De geruchtenmolen draait nog steeds op volle toeren.
BMW maakt nog best krachtige motoren, maar er is niet zo’n duidelijke hiërarchie te bekennen bij de tweewielers als bij de auto’s. Hier worden de topmodellen immers bestempeld met de illustere letter ‘M’, bij de motoren hebben de letters verbonden aan de modellen minder te maken met sportiviteit. Mogelijk gaat dit in de nabije toekomst veranderen.
Het lijkt er namelijk op dat BMW de ‘M’-letter ook naar zijn motoren gaat overhevelen. Als we de gedachtegang van RideApart moeten volgen, dan kan het merk dit wel eens van plan zijn. BMW heeft recentelijk een drietal merknamen geregistreerd bij het European Union Intellectual Property Office (EUIPO), het bureau dat dergelijke zaken afhandelt. BMW heeft de namen M 1000 RR, M 1300 GS, and M 1000 XR vastgelegd.
Hoewel dit natuurlijk kan betekenen dat BMW simpelweg de namen van een aantal modellen gaat veranderen en verder niets, is het eveneens mogelijk dat er krachtigere versies van de bestaande motoren komen. Vooral de naam van de M 1300 GS wekt dit vermoeden op, aangezien er momenteel geen 1300 in de catalogus van het merk is te vinden. In het geval van laatstgenoemde is het aannemelijk dat er een verbeterde motor komt met een grotere inhoud.
dromedaris zegt
Een M S1000RR? De M van Moordmachien?
elemento zegt
@dromedaris: mooi verwoord. Nu zal mooie waardige H2 tegenstander komen
sandervzanten zegt
@elemento: de meeste standaard H2’s leggen het nog steeds af tegen de S1000RR.
turbobrick zegt
@elemento: Daar is wel meer voor nodig dan een M badge en wat gewichtsbesparing en electronica.
racerx zegt
@turbobrick: denk het niet, op een circuit ben je met een H2 nergens meer. In rechte lijn zul je al een 2019 versie met 231pk moeten hebben, anders win je in rechte lijn ook niet. Dan nog is het een zwaar ding.
breakingpoint zegt
@elemento: die kruisraket met clip-ons is de naam rivaal niet waardig. Is gebouwd met een heel ander doeleinde: hard rechtdoor gaan en kroegpraat
cappie zegt
@dromedaris: Als het bij een eenzijdige ongeval blijft is er niks aan de hand dan is het hopen dat hij of zij geregistreerd staat bij het donor register.
xahc zegt
@cappie: dat is echt niet nodig want je haalt geen levende organen uit een echt dood lichaam.
thomthamofo zegt
@xahc: Denk jij dat de meeste donoren nog leven als ze hun organen doneren? Dat zal vast moeilijk gaan bij een hart transplantatie.
marc94 zegt
@thomthamofo: ze moeten vrijwel direct gaan “oogsten” anders is het biefstuk. Het meest ideale zijn gevallen waarbij ze de welbekende “stekker” eruit moeten trekken. Dan is er meer tijd en controle over het proces. Dus ja, veel donoren “leven” nog tot aan de donatie. Het zij door een machine of anderzins kunstmatig maar in die gevallen stop je er pas echt mee bij de donatie.
racerx zegt
Nice! Ben benieuwd!
rbngrt zegt
Ik wil M
rob5nismo zegt
Guy Martin wil wel proef rijden
suheyl zegt
@rob5nismo: ik ook wel
singer911 zegt
Ja want een S1000RR is nog niet ‘M’ genoeg natuurlijk.
sandervzanten zegt
@singer911: de ‘M’ versie zal de opvolger worden van de HP4.
Gulli zegt
@singer911: ik vond RR al een redelijke indicatie van sportiviteit
chriscross zegt
Bieden ze ook een Master cursus zodat men kan omgaan met dergelijke monsters?
tjorque zegt
@chriscross: nee alleen survival training en een goede all-risk verzekering zodat je nadat je hem volledig Total löss gereden hebt er nog een nieuwe kan kopen ?
jasbelle zegt
@tjorque: een goede levensverzekering zul je bedoelen ;)
tjorque zegt
@jasbelle: daar heb je zelf niks meer aan als je die nodig hebt…
f40racer zegt
Ik mis in dit stuk wel het M-pakket dat sinds dit jaar verkrijgbaar is op de S1000RR.
lluq zegt
Beter gaan ze de MotoGP in met Audi(Ducati) nu en Mercedes (MV Agusta) die eraan komt…
poes zegt
@lluq: mwah, de SBK ervaring van BMW was niet zo top. Het ging allemaal wat minder makkelijkst dan ze gehoopt hadden. Laat staan in de MotoGP. En BMW gaat niet meedoen om in het middenveld te gaan rondrijden.
shaguar zegt
“HP” (High Performance) is toch al een beetje het “M” voor BMW motorfietsen?!
Er zijn van meerdere modellen HP varianten geweest. En ook zijn er BMW HP Parts leverbaar voor tal van BMW motoren.
bugboy zegt
@shaguar: Inderdaad. De HP2 sport is in mijn ogen nog altijd de mooiste motor uit die reeks.
racerx zegt
@shaguar: het HP label hebben ze bij het 2019 model door M vervangen. Alsof de S1000RR nog niet ‘Motorsport’ genoeg is, maargoed.
crashingduke zegt
M1300 GS. De X5M onder de motorfietsen.
tjorque zegt
@crashingduke: behalve dat die GS niet door een beetje gras in helling tegen gehouden wordt…
Dutchdriftking zegt
@crashingduke: haha maar dan wél nuttig.
tjorque zegt
M1300GS? adventure?
Tering! Weer een reden om m’n aankoop nog even uit te stellen ?
racerx zegt
@tjorque: van uitstel komt afstel ;)
tjorque zegt
@racerx: ik weet het ?
maroksahbe zegt
Ik heb niet eens geld voor een citta.
karaya zegt
Laat ze eerst eens een serieus fabrieksteam inzetten voor de MotoGP of de SBK.
Dat maakt een M-stickertje een stuk geloofwaardiger.
dillinger zegt
@karaya: Denk dat ze met de S1000 RR al genoeg sportieve geloofwaardigheid hebben opgebouwd zonder dat ze daarvoor eerst in de MotoGP of SBK moeten rijden…
karaya zegt
@dillinger: Dat denk ik niet.
racerx zegt
@karaya: in WSBK hebben ze een officieel fabrieksteam dat best mooie dingen laat zien met Tom Sykes (podium in Donington), zeker gezien het feit dat dit slechts hun eerste seizoen is.
Daarnaast zorgt een bijzonder M model voor een betere basis in WSBK, dus zo’n gekke gedachte is het niet (zie Ducati).
karaya zegt
@racerx: Het zal eens tijd worden. BMW doet wat dat betreft veel te weinig.
theladystig zegt
Nog meer power zou mooi zijn! Al zal ik, en met mij velen, nooit al het vermogen benutten.
jerudo zegt
Badge-tuning, bmw gelooft er duidelijk in, helaas is de motor-afdeling nu ook besmet.