Een topman van BMW’s M-divisie zou dolgraag nog een supercar met M-badge willen maken.
Audi heeft een nieuwe R8 op het programma staan, en Mercedes is met de AMG GT weer goed vertegenwoordigd in het sportsegment, waar het in de jaren daarvoor met de SLS AMG al hoge ogen gooide. En BMW? Wel, BMW is een andere weg ingeslagen. In Beieren hebben ze zich voornamelijk toegelegd op de ontwikkeling van het submerk BMW-i, waarmee de i3 en de i8 werden uitgerold.
Laatstgenoemde heeft absoluut een sportieve inborst, maar is toch van een ander kaliber dan de Audi R8. Daarmee lijkt de kans dat er nog een volbloed M1-opvolger komt – een opvolger van het icoon uit 1971 – niet heel groot. Carsten Priest, hoofd productontwikkeling bij BMW M, heeft tegenover AutoExpress laten weten dat ze binnen BMW nog wél graag een M-vlaggenschip zouden willen bouwen, maar dat dit extreem in de papieren gaat lopen, omdat ze al zoveel in de i8 en i3 hebben geïnvesteerd. Priest:
“We have to be forward thinking, the decision has been made to establish BMW i, including an i8 supercar type of model in its line-up and that’s obviously a huge investment that’s been made.”
En mocht het budgettair gezien de goedkeuring van BMW’s accountants kunnen wegdragen, dan is het alsnog de vraag of het binnen BMW de hoogtse prioriteit krijgt:
“We always have more ideas than budget is made available – we have to see which priorities will be decided upon.”
Kortom, van deze BMW-topman krijgen we geen duidelijke indicatie dat er binnen BMW hard aan een next-gen M1 wordt gesleuteld worden. Hoe graag we dat ook zouden willen. Bovendien: met de M1 Hommage concept uit 2008 hebben ze de blauwdrukken van het design al.
jrmpower24 zegt
Verdomme ik ging er wel van uit.
bsxc2 zegt
Toch niet zo moeilijk: De M1 uit 2008 lijkt sprekend op de I8, dus ze hoeven alleen nog maar de techniek te veranderen (van hybride naar benzine).
Mijn keuze zou zijn om het blok v/d M5 30 jahre edition (Duits uitspreken hé) met 600 pk erin te lepelen & het gewicht laag te houden.
berlinetta zegt
@bsxc2: Ik ben het met je eens wat betreft die M1, maar ik zou liever willen zien dat ze speciaal voor dit model een nieuw blok ontwikkelen zoals ze eerst bij alle M-modellen deden. Helaas zullen de kosten dan wel helemaal de spuitgaten uitlopen.
sach zegt
@bsxc2: Het blok van de M5 30 Jahre edition gebruiken voor de opvolger van een cultwagen als de M1? Dan toch liever iets nieuw ontwikkelen dat beter klinkt als een stofzuiger.
jrmpower24 zegt
@sach: stofzuiger?! Whahaha Je hebt de M5 F10 of M6 waarschijk nog nooit in het echt gehoord. Heerlijke sound: http://m.youtube.com/watch?v=k08dBA5WUVk
sach zegt
@jrmpower24: Als je ze vergelijkt met de huidige geblazen concurrentie vind ik het inderdaad klinken als een stofzuiger. En het Active Soundgedoe mogen ze ook achterwege laten.
super zegt
@sach:
Als je een muziekinstrument wilt koop je toch gewoon een dwarsfluit?
iijayvee zegt
@sach: Sarcasme zeker of niet soms??
fmgarcia zegt
Wauw, deze concept mag ik wel!!
888natan zegt
@fmgarcia: aaah deze man G
fmgarcia zegt
@888natan: jzw haha. Hoop niet dat deze concept vol elektrisch gaat worden. Ga ik Kobani niet mee halen ben ik bang..
888natan zegt
@fmgarcia: je snapt niet precies wat ik bedoel hè?
888natan zegt
@888natan: zag maar een gedeelte van je commwment..
fmgarcia zegt
@888natan: Dus hoef me familie er niet bij te halen? Om dit ruzie recht te zetten;)
Edge zegt
Mark my words: die M1 opvolger gaat er komen. Je hebt altijd geheime projectjes binnen zulke bedrijven en er zitten ongetwijfeld een groepje ingenieurs en designers in hun pauzetijd een prototype van een nieuwe M1 te maken. En als dat prototype er eenmaal staat en daarmee bewezen is dat die auto haalbaar is, volgt een productieversie al snel.
styns zegt
@Edge: we hopen er op
super zegt
@Edge:
We leven niet meer in de vorige eeuw waarin je autos op een bierviltje kon ontwerpen en met een telraam kon doorrekenen…
pomoek zegt
Persoonlijk ben ik van mening dat BMW door te kiezen voor het I-concept de juiste weg zijn ingeslagen. De tijd van de ultieme R8, SLS en dergelijke met verbrandingsmotor begint langzaam ten einde te komen.
series2 zegt
@pomoek: kijk nou! Een progressieve autoliefhebber! Maar wat koop je liever? Een elektrokar of een fossiel die heel veel herrie kan maken?
series2 zegt
@series2: ik kies fossiel
lambo4all zegt
@pomoek: voorlopig is de i8 leuk hoor, maar vergeleken met een carrera gts of amg gt is het slappe hap. Ik denk dat aan het eind van dit decennia we pas echt een een full hybrid supercar toe zijn. Ik denk dat de andere fabrikanten de techniek wel hebben (want laten we eerlijk zijn, de techniek is niks nieuws), maar liever nog een de boot af houden. Tot de tijd rijp is en het concept echt winstgevend is.
