In 2003 lanceerde BMW in navolging van de X5 de kleinere X3. Zeven jaar later volgde de tweede generatie (F25) die inmiddels aan een facelift toe is. Evenals bij zijn grote broer krijgt ook de X3 instappers met aandrijving op alleen de achterwielen, in de vorm van de sDrive20i/18d.
Met de F25 zette BMW een X3 neer die niet alleen qua uiterlijk enorme sprongen maakte, ook het formaat nam flink toe; hij was net zo groot als een oude (E53) X5. Hierdoor kwam er onder de X3 ruimte voor een X1. Met de facelift komt er in de lengte een bescheiden centimetertje bij, en meet de BMW middelste SUV nu 4.657 x 1.881 x 1.661 mm.
De LED-knipperlichten zijn verplaatst naar de spiegelkappen, het front kreeg lampen die nu doorlopen tot in de grille, en rond de bekende aandachtspunten (lampen, bumpers) werd de auto nog eens goed strakgetrokken. Vergelijk de snuitjes hieronder:
Motoren
Bij de introductie is een breed palet aan motoren beschikbaar. Absolute instapper en tevens het enige model zonder vierwielaandrijving is de eerder aangehaalde sDrive20i (die in de voetsporen van de pre-facelift sDrive18d treedt), maar er is ook een xDrive20i. Hoger in de keten vinden we de 28i, en een 35i voor de zescilinderliefhebber.
Dieselrijders kunnen instappen bij een sDrive18d of opteren voor een xDrive20d. Beide modellen hebben een nieuwe 2 liter viercilinder turbodiesel en leveren respectievelijk 150 en 190 pk (dit was 143 en 184 pk). Liefhebbers van een zes-in-lijn gaan voor de xDrive30d/35d, met 258 danwel 313 pk en een maximumkoppel van 560/630 Nm.
BMW claimt de X3 met 7 gram CO2 per kilometer zuiniger te hebben gekregen, maar om de opgegeven verbruikscijfers van 8.3–4.7 l/100 km te halen moet je wel even de optionele banden met lage rolweerstand en 17-inch Streamline style 360 wielen monteren, anders haal je ze niet.
De nieuwe X3 is vanaf de lente te koop, en komt met onder andere vier nieuwe lakkleuren en evenzoveel nieuwe velgdesigns. Daarnaast kan je je SUV redelijk opplussen met onder andere een iDrive Controller met geïntegreerd touchpad, Parking Assistant, een full-colour BMW Head-Up Display, High Beam Assistant en Driving Assistant Plus, om maar een paar opties te noemen
UPDATE: video van de BMW X3 (F25) op Autojunk.
sebasjuhh zegt
Lol Smoke, dedicated
mierenneuker zegt
Klopt niet dat de X3 voor het eerst sDrive krijgt, er is al een 18d met sDrive.
sir_smokalot zegt
@mierenneuker: Valid point, is aangepast.
SCscreamGT2 zegt
@sir_smokalot: LOL, je liet de @nickname voor de gelegenheid maar wél even staan? :)
Nickname zegt
@SCscreamGT2: Lekker laten staan :)… Das de goede stand! Er moet een beetje miergeneukt worden zo nu en dan..
mashell zegt
Eigenlijk gewoon een X5 maar dan zonder dakkapel, goede zet van BMW. Interieur had ook wel opgefrist mogen worden, een rechthoekig scherm in een niet rechthoekig vak oogt nogal knullig, dan staan die moderne semi losse schermen die BMW bij recente modellen inzet toch beter.
rijgewoonbmw zegt
die koplampen kunnen echt niet waarom zien ze dat niet. :(
kingdecay zegt
@rijgewoonbmw: niet dat dit model me echt boeit, maar je hebt wel gelijk. Op het uitgaande model zijn de koplampen toch wel wat mooier. De rest van de snuit is wel mooier op het facelift-model though, al is het wel net niet te druk vooraan. Voor het overige oogt ie wel een tikkeltje agressiever nu, maar daar zal bij de hier gebruikelijke 20d lease-exemplaren niet veel van te merken zijn vrees ik. De klokkenpartij is wel mooi sober en duidelijk, netjes gedaan.
Wordt deze trouwens in de VS gefabriceerd of gewoon hier in Europa, zoals het hoort?
SCscreamGT2 zegt
Dit zou pas een feestlift zijn geweest:
Maar helaas, daarvoor heeft BMW de X5.
mashell zegt
@SCscreamGT2: blijft merkwaardig, het belang dat sommigen hechten aan de uitlaateindstukken.
SCscreamGT2 zegt
@mashell: lol, klopt. Toch scheelt het een hoop imo.
ferdie zegt
Ik vind het eigenlijk wel echt een verbetering. Hoewel ik nogsteeds niet zou omkijken als er een langs komt.
De koplampen van de facelift vind ik wel net lijken of er wenkbrauwen op zitten waardoor hij boos lijkt.
mrci zegt
Wordt steeds mooier!!
timhuiderjw zegt
Helemaal buiten proportie. Blijft een lelijke auto, maar wordt steeds ietsje beter
kapiteinaudi zegt
Ongelooflijk lelijk ding.
lacker zegt
@kapiteinaudi: van waar het vandaan komt is het een mooie zwaan geworden
opabrutus zegt
De knipperlichten zitten nog steeds op het spatbord?
mashell zegt
@opabrutus: daar zit nu een “design element”, BMW had al haar facelift budget aan de China koplampen besteed, er was dus geen geld meer voor een nieuw interieur of om de gaten in de spatborden dicht te maken.
oskaar7 zegt
Wat lijkt hij van voren op een X5 zeg
Design_Driven zegt
Wat is die stip tussen de nieren?
sem234 zegt
Ziet er erg goed uit
punkisback zegt
Waarom geen Full LED? geldt voor andere modellen ook!
lowlow zegt
Bijzonder geslaagde FL!
Maakt mij een beetje benieuwd als ze op die manier de 1-serie van net-niet-mooi (front) naar mooi kunnen opwaarderen
thezwart zegt
Ik vind ‘em ook geslaagd, al kan het interieur verbetering gebruiken. Ook mag BMW wa
mclarenf1lm zegt
Vergeleken met de 1e generatie een prachtige wagen, vergeleken met andere mini SUV’s is hij wel ok, wel het interieur is erg mooi.