Hebben we hier te maken met een ongeval?
Nee, het is een terreinwagen vermomd als X3. Maar waarom, hoor ik je denken? Welnu, naast een liefhebber van de racerij is Herbert Hartge ook een gepassioneerd jager. En dat zou de reden zijn voor deze speciale X3 “Hartge Hunter”. De betreffende X3 is oa wat hoger op zn poten gezet en heeft wat extra vermogen gekregen. Uiteraard ga je het liefste jagen in een diesel, de 3.0d heeft daarom 253 pk gekregen (in plaats van de standaard 218 pk). De 3.0sd krijgt zelfs 335 pk (in plaats van 283 pk). Happy hunting!
The modified X3 renders his passion. As “Hunter” it embodies a fine sleek manner of moving expertly and stylishly over rough and smooth. The necessary ground clearance of 23 cm is provided by longer spring/damper units, additional front spacer blocks and very good all-terrain-pneus (255/55 R 18) which are mounted on Hartge’s “CLASSIC 2” light alloy wheels. A considerable larger angle of driving slope (for example 31° instead of 23.9° at the front) and an improved ramp angle made possible despite the use of a continuous solid underbody skid plate made of stainless steel forgiving even hard hits of the ground, predestine the “Hunter” for the hunting-ground, in which its off-road tyre patterns leave impressive footprints. Thanks to a shortened axle drive ratio, an excellent traction and an increased torque, the 3.0d – whose Common-Rail-engine Hartge pushed to 253 bhp (compared to 218 bhp in the production X3) – clambers up slopes up to 48°. Further terrain capabilities are certified with a wading depth of 50 cm and a axle articulation index of 63 percent.
The full range of Hartge performance enhancements naturally extend to the version for the bhp-spoiled hunters society. In the 3.0sd 335hp/246 kW (factory 283 hp/210 kW) blow the mort through the hunting horn. The power-plus is gained through tuning of the electronic control unit (ECU): within technical territories tuner Hartge is already a famous “hunting” authority.
Automatic differential locks on both axles ease the “Hunter’s” ability to stalk through difficult terrain. Stainless steel grating protects and guards the radiator from damage due to thick underbrush or rocks.
In addition to many practical accessories, which include washable Sensatec seat covers, customers requests for the “green look” will be fulfilled: from a sports steering wheel made from green leather/maple, a speedometer with green instrument dial, leather interior through to a trunk mat in the same colour. Although not being designed for being a work animal like the Land Rover Defender, the X3 offers enough space for hunting gear including a tub for carrying the game.
Again, this X3 clearly demonstrates its supremacy on off-road terrain. Hartge’s “Hunter” enriches the hunting scene as an off-road vehicle, which in contrast to the British Landy or German G-Class cuts a fine figure “onroad” as well with speeds up to 210 km/h (dependent upon tyre manufacturer).
jamesBrown zegt
Beetje een vreemde keuze als je een echte terreinwagen wilt, magoed hij moet het zelf weten :P
Ricavant1.8T zegt
idd een vreemde keuze :P
De X3 is echt een nutteloze auto…en nog erg lelijk ook!
Terwijl dat ding bijna evenveel kost als een X5 :/
StormRAM zegt
Wat moet je met al die pk’s als je vast komt te zitten in de modder? Leuk wagentje, maar zinloos…..
DiDi zegt
ik zou een defender nemen
mashell zegt
“Beetje een vreemde keuze als je een echte terreinwagen wilt”
Niet als je Hartge heet en BMW tunert van beroep bent, dan is je keuze beperkt tussen X3 en X5.
Autovisie schreef laatst na een grote tereinwagen/SUV test dat de matige tereincapaciteiten van SUV’s primair aan de banden liggen. Hier heeft meneer Hartge dus ook een zinvolle aanpassing gedaan. Die wielen zijn stoer en mooi maar dat gaas in de grille had ie wmb wel weg mogen weglaten.
JD zegt
Joh vrij nutteloos om een X3 tot zoiets om te toveren. Zoals al eerder is gezegd als je dan toch wil jagen koop dan een echte terreinwagen en geen SUV. Ik vind persoonlijk trouwens dat die X3 nog steeds niet erg hoog op zijn poten staat, de bodemvrijheid is nog steeds vrij weinig.
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
Wat is hier nou niet mooi aan,…?
Vind het er goed uit zien!!
En als hij BMW TUnert is,…heeft ie dus niet de keus om een defender oid aan te schaffen!!
VLS54 zegt
Wat is de X3 toch een kansloze auto. Voor dat geld was ik lekker voor een hyundai 4×4 o.i.d dergelijks gegaan. Krijg je veel meer waar voor je geld.
