Red de planeet!
Met een alsmaar groeiende bevolking op aarde raken steden overvol. In een poging dit probleem aan te pakken komt de BMW Group met een mogelijke oplossing voor het mobiliteitsprobleem in verschillende grote steden. Verhoogde wegen voor elektrische of emissievrije tweewielers zou de infrastructuur in megasteden enorm moeten verbeteren.
Het idee komt van een groep ontwikkelaars binnen de BMW Group die onderzoek doen naar nieuwe technieken om ervoor te zorgen dat we progressie blijven maken. Volgens hen zitten we namelijk dicht tegen de limieten aan van wat steden op het gebied van openbaar vervoer en mobiliteit aankunnen. Dr. Gerd Schuster legt het doel uit:
“Our goal is to link sustainable and efficient mobility with a high quality of living in cities. We use new technologies as well as our creativity in order to create innovative approaches as the BMW Vision E³ Way”
De BMW Vision E³ Way, zoals het uiteindelijke idee heet, is in Shanghai ontwikkelt en moet de oplossing bieden aan een probleem dat zowel in het verleden als in de toekomst ligt. Die limieten waarover we eerder spraken hebben namelijk grote invloed op de leefomgeving in megasteden. Dergelijke mobiliteitsproblemen hebben oneindige opstoppingen in het verkeer en hoge niveaus van luchtvervuiling als gevolg.
De Vision E³ Way is een netwerk van wegen die de belangrijkste plaatsen binnen een stad met elkaar verbindt. Door alleen elektrische tweewielers toe te laten zou er op straat een stuk meer ruimte moeten zijn voor auto’s en openbaar vervoer. Mensen die nog niet in het bezit zijn van zo’n elektrische brommer kunnen er overigens gewoon eentje huren, zodat ze alsnog sneller van A naar B kunnen zoeven.
Naast het feit dat het een stuk handiger is, kunnen brommerrijders op de route de BMW niet meer tegen auto’s aan knallen. Daarnaast is er een snelheidslimiet van 25 km/u, om de risico’s nog verder te laten dalen.
bpc zegt
een aparte baan voor 2wielers waar je max 25 mag/kan…
een fietspad dus…
innoverend…
rhellema zegt
@bpc: zeer innovatief want op een fietspad binnen de bebouwde kom mag je maximaal 30 km/h?
fejjie zegt
Freude am fahrrad.
gallardogt zegt
Vind het maar niks. Het uitzicht van en naar De Bund is dan helemaal naar de klote.
lekkaah zegt
Tijdje terug in de taxi in München (nee, ook hier is dat das beste oder nichts – Mercedes). De chauffeur vertelde mij hoeveel BMW investeert in de infra daar, maar ook in projecten om het allemaal milieuvriendelijker/groener te maken. Ze zijn daar echt een soort God voor de stad, in de ogen van de bevolking en deelstaat Beieren, die veel doet voor haar volk/omgeving.. Verbaast mij dus niks, dit soort projecten. Brave jongens, die bierdrinkers.
pomoek zegt
Hallo idee uit 1985 tot een jaar of wat geleden! Dit soort, letterlijk, luchtfietserij werden jarenlang als afstudeerprojecten ingeleverd op academies voor architectuur en stedenbouw over de gehele wereld. Leuk, maar er kleven een aantal grote problemen aan. De belangrijkste zijn volgens mij: Het is tyfus-duur, wie gaat dit
in godsnaam betalen (en hoe?) en tenslotte, de mensen die anno 2017 nog steeds liever elke dag in de file zitten dan met de, elektrische, fiets door de stad te sjezen krijg je echt nevernooitniet meer de auto uit.
galverink zegt
@pomoek: in China denken ze anders over stedelijke ontwikkeling dan hier. Daar heb je ook ‘n Almere zeg maar, alleen dan voor 10 miljoen mensen.
moveyourmind zegt
Ze zijn nu helemaal de weg kwijt bij BMW…
dare2think zegt
Dit is een manier voor BMW om voorbereid zijn op de toekomst. In de toekomst gaat de auto het niet meer zijn en ze willen daar -logisch- ook in zitten en meedenken over de nieuwe vormen van mobiliteit. Bedrijven die in nieuwe concepten leiden zullen het meest verzekerd zijn van werk in de toekomst en BMW heeft het geld om naar dergelijke toekomstige concepten te kijken.
Esprit_de_Flandre zegt
Lijkt me dat BMW een serieus offensief plant van nieuwe elektrische tweewielers. Zowel scooters, moto’s èn fietsen…