Kan BMW zijn modellen maar niet geheim houden, of is het allemaal onderdeel van een maximale plugstrategie? Na de M235i en de nieuwe M3 is het nu de beurt aan de productie-X4 om voortijdig op internet te belanden.
Kijk, als je bovenop een dak in Dallas met een complete filmcrew een shoot gaat maken, dan moet je niet raar opkijken als er iemand in de omgeving met uitzicht op dat dak een foto maakt. Deze ‘iemand’ speelde zijn foto’s door aan Car & Driver, dat vermeldt dat het om een X6 gaat. Het kan aan ons liggen, maar de X6 heeft vorig jaar nog een facelift gehad, dus waarom zou daar nu al een promoshoot van gemaakt worden? Dat model laat nog wel even op zich wachten, me dunkt.
Het ligt meer voor de hand dat we hier naar de X4 kijken, daar hebben we afgelopen april immers al een ‘concept‘ van gezien in Shanghai. Als dit zo is, dan spreekt het wel boekdelen dat het familiesmoeltje bij BMW kennelijk ook al zo ver is doorgetrokken dat je van een afstandje de modellen niet meer uit elkaar houdt.
julez zegt
Wow, concept ziet er heel vet uit en die schetsen zijn geweldig! Zo te zien wordt deze wél mooi en degelijk, niet zo patserig en aso als de X6 (hopelijk)
gedwongenleaser zegt
@julez: concept is wel aardig maar als je dan naar de foto in het artikel kijkt dan lijkt dat concept alweer zwaar afgezwakt en gaat het richting eenheidsworst, jammer…
drivingpleasure zegt
@gedwongenleaser: Concept lijkt anders aardig veel op het bovenste plaatje. Dit plaatje is alleen van boven waardoor de hoek anders is..
gedwongenleaser zegt
@drivingpleasure: dat ben ik niet met je eens, juist de details (bijv. de gewijzigde bumpers) die het concept aantrekkelijk maken ontbreken en zijn vervangen door de zoveel in een dozijn M-bumpertjes.
XRI6 zegt
Strakke bak in die kleur blauw!
matje140 zegt
Ik denk dat die persoon van Car&Driver stront ofzo in z’n ogen had want dit is toch wel overduidelijk geen X6!
pagani86 zegt
Blijf het model zoals het eruit ziet niet mooi vinden. Maar ik vind de X6 en 5 GT ook niet mooi.
rubenn zegt
BMW krijgt wel last van het probleem dat Audi ook heeft, de modellen zijn vanuit bepaalde hoeken niet meer van elkaar te onderscheiden. Jammer, want ik vond bijvoorbeeld de 3- en 5-serie an sich heel strak, maar nu kan je van de voorkant nauwelijk nog zien of er een dikke X-serie-kont achter hangt.
snodaard zegt
@rubenn: Wat is precies de noodzaak van het snel kunnen onderscheiden van auto’s?
Overigens vind ik dat deze X4 best wel afwijkt van de 3- en 5- serie. Zeker aangezien hij hoger op de poten staat.
Écht mooi vind ik het niet, maar dat is misschien anders in het echt.
fejjie zegt
@snodaard: Zo kan je sneller onderscheiden welke auto je niet kan betalen ;-)
rubenn zegt
@snodaard: Er is niet per se een noodzaak om de modellen van een merk van elkaar te kunnen onderscheiden. Ik vind het echter jammer dat het modellengamma zo een soort eenheidsworst wordt. Het lijkt alsof de fabrikant nog maar één model auto bouwt en daar vervolgens wat kleine aanpassingen in kneedt om zogenaamd segmenten te vormen. Veel lijnen komen bijna exact hetzelfde terug bij andere modellen.
Hetzelfde is te zien bij Audi, van de voorkant is bij die auto’s alleen te zeggen of het om een A, Q of R gaat, maar verder dan dat is het gissen. Dat doet verder niet af aan de schoonheid van die auto’s, ik vind de A7 een prachtig apparaat. Alleen zo jammer dat die andere auto’s er ook zo op lijken. Gelukkig valt het bij BMW nog enigszins mee met onder andere de 6-serie en de Z4, die veel meer een eigen ‘look’ hebben.
Nogmaals, het is niet per se nodig dat auto’s van een fabrikant van elkaar te onderscheiden zijn, maar het getuigt daarentegen wel van enige creativiteit als een fabrikant laat zien wat het allemaal kan.
Wesley zegt
Het gezwets over Audi’s waarbij je het verschil niet ziet, ik vind het allemaal zulke onzin. Ik heb er nog nooit last van gehad, maar BMW is het gelukt. Op de spypics van de x4 en x6, ik zie het verschil nog niet. Zowel de X4 als X6 worden namelijk getest met vrij weinig cammo. Lijkt mij dus dat de X6 wel degelijk redelijk snel zal volgen op de X4.
mashell zegt
@Wesley: mee eens. De X5 is al even op de markt en daarbij steekt de X6 (vooral het interieur) toch verouderd af. Ook was de facelift van vorig jaar meer een modeljaar update dan een facelift, net genoeg om het tot begin 2014 uit te kunnen houden.
pb2612 zegt
Wat is het toch de laatste tijd met BMW en koplampen? Het lijkt wel of ze op de kleinste afstand zo veel mogelijk knikken en rare lijnen erin willen proppen. Waarom niet die strakke lijn van de 4 serie in de koplampen doorvoeren? Uit die vormgeving is nog zo veel te halen dat er genoeg verschil is te maken in de onderlinge modellen. Dit is echt een ontwerp flater imo…..Rare lijnen in de zijkant die spontaan lijken te ontstaan en nergens naartoe gaan….de voorruit die er zeer raar in gepropt is lijkt t wel…Achterkant is nog wel te pruimen……Ik had van de X4 meer verwacht helaas…
super zegt
@pb2612:
bmw’s auto’s vind ik tegenwoordig not het meest op grote rozijnen lijken met al die willekeurige vouwen en vlakken. Bangle ontwerpen waren misschien controversieel, maar er zat tenminste wel een bepaalde lijn in.
mashell zegt
Wat is dat toch met marketeers, willen ze beweren dat deze X4 zo lelijk is dat je deze uit het zicht op de verlaten bovenste verdieping van een parkeergarage moet parkeren?
w0ut zegt
Weet niet welk model op de foto staat. Maar ik dacht dat de nieuwe X6 voor de zomer 2014 was.
tupperware zegt
Tja, een schoonheid is het niet, maar dat geldt in mijn optiek voor het SUV genre in het algemeen. Als ik echter moet kiezen tussen de X4, de Porsche Q5 of de Audi Macan (of haal ik hier iets doorelkaar), dan toch liever de X4.
Zoals hierboven al vermeld, een stuk minder asohok dan de toch wel heel foute X6.
Jantje_555 zegt
dit lijkt wel op de X4 M…dat deze maar snel op de markt komt!
jayk zegt
Vind m er niet uit zien