Leuk wagentje die BMW Z4 maar een echt scheurijzer is het natuurlijk niet. Sowieso valt dat lichtvoetige sportieve wat tegen bij BMW de laatste tijd. Dat willen ze met een nieuwe Z4 veranderen.
De BMW Z4 en eigenlijk ook Z3 zijn nooit echte sporters geweest. Uiteindelijk reden er M (coupeetjes) van rond, die aardig de hoek om gingen. De standaard setup van de cabrio’s was altijd vrij Amerikaans. Ook de huidige Z4 is niet gericht op het sportief ingestelde BMW-publiek. Een groep die met het groeien van de M3 en M5 sowieso steeds moeilijker aan een auto komt. Mogelijk heeft het succes van de BMW 1M Coupe op dat vlak wat mensen wakker geschud bij BMW. Er is wel markt voor venijnige sportwagentjes.
Nu wil BMW met de Z4 die voor 2015 gepland staat ook meer die kant op sturen. De kant van de trackday’s, speelse bergweggetjes en pappa’s met racelicentie.
Scherper sturen en enthousiaster rijden. Daarbij gaat BMW ook de neus iets inkorten. Aangezien er vooral nog viercilinders onder de kap moeten kan dat natuurlijk prima. Radicaal anders zal het design overigens niet worden, tijdloos is de design richting die BMW op wil. Zie ook F10 5 Serie, F30 3 Serie. (bron: insideline.com)
agera zegt
Dat kunnen jullie doen door de bovenstaande plaatje te veranderen, want de vernieuwde Z4 heeft toch een mooiere en vooral sportievere kont!
agera zegt
@agera: http://s3.bimmerfile.com/wp-content/uploads/2008/12/bmw_z4_2009_wallpape_1280x1024_07.jpg
mrbones zegt
@agera: Dat was de laatste sportieve z4 snapt u?
CapsLock zegt
Hey, autowiki wordt tegenwoordig ook geplugd! Hadden jullie eerder moeten doen, want dit is voor de verandering wel nuttig. Die groene troep niet, dat kan ook wel op autoblog :P
Wel jammer dat ze ’tijdloos’ willen gaan ontwerpen. Dat is alleen maar marketingpraat voor “alles er hetzelfde uit laten zien”.
technopatat zegt
@CapsLock: amen!
jzaero zegt
@CapsLock: Vind ik niet, de E39 en E46 zien er naar mijn mening hedendaags nog steeds prima uit, dat komt echt niet doordat deze auto’s zoveel op de auto’s uit die tijd leken, gewoon een auto die qua verhoudingen kloppen. Meestal staat daar tegenover wel dat het niet een radicaal ontwerp wordt, maar ook daar is BMW goed in. Hate it or love it auto’s zoals de X6 en 5GT. Over mijn E46 zeggen veel mensen nog dat het gewoon op een nieuwe auto lijkt terwijl die wel uit 1998 komt. Komt deels doordat ik hem wel vaak was, maar dat zegt natuurlijk ook wat over het ontwerp zelf!
CapsLock zegt
@jzaero:
Je hebt mijn punt gemist. Het gaat erom dat _toekomstige_ modellen “tijdloos” moeten worden ontworpen. Kijkend naar de huidige lineup aan modellen betekent dat bij BMW concreet dat de auto’s dezelfde neus en kont krijgen en er een klein gedeelte van de auto wordt aangepast op de doelgroep.
Voorheen was dit niet zo. Een E90 is enorm anders dan de E60, en ook als je verder terug in de tijd gaat, naar jouw E46, zie je hetzelfde verschil.
Dat verschil is – helaas – verdwenen cq. aan het verdwijnen. De F01, F10 en F30 lijken vanuit de verte en in je binnenspiegel zoveel op elkaar dat ik ze niet binnen 1s kan herkennen. Dat vind ik jammer.
