
Make BMW great again. Na een rare fase van worstelen met de eigen identiteit, wordt BMW weer gewoon premium.
Het was een hard gelag vijftien jaar geleden, toen ons favoriete merk aankondigde voorwielaangedreven auto’s te gaan bouwen. Decennialang kon je bij BMW van één ding zeker zijn en dat is dat je premium achterwielaandrijving kreeg. Dit superieure concept zorgt onder andere voor fijnere rij-eigenschappen en de mogelijkheid tot driften. Maar ook voor een betere gewichtsverdeling, mooiere proporties, geen aandrijfreacties in het stuur et cetera. Het is een beetje duurder om te fabriceren en kost wat ruimte, maar is juist daarom, de ultieme premium.

BMW was zo trots op dit feit dat het zelfs reclameposters maakte waarin het hazen de concurrentie de maat nam. Zij die platforms deelden met Volkswagen bijvoorbeeld, of om volume te draaien op de proppen kwamen met de A- en B-Klasse. En toen opeens kwam een wending. 1-Serie klanten zouden niet eens weten dat hun auto RWD was, aldus BMW. Dus werden voorwielaangedreven ‘BMW’s’ geïntroduceerd. En werd uiteindelijk ook de Einser, een Golfesque FWD-gebakje.
Het was een beetje alsof D66 opeens niet meer voor een referendum zou zijn, de ‘sleepwet’ toch maar de WIV ging noemen en in plaats van voor radicale gelijkheid voor de wet te strijden, inzet op maatregelen die vanuit overheidswege mensen verdeelt op basis van sekse en ras. Kortom alsof je exáct het tegenovergestelde gaat doen van waar je altijd voor gestaan hebt. Volstrekt ongeloofwaardig en ondenkbaar dus. Oh wacht.
Enfin, onder het motto beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, gaat BMW de zaken nu corrigeren. En mogelijk zelfs ook MINI’s RWD maken. Het is wel een beetje ‘noodgedwongen’. Maar ach, dat mag de pret niet drukken. Bij een bijeenkomst in Landshut om nieuwe technologie (de Neue Klasse en de ‘gen6′ accu’s) te bespreken, kwam BMW’s Joachim Post aan het woord. Hij gaf de toehoorders stiekem een paar nieuwtjes mee. De Nederlandse politie blijkt net iets te vroeg te zijn geweest met hun FWD instap-BMW’s.
Toekomstige elektrische BMW’s zullen namelijk één, twee, drie of vier elektromotoren hebben…maar nooit slechts een motor voorin. De reden is dat alleen de nieuwe elektromotoren die achterin geplaatst worden, een geïntegreerde versnellingsbak hebben. Na een beetje 1+1 optellen en vraag-wedervraag, kwam het hoge woord er zodoende uit: BMW’s worden in de basis weer achterwielaangedreven, ook de kleintjes. En zelfs potentieel de MINI’s. Waarvan akte. Hoezee?
Dat betekent echter geenszins, dat het aloude adagium “Freude am Fahren” weer centraal bij BMW komt te staan, helaas.
Dode mus en zo…
De CEO’s van Audi & BMW hebben onlangs samen een werk brunch gehad? Ik heb iets vergelijkbaars gelezen in de Audi Echo Put. Zou de CEO van Skoda tevens met een premium statement komen? De start van A New Wave in het personenautolandschap? Mochten ze allemaal Premium Status hebben wie moet ik dan kiezen voor de middelmaat?
Iets Chinees?
Met iets anders dan premium kan de Duitse drie niet meer concurreren. Ze moeten wel.
Heerlijk alinea over de paralelle wereld genaamd D’66. Verder blijft Landshut toch de mooiste naam voor een stad in D en hoop ik dat de ingenieurs binnen BMW nog meer de macht krijgen. Zou mooi zijn.
lag? jullie bedoelen lach zeker
Nope.
Nederlandse politie met instap BMW’s? X1 20i een instap BMW? Bovendien is rwd zwaar irritant in de winter. Dan heb je liever Awd of Fwd.
Als je niet kunt rijden wel ja… overstuur valt nog wel enigszins te corrigeren in slechte omstandigheden, onderstuur corrigeren is daarentegen meer geluk dan kunde.
Check z’n nickname. Logische reactie :-P (voor de Audi rijders, dit is een grapje)
Die wereldpolitiek houd je lekker bezig hè? Ik vind dat het leuke artikeltjes oplevert
Dus een ID3 is premium? De Twingo is premium?
Wat een onzin zeg. RWD en premium hebben en hadden nooit iets met elkaar te maken.
Dat is waarom jij Audi fan bent ;-) (Ook hier speciaal voor Audi bezitters (niet andere auto’s hiermee uitsluitend die in bezit zijn, lease telt niet mee want die bezit je niet.*einde disclaimer, daarmee niet zeggende dat dit een volledige disclaimer is*), dit is een grapje.)
@V8Vantage haha touché. Maar ik heb AWD altijd meer premium gevonden dan RWD of FWD. Niet voor niks was het ook bij BMW vroeger een forse meerprijs om van je 330i een 330xi te maken, 8000 gulden als ik het me goed herinner (2001). En het kon überhaupt alleen als 325xi, 330xi of 330xd. Dus zelfs BMW vond hij xdrive meer premium dan hun RWD