Inmiddels is de SUV niet meer weg te denken bij BMW en dit is alweer de derde generatie X5. Of de BMW X5 F15 een aanrader is, behandelen we in het occasion aankoopadvies.
Lekker eigenwijs zijn ze wel in München. De term SUV vonden ze niet premium genoeg en ook wat te praktisch. De X5 is dat natuurlijk wel, maar toch kwam de marketingafdeling met een “geheel eigen” benaming voor de X5. Het is geen SUV, maar een “SAV” en dat staat voor “Sports Activity Vehicle“. Waarvan akte zullen we maar denken.
Veel ruimte en optioneel als zevenzitter
Persoonlijk dachten we dat de X5 al groot genoeg was, maar BMW bewees dat er nog ruimte boven was voor een nog forsere X7. In een X5 kan je al prima met vier (of vijf) volwassenen op pad. Voor alle modellen, behalve de X5M en X5 xDrive40e, was er optioneel zelfs een derde zitrij in de achterbak te krijgen.
Aandachtspunten
Als je een tweedehands BMW X5 F15 wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. Controleer dus de lijst met BMW X5 F15 problemen van dit occasion aankoopadvies. De algemene punten voor iedere grote SUV:
- Hoog brandstofverbruik bij alle motoren. De diesels doen het iets beter, maar spaarmobielen worden het niet.
- Runningcosts zijn hoog, ook bij exemplaren zonder problemen!
Carrosserie en interieur
- Er zijn drie verschillende soorten stoelen geleverd: de standaard stoel, de sportstoelen de comfort stoelen. Die laatste zijn te herkennen aan (nog) meer elektrische verstelmogelijkheden.
- De X5 is de ideale auto om een gezin inclusief bagage mee te vervoeren. Controleer dan ook het interieur op beschadigingen die bij dit gebruik horen.
- Een X5 is zelden te zien in het terrein, maar controleer toch even de onderzijde op eventuele beschadigingen.
- De materialen in het interieur zijn over het algemeen van goede kwaliteit. Alleen de bestuurdersstoel heeft nog wel eens instapschade op de wang.
- Een rammelende achterklep kan vaak worden opgelost door de vergrendeling bij te stellen, soms is echter vervanging nodig.
- De bestuurdersdeur heeft soms afstelling nodig om windgeruis buiten te houden.
Onderstel
- Ook bij het onderstel waren er diverse opties. Het standaard onderstel is het meest degelijk, maar vinden sommige wat hard. De optionele adaptieve demping kent een sport en comfort stand. Optionele luchtvering op de achteras zorgt voor nog meer comfort. Actieve rolstabilisatie zorgt weer voor nog meer comfort.
- De X5 F15 heeft optioneel luchtvering op de achteras. Check altijd goed of de auto goed vlak staat en of er geen beschadigingen aan de dempers / luchtvering zichtbaar zijn. Reparaties kunnen prijzig zijn.
- Let (zoals altijd) op de gemonteerde banden. Het zijn grote joekels en het prijskaartje reflecteert dat ook.
Aandrijflijn
- Een bekende in het occasion aankoopadvies: de automatische versnellingsbakken hoeven volgens BMW ook voor de F15 X5 nooit nieuwe olie, maar spoelen en verversen van olie kan (beginnende) problemen verhelpen of voorkomen.
- De V8 van de xDrive50i is een verbeterde versie en is stuk betrouwbaarder dan zijn beruchte voorganger.
- De 4.4 V8 lust echter wel een slokje olie, de 3.0 uit de xDrive35i kan dat ook hebben.
Elektronica
- Controleer alles wat er op zit op een goede werking.
- De achteruitcamera is een bekend issue, controleer of die werkt dus!
- De elektrisch verstelbare stuurkolom wil nog wel eens (incidenteel) dienst weigeren.
- De Bosch CP4 hogedruk brandstofpomp van de V8 heeft door mindere kwaliteit benzine in Oost-Europa en de Verenigde Staten nog wel eens problemen gehad. Opletten bij import-auto’s uit die regionen dus.
Motoren
Benzine
xDrive35i 306 pk/ 400 Nm
xDrive50i met 450 pk/ 650 Nm
X5M 575 pk/ 750 Nm
PHEV
xDrive40e 313 pk/ 450 Nm
Diesel
sDrive25d 218 pk/ 450 Nm
xDrive25d 218 pk/ 450 Nm
sDrive25d 231 pk/ 500 Nm
xDrive25d 231 pk/ 500 Nm
xDrive30d 258 pk/ 560 Nm
xDrive40d 313 pk/ 630 Nm
M50d 381 pk/ 740 Nm
Aanbod BMW X5 F15 op Marktplaats
Op moment van schrijven zijn er meer dan 200 stuks van de BMW X5 F15 op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de BMW X5 F15 variëren van €25.000 tot grofweg het driedubbele. Voor het totale aanbod van de X5 en andere BMW’s kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
grasvreter zegt
Een dure auto is gemaakt van dure onderdelen. Running costs zijn altijd hoog van dure auto’s. Heb daar echt mensen mee op de smoel zien gaan. Dan kochten ze voor 10k een auto die ooit 100k had gekost, en vervolgens slurpt het ding hele maandsalarisen weg aan (achterstallig) onderhoud.