jzaero zegt
@CapsLock: Naar mijn weten leken de E30, E34 en E32 best wel op elkaar, zo ook de E39, E38 en E46. Goed, de verschillen zijn er duidelijk eruit te halen, maar de Bangle generaties waren allemaal verschillend. De E90, E60 en E65/66 verschilden erg veel van elkaar, maar dit was dan ook een extreme uitschieter in de BMW geschiedenis. Niet per sé een slechte, in tegendeel zelfs, maar wel een uitschieter. Naar mijn mening heeft BMW het altijd gehad van een uiterlijk dat stoerder dan sierlijk is, daar gaat de huidige line-up ook naartoe. Ik vind inderdaad de huidige modellen wat meer op elkaar lijken, maar voor mij is een BMW F01, F30 en F10 allemaal nog prima uit elkaar te houden. Ze lijken op elkaar maar wel zodanig dat het allemaal zijn eigen gezicht heeft. Uiteraard is dat mijn mening, maar waar ik op doelde is dat tijdloos niet per sé betekent dat het eenzelfde design hoeft te zijn. Binnenin het merk wellicht, maar vergeleken met de concurrentie kan het prima een ander design hebben terwijl het toch tijdloos is!
benzinehoofd zegt
@jzaero en @capslock:
En voor de E30, E34 en E32 de E21, E23, E24, en E28 ook al…
CapsLock zegt
@jzaero:
Ik snap wat je bedoelt te zeggen. Misschien zijn jouw ogen wel gewoon beter dan de mijne, dat is niet eens zo’n gekke gedachte ;):P
Voor mij waren de oudere series allemaal vanaf een afstand in 1 oogopslag te herkennen, dat lukt me met deze huidige serie gewoon (nog) niet omdat ze in mijn ogen teveel op elkaar lijken.
Arnoud zegt
Ik vind de eerste Z4 erg mooi. En de Z4 M coupé was echt een heftig apparaat met de zes-in-lijn van de M3 E46 onder de kap.
zender zegt
Leuk zo’n z4 m (en de z3 m is sowieso cool) maar nuttig is het niet. Een 1 serie coupé is volgens mij nog ruimer of zit ik nu helemaal verkeerd? *googelend*
zender zegt
@zender: 1 cabrio of course
jurgie1993 zegt
Ik rij zelf een z4 van 2004 ik snap niet wat daar niet sportief aan is
minifan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
littleturbo96 zegt
Ben benieuwd…deze generatie Z4 vind ik zelf al een hele mooie wagen. kijken of ie nog mooier kan worden. En BMW kennende zal er wel een enorm krachtige zes-in-lijn met twee turbo’s of zoiets onder de kap komen. And now we wait!
trolle zegt
Zolang ze maar niets gemeen hebben qua looks met de andere bmw’s van deze generatie doen ze maar wat ze willen :P
rechercheur zegt
-edit: ip-ban-
jzaero zegt
@rechercheur: Vraag me nu toch af wat hij heeft gezegd :p moet wel heel extreem zijn na alles wat ie al een keer heeft gezegd hier op AB
autoblogger zegt
@jzaero: niks bijzonders, maar genoeg is genoeg.
mrbones zegt
@autoblogger: eindelijk
luuktb zegt
@autoblogger: Waardeloos , ik weet niet wat er gestaan heeft maar het is een blog iedereen mag toch zijn mening uiten.
En een beetje trollen zijn jullie zelf ook niet vies van !
En je kan bannenen wat je wilt maar leuk discussies leverde het altijd wel op !
Blijkbaar willen jullie de burgelijke kant op met autoblog, nouja suc6 ermee.
Hopelijk voor rechercheur even een ander ip adres of profider en een nieuw accountje.
gerard1710 zegt
@luuktb: Je spelt bananen verkeerd.
RubenPriest zegt
@luuktb: nee meer dan terecht. Rechercheur gaat heel vaak offtopic en valt mensen op hun persoonlijke dingen aan. Deed ie bij mij ook altijd. Ik ben blij dat ie is opgerot want hij verziekte aardig de sfeer altijd. Thumbs up @autoblogger !
luuktb zegt
@rubenpriest: Dat is iets wat hier constant gebeurd niet alleen door rechercheur , het houd het blog een beetje levend.
Hoe vaak kom je hier wel niet reactie’s tegen die indirect op rechercheur gericht zijn en dan vervolgens een ip-ban Waardeloos!
En direct gericht op de persoon ? Doe normaal jullie kunnen er ook wat van lekker trollen en dan boos worden als hij toehapt beetje schijnheilig vind je niet ?
minifan zegt
-edit: ip-ban-
voytekbe zegt
Ik rij zelf met een 2012 E89 en ik vind hem toch wel de sportiefste in dat segment van roadsters. Zeker als je hem naast een SLK gaat zetten. Heb hem nieuw gekocht en ook de SLK getest. Die wagen rolt echt ENORM.
