Advertenties. Volgens mij heeft iedereen er een hekel aan, maar dat weerhoudt BMW er niet van om te werken aan gepersonaliseerde reclame in je auto. De Duitsers noemen het de “Virtual marketplace of the future” en ze testen het momenteel al in een 7 Serie.
BMW Group Research and Technology is sinds 2012 in samenwerking met softwarebedrijf SAP bezig met het ontwikkelen van een systeem dat bestuurders terwijl ze onderweg zijn kan voorzien van aanbiedingen en diensten.
Op basis van tijd, context en locatie is het systeem bijvoorbeeld in staat om je naar de ‘beste’ parkeergarage te dirigeren. Of als een tankstation op je route een aanbieding heeft voor koffie dan krijg je daar een melding van. Informatie uit je navigatiesysteem speelt zoals je waarschijnlijk al had verwacht een grote rol.
“In our vision for a virtual marketplace of the future, the vehicle will provide customers with context-adaptive, preference-based and timely offers and information relevant to their route.”
Gebruikers kunnen hun eigen voorkeuren en filters instellen en als we het goed begrijpen is dit een opt-in systeem dat je als gebruiker zelf moet activeren. Je bent dus niet verplicht om het te gebruiken. BMW legt het systeem als volgt uit:
For example, when the vehicle is approaching the navigation destination a request for parking information is sent to the backend system, which then sends an anonymous query for real-time parking information, including information about availability and fees, to the SAP platform. The BMW-developed system selects the most appropriate parking locations taking into account the user-customised application settings. The in-car app displays these recommendations and allows a location to be selected and adopted as a destination in the navigation system.
Of dit systeem handig is? Dat zal heel erg afhangen van de kwaliteit van de meldingen. Als bestuurder heb je weinig zin in teveel onnodige meldingen die je lastigvallen. Ook lijkt het mij niet fijn om bepaalde meldingen te krijgen omdat daar voor betaald is.
Zit jij te wachten op advies van BMW over waar je moet parkeren, tanken of koffie drinken?
riddertevoet zegt
Just leave me alone, I know what I’m doing.
tbone zegt
Het lijkt me dat je daar toch enorm door afgeleid wordt. Minstens zo erg als bellen in de auto. Zo’n melding zal toch even je aandacht opeisen.
lamm7191 zegt
@tbone: Ido
lambo4all zegt
@tbone: ja net als praten, of eten, of denken, of met de radio meezingen.. Wat is je punt?
3246cm252kw zegt
@tbone: lijkt mij ook alleen mogen als de auto stil staat.
v12powerr zegt
Het moet niet gekker worden, het lijkt steeds meer of ook de autofabrikanten zijn vergeten waar een auto voor de eerste plaats dient, en dat is om van A naar B te rijden.
robert110 zegt
Wat komt hierna? Verplicht een reclame filmpje kijken voor dat je de auto kan starten?
Mairsil zegt
@robert110: Hmm, als de auto dan ook gratis wordt kunnen we het er over hebben…
StijnB zegt
Interessant… Zou je dan ook, wanneer je de sportieve limieten van je BMW bereikt reclame voor Porsche krijgen? Of wanneer het wat oncomfortabel wordt reclame voor Mercedes?
sanderm3 zegt
Maar goed dat uit kan!…
bullgod76 zegt
Geeft dit geval dan ook aan waar je de beste hoeren kunt vinden?
StijnB zegt
@bullgod76:
Jaja, en ze worden meteen ook op lengte en flexibiliteit geselecteerd afhankelijk van de ruimte op de achterbank (1 versus 7-reeks enzovoort)…
marikoelolo zegt
@StijnB: Je laat je gaan..
bigcar zegt
Als ze dan geen korting geven bij de aanschaf van je 7-serie, is dit alleen al voldoende reden om geen BMW te kopen, of je huidige te verkopen.
lowrider zegt
Dat heet een ingebouwd navigatiesysteem met POI’s… oftewel dat bestaat al
W115 zegt
@lowrider: ja dan zie je dat er een tankstation langs de weg staat. Niet koop nu een TV ik ben toch niet gek mediamarktreclame.