Wel toffe wagens dit. De nadelen van een grote wagen, maar ook de voordelen. In tegenstelling tot het lelijke broertje dat ie heeft. Die kent enkel de nadelen.
ar156sw zegt
Een van de redenen dat wat oudere dure auto’s zo hard afschrijven: als je het kan betalen om erin te rijden, kan je ook wel een nieuwe(re) betalen.
frederik zegt
@ar156sw: Toch niet helemaal, een auto van nieuw 100k schrijft over 5 jaar zo’n 60-70k af. Ongeveer 12k per jaar dus. Het moet wel heel gek lopen wil je dat daarna aan onderhoud kwijt zijn. Ik kocht bijvoorbeeld mijn 535i (nieuwprijs 102k) bij 5 jaar oud voor 36k, kost sindsdien ongeveer 1-2k per jaar aan onderhoud.
mashell zegt
Toch zou je bij een dure auto een hogere kwaliteit en daarom juist lage onderhoudskosten mogen verwachten. Ik heb ook altijd het idee dat een identiek onderdeel voor een 7 serie meer kost dan voor een 3 serie. Gewoon omdat de dealers de stelregel hanteren dat die 7 serie rijder dat wel kan betalen.
grasvreter zegt
Of dat van die onderdelenprijzen zo is weet ik niet, maar dure running costs zijn best verklaarbaar. Ken een gozer met een 535d touring. Gozer betaalde bijna 400 euro per band, nieuwe remklauwen en schijven hebben hem ook een vermogen gekost. Toen knapte er nog een turbo. Het is dat zijn bedrijf zo goed ging dat ie er in kon blijven rijden. Mijn japanse d segment bijvoorbeeld, dan heb je het over 70 euro per band, nieuwe remschijven voor was 225, en zo’n gietijzeren blok is niet stuk te knuppelen. Natuurlijk is een 535d veel toffer, maar het verschil in running costs is enorm, en verklaarbaar. Die wagen van mij gaat in een kleine 10 seconden naar de 100 en is klaar iets boven de 200, voor een 535d is dat relatief rustig rijden.
mashell zegt
@grasvreter: helder beargumenteerd. Wat ik bedoel is waarom zijn die banden nou bijna 6 keer zo duur? Ze bevatten niet 6 keer zoveel materiaal of 6 keer meer ontwikkelingskosten. Ik denk gewoon dat ze zo duur zijn omdat ze zo duur verkocht kunnen worden.
mp014 zegt
@mashell: denk dat het eerder met productie aantallen te maken heeft. Ik had 22” HAMANN Velgen onder mijn X5M50d met voor en achter andere maat banden. Kostte een slok.
Top wagen verder
grasvreter zegt
Nou die banden, hij had begrenzer eraf, dus die moesten snelheden van +-300 aankunnen. En veel dunner dan mijn banden. Ik heb 15 inch en dikke banden eromheen, die van hem waren dan 19 inch ofzo en dan dun. En breed.
En vast oh jij kan een auto kopen die 300 kan, jij kan vast lappen.
sjeemsbond zegt
400 euro per band klopt ook wel voor de X5… voorbanden dan. Achterbanden gaan richting de 600 per stuk voor Michelin’s.
E34M5Touring zegt
@grasvreter: Een kerel uit Zwitserland heeft met z’n Youtube kanaal 3j met een W12 Phaeton gereden. Als je die kosten ziet, bizar. Heb wel eens gekeken naar een V8 maar sinds dat filmpje blijf ik ver uit de buurt van dat soort spul.
E34M5Touring zegt
@grasvreter: https://youtu.be/QzImp-p0QPc
Was over 4j excuus. En ja dat is Zwitserland dus relatief duur natuurlijk. Maar toch.
rutgerg zegt
@grasvreter: nou inderdaad. Vriend van me kocht een S Klasse W221. Super gaaf ding, massagestoelen achterin en al alles erop en eraan en voor de prijs van een polo van net een jaar oud… Nou hij heeft t geweten….
dees zegt
Dat soort bakken worden ook gedumpt zodra er groot onderhoud aan zit te komen. En dat onderhoud heeft men dan al een jaar of twee uitgesteld.
156sw zegt
Jammer van die velgen en remklauwen, verder mooi ding.
giel zegt
@156sw: inderdaad, van buiten is het een beetje een sjonnie uitvoering. Verder fraaie wagen!