Heb zelf het M-onderstel eronder zitten en het rijdt echt geweldig. Vergelijken met een MX-5 bv vind ik zinloos aangezien dat een ander segment is. Dat mist de luxe afwerking en comfort dat je bij de Z4 of SLK kan vinden.
Met de 35is uitvoering zie ik niet in hoe je kan zeggen dat het geen sportieve wagen is. Het is geen zuivere trackcar zoals een Lotus Elise maar dat is ook het doelpubliek niet. Is een echte GT car, geen trackcar.
xowen zegt
@voytekbe: Sluit ik me volledig bij aan, ik begrijp ook niet wat er niet sportief zou zijn aan de huidige Z4. Ik heb zelf al gereden met de huidige, 6-cilinder motor inclusief, en heel die auto straalt en voelt sportiviteit uit/aan. Wanneer je met die auto rijdt, voel je dat niet je onderweg bent met een ‘gewone’ auto, maar met iets anders. Het maken van een trackday-car is bij deze auto toch helemaal niet aan de orde, dat is een ander segment.
voytekbe zegt
@xowen: Idd, zal eerder uit onwetendheid zijn dat men dat zegt. Als je de M-ophanging hebt is deze echt best wel hard van rijgedrag. Ik heb het me alleszinds nog geen seconde beklaagd :) Heerlijk ding gewoon
robinio zegt
@voytekbe: Ik rijdt MX-5, maar ik sluit me volledig bij je aan. Maar dan hebben we het ook over een andere prijsklasse. Ik zo eerder kijken naar de 370z in vergelijking met een Z4.
Jesper zegt
@robinio: MX-5 right here, welke heb je? NA, NB, NC? Ik sluit me er volledig bij aan dat het een totaal andere auto is. Ik begin zelf qua budget nét in aanmerking te komen voor de eerste Z4’s maar dat zijn auto’s die mij helemaal niet trekken. Ik vind het spartaanse van een MX-5 juist fijn. Bij Z rijders zal dat andersom zijn.
voytekbe zegt
@Jesper: Klopt, ieder zijn smaak en budget. Sowieso in die roadster prijsklasse dat de MX-5 de beste keuze is, geen twijfel mogelijk. Die rijden echt geweldig maar ik zou het persoonlijk niet als daily willen hebben. (ben nu eenmaal geen fan van aziatische interieurs en looks in het algemeen) Mist ook net iets te veel comfort naar mijn zin maar als funcar is ie sowieso top.
Welke motorisaties hebben jullie erin? Geen idee wat daar in ligt eigenlijk
4991 zegt
Die mag er wel zijn!
michelyman zegt
Opvolger van de Z3 M?
michelyman zegt
@michelyman: en Z4 M ;) Bijna vergeten.
VeniVidiVici zegt
Persoonlijk vind ik de Z3 M Roadster een van de laatste lekkere ragkarretjes.
kaasboerin zegt
Tijdloos design? Niet echt oud maar de E46 coupe is prachtig, mooier dan de nieuwe coupe’s.
jzaero zegt
@kaasboerin: Indien de kans, wil ik zeker een M3 E46 bezitten ooit ergens in mijn leven. Wedden dat ie zelfs na 10 jaar nog goed eruit ziet?
VeniVidiVici zegt
@jzaero: Wel een M3 e46 CSL dan hè ;)
kaasboerin zegt
@VeniVidiVici: Pfoe, reken dan maar op €40k+ voor een goed exemplaar. @jzaero: Inderdaad, er woont iemand in de lange dorpsstraat hier, kwam hem toevallig nog tegemoet vanochtend. Zwarte E46 helemaal origineel, geen tupperware ongein, ook de velgen origineel. Prachtig.
jzaero zegt
@VeniVidiVici: @kaasboerin: Een originele M3 CSL zit nu dik in de 80-90k! Waarschijnlijk doordat het een verzamelobject is wordt ie niet veel goedkoper!
jordy14 zegt
Laat maar komen zou ik zeggen.
jrmpower24 zegt
Zelfs de Z4 35is mag sportiever maar die is wel vreselijk lekker!
midasracer zegt
Ik had een klant met zo’n ding. 6 cylinder met meer dan 300pk. Lijkt me toch niet misselijk om een stukje mee te gassen. IMO sportief genoeg om een vette grijns op je gezicht te krijgen.
