben overgenomen.
Edge zegt
Dat 3D motief op de X3 LCI (en 2-serie) is echt het domste wat BMW ooit heeft gedaan. Oké, ik chargeer een beetje, maar dat is haast nog erger dan die grote, lelijke neuzen. Het ziet eruit alsof de designers een bepaald ontwerp voor de achterlichten in gedachten hadden, niet de goedkeuring kregen om het plaatwerk op dat nieuwe design aan te laten sluiten (want dure mallen etc.) en dus maar hun zin hebben doorgedreven door het verschil op te vullen met zwart plastic. Je zou een X3 LCI of 2-serie daarom eigenlijk altijd in het zwart moeten bestellen, dan valt het niet op.
Edge zegt
Overigens lijkt het erop dat we allebei niet goed hebben gekeken. Ik kwam op het Instagramaccount van notoire auto-lekker Wilco Blok foto’s tegen van de achterlichten waarop heel duidelijk te zien was dat de donkere stukken die je hier ziet gewoon weer zwart plastic zijn en de rode ‘hockysticks’ dat 3D-effect hebben.
Johanneke zegt
Er kwam van de week een BMW mij tegemoet met de grille verlicht. Ik denk dat het de nieuwe 7 was, maar het was donker dus niet eens goed kunnen zien. Maar holy moly wat zag dat er dom uit. Echt een varken dat je tegemoet komt rijden. Ik kon niks anders dan keihard lachen. Zo zag het er ongeveer uit:
https://cdn.motor1.com/images/mgl/KbJPLM/s1/2023-bmw-i7-teaser.jpg
mc96 zegt
Volgens mij mag die verlichting van de grille in NL alleen branden als de auto stilstaat. Als je een auto ziet rijden met die verlichting is het waarschijnlijk eigen knutselwerk mbv Ali Express
Johanneke zegt
Het zou mij niet verbazen als dat zo is, maar ik zag van de week dus wel 1 rijden met verlichte grille. Kan natuurlijk ook een Duitser zijn geweest, woon redelijk dicht bij de grens.
rrk147 zegt
Ja bij een Enyaq dacht ik. Maar onderhand heeft elk merk een ledstrip over de hele voorkant, zoals een Polo, Golf en de Mercedes EQ modellen. Lijkt inmiddels allemaal te mogen, dat die verlichte grill van BMW ook geen probleem meer is denk ik.
Edge zegt
Ik vraag mij af welke logica achter die regelgeving zit. Wat maakt het nou uit of je grille verlicht is of niet? Zolang de totale lichtsterkte niet boven een bepaald aantal lumen uitkomt (i.v.m. hinderen van tegenliggers) zou het toch niet uit moeten maken of je LED-signatuur in de koplampunits zit, in één lijn doorloopt van links naar rechts of de vorm van de grille volgt zoals bij BMW?
erwh zegt
Ik snap ook vrij weinig van de regelgeving omtrent verlichting van auto’s. Waarom zijn bijvoorbeeld de achterlichten niet verplicht aan als de dagrijverlichting aan staat? Het komt vaak voor dat ik iemand met alleen dagrijverlichting zie rijden (ook ‘s avonds) die dus aan de achterkant compleet donker is. Niet erg veilig..
marcus zegt
Die nieuwe 50e heeft gewoon iets van 85pk meer dan mijn 45e. Das een beste stap vooruit! Nieuwe 6 in lijn zonder hybride is al bijna net zo sterk als de 45e, en dat zonder het gewicht van de batterijen.
alpina007 zegt
De 7 heeft geen V8… het is “gewoon” een 6 in lijn
545e60 zegt
De 760 is gewoon een V8
alpina007 zegt
Trust me: het is een 6 in lijn met 381pk en 520NM. De rest komt door het hybridesysteem. Voorlopige cijfers: 571pk en 800NM. De XM heeft de 4.4V8 :-)
erics zegt
Er zijn volgens mij 2 verschillende types verlichte gril bij BMW. De nwe 7 heeft een LED rand om de ‘nieren’ , de andere variant (X modellen ?) heeft de spijlen in de gril verlicht. Vlak bij mij rijd een X4 met deze kermisgril….van verre zie je iets raars aankomen.
alpina007 zegt
Gelukkig is de iconoc glow een optie en zit het er niet standaard op. Ik heb het iig niet genomen als optie want ziet er imo niet uit
sizedoesmatter zegt
‘Die grote nieren wennen blijkbaar’ nou, niet echt (wel een beetje) want ook deze vind ik nog wanstaltig groot.
Verder weinig klachten hoor….
watchhok zegt
50e 489 pk.. wel lekker zo
flyerbunch zegt
Kreeg ff een deja vu gevoel als ik het artikel opnieuw voorbij zag komen tot ik helemaal naar beneden scrollde voor de update te vinden. Mss volgende keer ook ff opnieuw update in de titel vermelden? 😉