De BMW X2 krijgt geen facelift, helaas. Ze gaan meteen door met een opvolger.
Normaal gesproken weten we precies wat we kunnen verwachten bij BMW. Introductie van een nieuwe model, dan na 1,5-2 jaar nieuwe motoren en updates voor infotainment, wat nieuwe kleuren en opties. Dan weer 1,5 jaar later de facelift – Life Cycle Impulse geheten – en dan aan het einde van de loopbaan nog een paar kleine minimale updates.
Tegenwoordig heeft BMW echter zoveel modellen dat het niet altijd lukt. In dit geval krijgt de BMW X2 namelijk géén facelift. De auto beleefde zijn debuut eind 2017 en kwam in het voorjaar van 2018 op de markt. Sindsdien is het niet echt een verkoopknaller geweest.
De X1 is wél nieuw
Onlangs is de BMW X1 – waar de X2 op gebaseerd is – vervangen. Je moet dus wel heel erg van de huidige X2 houden om géén modernere X1 te kopen. Kortom, het is de hoogste tijd voor een nieuwe BMW X2.
BMW bevestigt dat het model op de planning staat voor 2023, aldus Autocar. Uiteraard zal de auto zijn basis delen met de X1. Wel gaat BMW het design flink aanpakken. Waar de huidige BMW X2 een gedrongen, potige crossover is zonder echte coupé-daklijn, zal dat namelijk bij de nieuwe BMW X2 anders zijn.
BMW X2 krijgt geen facelift om een reden
Het wordt nu echt een kleine X4 c.q. hele kleine X6. Kijk, dan is het wel handig dat de BMW X2 geen facelift krijgt, maar dat het meteen een nieuw model wordt. De voorkant opnieuw boetseren kan nog wel, maar het is erg lastig om de C-stijl aan te pakken.
Qua uitvoeringen gaan we er tot slot van uit dat BMW de bekende X1-aandrijflijnen toepast, minus de instappers. Wel is de alvast geheel elektrische iX2 bevestigd, met de aandrijflijn van de iX1.
Ook is er een sportief topmodel. Carspotter Jeroen kwam de BMW X2 M35i tegen op de Nordschleife, alwaar hij de auto kon filmen. Aan de vier uitlaten te zien betreft dit het topmodel.
Overigens is de BMW X2 niet de enige BMW die nooit een facelift kreeg. Ook de BMW X5 van de F15-generatie kreeg geen facelift, evenals diverse M-modellen.
Videocredits: Carspotter Jeroen
Meer lezen? Deze 5 topmodellen kregen geen facelift!
alcantara zegt
Ik vind de X2 wel 1 van de meest geslaagde hoge hokken.
Voor zover je zo’n hoog hok ‘geslaagd’ kunt noemen.
Maar boomers zullen toch eerder voor een gloednieuwe Renault Captur kiezen ipv een BMW, liefst nog in de kleur van hun gehoorapparaat.
Benny_Weisz zegt
Volgens mij zie je over het hoofd het feit dat een leuk aangeklede X2 ongeveer het dubbele kost van een Captur.
Richmond zegt
Dat is jammer, ik vind de X2 juist wel geslaagd in tegenstelling tot the X4 en X6. Dus begrijp niet zo goed waarom die niet beter verkocht is. Maar vanuit dat oogpunt snap ik wel dat ze het design omgooien.
mashell zegt
Een X1 koste minder en had meer ruimte. Niet zo gek dat de X2 niet zo goed verkocht.
Richmond zegt
Geld voor de X4 tov de X3 ook en de X6 tov de X5 ook. Maar daar zijn ze wel tevreden mee qua resultaat..en afgaande op het artikel denkt bmw dat het te maken had met het design. Aangezien de nieuwe X2 een mini X4 wordt, dus een miniatuur versie van de X6.
Johanneke zegt
Ik ben toch niet de enige die dit ding heel lelijk vindt?
alcantara zegt
Jij bent ook meer gecharmeerd van een Renault Captur? Smaken verschillen
Richmond zegt
Ik heb liever een 1 serie/ 2 serie dan een X1/X2, maar de X2 is beter te pruimen dan de X4 en X6. Net als de Captur beter te bekijken is dan de arkana..
rollingstoned zegt
Want als je de ene lelijk vindt, vind je de andere ook gelijk mooi?
Richmond zegt
Het is niet moeders mooiste maar tov van de X4 en X6 en andere SUV coupe’s vind ik hem wel stukken mooier
drtim zegt
Zeker niet, lelijk ding
dromedaris zegt
1 van de lelijkste BMW’s sinds de GT (en die nieuwe 7, yuk!)
Al nieuws ivm de i4 facelift dit jaar? Die wordt in november 2 jaar.
Richmond zegt
Nog 1,5 jaar wachten
560pk zegt
Ik heb toevallig kor geleden 2 weken in een X2 gereden, wat ik eigenlijk geeneens zo’n lelijk model vind. Maar wat een tegenvaller! Ik wissel vaak van auto’s binnen de BMW familie, en constateer altijd met een zekere voldoening dat ze allemaal ver bovengemiddeld rijplezier verschaffen. De X2 was de (negatieve) uitzondering. Geen spoorstabiliteit, geen vast bochtgedrag, geen…. (ik kan nog wel even doorgaan).
mashell zegt
Opmerkelijk. Toen ik nog BMW reed heb ik eens een X1 als vervangende auto gehad en was meteen verkocht, reed veel beter dan mijn eigen 1 serie (die flink stug geveerd was) en veel minder zompig dan bijvoorbeeld een 5 serie.
Richmond zegt
X2 heeft hetzelfde onderstel als de X1, dus her zal examplarisch zijn.
autojunkiexl zegt
Dit schijnt met de 1 serie ook te gebeuren. De F40 krijgt geen facelift en wordt vervangen door een nieuwe 1 serie met F70 codenaam. Ze gaan van het UKL2 platform overstappen naar het FAAR platform. Helaas nog steeds voorwielaangedreven inderdaad. ;)