Carreza zegt
Wel BMW, al eens gedacht aan een nieuwe Z4 M?
bempi zegt
@Carreza:
Precies. Daar mee is alles gezegd.
AutomotivePassionNL zegt
Heb zelf de 35iS als testauto 5 dagen meegehad maar dat is best vlot hoor. Biturbo 3.0 6 cilinder met 340pk. De 1M met dezelfde motor is wel sportief genoeg?
Ok, de Z4 35iS was ondanks standje sport+ nog niet spijkerhard, maar flink doorblazen ook in.bochten ging prima.
voytekbe zegt
@adinsx: Ik heb anders de M-kit met adaptieve ophanging en de 19′ M-velgen, ik vind het anders hard genoeg op sportstand hoor. Geen rollend koetswerk en lekker strak in de bochten. Heb wel ‘maar’ de 28i maar het 4-pittertje spuwt anders ook vlotjes 250pk eruit.
Heerlijke brom trouwens met na-ontbranding. Gas lossen is ontploffingkjes uit de uitlaat. Heb deze op men zaak gezet en normaal na 48 maanden eruit en een nieuwe wagen maar deze ga ik sowieso overhouden en privé nog inschrijven als 2de wagen erna. Echt superblij met de aankoop.
mashell zegt
Als BMW lichtvoetiger wil dan moeten ze de auto gewoon lichter maken. Dus geen lompe klapdaken, geen dikke ouderwetse 6 cilinder lijnblokken, geen achterwiel aandrijving (spaart een lange zware aandrijfas uit) meer. Kan BMW ook gewoon doorgaan met hun efficiënt dynamics eco programma en leuker rijdende auto’s bieden. Maar de vraag is natuurlijk: is dat echt wat de klanten willen, een sportievere BMW? Audi trekt immers ook veel klanten maar met minder sportiviteit en meer doorsnee techniek.
Hupke zegt
Het design van de huidige Z4 mogen ze behouden, wat een ongelofelijk lekker ding dat me dat is. Maar sportiever zou die wel mogen worden.
seggie zegt
Heb zelf een BMW Z4 Coupé 3.0si en die is inderdaad sportiever dan de huidige Z4. Komt vooral door het gewicht, de huidige Z4 weegt tussen de 1400/1500 kg, de Z4 Coupé nog geen 1300 kg. De Z4 coupé is trouwens lichter dan een Evora, Cayman, 350Z/370Z en een TT, niet slecht. Maar bij de huidige Z4 wou BMW juist een meer comfortabeler Z4 neerzetten, om vrouwelijke kopers te trekken. Nu willen ze weer terug, prima, en dan graag ook een coupé versie!
ar156sw zegt
@seggie:
Toch vind ik bijna 1300 kilo nou ook niet heel licht voor een “sportieve” 2-zits coupe, dat weegt mijn stationwagen ook :P
Overigens vind ik de Z4, en nog meer de Z3 coupe wel leuke bakken, en het hoeft natuurlijk ook niet altijd retesportief te zijn, gewoon een vlotte, comfortabele cruiser die lekker de hoek om gaat lijkt mij eigenlijk prettiger dan een keihard afgeveerde straatracer (als je d’r vaak in moet rijden). Heb je de luxe om ‘m als 2e of zelfs 3e auto aan te schaffen, wordt het wellicht een ander verhaal.
Benzina zegt
Heb zelf een Z3M Roadster en met 351pk, aangepast chassis, bredere wielbasis en bilstein schokbrekers (t.o.v. de normale Z3) is ie toch behoorlijk sportief, en zeldzaam. Maar goed, de normale Z3 of basis z4 is niet echt sportief nee.
seggie zegt
@ar156sw:
dan heb je een lichte stationwagen (6 cylinder?), dat kan maar één ding betekenen, dat ie vrij oud is. Auto’s in het algemeen zijn de laatste jaren veel te zwaar geworden.
kaasboerin zegt
BMW aan de middenmotor? :oops:
phantom95 zegt
Waarom maken ze niet gewoon een m versie met V8
capo1bastone zegt
De E85 was een schone mo den E89 is nu meer voor een ouder koppel ofzo, als jonge gast ist ni echt den bmw die ge zou kiezen