Ik vind ze eigenlijk ook altijd wat dreigend overkomen als je zoiets ziet rijden, zo groot. En dat is niet positief maar zal geheid aan mij liggen. Rijdt vast super!
camber24 zegt
Zwarte nieren vind ik vaak een no go. Hier dus ook. Jammer. X5 vind ik wel erg lekker over het algemeen. Staat hier ook op het verlanglijstje.
disco3hse zegt
Fijne auto, ik heb een 2014 3.0d met inmiddels 160k op de klok. Geen enkel probleem mee gehad. Op veel korte ritten is ie niet zuinig. Op lange ritten rond de 9L/100km. De 21inch wielen dragen daar ook niet in positieve zin aan bij. Op de winter banden set is ie wat zuiniger. Wat betreft running costs. Dat valt dus reuze mee zolang er niks stuk gaat. Banden zijn idd prijzig door het formaat maar goed zoeken op internet levert betaalbare sets op (met BMW goedgekeurde banden). Zoek ook een specialist voor onderhoud die bijvoorbeeld schijven en blokken kan leveren van OEM kwaliteit tegen normale prijzen. Ruimte op de achterbank niet super riant maar groot zat. Zoek er altijd een met comfort stoelen. Verder is de Topview camera iets wat ik echt mis als ik in een andere auto inparkeer. Betrouwbaar en comfortabel en in een niet te opzichtige kleur sociaal ook best acceptabel. Fijn ding dus! Mijne binnenkort te koop ivm iets nieuws.
mark997gt3 zegt
De 40d is degene die je wil!
flow82 zegt
Rij nu sinds een kleine maand een Alpine white X5 x35i uit 2017. Ik woon in Indonesië en dit is de enige uitvoering die hier verkrijgbaar is, op een enkele verdwaalde x25d na. Op de teller stond 23k en van binnen en buiten is de auto echt top. Zeg maar in nieuwstaat. Hoewel de (tol)wegen hier veel weg hebben van de Belgische wegen en tevens druk zijn kom ik echt niks tekort. De auto rijdt werkelijk heerlijk; power als je het nodig hebt, rustig zoeven in eco-pro modus als het wat drukker is. Wat het ongeveer 90% van de tijd helaas is. Qua verbruik valt het mij vooralsnog wel wat tegen. In Jakarta traffic is het echt janken met ca 1:5,5 op wat langere stukken zit ik rond de 1:10. Echt gas geven zit er hier niet in, of je moet ernstig suicidale neigingen hebben. Idioten die op de snelweg lopen, vrachtauto’s die onverlicht met 30km/h rijden en werkzaamheden die slecht verlicht in het donker in eens opduiken. Harder dan 150 heb ik hier dus nog niet gereden, al heb ik mij wel laten vertellen over een nieuw stuk asfalt wat recent geopend is voor autoverkeer (en niet voor vracht). Benzine kruipt toch waar het eigenlijk niet kan gaan…
flow82 zegt
@flow82: oh ja, een litertje ron98 kost hier €0,57, dus waar heb ik het eigenlijk over qua verbruik. Een volle tank voor 4 tientjes xD
toyotafortuner zegt
@flow82: Cool! Een reaguurder uit Indonesië! Leuk verhaal en herkenbaar ook.
unknown32 zegt
Jullie vergeten het panoramisch dak dat lekt als ze de afvoeren vd regen niet periodiek doorspuiten met perslucht! Heel de hemel wordt dan zeik nat en daar houdt karton niet van:-)
Verder in diesel versie een prima auto!
bmw1cabrio zegt
Aankoopadvies komt een paar maanden te laat, net een 2017 X5 4.0d gekocht :)
Gelukkig geen bijzondere dingen gezien.
Het is een fantastische wagen! 1.100 km vakantieroute met kids en bagage was een fijne rit. Groot voordeel: voorgangers gaan toch een stuk sneller aan de kant itt mijn vorige auto. ;)
Running costs moet je niet over zeuren als je zo’n auto koopt. Die zijn gewoon fors.
Jammer dat Wouter een versie heeft met zwarte nieren en velgen, maakt het een beetje foute bak.
grandmasterb zegt
Ik heb een X5 5,0 V8 uit 2017, in 2018 gekocht met 4000 km (importauto), nu 44000 km en 2, 5 jaar verder: hij rijdt uitstekend, geen enkel probleem, onderhoudskosten over die tijd: NUL, (alleen op vakantie wat motorolie bijgevuld toen de auto dat aangaf (ik wilde geen risico lopen) . Er zit namelijk een onderhoudscontract voor 5 jaar bij en dat geldt nog steeds (dat zou ik dus erbij nemen als je een nieuwe zou bestellen) . Ook een set winterbanden zat erbij, tot nu toe hoefde geen enkele band vervangen te worden.
Ik had vroeger mijn twijfels over die variabele onderhoudsintervals bij BMW, maar die blijken prima te werken. mijn vorige SUV (Jeep GC SRT-8)) was wel duur qua onderhoud, elke 16.000 km een beurt en de onderdelen waren hier peperduur. ,