Kost wat, maar dan krijg je ook iets.
Met de X3 M en X4 M heeft BMW de kraan eindelijk vol opengedraaid. De iets kleinere SUV’s van het merk hebben na lang wachten een machtige M-versie gekregen om de concurrentie uit eigen land het vuur aan de schenen te leggen. De auto’s hebben dan misschien twee cilinders minder in het vooronder dan bij Mercedes, de krachtige zes-in-lijn is gretig en wil de inzittenden maar wat graag een goede tijd laten beleven.
Uiteraard zal dit niet zomaar kunnen gebeuren. Voor een volwaardige BMW M’er (haha) moet je doorgaans diep in de buidel tasten en bij de X3 M en X4 M is dit niet anders. In een persbericht vertelt het merk vandaag hoeveel de auto’s kosten en de prijzen zijn niet misselijk. De X3 M kost tenminste 135.995 euro, de iets grotere X4 M, met zijn aflopende daklijn, kost 138.415 euro.
Overigens deelt BMW direct bij introductie van de vanafprijzen ook de meerprijs van het Competition Pack. Als je dan toch bijna anderhalve ton uit gaat geven aan een dergelijke BMW, dan lijkt deze optie een no-brainer te zijn. Wie 8.643 euro overmaakt naar de Beieren krijgt daarvoor terug 30 pk extra, M Sport-uitlaten, 21″ M-velgen, een M-onderstel en M-sportstoelen.
Wie de X3 M en X4 M aanschaft zonder dit pakket, krijgt de auto met de standaard 480 pk sterke zescilinder geleverd. Net als de uitvoering met het Competition Pack produceert ook deze 600 Nm aan koppel. Schakelen geschiedt in alle gevallen middels een achttrapsautomaat.
dper4mance zegt
Heeft al iemand gezegd dat zo’n X4 ultra lelijk is?
ghost zegt
Voor €135k zou ik lekker langs de BMW-dealer rijden, zwaaien en een Ferrari F430 gaan halen..voor de daily kilometers kan je voor ~€25K nog wel wat leuks kopen.
spykerboy zegt
@ghost: Dat zou ik inderdaad ook doen, een oude 1e gen X5 ofzo, kan mooi in de youngtimer regeling dan ;)
nopetrolnofun zegt
@ghost: een f430 spider voor het weekend en een QP sport GTS als daily is zelfs haalbaar voor dat geld
ghost zegt
@nopetrolnofun: QP is helaas niet zo goed..
berlinetta zegt
@ghost: Een lekker wijf is ook niet goed in alles. Toch wil je haar.
ghost zegt
@berlinetta: nee want het is een wijf en lekker is niet synoniem aan mooi. Dus nee, bedankt.
lekkerlinksrijden zegt
@ghost: Stelvio Q halen, veel mooier en je houdt nog wat over voor een roadtrip, win win situatie
reactief zegt
@lekkerlinksrijden: Hmmm.. de badge van de Alfa is mooier.
Voor de rest vind ik de Stelvio wanstaltig lelijk. Net zoals de X4 trouwens, maar de X3 vind ik aardig gelukt voor een SUV.
skinnybmw zegt
@lekkerlinksrijden: Leg mij nu eens uit wat er zo heilig is aan die Stelvio? Ik denk persoonlijk dat deze X3 namelijk beter is in alles en uiterlijk is natuurlijk smaak. En dit is niet omdat ik een BMW-liefhebber ben, vind zo wel de Stelvio als de X3 goedgelukte SUV’s. Maar de Stelvio is echt een pak verouderd qua techniek, interieur en multimedia vergeleken bij dit.
wildewesten zegt
@ghost: dan kan je die €25k beter bewaren voor al het onderhoud dat je erbij kado krijgt
ghost zegt
@wildewesten: Was al ingecalculeerd ;-) (F430 =90k+20k voor onvoorziene kosten), andere auto €25k ;-)
bitd zegt
@ghost: daarom dus die s6 en s7 diesel van vanochtend!
gregorius zegt
@ghost: hadden we in 2009 al niet afgesproken dat nooit 2e hands auto’s met nieuwe auto’s zouden vergelijken?
ghost zegt
@gregorius: helemaal gelijk! Hadden we idd! My bad!
ghost zegt
@gregorius: ik ga dan toch maar voor een nieuwe Alfa Guilia QV.
mashell zegt
@ghost: en dan rijdt je dagelijk in een Golf met een sticker “my other car is a Ferrari”. Toch iets minder leuk dan dagelijks in een BMW X3M rijden.
