In 2003 lanceerde BMW in navolging van de X5 de kleinere X3. Zeven jaar later volgde de tweede generatie (F25) die inmiddels aan een facelift toe is. Evenals bij zijn grote broer krijgt ook de X3 instappers met aandrijving op alleen de achterwielen, in de vorm van de sDrive20i/18d.
Met de F25 zette BMW een X3 neer die niet alleen qua uiterlijk enorme sprongen maakte, ook het formaat nam flink toe; hij was net zo groot als een oude (E53) X5. Hierdoor kwam er onder de X3 ruimte voor een X1. Met de facelift komt er in de lengte een bescheiden centimetertje bij, en meet de BMW middelste SUV nu 4.657 x 1.881 x 1.661 mm.
De LED-knipperlichten zijn verplaatst naar de spiegelkappen, het front kreeg lampen die nu doorlopen tot in de grille, en rond de bekende aandachtspunten (lampen, bumpers) werd de auto nog eens goed strakgetrokken. Vergelijk de snuitjes hieronder:
Motoren
Bij de introductie is een breed palet aan motoren beschikbaar. Absolute instapper en tevens het enige model zonder vierwielaandrijving is de eerder aangehaalde sDrive20i (die in de voetsporen van de pre-facelift sDrive18d treedt), maar er is ook een xDrive20i. Hoger in de keten vinden we de 28i, en een 35i voor de zescilinderliefhebber.
Dieselrijders kunnen instappen bij een sDrive18d of opteren voor een xDrive20d. Beide modellen hebben een nieuwe 2 liter viercilinder turbodiesel en leveren respectievelijk 150 en 190 pk (dit was 143 en 184 pk). Liefhebbers van een zes-in-lijn gaan voor de xDrive30d/35d, met 258 danwel 313 pk en een maximumkoppel van 560/630 Nm.
BMW claimt de X3 met 7 gram CO2 per kilometer zuiniger te hebben gekregen, maar om de opgegeven verbruikscijfers van 8.3–4.7 l/100 km te halen moet je wel even de optionele banden met lage rolweerstand en 17-inch Streamline style 360 wielen monteren, anders haal je ze niet.
De nieuwe X3 is vanaf de lente te koop, en komt met onder andere vier nieuwe lakkleuren en evenzoveel nieuwe velgdesigns. Daarnaast kan je je SUV redelijk opplussen met onder andere een iDrive Controller met geïntegreerd touchpad, Parking Assistant, een full-colour BMW Head-Up Display, High Beam Assistant en Driving Assistant Plus, om maar een paar opties te noemen
UPDATE: video van de BMW X3 (F25) op Autojunk.
Lol Smoke, dedicated
Klopt niet dat de X3 voor het eerst sDrive krijgt, er is al een 18d met sDrive.
@mierenneuker: Valid point, is aangepast.
@sir_smokalot: LOL, je liet de @nickname voor de gelegenheid maar wél even staan? :)
@SCscreamGT2: Lekker laten staan :)… Das de goede stand! Er moet een beetje miergeneukt worden zo nu en dan..
Eigenlijk gewoon een X5 maar dan zonder dakkapel, goede zet van BMW. Interieur had ook wel opgefrist mogen worden, een rechthoekig scherm in een niet rechthoekig vak oogt nogal knullig, dan staan die moderne semi losse schermen die BMW bij recente modellen inzet toch beter.
die koplampen kunnen echt niet waarom zien ze dat niet. :(
@rijgewoonbmw: niet dat dit model me echt boeit, maar je hebt wel gelijk. Op het uitgaande model zijn de koplampen toch wel wat mooier. De rest van de snuit is wel mooier op het facelift-model though, al is het wel net niet te druk vooraan. Voor het overige oogt ie wel een tikkeltje agressiever nu, maar daar zal bij de hier gebruikelijke 20d lease-exemplaren niet veel van te merken zijn vrees ik. De klokkenpartij is wel mooi sober en duidelijk, netjes gedaan.
Wordt deze trouwens in de VS gefabriceerd of gewoon hier in Europa, zoals het hoort?
Dit zou pas een feestlift zijn geweest:
Maar helaas, daarvoor heeft BMW de X5.
@SCscreamGT2: blijft merkwaardig, het belang dat sommigen hechten aan de uitlaateindstukken.
@mashell: lol, klopt. Toch scheelt het een hoop imo.
Ik vind het eigenlijk wel echt een verbetering. Hoewel ik nogsteeds niet zou omkijken als er een langs komt.
De koplampen van de facelift vind ik wel net lijken of er wenkbrauwen op zitten waardoor hij boos lijkt.
Wordt steeds mooier!!
Helemaal buiten proportie. Blijft een lelijke auto, maar wordt steeds ietsje beter
Ongelooflijk lelijk ding.
@kapiteinaudi: van waar het vandaan komt is het een mooie zwaan geworden
De knipperlichten zitten nog steeds op het spatbord?
@opabrutus: daar zit nu een “design element”, BMW had al haar facelift budget aan de China koplampen besteed, er was dus geen geld meer voor een nieuw interieur of om de gaten in de spatborden dicht te maken.
Wat lijkt hij van voren op een X5 zeg
Wat is die stip tussen de nieren?
Ziet er erg goed uit
Waarom geen Full LED? geldt voor andere modellen ook!
Bijzonder geslaagde FL!
Maakt mij een beetje benieuwd als ze op die manier de 1-serie van net-niet-mooi (front) naar mooi kunnen opwaarderen
Ik vind ‘em ook geslaagd, al kan het interieur verbetering gebruiken. Ook mag BMW wa
Vergeleken met de 1e generatie een prachtige wagen, vergeleken met andere mini SUV’s is hij wel ok, wel het interieur is erg mooi.