
Een BMW X3 met M3 motor. Kan dat wat zijn?
Soms slaan fabrikanten ook wel eens de plank mis, nét nadat ze een paar enorme mijpalen hebben bereikt. Neem (niet toevallig) BMW als voorbeeld. Vlak na de millenniumwisseling deden de Duitsers een paar hele goede dingen.
X3 (E83)
Denk aan de M3 CSL, Z4, X5 en 7 Serie. Om maar te zwijgen over de nieuwe Mini en de Rolls Royce Phantom. Waarschijnlijk was alle inspiratie helemaal op bij het ontwerpen én ontwikkelen van de X3 (E83). Op papier was het een winnaar, maar op asfalt kwam dat er aanvankelijk niet helemaal uit.

Topmodel
Van de X3 is nooit een topmodel verschenen. Sterker nog, de meest krachtige BMW X3 van deze generatie was een diesel, de X3 xDrvie35d met 286 pk en 580 Nm. Maar wat moest je dan doen als je een aversie had tegen satansap? Je zou zelf aan de slag kunnen gaan. De X3 is in technisch opzicht voor een groot gedeelte gelijk aan de 3 Serie (E46), dus waarom niet daar de beste motor van pakken?

X3 met M3 motor
Dat is precies gebeurd met de X3 die je op de foto’s ziet. Dit is namelijk een X3 met M3 motor. Daarmee is het een beetje een vreemde Frankenstein-creatie. Een hoogtoerige zes-in-lijn in een SUV klopt gevoelsmatig niet. Volgens de eigenaar is alles keurig gedaan en heeft de auto heel erg veel onderhoud gehad. Van wat we kunnen zien, lijkt het allemaal prima te passen.

Gekunsteld
Wat wel opvalt is dat de X3 zélf niet heel erg mooi opdroogt. Het exterieur oogt gedateerd en gekunsteld. De zwarte bumpers moesten destijds stoer overkomen, maar het lijkt nu net een X3 in crisis-specificatie. Helaas is dat wel de mooiste kant van de X3, want het interieur is nog gedateerder. Zeker dit exemplaar met grijs interieur kan maar moeilijk de tand des tijds weerstaan.

Sleeper
Dat maakt de combinatie met de S54B32 alleen maar leuker, eigenlijk. Niemand verwacht dat deze relatief saaie X3 maar liefst 343 pk en 360 Nm onder de kap heeft. Een ware sleeper, dus. Ook leuk, naast de M3 motor heb je ook de beschikking over een handgeschakelde zesbak. Net als alle andere X3’s van deze generatie is deze sleeper voorzien van vierwielaandrijving. Voor het geld hoef je het niet te laten, want je hebt ‘m voor minder dan 10 mille! Een van de goedkoopste manieren om de gaafste motoren aller tijden te bemachtigen.

Voor 10k een z3 1.8i of een 114i op de kop tikken en sleutelen maar?
@tjorque: een e30 zou ik pakken
@kennone: ooit in die baksteen gereden? Was leuk in 1985 nu echt niet meer.
@porker: als je het vergelijkt met een saaie moderne leasebak met allerlei toeters en bellen erop en eraan misschien maar als rijders auto is een 325i e30 nog steeds een betere keuze.
Tuurlijk, ik heb geen airco, navigatie, Apple CarPlay, lane departure warning, active cruise controle, massage stoelen, stoelverwarming, onboard internet/WiFi of wat dan ook, maar ik heb nog steeds een leuker sturende auto dan een nieuwe Golf GTI met nep klappen uit de uitlaat.
@kennone: Dan heb je aan 10k niet genoeg.
@rikus: echt wel hoor. Als je een heel net exemplaar wil misschien niet,maar er staan genoeg e30s te koop onder de 10k
@supercarboy: no shit? Inclusief M3 blok en alles wat je nodig hebt? Oh nee dat komt er nog bij.. Heb je dan aan aan 10k genoeg? Nee.
Nee 10k voor de x3
10k voor een weet ik veel wat,
M3 blok overbouwen.
De rest in onderdelen verkopen om kosten te recupereren…
je koopt hier in de UK goed onder de 10k wel een E46 M3… wat eenvoudiger dan een nix3 uit de US halen
@dappers: Dan noem je ook de UK, waar tweedehandse auto’s spot goedkoop zijn.
Dit lijkt mijn voor die 9,5 rug een geniale aankoop!
Ik heb het altijd een lelijk hok gevonden, en dat wordt met verloop van de jaren alleen maar erger…. Doe maar gewoon een e46 of e91 touring. Daar kan dan natuurlijk wel prima dit blok in.
Goed onderhouden –> alleen als je je auto niet wast en als hij bijna altijd buiten staat, worden je koplampomhulsels op die manier geel (van te veel en te lang UV licht).
Dus ja, misschien goed onderhouden; maar ook weer niet zo liefgehad dat hij dat even onder controle hield.
Ook gok ik dat de 286 pk diesel niet in Amerika is geleverd. Echter, het 272 pk 3.0 blok (laatste zonder turbo;s) is wel geleverd. Ik heb het ooit in een 330i gehad; heerlijk blok. Volgens mij had de eigenaar beter die X3 kunnen kopen en er dan voor 5-10k goede tuning op kunnen toepassen.
Nee X3 is inderdaad niet mooi opgedroogd. Zelfs met M-pakket en alles beetje mooi kleur is het net niks. Heb er eentje overwogen maar een laatste versie uit 2010 is gewoon zo verouderd als je dat vergelijkt met andere BMW uit die bouwjaren. De knoppen en navigatie en sleutel had ik ook in mijn E39 uit 2001. Onbegrijpelijk dat ze dat destijds niet een upgrade hebben gegeven.
Verder is het M3 blok wel leuk natuurlijk. Maar de X3 als verpakking is toch wel een beetje jammer.
Ik heb de x3 altijd veel mooier gevonden dan de x5. Daar spat de dikdoenerij vanaf. De x3 is veel ingetogener. Maar om nu dit zelfbouwproject over te nemen vanwege dat M3 blok? No Thanks.
Weinig mensen kennen de ontstaansgeschiedenis van de X3. Die gaat ongeveer als volgt :
Op een teambuilding van BMW was behoorlijk gezopen. De gespreksleiding had de kaders van een auto getekend met wat referentielijntjes er op, en elk team mocht tekenen wat ze wilden. Een groepje kreeg de C stijl, een ander de achterklep etc. Ze mochten elkaar niet zien en elkaars resultaten pas zien als alles door de directie, die ook knap dronken was, in elkaar was gezet.
Wij zouden nu zeggen dat het een mislukt bouwpakket is, maar daar dacht die dronken directie anders over.
Gelukkig rijdt het gedrocht prima, en bovendien is het te prijzen dat BMW ook auto’s maakt voor blinden en slechtsmakenden. Blijkbaar zijn die er genoeg.
Klopt. Zo is het inderdaad gegaan