V8Mini zegt
ik vindt hem er wel beter uitzien .. maar idd neem dan een andere auto
JD zegt
@skoda octavia (etc. etc.)
Het gaat er niet om dat HIJ de keus heeft om een defender aan te schaffen. De consument heeft de keus en vandaar dat ik zeg dat als je een terreinwagen nodig hebt om in de bossen te rijden om te jagen je beter wat anders kan aanschaffen dan een X3. Snap je?
ennuh het mooi of niet mooi zijn blijft een persoonlijke mening natuurlijk.
SUF zegt
Dat rooster! argl.
jvvv zegt
Waarom basht iedereen de X3. In zijn segment is hij mss wat duur, maar het is wel degene die het beste rijdt in zijn segment! En offroad doet het ding het heel goed mits je er deftige banden onder doet (winterbanden doe het meetal wel goed).
Lelijk, heus niet.
Ikzelf rij met een X3 en ben er nog nooit teleurgesteld van geweest, het ding rijdt zeer goed. Zelfs de 2.0d is heel goed te doen.
Volgende week bestel ik er trouwens een nieuwe met de nieuwe krachtigere 2.0d :):)
tdj zegt
“Hebben we hier te maken met een ongeval? ”
Duh.. het is een X3 ;)
Félix zegt
Op zich denk ik dat zo’n x3 zich nog wel raad weet met een beetje ruw terrein, zo ziet het er iig uit. Of hij moet inderdaaad vast zitten op die foto’s ;) Maar waarom in godsnaam is die lelijk gril nodig?
joeribmw zegt
mooi man maar wij thuis hebben nog altijd de mooiste x3 van nederland
HJ zegt
@ tdj
Haha :D scherp ;)
Maar het nu van rijden door de *ahum* “wildernis” met deze auto ontgaat mij. Voor 98% is het meest “offroad-achtige” een grindpad.
HJ zegt
*nut ipv nu
CasperH zegt
Waarom wacht ‘ie niet gewoon op die SUV-versie van de Mini. Net zo nutteloos…
pimmert zegt
Is BMW niet eigenaar van Land Rover?
Wat ik me afvraag is of de terreinbanden het ook op de snelweg goed doen. En zou die automatische drukaanpassing voor de banden hebben, zodat je in het terrein wat leeg kan laten lopen voor meer grip.
SimonMc zegt
Hebben we hier te maken met een ongeval?
Nee, ik denk dat bmw bewust voor dit design heeft gekozen hoor.
Michael zegt
Heel mooi! Ik vind de x3 gewoonlijk een gedrocht, maar dit heeft hem een beter uiterlijk gegeven.
Behalve dat rooster inderdaad.
Frank zegt
Nou, ik hoop dat je jezelf door je poten schiet.
Zijn we voorlopig van dit soort “creaties” af.
audi-boy zegt
Waarrom heeft hij de oude model getund en niet de facelift X3?
BMW*Romania zegt
Ik vind m wel cool en hij is echt wel goed gelukt.
Maar ze hadden hem wel wa stoerder moeten maken.
Hij ziet er zo gewoontjes uit.
Misschien dat ze later de X5 of X6 gaan tunen, dan gaan we pas iets zien.
Maar ze tunen modellen als ze zo n beetje uit de mode gerake en dan worden die verbeterd.
Grtzzz
Robin zegt
@audi-boy
Omdat het een sukkel is?
X3 blijkt uiterst waardeloos te zijn in het terrein, denk dat een andere chip daar weinig aan af doet.
HJ zegt
@BMW*Romania
Alsblieft zeg. Nog meer van die patserbakken tunen. Daarvoor hebben we een mooie uitdrukking:
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijf een lelijk ding.
Dat past precies bij X3, 5 en 6.
BMW*Romania zegt
HJ, kej, maar tis denkk gewoon voor de show, ik zeg het nog es, tis niet mislukt al moet er nog wat bij om m stoerder te maken.
Van prestaties heeft @Robin wel gelijkt dat de X3 niet echt een beest is als de andere terrreinwagens in bepaalde omstandigheden.
floryn zegt
ik vind de x3 toch wel cool niet zo lomp als de x5 die is echt groot
Wingman224 zegt
het is uiteraard een niet al te serieus te nemen experiment. natuurlijk zijn er betere terreinwagens, maar daar is de X3 ook niet echt voor bedoeld.
ik rij sinds kort een X3 3.0D en het bevalt uitstekend. ben zelf niet zo’n offroader, en op de weg is het gewoon een te gekke bak. daar maken zijn 500Nm zich uitstekend bemerkbaar….
over uiterlijk kan men twisten over prestaties minder en die levert de X3 zeker wel.