Als de plannen doorgaan wordt dat de eerste keer dat MINI’s buiten Europa worden geassembleerd.
BMW onderhandelt naar verluidt met het Chinese Great Wall over de productie van MINI’s. De auto’s zouden in China worden gebouwd en van daaruit worden geëxporteerd. Best een opmerkelijk bericht, want MINI’s worden reeds sinds de jaren ’50 in Europa gebouwd. Bovendien komt een deel van de productie voor rekening van ons eigen VDL Nedcar; de bekende autofabriek in het Limburgse Born (Slippy).
Elektrisch is de toekomst en dat geldt ook voor MINI. Het merk is druk bezig met een elektrische versie, waarvan we je onlangs de conceptversie lieten zien. Het ontwikkelen van zo’n EV kost echter een hoop geld. Da’s wellicht een reden voor BMW om naar goedkopere productielocaties te zoeken.
BMW en Great Wall wilden overigens niet reageren op de geruchten. De aandelenkoers van Great Wall schoot door de geruchten echter als een raket omhoog. De Chinezen hebben daarom de handel in het aandeel stilgelegd. (via: Bloomberg)
cloverleaf zegt
Waarschijnlijk heeft het meer te maken met de import tax die ze zo in China kunnen omzeilen. Toch niet geheel onbelangrijk op de grootste markt ter wereld.
LaLancia zegt
@cloverleaf: Zo opmerkelijk vind ik het ook niet. Door deze maatregel kan de prijs van een Mini naar beneden, en daardoor zullen ze er ongetwijfeld meer van kunnen verkopen.
chrisvis zegt
@LaLancia: de prijs naar beneden dat betwijfel ik…de winstmarge’s gaan zeker naar omhoog. Wij verschoten ons vorige maand een bult wat een mini kost. Was met mijn vrouw gaan kijken voor een nieuwe maar zoveel geld voor zo weinig auto is echt wel voor te lachen, een afgeladen Mondeo break is goedkoper en dan is de keus rap gemaakt!!!
joostie zegt
@cloverleaf: Inderdaad. Ook precies de reden voor Tesla om de mega-fabriek in Tilburg neer te zetten.
bmwfreak038 zegt
@joostie: ik zie het niet gauw gebeuren een tesla fabriek in tilburg..
mashell zegt
Dat wordt weer bibberen in Born. Een concurrerende fabriek erbij.
postzegel zegt
Opmerkelijk bericht, want MINI’s worden reeds sinds de jaren ’50 in Europa gebouwd.
Nog opmerkelijker: Dat is niet waar. Ze zijn ook in Australië gebouwd. *check your facts & Fake News en meer van die weetjes*
postzegel zegt
@postzegel: En zuid afrika en nieuw zeeland..
postzegel zegt
@postzegel: En Chili en Maleisië
postzegel zegt
@postzegel: Maar, heremetiet, nog niet in China..
lincoln zegt
@postzegel:
Ze worden al sinds de jaren 50 niet in China gebouwd ..
postzegel zegt
@lincoln: het 1940 model uit China was wel een slechte kopie.
lincoln zegt
@postzegel:
Hoeveel % van een hedendaagse mini zou er eigenlijk al uit China komen ??
Denk dat je er nog van schrikt ..
postzegel zegt
@lincoln: kon toch nog best hard tegen vallen. De maak-industrie in autoland is best groot in Europa. Er wordt veel meer gemaakt, zelfs in Nederland, dan je in eerste instantie zou denken. hoewel elektronica van prullaria tot dure hypermerken vooral in China worden geproduceerd komt er bij autotechniek veel spul gewoon ” uit de buurt ” Nederland is best een grote speler zelfs: denk dat jij en ik dáár eerder over verbaasd zullen zijn dan over het percentage Chinese onderdelen.
lincoln zegt
@postzegel:
Plastic blowmolding ..
Isolatiemateriaal ..
Poly carbonaat ..
Kabelbomen ..
Stoel vulling ..
Hemel bekleding ..
Ik weet het idd ook niet ..
Vervoer overzee is igg spuuggoedkoop ..
En alle auto’s zitten vol met onderdelen van elk continent ..
desjonnies zegt
@postzegel:
Spanje
postzegel zegt
@desjonnies: eh. Spanje en België en (voormalig) Joegoslavië liggen allemaal nogal in Europa.
postzegel zegt
@postzegel: innocenti mini uit Italië niet te vergeten.
fanboy zegt
Ik hoop dat het voor lokale verkoop is.
Er is toch lang een tijd geweest dat men productie in andere landen ging doen omdat dat (uiteindelijk) goedkoper is, ook vanwege transport e.d. Dit lijkt er vanaf te wijken, tenzij het alleen voor Chineze verkoop is.
Arnoud zegt
Komt er dan ook een verlengde versie?
oemplus zegt
De Mini Coopel.
mgmgb zegt
De eerste keer? De originele Mini is ook in Zuid-Afrika en Australië gebouwd, en waarschijnlijk ook nog op andere plekken die ik vergeten ben.
Edge zegt
Zolang het niet ten koste gaat van de productie hier in Nederland vind ik het prima.
LaLancia zegt
Ergens heeft MauritsH natuurlijk wel gelijk. Het huidige Mini heeft alleen de naam nog gemeen met het origineel.
mashell zegt
@lalancia: Zelfs dat niet. Het merk heet MINI, vroeger had het wagentje andere namen (Austin Mini, Austin Se7en, AUTHI Mini, Innocenti Mini Minor, Innocenti Mini t, Leyland Mini, Leyland Mini Clubman, Morris Mini, Riley Elf, Rover Mini, Wolseley 1000, Wolseley Hornet).