spykerboy zegt
Wat een zak geld zeg…. ik zou voor de 135,000 euro toch echt een Stelvio Q dan aanschaffen, Heb geen ervaring met de 6 cil die in de X3M zal komen, maar wel met de Q, die V6 is machtig, dat opzich al reden genoeg om die te kiezen dan in dat budget!
berlinetta zegt
Ik vind hem wel geslaagd, maar 135k is een hoop geld. Reken maar dat hij over de 150k gaat als je de optielijst hebt ingevuld.
audiquattro71 zegt
In Duitsland vanaf €69.300 voor een X3M bijna de helft van de Nederlandse prijs. De regering is echt totaal gestoord geworden met hun BMP/CO2 gegraai onder de vlag van milieu, het wordt steeds gekker, auto’s met een beetje motor worden hier steeds onbetaalbaarder…. #voelmetriest?
tsteg zegt
@audiquattro71: heb even gekeken X3M kost hier vanaf €84.900. Je hebt gelijk wat betreft je punt over de Nederlandse overheid, maar hebt de prijs van de X3 M40i gepakt in Duitsland.
E550 zegt
@audiquattro71: milieu boeit ze niet, wel geld. In Nederland zijn er jaarlijks honderden cruiseschepen die hier aanmeren. Ik had laatste gelezen dat een cruiseschip net zo veel uitstoot als een miljoen auto’s.
reactief zegt
@e550: laatst gelezen… zo blijven broodjes aap altijd lang in de lucht hangen…
karhengst zegt
@reactief: er is wel een bronartikel, ik meen van The Guardian. Maar of dat artikel is niet gelezen, of de klepel wordt nog gezocht.
unknown32 zegt
@e550: Klopt ook door de zware brandstoffen die ze gebruiken.
1 cruiseschip 1 dag in Antwerpen is evenveel uitstoot dan alle autos 1 jaar in Antwerpen.
ghost zegt
@audiquattro71: regering was altijd al gek hoor..
#kwartjevankok
#Maiweggeweg
#operatieklikfonds
Allemaal gekke dingen..
O plaat zegt
Bij Gamma zijn de tuinhuizen een pak voordeliger.
ottosk zegt
Niemand gaat normaal gesproken in die prijsklasse de “normale” basis non competition kopen, dus je zit al eerder aan de 160K euro, dat is echt behoorlijk veel geld voor zo’n kleine SUV. In Duitsland kun je al voor 25K euro minder een Cayenne Turbo kopen met wat opties en dat vind ik al niet echt weinig. Conclusie: als je een autoliefhebber bent misschien toch maar even over de grens gaan wonen.
mrrallycross zegt
Die x3 is nog best te pruimen. De x4 daarin tegen
tsteg zegt
Vindt het wel wat. Een X3M bedoel ik dan. Misschien wat als vervanging van mijn M550D, alhoewel dat waarschijnlijk een duur grapje word bij 50.000 km per jaar.
tsteg zegt
@tsteg: blijf het trouwens wel humor vinden de persfoto’s van een SUV op een circuit.
ottosk zegt
Zag net een X3M competition met opties voor 93K in Duitsland te koop dat is hij wel waard maar die prijzen gaan nergens meer over.
mrbasa zegt
Is dit dan ook een indicatie van wat de nieuwe M3 gaat kosten?
berlinetta zegt
@mrbasa: Ik neem aan dat die iets goedkoper zal worden. Een X3 is ook duurder dan een 3-serie.
mrbasa zegt
@berlinetta: ik hoop het, al zou je ook het argument kunnen betuigen dat een M3 meer een sportwagen is en daardoor duurder is. Ik hoop het niet maar BMW kennende…
willemveenstra zegt
Ja de nieuwe m3 gaat ook richting die kant op!
In nederland moet je geen nieuwe auto meer kopen. Over 2 jaar haal je een x3m voor 75k. De Bpm schrijf je meteen af als je nieuw koopt!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hadden jullie niet wat meer foto’s?
brera22 zegt
Hoeveel Bpm zal hier wel op ziten,,denk wel aan 40K…..
Niet normaal meer ,ja 2 jr wachten en dan kopen voor 75K..
arias zegt
Veel te duur. Maarja onder de noemer “milieu” moeten zulke prijzen wel he…
kempenaer zegt
Je bent onderhand wel gek als je in Nederlandje nog een nieuwe auto koopt. Die spilgrage overheid spekken…
mashell zegt
@kempenaer: tja, de overheid heeft dat geld nodig om de uitkeringen te betalen voor de mensen die hun salarisstrook bestuderen en daarna de zin van het werken niet meer zien.