ihrte zegt
Ah dus jullie weten dat bijna iedereen een hekel heeft aan advertenties en ondertussen op alle mogelijke manieren advertenties tonen op jullie eigen website.
peke zegt
Kortom: straks besteld iedereen een BMW 7 zonder navigatie:p
robert110 zegt
@peke: Ik denk niet dat dat nog mogelijk is bij een 7 serie (iets met primium enzo)
peke zegt
@robert110: denk ik ook niet;) maar zou wel grappig gevolg zijn van een dergelijke actie
mashell zegt
BMW en SAP? Gniffel, gniffel, dan gaat het immers nog wel even duren voordat er wat afgeleverd wordt. We zijn de onderdelen crisis immers nog niet vergeten.
Rob zegt
Ik zie het al voor me: over een aantal jaar is de auto 1 grote reclamezuil.
– pop-up advertentie terwijl je de navigatie aan het instellen bent;
– head-up display gaat kekke viral filmpjes afspelen;
– in de buitenspiegels wordt een lichtkrant gemonteerd;
– de radio switch niet meer automatisch naar de verkeersinfo, maar naar de reclameblokken;
– de massagefunctie van de stoelen gaat in morse codes aanbiedingen ” doortrillen “;
– en als laatste: de spraakfunctie gaat mondelinge enquêtes afnemen;
Jup, tof plan van BMW; die ” Virtual marketplace of the future “….
fastshifter zegt
Leuk communicatieplatform voor Mercedes!
bosje zegt
Dat lijkt me echt helemaal niks. Ik kan me niet 1 keer herinneren dat ik doelbewust op een advertentie heb geklikt. Als ik iets nodig heb dan weet ik dat en ga ik er naar op zoek (uiteraard wordt ik ook onbewust beïnvloed door advertenties maar dat is een ander verhaal). Dus die ‘beste’ parkeergarage (lees: best betalende) zoek ik zelf wel op via internet. Het zou dus wel handig zijn als het navigatiesysteem in verbinding staat met bijvoorbeeld Yelp: zo vind je het beste restaurant voor jou in de buurt. Maar advertenties? Nee, alsjeblieft niet.
lekkaah zegt
Wat is nou eigenlijk het probleem?
1. Het is een optie (kennelijk zijn er mensen die het niet kunnen verdragen, vandaar die lange optielijsten tegenwoordig.)
2. Je kan het aan of uit zetten wanneer je wilt.
mclarenf1lm zegt
Als ze het goed uitvoeren hoeft het echt niet zo slecht te zijn hoor.
MetalLaires zegt
Ze kunnen beter die electronische borden boven de snelwegen gebruiken om reclame te laten zien zoals ik dat zie bij voetbalwedstrijden langs de lijn ipv die teksten zoals: gordels om ook achterin.
Kan de wegenbelasting omlaag (of helemaal niet) en men bouwt gelijk 6 baans snelwegen omdat er dan meer inkomsten door reclame komt.
(Helaas waarschijnlijk ook verplicht 80 zodat men meer(langer) reclame ziet maar dat terzijde)
O plaat zegt
Wie goed met programmeren is kan nu gemakkelijk een fortuin verdienen. Maak een Adblock voor BMW en verkoop die voor 20euro/stuk.
mout zegt
Met stip op 1 binnengekomen:
Goede voornemens voor komende jaren: neverdenooitniet een auto met virtueel instrumentenpaneel / HUD kopen.
Een ster op je motorkap is niet alles, maar STER in je auto is echt reden om te gaan fietsen.
wimbers zegt
zo dan, exit BMW als ze dat gaan invoeren.
de auto is helemaal geen marketplace. het is nou juist die enige leftover cocon waar je jezelf kunt terugtrekken met je favoriete muziek, telefoon uit, en niemand die je kan bereiken.
wat een gelul, mobiliteit stat tegenwoordig gelijk aan bereikbaarheid, ik wil als ik mobiel ben, (onderweg dus) helemaal niet bereikbaar zijn.