pomoek zegt
@lambo4all: Je hebt wel gelijk hoor, maar technische innovatie komt niet van de ene dag op de andere. Daar is kennis en ervaring voor nodig. Waar een aantal autofabrikanten stug vasthouden aan technieken die over een 15 jaar onbetaalbaar gaan worden is het geen slecht idee om ervaring op te doen met technieken die, wellicht, meer potentieel hebben.
alfablog zegt
@pomoek: helemaal eens. Denk dat bijvoorbeeld de problemen bij Bugatti om de geplande aantallen te verkopen aantoont dat dit het type auto van vroeger is. Auto’s worden gekocht op imago. Ze zullen mee moeten met de tijjdsgeest en die is (deels) electrisch.
Voor mij is de fascinatie zeker ook op motorgeluid gebaseerd. Of daar de sound van een driecilinder bij past, moet ik nog eens uitvinden.
samuelrs zegt
Heeft het achterblijven ook niet deels te maken dat BMW in zijn geheel te veel co² uitstoot op basis van de Europese wetgeving?
jaapiyo zegt
@samuelrs: mwah…dat verklaart niet waarom Mercedes en Audi wel met sportwagens op de proppen komen.
Ik denk dat de verklaring die deze man van BMW geeft plausibel is, die sportwagens zonder electrosnufjes zijn (helaas) toch een beetje de laatsten der mohikanen waarschijnlijk. Een of twee productgeneraties later zijn die auto’s obsoleet. In dat opzicht is het slim dat BMW ‘ahead of the curve’ probeert te zijn door nu al te beginnen met een i8 en dat concept uit te bouwen tot de sportwagen van morgen.
Blijft natuurlijk wel jammer voor de autoliefhebber dat er niet een soort ‘last hurray’ komt in de vorm van een nieuwe ‘M1′ met een ouderwets bespoke atmosferisch M blok. Ze hebben de afgelopen jaren genoeg centjes binnengeharkt dus eigenlijk is ’te weinig geld’ geen excuus.
samuelrs zegt
@jaapiyo: Audi loopt op ‘schema’ en Mercedes loopt voor. Ik vermoed dat ze bij het bij Audi en Mercedes kunnen “leiden” om een supercar te leveren en dat ze bij BMW moeten oppassen wat ze doen.
Ik wil dan ook niet gelijk zeggen dat dit de enigste reden is van uitblijven van een echte ‘M’ maar dat het er wel mee te maken heeft. En zoals jij al aangeeft zal geld het probleem inderdaad echt niet zijn.
dikdraak zegt
@samuelrs: Hoezo kunnen Audi en Mercedes een supercar beter leiden (wat dat in deze context ook mag betekenen) dan BMW?
kempenaer zegt
Bmw is al lang geleden afgehaakt als het om het maken van echte sportwagens gemaakt. Daarin kunnen ze niet meer mee met MB, Audi en porsche. De i8 is speculeren op een electrische autotoekomst, maar of die komt en zo ja wanneer is nog niet bekend.
Bmw jongeren hebben het hier nog altijd erg moeilijk mee en ik snap wel waarom.
exclusieviteitsfreak zegt
Ik ben eens of G-Power er zich mee gaat bezig houden moest deze effectief in productie gaan : http://www.g-power.com .
isobmw zegt
Er zou toch ook een i9 komen? extremere versie van de i8, maar die m1 mag ook wel komen, met een dikke v12 uit de 760i!
jaapiyo zegt
Deels heeft de keuze van BMW om geen sportwagen te maken terwijl Merc en Audi dat wel doen denk ik ook te maken met het feit dat die twee merken meer een sportieve imagebuilder nodig hebben dan BMW dat al meer geloofwaardigheid heeft op dat vlak dan Mercedes (van oudsher wat meer op comfort geijkt) en Audi (FWD, zware neuzen en onderstuur).
Tegenwoordig willen alledrie de merken de wat jeugdigere koper aanspreken met ‘sportiviteit’ en BMW kan daarbij bogen op een lange traditie van sportiviteit in het DNA. Ze hoeven het dus minder ’te faken’ dan Mercedes en met name Audi.
lambo4all zegt
Toch hebben de slr/sls de mercedes brand ook een beetje opgetild ten opzichte van audi en bmw. Waar hele rijken een sls/slr/sl black kochten, en erachter kwamen wat voor een prachtwagens dat waren. Bestelde ze er later ook vaak een S amg (coupe) achteraan. Zowel aan de onder als bovenkant doen dit soort wagens goede dingen voor het merk. Bmw is nu ook al uit de formule 1, ze kunnen nu kwa
Marketing alleen nog maar leunen op dtm. Een raceklasse die eigeljjk alleen in europa bekend is.
jaapiyo zegt
@lambo4all: …maar waarin ze sinds hun terugkeer wel vanaf moment 1 gruwelijk kontschoppen tegen Merc en Audi.
lambo4all zegt
@jaapiyo: Vorig jaar won audi dtm, dit jaar was het wittmann die een vuist kon maken, maar mercedes heeft toch ook flink wat races gewonnen. En audi de laatste twee, en het constructeurs kampioenschap. Van “gigantisch kontschoppen kan je dus niet spreken”. Close racing is een betere beschrijving.