Henrik Wenders is de nieuwste aanwinst voor Audi. Een ervaren BMW-man.
Gisteren was officieel de laatste werkdag voor Bram Schot als CEO bij Audi. De Nederlander volgde in de zomer van 2018 Rupert Stadler op. Stadler was gearresteerd in verband met het dieselschandaal. De functie van Schot zou altijd al een tijdelijk oogmerk hebben.
Zijn job als CEO zat er dus gisteren op. Per vandaag is Markus Duesmann aangetreden als de nieuwe CEO bij Audi. In november 2019 werd bekendgemaakt dat Duesmann de opvolger van Schot zou worden. Markus Duesmann werkt al bijna drie decennia in de auto-industrie. Een groot deel van zijn carrière bracht de kersverse Audi CEO door bij BMW.
Henrik Wenders
Duesmann is niet de enige Ex-BMW-man die aan de touwtjes gaat trekken bij Audi. Vandaag heeft het automerk bekendgemaakt dat Henrik Wenders het nieuwe hoofd marketing is bij Audi.
Wenders heeft meer dan 10 jaar voor BMW gewerkt. Daar was hij onder andere hoofd management van BMW en MINI. Later was hij verantwoordelijk voor het BMW-i merk. Zo nam hij van 2011 tot en met 2014 het project BMW i8 voor zijn rekening.
De nieuwe Audi-topman komt niet direct over van BMW. Wenders werkt al sinds 2016 niet meer voor het Duitse automerk. De Duitser vertrok naar China om voor het nieuwe elektrische automerk Byton te gaan werken. Dat avontuur heeft slechts drie jaar geduurd. Nu is Henrik Wenders terug in zijn eigen land om deze topfunctie binnen Audi te bekleden. Hij neemt de job over van Sven Schuwirth. Laatstgenoemde blijft voor Audi werken en gaat zich bezighouden met Digital Experience and Business.
Foto: Henrik Wenders (l), Sven Schuwirth (r)
joosstra zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
joosstra zegt
Het is sowieso een rommelig artikel. Jullie noemen Duesmann (met twee keer n overigens, officieel) als nieuwe CEO, maar plaatsen geen foto van hem. Verder krijgt hij ook geen apart ‘kopje’. En onder het kopje Wenders hebben jullie het weer over de nieuwe topman (dat zou volgens mij Duesmann moeten zijn) terwijl Wenders ‘de’ nieuwe hoofd (dat moet natuurlijk ‘het’ zijn) marketing wordt. Dat is uiteraard een topfunktie, maar daarmee is Wenders nog niet de topman. Dat is de CEO en dat is dus Duesmann. En het is vreemd om een foto te plaatsen van Schuwirth, iemand die afscheid neemt. Plaats dan ook een foto van Bram Schot, zou ik zeggen.
intimrasiert zegt
Belooft niet veel goeds voor de grilles van Audi’s, ben ik bang.
lekkerlinksrijden zegt
@intimrasiert: zal weinig uitmaken, kunnen bijna niet groter
Dutchdriftking zegt
@intimrasiert: straks zitten er twee van die grote single frames op ieder Audi :P
gregorius zegt
Maar even serieus:
– Hij doet BMW I: een hoop marketing, weinig inhoudt: weinig zinnige auto’s geproduceerd. BMW I was en is natuurlijk eerder een research divisie die wat modellen voor show maakt (die ze zo maken dat niemand die dingen ook echt kocht). Maar was het nou een succes?
– En nu dat Byton. Hij zal een vergelijkbare groep designers in hebben gehuurd. Toen ze in Minority Report futuristische auto’s maakten, zagen ze er goed uit. BMW I en Byton lijken allebei op het Minority-reporten na 34 koffies shots achter elkaar van bestaande modellen: doe het gewoon niet.
En deze man, marketing man, moet dus Audi gaan leiden?
Het begint steeds meer Amerikaanse onzin te worden bij de Duitse 3: ze stoppen meer geld in de marketing om het iets te laten lijken, dan dat ze ook daadwerkelijk goede producten afleveren.
Maar goed, ik ken die man niet. Misschien is het wel een goede leider en wil hij stiekem toch goede en betrouwbare auto’s maken en niet per se elke klant tot de laatste cent uitpersen.
gwnbmw zegt
@gregorius: de bmw i divisie zou ik, na tesla, de meest succesvolle elektrische line up noemen. Al jaren er mee bezig, de i3 is volgens james may nog altijd de beste elektrische auto als de prijs wordt meegerekend, de mini staat op hetzelfde platform, en er komen binnenkort meer modellen van. De i8 was uiteraard voor publiciteit, maar voor een vrij langzame auto van een ton verkocht die ook nog best prima.
pa045 zegt
“Het begint steeds meer Amerikaanse onzin te worden bij de Duitse 3: ze stoppen meer geld in de marketing om het iets te laten lijken, dan dat ze ook daadwerkelijk goede producten afleveren.”
Ik wil het geen Amerikaanse onzin noemen, want dit wordt overal gedaan. En de Duitse autoindustrie vaart er al jaren wel bij. Een echt Duiteser schijnt nogal wat te zijn. En ons mensen geloofd hier ook al jaren heilig in. Duits “premium” verkoopt al jaren beter als een eenvoudige auto.
Justawheelchairguy zegt
1 april?
kapitein zegt
@kp92: Dat zou dan wel een heel Duitse grap zijn.
mashell zegt
BMW is natuurlijk in eerste instantie een opleidingsinstituut voor managers voor de Volkswagen groep. Wil je carrière maken bij VW dan ga je bij BMW werken, het zijn een paar zware jaren met veel Bayerisch gebrabbel, veel Weißwurst, Leberkäse und selbstverständlich auch viel Bier maar daarna kun je zo in Wolfsburg aan de slag. Bevalt je dat Beierse wel dan is Ingolstadt de plek voor jou.
alassad zegt
waarom een foto plaatsen van Sevn Schuwirth, die in het artikel verder nergens wordt benoemd? en waar is dan de foto van Duesmann?
vragen vragen..
gilettelubbers zegt
Zolang Audi maar niet op BMW gaat lijken, verschrikkelijke huidige creaties van BMW. Bah
HzR zegt
@gilettelubbers: het zijn niet de designers die overstappen hè. Komt misschien nog.